Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 260183/8.2.2021г. Година
2021 Град Варна
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и осми състав
На четвърти февруари Година
две хиляди двадесет и първа
В публичното съдебно заседание в
следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ :РОСИЦА ШКОДРОВА
като
разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело
номер 2 по описа за две хиляди двадесет
и първа.
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
НП №23-0000972/18.11.2020г. на Началник Отдел „Контрол“ в РД ”АА” гр. Варна, с което на А.М.П. е наложено
административно наказание ГЛОБА в
размер на 500 лв на основание чл.93в ал.10 предл.І т.1 от Закона за автомобилните превози.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че мотивите са изготвени.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ:
Производството е образувано по жалба на А.М.П. против НП на административно
наказващият орган, с което му е наложено административно наказание глоба.
В
жалбата се изразява позиция, че наказателното постановление е издадено пир
съществени нарушения на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Въззивникът
не е извършил вмененото му нарушение и е санкциониран неправилно. Оспорва се
компетентността на наказващия орган. Не става ясно каква точно е загубата на
данни и дали въобще има такава. Не са събрани доказателства кога точно тахографския лист е бил поставен в устройството – в колко
часа на 17.08.2020г., като е неясно как е констатирано на 17.08.2020г. в 10,30
часа, че тахографския лист е бил използван повече от
24 часа. Формулира се искане за отмяна на наказателното постановление.
В съдебно
заседание въззивникът поддържа жалбата си чрез
процесуален представител.
По същество
моли съда да отмени наказателното постановление. Претендира разноски.
Представител на органа, издал наказателното
постановление не се явява и не е изразил становище по основателността на
жалбата.
След
преценка на събраните по делото доказателства съдът прие за установено от
фактическа страна следното:
На
17.08.2020г. служители на ОО“АА“ Варна, сред които св. И., извършвали проверки
на превозни средства, осъществяващи превоз на товари в гр. Варна, в района на
ул. „Девня“, на около 400 метра преди кръстовището с бул. „Република“.
След
проверените превозни средства бил и товарен автомобил „Скания“,
категория Н3, с рег. №***, управляван от въззивника П.,
който извършвал превоз на товари за собствена сметка – перилни препарати по
маршрут гр. Варна- гр. Бургас.
По време на
проверката св. И. установил, съобразно представения тахографски листи, че за дата 17.08.2020г. въззивникът
П. е използвал тахографския лист за период по- дълъг
от 24 часа, като това е довело до загуба на данни.
Било
невъзможно да се установи кога е поставен тахографския
лист в тахографа и колко точно е използван.
След като
констатирали горното, на 17.08.2020г. св. И. пристъпил към съставяне на акт за
установяване на административно нарушение. В съдържанието на акта било описано
установеното нарушение и била посочена правна квалификация на същото. В графата
за възражения въззивника не вписал такива. Възражения не постъпили и в тридневния срок.
Впоследствие
на 18.11.2020г. било издадено НП, видно от съдържанието на което
административно наказващия орган изцяло е възприел фактическата обстановка,
описана в акта за установяване на административно нарушение. На описаното
нарушение била дадена правна квалификация по чл.34 §1 изр.3 пр.1 от Регл.165/2014г. и въззивника бил
санкциониран на осн. чл.93в ал.10 предл.1
т.1 от Закона за автомобилните превози.
Гореизложената
фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото
доказателства- показанията на св. И.; тахографски лист; заповеди и др.
След
служебна проверка на двата документа съдът констатира, че и актосъставителя
и административнонаказващият орган са изпълнили
задълженията си, произтичащи от ЗАНН - акта за установяване на административно
нарушение е бил съставен в тримесечния срок от откриване на нарушителя; спазен
и тридневния срок за възражения по АУАН; наказателното постановление е издадено
в шестмесечния преклузивен срок за издаването му. И акта за установяване на
административно нарушение и съставеното наказателно постановление съдържат всички
реквизити, изискуеми се от чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Административно
наказващия орган правилно, въз основа на събраните по административно
наказателната преписка доказателства, е направил извод, че е извършено
административно нарушение, като правилно е определена квалификацията на
деянието. При определяне на административното наказание правилно е преценена
приложимата санкционна норма на ЗАвП и наказанието е
било определено правилно по вид и размер.
Що се
отнася до наведените с жалбата и в съдебно заседание възражения, съдът не
споделя същите предвид на следното:
В жалбата
се изразява позиция, че наказателното постановление е издадено пир съществени
нарушения на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Въззивникът не е
извършил вмененото му нарушение и е санкциониран неправилно.
По така
наведеното общо възражение съдът намира
за нужно да отбележи, че при служебната проверка на АУАН и НП не констатира да
са допуснати съществени нарушения на ЗАНН, които да водят до отмяна на
постановения краен акт.
От
обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление са изводими всички признаци на състава на
административното нарушение.
При
правилно установени факти от обвинението и прецизирана правна квалификация,
правилно е била определена санкционната норма на ЗАвП.
Размерът на
административното наказание е императивно определен, поради което и не е
предоставена възможност за прецизирането му от страна на наказващия орган или
решаващия въззивен състав.
Оспорва се
компетентността на наказващия орган.
Съдът,
изхождайки от съдържанието на Заповед№РД-08-30/21.01.2020г. , намери, че НП е
издадено от компетентен орган, в кръга на правомощията му.
Счита се,
че не става ясно каква точно е загубата на данни и дали въобще има такава.
Доколкото
се касае за „загуба на данни“ , то не е възможно да бъде описано какви точно
данни са били изгубени, при положение , че те вече обективно не съществуват.
Посочването на някакви данни би представлявало единствено предположение и би
било недопустимо като съдържание на обвинението.
Счита се и,
че не са събрани доказателства кога точно тахографския
лист е бил поставен в устройството – в колко часа на 17.08.2020г., като е
неясно как е констатирано на 17.08.2020г. в 10,30 часа, че тахографския
лист е бил използван повече от 24 часа.
Ползването
на тахографския лист за период повече от 24 часа е
безспорно установено посредством съдържанието на приложения по АНП тахографски
лист, който носи дата 17.08.2020г., но очевидно е бил използван в предходен
период от време и към часа на проверката – 10.30 часа, вече е налице превишение от използването му над 24 часа. Възможността за
използване на тахографски лист в ограничен период от време – 24 часа води от
една страна до загуба на данни при превишението на
този часови диапазон, а от друга страна – препятства възможността да бъде
установен момента на поставянето, поради което и такъв момент не може да бъде
посочен като факт от обвинението.
Като
взе предвид гореизложеното, съдът намери, че
следва да потвърди наказателното постановление като правилно и
законосъобразно.
Водим от горното, съдът постанови решението
си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: