РЕШЕНИЕ
№ 123
гр. София, 10.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 107-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и трети октомври през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:ЛОРА М. МИТАНКИНА
при участието на секретаря НЕЛИ ИВ. ВЕЛЕВА
като разгледа докладваното от ЛОРА М. МИТАНКИНА Административно
наказателно дело № 20241110210353 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на А. Г. Б. срещу наказателно постановление
2023
/НП/ № 11-01-1376 от 12.06.2024 г., издадено от директора на Агенция за
държавна финансова инспекция (АДФИ), с което на основание чл. 247, ал. 1
(ред. ДВ. бр. 86 от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.), вр. чл. 261, ал. 2 от Закона за
обществените поръчки /ЗОП/ на жалбоподателя е наложено административно
наказание "глоба" в размер на 10 000 /десет хиляди/ лева за нарушение на чл.
2, ал. 2, вр. чл. 49, ал. 1 от ЗОП.
В жалбата се оспорва НП. Поддържа се, че в хода на
административнонаказателното производство са допуснати съществени
процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон.
Твърди се, че фактическата обстановка, описана в АУАН и НП, е неизяснена. В
тази връзка се твърди, че в техническата спецификация, която е неразделна
част от одобрената от жалбоподателя документация, същата съдържа 424
позиции за Травматологичен сектор и 344 позиции за Хирургичен сектор.
Общо от тези 768 позиции, 8 позиции представляват степенки, пейки за
съблекалня, стенна закачалка, работен стол, триместен диван, двуместен диван
и ъглов диван. В тази връзка се сочи, че следва да се имат предвид
съображенията за целесъобразност на възложителя за обединението на
позициите - постигане на офериране на по-ниска цена, по-лесно логистично и
организационно администриране на договора с един изпълнител. Сочи се, че
използването на различни изпълнители би забавило и затруднило както
изпълнението на обществената поръчка, така и реализирането на
гаранционната отговорност на изпълнителите. Навеждат се доводи за
приложимост на института на чл. 28 ЗАНН. Иска се отмяна на НП. Прави се
1
искане за присъждане на деловодни разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща
представител.
Процесуалният представител на въззиваемата страна юрк. М моли
наказателното постановление да бъде потвърдено, като правилно и
законосъобразно, подробните си съображения за което излага в писмени
бележки. Отправя искане за присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение и прави възражение за прекомерност на претендираното от
жалбоподателя адвокатско възнаграждение.
Софийски районен съд, след като обсъди събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ ЕАД, град София попада в обхвата на
държавната финансова инспекция, като търговско дружество с блокираща
квота държавно участие в капитала, по смисъла на чл. 4, т. 3 от Закона за
държавната финансова инспекция.
Ръководителят на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ ЕАД е възложител по
смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 14 от ЗОП. За периода от 02.05.2017 г. до 21.07.2021
г., длъжността изпълнителен директор на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ ЕАД,
гр. София е била заемана от жалбоподателя - проф. д-р А. Г. Б..
С Решение № РД- 44-3074/11.05.2021 г. на жалбоподателя Б. в качеството
му на изпълнителен директор на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ ЕАД е била
открита процедура за възлагане на обществена поръчка, с предмет: „Доставка,
монтаж и въвеждане в експлоатация на медицинско оборудване за
операционен блок, заедно с извършване на необходими допълнителни
дейности на помещенията, в които ще бъде разположено оборудването за
нуждите на „УМБАЛСМ Н. И. ПИРОГОВ“ ЕАД“. С решението било одобрено
обявлението за обществената поръчка и документацията за участие.
Обществената поръчка била с обект доставка по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 2 от
ЗОП, като на основание чл. 73, ал. 1 от ЗОП, за възлагането й е била
приложена открита процедура по чл. 18, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Обществената
поръчка била вписана в Регистъра за обществени поръчки (РОП) с УИН:
00693-2021-0009 и била с прогнозна стойност в размер на 3 968 250 лв. без
ДДС.
Обществената поръчка не била разделена на обособени позиции, като в
съответствие с чл. 46, ал. 1 от ЗОП, възложителят изложил съответните
мотиви в решението за откриване на процедурата.
Решение за откриване на процедура № РД-44-3074/11.05.2021 г. и
обявление за поръчка изх. № РД-44-3074/11.05.2021 г. били изпратени на
11.05.2021 г. и публикувани в РОП на 14.05.2021 г. Във връзка с изискването
на чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗОП възложителят предоставил неограничен, пълен,
безплатен и пряк достъп чрез платформата по чл. 39а, ал. 1 от ЗОП до
документацията за обществената поръчка от датата на публикуване на
обявлението в ОВ на ЕС - 14.05.2021 г.
В Документацията възложителят поставил изисквания към участниците
за изпълнение на поръчката, свързани с критериите за подбор, както и
документите, с които те се доказват. В т. 5.1. „Изисквания за годност за
упражняване на професионална дейност“, т. 5.1.1., било посочено, че
участниците следва да са вписани в съответен професионален регистър, а за
чуждестранни лица - в аналогични регистри съгласно законодателството на
2
държавата - членка, в която са установени;
- Изисканото минимално ниво - Участниците да притежават валидно
разрешение/удостоверение за търговия на едро с медицински изделия или
еквивалент;
- за доказване на съответствието си с изискването за годност -
участникът следвало да попълни ЕЕДОП в част IV Критерий за подбор, б. „А“
„Годност“, като от описанието следва да се установява наличието на
разрешително/удостоверение за търговия на едро с медицински изделия или
еквивалентен документ, произтичащ от чуждестранен орган, при условие за
приложимост на разрешението за територията на Република България.
Съгласно документацията за обществената поръчка, същата
предвиждала доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на медицинско
оборудване за операционен блок, заедно с извършване на необходими
допълнителни дейности на помещенията, в които ще бъде разположено
оборудването, като било посочено, че всички дейности по ОП са подробно
описани в техническата спецификация.
Съобразно Раздел. VI. „Техническа спецификация“ от документацията за
участие в откритата процедура, се предвиждала доставка, монтаж, обучение
на персонала и гаранционно поддържане на медицинското оборудване,
описано в същата. Посочвало се, че предлаганото от участниците оборудване
следвало да съответства напълно на техническите изисквания, подробно
описани в техническата спецификация.
Техническата спецификация на медицинското оборудване за
Операционен блок съдържала изисквания за 110 артикула, като било посочено,
че е допустимо отклонение от посочените размери и изисквания +/-3%.
Изискванията били по отношение размери, вместимост, тегло и др. на
артикулите, както и по отношение на тяхната функционалност, материали за
изработка /недеформиращ материал, олекотена неръждаема метална
конструкция, антикорозионно/неръждаемо покритие, покритие, издържащо на
агресивни дезинфекционни препарати и т.н./.
Техническата спецификация за СМР се състояла от „Техническа
спецификация Травматологичен сектор“ с 424 позиции и „Техническа
спецификация Хирургичен сектор“ с 344 позиции. В техническите
спецификации били посочени видовете дейности; помещенията и зоната, в
които следва да се изпълнят; единица мярка и количество.
Проверяващите констатирали, че в Техническата спецификация на
медицинското оборудване за Операционен блок били включени номенклатури,
за които не е необходимо разрешение за търговия на едро с медицински
изделия, за да се предлагат на пазара от стопанските субекти, като например:
1. Степенка двойна: позиция 22 с размери 60/35/44 см, неръждаема метална
конструкцията, стъпки на краката от материал позволяващ добро сцепление с
пода; 2. Степенка единична: позиция 23, с размери 43/25/23 см, неръждаема
метална конструкция, стъпки на краката от материал позволяващ добро
сцепление с пода; 3. Пейка за съблекалня: позиция 87 с размери 100/35/46,
конструкция - на крака от материал с антикорозионно покритие, позволяващо
активна дезинфекция; 4. Стенна закачалка: позиция 88 - изделието да бъде
пригодено за монтаж към стена, с метална конструкция, позволяваща активна
дезинфекция; 5. Стол, работен, с подлакътници - позиция 107, с размери
65/65/95 - 111 см, плавно регулиране височината на седалката чрез газов
3
амортисьор в диапазон от 45 до 58 см, с възможност за регулиране височината
на облегалката, седалка и облегалка тапицирани с еко кожа, подлакътници с
ергономична форма, мобилна основа от материал с антикорозионно покритие,
позволяваща активна дезинфекция; 6. Диван триместен - позиция 108, с
размери 200/80/80 см, тапициран с еко кожа, лесна за почистване; 7. Диван
двуместен: позиция 109, с размери 160/80/80 см, тапициран с еко кожа лесна
за почистване; 8. Ъглов диван: позиция 110, с размери 180/68/77 см,
тапициран с еко кожа, лесна за почистване. Освен това било предвидено и
извършване на строително-монтажни дейности - демонтаж, изграждане,
преправяне, шпакловка и боя на окачен таван гипсокартон, коригиране на
газови инсталации и др., за които дейности също не се изисква разрешение за
търговия на едро с медицински изделия.
Видно от Решение № РД-26-1551/23.06.2021 г., с което е обявено
класирането, в процедурата е участвал само един участник: „Сиконикс Груп“
ЕООД и същият е класиран на първо място и определен за изпълнител на
поръчката. Ценовото предложение на участника за изпълнение на поръчката
било в размер на 3 966 863,20 лв. без ДДС или 4 760 235,84 лв. с ДДС.
На 15.12.2023 г. свидетелят М А Д съставила срещу жалбоподателя
проф. д-р А. Г. Б. АУАН № 11-01-1376/15.12.2023 г. за нарушение на чл. 2, ал.
2, вр. чл. 49, ал. 1 от ЗОП, изразяващо се в това, че на 11.05.2021 г. (датата на
одобряване на обявлението и документацията с Решение № РД-44-
3074/11.05.2021 г. за откриване на процедура), в УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“
ЕАД, гр. София, проф. д-р А. Г. Б. - изпълнителен директор на УМБАЛСМ „Н.
И. Пирогов“ ЕАД и публичен възложител на обществени поръчки по смисъла
на чл. 5, ал. 2, т. 14 от ЗОП, при възлагането на обществена поръчка с предмет
„Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на медицинско оборудване за
операционен блок, заедно е извършване на необходими допълнителни
дейности на помещенията, в които ще бъде разположено оборудването за
нуждите на „УМБАЛСМ Н. И. ПИРОГОВ“ ЕАД“, която включва доставка и
монтаж освен на медицинско оборудване и на обзавеждане, е поставил
изискване, което необосновано ограничава участието на стопански субекти и
не е съобразено с предмета на обществената поръчка, като по този начин е
ограничил конкуренцията. Актът е предявен на и подписан от жалбоподателя,
като в срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН постъпили писмени възражения от
нарушителя.
Въз основа на съставения АУАН е издадено и обжалваното НП, с което
на проф. д-р А. Г. Б. е наложено административно наказание "глоба" в размер
на 10 000 лева за нарушение на чл. 2, ал. 2, вр. чл. 49, ал. 1 от ЗОП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на показанията на свидетеля М А Д, както и въз основа на писмените
доказателства, приобщени към доказателствения материал на основание чл.
283 НПК.
Събраните по делото доказателства единно и непротиворечиво
изясняват фактическата обстановка по случая, с оглед на което съдът ги
кредитира изцяло и прие, че не се налага обстоен анализ на доказателствата.
При така установената фактическа обстановка съдът от правна
страна намира следното:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като изхожда от легитимирано
4
лице, депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок срещу акт,
подлежащ на обжалване. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна,
като съображенията на съда в тази насока са следните:
Настоящият съдебен състав намира, че актът за установяване на
административно нарушение е съставен от длъжностно лице при АДФИ по
смисъла на чл. 261, ал. 1 от ЗОП, а наказателното постановление е издаден от
оправомощено от министъра на финансите длъжностно лице (директора на
АДФИ) съгласно чл. 261, ал. 2 от ЗОП, т.е. и двата акта са издадени от
компетентни за това длъжностни лица.
След служебна проверка на законосъобразността на НП съдът намира,
че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до опорочаване на
същото и ограничаващи правото на защита на нарушителя.
Спазени са и давностните срокове, визирани в разпоредбата на чл. 261,
ал. 1 ЗОП и по чл. 34, ал. 3 ЗАНН. Спазена е предвидената от закона писмена
форма и задължителни реквизити по смисъла на чл. 42 и чл. 57, ал. 1 ЗАНН.
Спазени са и изискванията на чл. 57 и 58 от ЗАНН, налице е съответствие
между обстоятелствената част на акта за установяване на административно
нарушение с обстоятелствената част на наказателното постановление.
Констатираното административно нарушение е описано точно и ясно, като са
посочени всички елементи от състава на нарушението, както и
съответстващата му правна квалификация. Налице е и редовна процедура по
връчването на АУАН и НП. Противно на наведените с жалбата доводи не са
налице допуснати в хода на административнонаказателната процедура
съществени процесуални нарушения.
Разпоредбата на чл. 2, ал. 1 ЗОП въвежда правни принципи като
ръководни начала, при спазването на които да се осъществяват обществените
поръчки. Гаранция за спазване на проглА.ите в чл. 2, ал. 1 от ЗОП принципи е
разпоредбата на чл. 2, ал. 2 ЗОП вменена като нарушена на жалбоподателя,
която въвежда обща забрана за възложителите при възлагането на обществени
поръчки да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или
изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано
ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които
не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема
5
на обществената поръчка. Разпоредбата се отнася както до условия и
изисквания, свързани с изпълнението на предмета на обществената поръчка,
така и до условия и изисквания, които имат отношение към процедурата по
възлагането й.
Чл. 49, ал.1 от ЗОП изрично предвижда, че техническите спецификации
трябва да осигуряват равен достъп на кандидатите или участниците до
процедурата за възлагане на обществената поръчка и да не създават
необосновани пречки пред възлагането на обществената поръчка в условията
на конкуренция. А според ал. 2 те не могат да съдържат конкретен модел,
източник или специфичен процес, който характеризира продуктите или
услугите, предлагани от конкретен потенциален изпълнител, нито търговска
марка, патент, тип или конкретен произход или производство, което би довело
до облагодетелстване или елиминиране на определенилица или някои
продукти.
В случая по делото е установено по несъмнен начин, че проф. д-р А. Г. Б.
в качеството си на възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал.
2, т. 14 ЗОП при възлагането на процесната обществена поръчка с предмет
„Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на медицинско оборудване за
операционен блок, заедно с извършване на необходими допълнителни
дейности на помещенията, в които ще бъде разположено оборудването за
нуждите на „УМБАЛСМ Н. И. ПИРОГОВ“ ЕАД“, която включва доставка и
монтаж освен на медицинско оборудване и на обзавеждане, с което е поставил
изискване, което необосновано ограничава участието на стопански субекти и
не е съобразено с предмета на обществената поръчка, а именно: участниците
да притежават валидно разрешение/удостоверение за търговия на едро с
медицински изделия или еквивалентен документ, произтичащ от
чуждестранен орган, при условие за приложимост на разрешението за
територията на Република България (стр. 12, т. 5.1. от документацията). В
случая обединението на различни по вид артикули (оборудване и стандартно
обзавеждане) не е надлежно обосновано в документацията на обществената
поръчка и по този начин техническата спецификация е ограничила не само
всички доставчици на медицинско оборудване, но и стопанските субекти,
предлагащи единствено стандартно обзавеждане, което не е свързано с
диагностиката или лечението на пациенти, тъй като и за тях е поставено
изискване да притежават посоченото разрешение.
6
От списъците с оборудването, което следва да бъде доставено по
обществената поръчка става ясно, че е трябвало да бъдат доставени
медицинско оборудване, мебели/стандартно обзавеждане, както и строително-
монтажни дейности, които дори не са обособено в отделни позиции.
Възложителят е обединил различни по вид артикули/номенклатури, в т.ч. е
включено обзавеждане и строително-монтажни дейности, за които не е било
необходимо участниците да притежават разрешение за търговия на едро с
медицински изделия и необходимостта от това обединение (оборудване,
стандартно обзавеждане и строително-монтажни дейности) не е било
надлежно обосновано в документацията на обществената поръчка. В тази
връзка не могат да се приемат аргументите на жалбоподателя за изложени в
решението за откриване на процедурата мотиви, представляващи съображения
за целесъобразност при обединяването на позициите, тъй като същите не
обосновават ограничаването на потенциални кандидати, непритежаващи
такова разрешение по отношение на тези от тях, за които такова не е
необходимо съгласно приложимите нормативни актове. С обединението на
различни по своето предназначение стоки в една обособена позиция и
посочването в процесното изискване изпълнителят да притежава разрешение
за търговия на едро с медицински изделия, възложителят е ограничил
възможността различни икономически субекти да изпълнят доставката на част
от стоките по медицинската спецификация на обособената позиция, т.е.
техническите спецификации не са осигурили равен достъп на участниците до
обществената поръчка, тъй като са били създадени необосновани пречки пред
възлагането на обществената поръчка в условията на конкуренция. Предвид
това е изпълнен съставът на чл. 2, ал. 2 от ЗОП.
От субективна страна нарушението е извършено умишлено, като
нарушителят е съзнавал общественоопасния характер на деянието и
настъпване на общественоопасните му последици, като е целял тяхното
настъпване.
Съгласно разпоредбата на чл. 247, ал. 1 от ЗОП (ред. ДВ. бр. 86 от 2018
г., в сила от 01.03.2019 г.) за извършеното нарушение законодателят е
предвидил глоба в размер на 2 на сто от стойността на сключения договор с
включен ДДС, но не повече от 10 000 лв. Наложената глоба е определена въз
основа на това правило, установено в санкционната норма, и е съобразена с
7
вида и тежестта на нарушението.
Настоящият съдебен състав не счита, че процесното нарушение може да
бъде квалифицирано като маловажен случай по чл. 28 от ЗАНН. Според § 1, т.
4 от ДР на ЗАНН маловажен случай е този, при който извършеното нарушение
от физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец
или юридическо лице към държавата или община, с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на
задължение от съответния вид. С процесното нарушение се засягат
обществените отношения по правилното и отговорно разходване на публични
средства. Публичният финансов ресурс е обществена ценност от особено
голямо значение. От материалите по преписката е видно, че обществената
поръчка е на обща стойност по договор 4 760 235,84 лв. с ДДС, което
представлява публичен паричен ресурс в особено голям размер. С
нарушението е ограничена конкуренцията при участието на икономическите
оператори в обществената поръчка. Конкуренцията е защитена от ЗОП с оглед
на това, че с по-голяма конкуренция се постигат по-изгодни за възложителя
оферти, съответно ще бъдат разходвани по-малко публични средства. Не са
налице смекчаващи обстоятелства, нито за конкретния случай може да бъде
прието, че е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновени случаи на нарушение или неизпълнение на задължение от същия
вид.
Предвид изложените съображения съдът намира, че обжалваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 4 ЗАНН в полза на
АДФИ следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, тъй като
административнонаказващият орган в съдебното производство е бил
защитаван от юрисконсулт. Отчитайки изискванията на чл. 63д, ал. 5 ЗАНН,
вр. чл. 37 Закона за правната помощ, вр. чл. 27е Наредбата за заплащането на
правната помощ, както и предвид конкретната фактическа и правна сложност
на делото, съдът счете, че следва да определи юрисконсултско възнаграждение
в размер на 120 лева, което жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати
на АДФИ.
8
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-1376 от
12.06.2024 г., издадено от директора на АДФИ, с което на основание чл. 247,
ал. 1 (ред. ДВ. бр. 86 от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.), вр. чл. 261, ал. 2 от
Закона за обществените поръчки /ЗОП/ на А. Г. Б. е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 10 000 /десет хиляди/ лева за
нарушение на чл. 2, ал. 2, вр. чл. 49, ал. 1 ЗОП.
ОСЪЖДА А. Г. Б. с ЕГН **********, да заплати на Агенцията за
държавна финансова инспекция сумата 120 (сто и двадесет) лева,
представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение по съдебното
производство.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.
София в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението от страните,
че решението е изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9