Определение по дело №236/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 582
Дата: 19 септември 2022 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20227270700236
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

19 септември 2022 година,  град  Шумен

 

 

Административен Съд  Шумен, в закрито заседание на деветнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:                                            

                                                               Председател: Росица Цветкова

                                                                 Членове: Снежина Чолакова

                                                                                 Бистра Бойн

като разгледа докладваното от съдията от съдията Бойн АД № 236 по описа за 2022г. на Административен съд– гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

      Производството е по реда на обжалване на общите административни актове по чл.179– чл.184 от АПК и е образувано по жалба с вх. № ДА01-1906/05.08.2022г. на Б.П.Б. *** против Заповед № РД-01-124 от 29.07.2022г. на Директор на РЗИ  Шумен, с която са въведени временни противоепидемични мерки на територията на област Шумен за срок от 01.08.2022г. до 31.08.2022г. изразяващи се по т.1 в задължението всички лица, намиращи с в лечебни и здравни заведения, аптеки, оптики и др. да имат поставена защитна маска за еднократна или многократна употреба и множество мерки в т.2- 8, касаещи задължения за физическа дистанция, противоепидемични мерки, провеждани от работодатели, собственици на обекти с обществено и търговско предназначение, обекти предоставящи административни услуги, детски заведения и специализирани институции за социални услуги. С аргументи за нищожност, поради липса на обнародване, изискуемо по отношение на подзаконов нормативен акт, каквито характеристика притежавала Заповедта, липса на предвидена санкция в акта, твърдения за материалната ѝ незаконосъобразност и постановяването ѝ в противоречие на процесуални правила и норма на закон, както и на чл.2 от Конвенция за правата на човека и биомедицината, се иска нейната отмяна.

      Съдът, след като провери редовността на депозираното оспорване, счете, че са налице основания по смисъла на чл.158 ал.1 от АПК, във връзка с чл.151 т.3, чл.150 ал.1 т.6 и т.7 и чл.181 от АПК за оставяне на жалбата без движение с Разпореждане от 05.08.2022г., като с молба от 22.08.2022г. жалбоподателят е отстранил частично констатираните нередовности- внесъл е дължимата държавна такса за разглеждане на делото и за обнародване по чл.181 от АПК. Не е уточнен правният интерес от цялостно оспорване на административния акт.

       Към административната преписка не е приложена Заповед № РД-01.130/10.08.2022г., но същата е публикувана на сайта на РЗИ- гр.Шумен, за което съдът извърши служебна справка. Видно от същата, с т.1 се отменя оспорваната в настоящото съдебно производство Заповед № РД-01-124 от 29.07.2022г. на Директор на РЗИ  Шумен изцяло, считано от 11.08.2022г.  Предвид константната практика на ВАС- Определение № 5564/10.05.2021г. на ВАС, 5чл. състав, Определение № 6552/01.06.202г. на ВАС, 5чл. състав, оттегляне на административния акт с последицата по чл.159 т.3 АПК е не всяка негова отмяна от издалия го орган, а само тази, която заличава с обратна сила разпоредените права и/или задължения, какъвто не е настоящия случай. Поради което правният интерес от оспорване, въпреки отмяната на временните противоепидемични мерки на територията на гр.Шумен, не е изключен за периода на нейното действие.  Но, съдът намира, че оспорването на Заповедта в частите ѝ от т.3 до т.9, включително, е недопустимо за разглеждане, поради липсата на правен интерес за това от страна на конкретния жалбоподател.

         Правният интерес е абсолютна процесуална предпоставка за възникването на правото на жалба и условие за допустимост на производството, за което съдът следи служебно. Съгласно разпоредбата на чл. 65 АПК, общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения, или непосредствено се засягат права, свободи и законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива актове. Правният интерес от оспорване на тези актове, според определението дадено в АПК, е налице винаги, когато гражданин или организация установи, че негово субективно право, свобода или законен интерес са непосредствено засегнати от тях. Именно наличието на правен интерес, установен по конкретния правен спор, представлява положителната процесуална предпоставка за допустимост на оспорването. Правният интерес от оспорване на административните актове е конституционно определено понятие, съгласно чл.120 и чл.56 от Конституцията. При оспорването на общи административни актове законодателят е изключил възможността за евентуален правен интерес, като изрично в чл.65 от АПК е предвидил необходимост от непосредствено засягане на правната сфера. Заповедта, чийто текст относно задължението за носене на маски се оспорва, представлява общ нормативен акт по смисъла на чл.65 АПК, като в т.1 и т.2  от раздел I, задължава всички лица, когато се намират в лечебни и здравни заведения, аптеки, оптики и др., транспортни средства за обществен превоз на пътници, специализирани институции за предоставяне на социални услуги, да имат поставена защитна маска за еднократна или многократна употреба и всички лица, които не са от едно семейство/домакинство, когато се намират на открити обществени места, на които има струпване на хора, да спазват физическа дистанция от 1,5м. Адресати на същата в тази ѝ част са неограничен брой хора, включително жалбоподателя. Същият е изложил аргументи конкретно за маските, чието носене било безполезно и опасно за здравето на човека.

        Следващите точки от Заповедта са с адресат- работодатели и органи по назначаване, физически и юридически лица, собственици и управители на обекти с обществено предназначение, лица, предоставящи административни услуги и такива в детски заведения и специализирани институции за предоставяне на социални услуги за деца и възрастни. Жалбоподателят в нито една от молбите си не сочи, че притежава качеството работодател, собственик на търговски обект, служител в социално заведение, родител или настойник на възрастен човек, за който са се породили задължения и някакъв негативен ефект от въведените мерки. Поради което, съдът намира, че липсват изложени факти и представени доказателства, в подкрепа на твърденията на жалбоподателя, че негови права и законни интереси са нарушени с процесната заповед в горепосочената част. Съдебното производство следва да бъде прекратено частично, като след влизане в сила на прекратителното определение, делото следва да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните и обнародване в ДВ.

             Ето защо и на основание чл.158 ал.3, във връзка с чл.159 т.4 от АПК, Административен  съд  Шумен,   

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх. № ДА01-1906/05.08.2022г. на Б.П.Б. *** против Заповед № РД-01-124 от 29.07.2022г. на Директор на РЗИ  Шумен, с която са въведени временни противоепидемични мерки на територията на област Шумен за срок от 01.08.2022г. до 31.08.2022г. в частта ѝ от т.3 до т.9, вкл. на раздел I.

            ПРЕКРАТЯВА  производството  по административно дело № 236/2022г. по описа на Административен съд Шумен, в частта по отношение на обжалване на Заповед № РД-01-124 от 29.07.2022г. на Директор на РЗИ  Шумен, с която са въведени временни противоепидемични мерки на територията на област Шумен за срок от 01.08.2022г. до 31.08.2022г. в частта ѝ от т.3 до т.9, вкл. на раздел I.

 

            Да се изпрати препис от определението на жалбоподателя и на административния орган.

            Определението  може да се обжалва с частна жалба  в 7- седем дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

             След влизане в сила на определението, делото да се докладва за насрочване.

                                                                         

ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................                 ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                      2..........................