Решение по дело №1078/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 788
Дата: 7 юли 2020 г. (в сила от 25 юли 2020 г.)
Съдия: Мартин Рачков Баев
Дело: 20202120201078
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

788

 

гр.***, 07.07.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 ***КИ РАЙОНЕН СЪД, 46–ти наказателен състав, в публично заседание на тридесети юни през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                     

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРТИН БАЕВ

 

 при участието на секретаря М.Р., като разгледа НАХД № 1078 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

   Производството е образувано по повод жалба на Д.Т.Г. с ЕГН: **********, с посочен адрес: ***, против Електронен фиш за налагане на глоба (ЕФ) Серия К № 3391308, издаден от ОДМВР-***, с който за нарушение по чл.21, ал.1 ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.1, т. 3 ЗДвП на жалбоподателя е наложена „Глоба“ в размер на 100 лева.

С жалбата се посочва, че атакуваният ЕФ е незаконосъобразен. Твърди се, че в конкретния пътен участък максимално допустимата скорост е била въведена по реда на чл. 21, ал. 2 ЗДвП и е била в размер на 80 км/ч. В тази връзка се оспорват твърденията на АНО, че скоростта, с която се е движел жалбоподателят е била превишена, а от там се оспорват и изводите за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

В открито съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, като заявява, че поддържа жалбата по изложените в нея доводи. Допълва, че всеки ден пътува по процесния маршрут и е убеден, че към датата на нарушението не е имало поставен знак В26, забраняващ движение със скорост по-висока от 50 км/ч. Акцентира, че малко преди мястото на контрол е имало пътен знак, разрешаващ движение със скорост от 80 км/ч., и именно в рамките на тази скорост се е движел и той. Пледира за отмяна на ЕФ.

Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.***, Сектор „ПП”, надлежно призован, не изпраща представител. В съпроводителното писмо, с което преписката се изпраща в съда, се прави искане за оставяне на жалбата без последствия и потвърждаване на ЕФ.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния срок за обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН вр. с чл. 189, ал.8 ЗДвП (видно от известието за доставяне на л. 7, ЕФ е връчен на жалбоподателя на 19.02.2020г., а жалбата е депозирана на 25.02.2020г). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 15.02.2020г. в 12:09 часа в гр. ***, път III – 906, км. 64+900 до „***-***“ АД, в посока от разклон за кв. ***към ВП „***“ техническо средство – мобилна система за контрол на скоростта – „TFR1-М” с фаб. № 644, засякла и заснела, движещ със скорост от 75 км/ч. автомобил „***“ с рег. № ***. Мястото на контрол попадало в границите на населеното място и поради това ограничението на скоростта било до 50 км/ч. Въпросното нарушение било записано на файл с наименование „Клип 20509”. По-късно записите от системата за контрол на скоростта били прегледани от служител на сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР *** – св. С.Д., който от записания файл, установил, че заснетият автомобил „***“ с рег. № *** към датата на нарушението е собственост на  „***“ ЕООД, чийто законен представител е жалбоподателят Т., както и че скоростта следва да се счита на 72 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача).

Бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3391308 на ОДМВР-гр.***, с който за нарушение на чл. 21, ал.1 ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.1, т. 3 ЗДвП на жалбоподателя било наложено наказание „Глоба” в размер на 100 лева.

Техническото средство - мобилна система за контрол над скоростта – „TFR1-М” с фаб. № 644, към датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно от приложените по делото Удостоверение (л. 9) и Протокол за проверка (л. 10-11).

За използването на мобилното техническо средство бил изготвен протокол по реда на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. (л.8).

По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация по чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.

Липсват данни и за представено писмено възражение по чл.189, ал.6 от ЗДвП.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмените и гласни доказателства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложената по преписката снимка.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът прие, че в конкретния случай са налице нарушения при установяване на нарушението и издаване на ЕФ, довели до незаконосъобразност на издадения ЕФ.

Настъпилата законодателна промяна в чл.189 ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.) (Наредбата), които изцяло са съобразени с основните положения на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на мобилната техническа система за констатиране на нарушения на правилата по ЗДвП е допустимо, като законът и Наредбата изрично сочат на неучастието на контролния орган в нейното функциониране и възможността за такова нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, да се издава ЕФ. В §6, т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието „автоматизирани технически средства и системи”. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В конкретния случай - видно от приложеното Удостоверение за одобрен тип средство за измерване (л. 9) – мобилната система за видео-контрол на нарушенията на правилата за движение „TFR1-М” е автоматизирано техническо средство по смисъла на закона, като цялостната обработка и формиране на доказателствения видеоматериал се извършва от специализирана програма, а операторът има възможност единствено за визуален преглед на качеството на заснетия видеоматериал.

Съдът счита, че от формална страна електронният фиш съдържа изискуемите съгласно чл. 189, ал.4 от ЗДвП реквизити. Посочени са - териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото на нарушението, датата  и точният час на извършването му, регистрационният номер на МПС, собственикът /ползвателя/, на когото е регистрирано то, описание на нарушението, като нарушената е посочен чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Въпреки това съдът, съобразявайки реквизитите в съставения ЕФ и в приложения, съгласно изискванията на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Протокол № 769р-2236/17.02.2020г, намира че е налице противоречие, което прави обвинението неясно и противоречиво. Чл. 10, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата разпорежда за всяко използване на мобилно АТСС за контрол, каквото било използвано в процесния случай, да се попълва протокол съгласно приложението. Същият следва да се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък. Надлежното оформяне на протокола е гаранция за правилното установяване на нарушението, с неговите обективни признаци. В конкретния случай съдът констатира противоречия в отбелязванията на Протокола и тези, отразени в ЕФ, които се отразяват върху вида на нарушението. От една страна в протокола е вписано, че е налице въведено в контролирания участък „общо ограничение на скоростта – 50 км/ч”, както и, че за наблюдавания участък няма „пътен знак за ограничение” на скоростта. От друга страна обаче в ЕФ изрично е вписано, че ограничението за скоростта е въведено с пътен знак В26, предписващ максимално разрешена скорост от 50 км/ч.  Допуснатото създава неяснота досежно начина, по който е въведено ограничението на скоростта за контролирания пътен участък – дали важи общото ограничение на скоростта според категорията на ППС и мястото на движение или максимално допустимата скорост на движение на водача е сигнализирана с пътен знак. Последното е в основата за правилното квалифициране на административното нарушение като такова по чл. 21, ал. 1 или по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП. При противоречивите данни в протокола и ЕФ за начина, по който е въведено ограничението на скоростта, остава неясно защо нарушението е квалифицирано по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, а не по чл. 21 ал. 2 от ЗДвП. Едновременното посочване в ЕФ на това, че ограничението е въведено с пътен знак и същевременно квалифицирането на нарушението като такова по чл. 21, ал. 1 ЗДвП, в комбинация с вече посоченото разминаване с отразеното в Протокола, по мнение на настоящия състав е съществено нарушение на закона, което не може да се квалифицира като техническа грешка, както счита св. Д.. Допуснатото нарушение досежно квалификацията на деянието е съществено, тъй като прави обвинението неясно и се ограничава правото на защита на наказаното лице.  /в този смисъл е Решение по к.н.а.х.д. дело № 6/2016г., по описа на АдмС – Русе/.

Дори обаче да се приеме, че не е налице съществено процесуално нарушение, съставът на съда счита, че деянието не е доказано от субективна страна. За да е налице административно нарушение от субективна страна, следва деянието да било извършено виновно - т.е. подведеното под отговорност лице да е наясно с фактите и обстоятелствата относно състава на вмененото му деяние и да го извърши, било то умишлено или непредпазливо /съгласно указаното в  чл. 7, ал. 1 от ЗАНН/. Видно от писмото на Община *** на л. 25-26 на 20.03.2020 г. е констатирана липсата на пътен знак В-26, въвеждащ ограничение на скоростта от 50 км/ч за процесния участък (л. 38). При това положение не може да се направи категоричен извод, че към 15.02.2020 г. този знак е бил наличен, респ. че е бил възприет от жалбоподателя, тъй като този извод би почивал само на предположения, което противоречи на чл. 303 от НПК. Нещо повече – от показаният на св. Д. се установява, че знакът в действителност не е бил наличен. От това следва, че не е доказано наличието на знание за съответното ограничение на скоростта за пътния участък. От скицата на л. 39 се установява, че преди липсващия знак е било въведено ограничение със знак В26 от 80 км/ч, поради което следва да се приеме, че жалбоподателят е съзнавал единствено, че именно това е валидното ограничение, което е следвало да бъде спазено. При това положение скоростта му на движение от 72 км/ч. е била в рамките на тази, която той е смятал за позволена, поради което и деянието му е несъставомерно от субективна страна. Съдът не може да не отбележи и, че както посочва св. Д. – този знак е „проблемен“ и ту го „слагат и го махат“ – нещо което очевидно е било известно на контролните органи, които би следвало да предприемат действия по сигнализиране на Общината и привеждане на знаковото стопанство в съответствие с приетите правила, а не да целят единствено санкциониране на водачите в условията на липсващ знак.

С оглед всичко гореописано, настоящият състав счита, че са допуснати нередовности, които са опорочили цялото производство и са довели до незаконосъобразно издаване на ЕФ, поради което и той следва да се отмени.

Към момента е настъпила законодателна промяна в разпоредбата на чл. 63, ал.3 ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП (ЕФ) принципно въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор, принципно разноски се дължат на жалбоподателя, но той не е направил искане за присъждането им, поради което и съдът няма как служебно да присъди такива.

 

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, ***кият районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба (ЕФ) Серия К № 3391308, издаден от ОДМВР-***, с който за нарушение по чл.21, ал.1 ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.1, т. 3 ЗДвП на Д.Т.Г. с ЕГН: ********** е наложена „Глоба“ в размер на 100 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.*** в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

 

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

Вярно с оригинала: М.Р.