Решение по дело №488/2020 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 980
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 17 юли 2020 г.)
Съдия: Мариана Георгиева Карастанчева
Дело: 20202100500488
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

               I-184      Р     Е   Ш    Е    Н  И  Е       

                                    

 

 

                                   град Бургас ,17.07. 2020 година     

 

 

Бургаският      окръжен     съд ,     гражданска колегия    ,

в   публично      заседание  

на ............петнадесети юли……..през

две хиляди и  двадесета    година ,             в състав :

 

 

                  ПРЕДСЕДАТЕЛ :Мариана Карастанчева 

                             ЧЛЕНОВЕ  :Пламена Върбанова        

                                                  мл.с.Детелина Д.                                                 

                                                                                             

при  секретаря Ани Цветанова      като   разгледа  докладваното

от.съдията  М.Карастанчева.в.гр.д. №  488    по описа  за

                    2020 год.,за да се произнесе, взе предвид следното :

         

 

                   Производството е по чл.258 и сл. ГПК и е образувано  по повод въззивната жалба на  процесуалния  представител на  на Главна Дирекция „Национална полиция“ – МВР, представлявана от директора гл.комисар Х. Терзийски, чрез гл.юрисконсулт  Габриела Розенова   против решение 3409/05.12.2019 г.постановено по гр.д. № 5797/2019 г. на Районен съдБургас, с което въззивната Главна дирекцияНационална полицияна МВР, е осъдена да заплати на  Х.Й.Й.   от гр.***  сумата от 1759,88  лв главница, представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд общо 255,40  часа, получени след преизчисляване с коефициент 1,143  на положния от него за периода от 19.07.2016 г. до 19.07.2019  г.  1786  часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 19.07.2019 г. до окончателното плащане,  както и сумата от 224,34 лв. – лихва за забава  върху дължимите суми от момента на изискуемостта на всяка вноска до  датата на депозирането на исковата молба-за периода от 31.10.2016 г. до 19.07.2019г.    и сумата  от 350 лв, представляваща направени от ищеца разноски по делото.

Във въззивната жалба се навеждат оплаквания, че обжалваното решение е неправилно и необосновано, постановено при неправилно тълкуване и прилагане на нормативната уредба, която урежда полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавни служители, чиито правоотношения са уредени от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Излагат се доводи, че съдът неправилно е приложил субсидиарно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), тъй като общата уредба на трудовите правоотношения е неприложима към служебните правоотношения на държавните служители, назначени по чл. 142 ал. 1, т. 1 ЗМВР, какъвто е и ищецът. Счита, че приложението  на  общите  правила  по  ЗДСл  (и  съответно  КТ  и  актовете по прилагането им) е отклонено  с  чл. 187,  ал. 9  от ЗМВР -2014 г., който делегира на министъра на вътрешните работи издаването на особен подзаконов нормативен акт. Намира, че с оглед нарочната уредба на видовете допълнителни  възнаграждения  и размера им не са налице предпоставките за субсидиарно  прилагане  на  КТ, ЗДСл и актовете, към които препращат. Излага становище, че ЗМВР препраща  към Кодекса на труда само в определени разпоредби, като редът на полагане, отчитане и заплащане  на  нощен  или  извънреден  труд  е  изрично уреден в ЗМВР и препращане към КТ по тези елементи на служебните  правоотношения  на служителите няма. Твърди се, че не е налице празнота в правната уредба, а специална нормативна уредба, която не допуска преизчисляване на часовете положен нощен труд. Излага доводи, че съотношението на нормалната дневна продължителност на работното време (чл. 187, ал. 1 ЗМВР) към нормалната продължителност на нощния труд (чл. 187, ал. 3 ЗМВР) е 8 часа към 8 часа, което е равно на коефициент 1, а не както е по КТ – 8 часа към 7 часа, което е равно на коефициент 1, 143. Счита, че за държавните служители по ЗМВР положеният нощен труд не се трансформира в дневен такъв, а се заплаща по 0, 25 лева на час съобразно Наредба 8121з--776/29.07.2016 г.  . Поддържа се, че съдът не е мотивирал извода,  на  който  основава  решението си,  че при преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен се дължи заплащане като извънреден труд.. Излагат се съображения, че преизчисляването на часовете нощен труд към дневни такива с коефициента, получен от съотношението на продължителността на дневния труд и продължителността на нощния труд, регламентирана в КТ и приложима за лица, работещи по трудово правоотношение, би означавало с неприложим към материята подзаконов акт да бъде дерогирано действието на законовата норма, в случая чл. 187, ал.3 ЗМВР, която регламентира специалната 8-часова продължителност на нощния труд за лицата, назначени по ЗМВР и работещи на смени, което е недопустимо и противоречи с принципа на йерархия на нормативните актове. Излагат се и  съображения, че в платежните ведомости е начислен нощен труд от трите групиположен  по график в рамките на месечната норма, положен по график над месечната норма и положен по заповед, но тези обстоятелства не са били отчетени от вещото лице по извършената съдебноикономическа експертиза.

Моли се за отмяна на решението и постановяване на ново ,с което се отхвърлят изцяло исковите претенции.Не се сочат нови доказателства.

 Въззивната жалба е подадена против подлежащ на обжалване съдебен акт, в законовия срок, от надлежно упълномощен представител на легитимирано лице, което има правен интерес от обжалване, поради което съдът я намира за допустима.

 В законовия срок по чл. 263, ал.1 ГПК по делото не е постъпил писмен отговор на въззивната жалба от въззиваемия  и същият не е взел становище по нея.  В съдебно заседание е представено писмено становище ,с което се оспорва въззивната жалба и се претендират разноски по делото .

                    Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата на чл. 235, ал. 2 ГПК, и на основание чл. 12 ГПК по вътрешно убеждение намира за установено следното от фактическа страна:

                        РС Бургас е сезиран с искова молба, с която Х.Й.Й.     претендира, че като държавен служител на длъжност  „мадши експерт  в група 02 ТОВ/техническо оборудване и видеоконтрол /към Сектор  „Охрана на обществения ред ,железопътен транспорт „в Зонално жандармерийско управление –Бургас –звено към Дирекция„Жандармерия“ ,структурно подчинена на ГД“Национална полиция „ към МВР ,  е положил труд, извън установеното работно време и за периода от 19.07.2016г. до 19.07.2019г., за което претендира да му се заплати допълнително сумата в размер на 738 лева, представляваща допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд от  123 часа за сочения период, които часове били разлика между заплатен нощен труд и преизчисления с коефициент 1,143, отчетен като извънреден, заедно със законна лихва върху сумата от датата на депозиране на исковата молба до окончателното й плащане и  обезщетение за забава върху дължимите   суми от изискуемостта на всяка сума до предявяване на иска , размер на 90 лв.В съдебно заседание е направено увеличение на исковете ,като   от 738 лв. главницата е увеличена на 1759,88 лв.-за положен извънреден труд от 255,40  н лв. ,а иска за обезщетение за забава  е увеличен от 90 лв. на 224,34 лв.

                     В законоустановения срок е депозиран отговор на исковата молба, с който ответникът оспорва предявения иск като неоснователен. Излагат се съображения, че в процесния случай приложение намират нормите на ЗМВР. Настоява се, че положеният от ищеца труд е надлежно начислен в съответните протоколи и му е заплатен съобразно специалните разпоредби на Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., както и издадените от министъра на вътрешните работи Заповеди № 8121з-791 от 28.10.2014 г. и № 8121з-1429 от 23.11.2017 г.

                     Не е спорно, а и видно от представените писмени доказателства  ,че ищецът е държавен служител през  периода 31.07.2016г. до 31.07.2019г. ,като е  заемал длъжността „ старши полицай“ в  Зонално жандармерийско управление-звено къд дирекция „Жандармерия“,   на структурно подчинение  на ГД“Национална полиция“към МВР  . Не е спорно и че за този период  ищецът е полагал труд по служебно правоотношение в системата на ГД“Национална полиция“ към МВР , както и че е полагал нощен труд.

                     Представят се Заповеди № 8121з-791 от 28.10.2014 г. и № 8121з-1429 от 23.11.2017 г., платежни бележки за начислени и изплатени възнаграждения, както и протоколи за отчитане на отработеното време между 22,00 часа  и 06,00 часа, времето на разположение и положения труд по време на официални празници.

                        По делото е допусната, изготвена и приета като доказателство съдебно-икономическа експертиза, съгласно която за периода от 19.07.2016г. до 19.07.2019г. ищецът е положил общо 1786 часа нощен труд /сбор от съответните помесечно /тримесечно отчетени часове / и този труд е заплатен по 0,25 лв. на час съобразно чл. 8 от НСОРЗ.Преизчислен в дневен с коефициент 1,143 нощният труд възлиза на  2041,40 часа и разликата в двете стойности в размер на 255,40 часа представлява труд, който не е отчетена в протоколите  за положен труд и не е изплатена на ищеца . Посочва, че от превръщането на нощния труд в дневен е установено увеличение на положения труд и общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд за 255,40 часа възлиза на сума в размер от 1759,88лева. Заключението на вещото лице не е оспорено от страните и е прието като доказателство по делото.

                          Други относими за предмета на делото доказателства съдът счита, че не са представени.

                          С оглед така приетата фактическа обстановка от правна страна съдът намира следното: Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от релевираните въззивни основания в жалбата.

                          Обжалваното решение е валидно и допустимо. Решението е и правилно, като въззивният състав споделя мотивите му, поради което и на основание чл. 272 ГПК препраща към тях.

                            Предявеният иск е с правно основание чл.178, ал. 1, т. 3 вр. чл.187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

                          Съгласно чл. 176 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд (178, ал. 1, т. 3ЗМВР). Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (чл. 187, ал. 1 ЗМВР). Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период (чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал. 3, изр. 3 ЗМВР). Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5, т. 2 вр. ал. 6 ЗМВР). Разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР предвижда, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда.

Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи (чл. 187, ал. 9 ЗМВР). За процесния период са действали различни подзаконови актове като разпоредбите на чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и гласят, че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрично правило, аналогично на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. В разпоредбите на чл. 31 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. е предвидено, че отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове, т.е. липсва специално правило, което да определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в МВР.

Основното възражение в жалбата на въззивника е, че по отношение на служителите на МВР следва да се прилагат наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, на основание законовата делегация на чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, които уреждат реда за организация  и разпределяне на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурствата, времето за отдих и почивки, а не Наредба за структурата и организацията на работната заплата, тъй като се касае за специална уредба. Съгласно принципните разяснения, дадени в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013г. на ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на тях. Обратното би поставило в неравностойно положение  държавните служители в МВР по отношение на другите държавни служители, а също и спрямо работниците и служителите, работещи по трудови правоотношения. Макар в действащия ЗМВР да няма законова делегация, препращаща към общия Закон за държавния служител (подобно на §1а - нов – ДВ, бр.69/2008г.,отм. ДВ, бр.88/2010г. от ДР на отменения ЗМВР), доколкото няма изрично уредено нещо друго, ЗДСл намира субсидиарно приложение. Съобразно разпоредбата на чл. 67, ал. 3 от ЗДСл, минималните и максималните размери на основните заплати по нива и степени за държавните служители, размерите на допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им  се определят с наредба на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство. В цитираните наредби на министъра на вътрешните работи безспорно липсва правило, съобразно което отработените часове нощен труд се превръщат в дневни, при сумарно изчисляване на работното време. Тъй като размерите на допълнителните възнаграждения не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство и при липса на изрична уредба в наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, то следва да намери приложение Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от цитирания нормативен акт, при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни  с коефициент, равен на съотношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т.е. приложимият коефициент е 1,143. Не следва да се приеме становището на въззивника, че приложимия коефициент е 1, тъй като по-скоро нормата разрешава полагане на нощен труд, средно в размер на 8 часа за всеки 24-часов период, без да изключва приравняването му към дневния и съответно, без да изключва приложение на правилата за заплащане на извънреден труд, когато такъв е положен. Възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в системата на МВР в неравностойно положение спрямо работниците по трудово правоотношение и другите държавни служители, чийто правоотношения се регламентират от КТ и ЗДСл. При трудово правоотношение и сумирано изчисляване на работно време, работодателят отчита работното време на конкретния работник или служител в края на отчетния период - в случая на тримесечие. В случай, че нормата работно време за този период е надвишена, ще се отчете извънреден труд - часовете, получени над определената норма часове (след превръщането на нощните часове в дневни по реда на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ), са извънреден труд. Поради това съдът намира за неоснователно възражението в жалбата, че Наредбата за структурата и организацията на работната заплата не намира приложение по отношение на  държавните  служители в МВР.

           Мотивиран от изложеното, настоящият състав намира, че исковата претенция за заплащане на извънреден труд, за процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по основание. От събраните доказателства – приетата по делото съдебно-икономическа експертиза, се установява, че за процесния период от време – 19.07.2016 г. – 19.07.2019 г.  ищецът е положил нощен труд в размер на  1786 часа, преизчислени с коефициент 1,143 и приравнени на дневно работно време тези часове възлизат на 2041,40 часа, като разликата от 255,40 часа се отчита като извънреден труд, който не е отчетен по протоколи за положен труд и чиято стойност не е начислена, съответно – не е изплатена по платежни бележки. Експертизата не е оспорена от въззивника, нито пред ОС се претендира поставяне на допълнителна задача, поради което съдът възприема заключението на вещото лице. Изрично в заключението си вещото лице посочва, че изчислена по този начин дължимата сума за положен нощен труд, преизчислен като дневен и отчетен като извънреден труд възлиза на сума в размер на 1759,88лева/като е приспадната заплатената  сума за нощен труд за процесния период от общо 446,50 лв./. Тази сума е дължима като, представляваща възнаграждение за отчетен извънреден труд, вследствие на разликата между заплатен нощен труд и преизчислен с коефициент 1,143 равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, като по този начин исковата претенция се явява доказана по размер.  На ищеца се дължи и обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва върху дължимата сума от датата на предявяване на исковата молба до окончателното плащане,както и обезщетение за забава от датата на изискуемостта на  всяко задължение  до датата на подаване на исковата молба,което е изчислено на 224,34 лв. .

          Ето защо и като взе предвид, че направените от страна на настоящата инстанция фактически и правни изводи напълно съвпадат с тези, които е направил районния съд в атакуваното първоинстанционно решение, БОС намира, че то следва да бъде потвърдено.

          На основание чл. 78, ал. 3 от ГПК следва да бъде уважено искането на въззиваемия да му бъдат присъдени и направените по делото разноски. Съобразно представения списък на разноските по чл. 80 от ГПК /и представиния договор за правна защита и съдействие/ такива са направени в размер на 300 лева , представляващи възнаграждение за един адвокат, платено при подписване на сключения между страните договор за правна защита и съдействие (л. 28).

            Претендираното възнаграждение за адвокат е изчислено над  минималния предвиден размер съгласно чл. 7, ал. 2, т. 2 от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,след изменението й с ДВ бр. 45/2020 г. от 15.05.2020 год, поради което  възражението  за прекомерност ,направено във въззивната жалба ,е основателно. Отговорността за разноските е облигационна, безвиновна, като нормите, определящи нейния обем са материалноправни. С оглед на това, приложими в темпорално отношение са тези норми, които са в сила към момента на осъществяване на разхода за процесуално представителство, доколкото на последващите изменения на нормите /законови и подзаконови/, регулиращи материята за адвокатското възнаграждение, изрично не е дадено обратно действие.Тъй като  от представения договор за правна защита и съдействие  не е ясно кога е сключен  и кога е извършено плащането по него ,същото е приложено  с молба на въззиваемия от 29.05.2020 година ,то следва да се приеме ,че  договорът и плащането са извършени след влизане в сила на  редакцията  на чл. 7 ал. 2 т. 2  НМРАВ –с ДВ бр. 45/2020 г. от 15.05.2020 г. ,която следва да се приложи в конкретния случай.Индиция за момента  на осъществяване на разхода по процесуалното представителство е обстоятелството ,че въззиваемият не е подал отговор на въззивната жалба и е изразил становище едва с молбата от  29.05.2020 г.  

                  Предвид изложеното, минималният размер на адвокатското възнаграждение в конкретния случай се определя съобразно чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1/2004 г. на ВАС в редакцията й към изплащане на договореното адвокатското възнаграждение – м.05.2020 г., при общ материален интерес по делото от 2015 лева и отчитане какъв е изхода на спора-а именно възнаграждение в размер на 260 лв. .

                  На основание чл. 280, ал. 3, т. 1 от ГПК настоящото решение е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

                 Така мотивиран, Окръжен съд Бургас

 

РЕШИ:

 

                    ПОТВЪРЖДАВА Решение № 3409/05.12.2019г. по гр.д. № 5797/2019г. по описа на РС Бургас.

                     ОСЪЖДА ГД“НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ „-МВР ,адрес – гр. София,бул.“Александър Малинов“ № 1,представлявана от Х. Терзийски,Булстат 1290106410021 , да заплати на Х.Й.Й.    ,  ЕГН ********** от  гр. *** със съдебен адрес гр. Бургас, ул. „Ген.Гурко „ № 11,ет.2-чрез адв. Ели Димова, сумата в размер на 260 (двеста и шестдесет ) лева, представляваща направените съдебно-деловодни разноски за производството пред въззивната инстанция.

                     РЕШЕНИЕТО  е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                            2.