Решение по дело №368/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 343
Дата: 7 юли 2020 г. (в сила от 27 юли 2020 г.)
Съдия: Дария Иванова Митева Маринова
Дело: 20204430200368
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №……

гр. Плевен , 07.07.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

ПЛЕВЕНСКИЯТ  РАЙОНЕН СЪД,ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ          Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на  двадесет и трети юни, две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИЯ МИТЕВА

 

при участието на секретаря Валя Стоянова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 368/2020г. по описа на ПлРС,трети  нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Съдът е сезиран с жалба от Н.А.Р. ***, ЕГН *********, против Наказателно постановление № ***. на ***, упълномощен със заповед № 8121з-746/01.06.2017г., с което на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба от 50 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр.1 от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение по чл. 137а, ал.1 от ЗДвП, като наред с това на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети общо 6 контролни точки.  

Жалбоподателят  Р. моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление, като неправилно и незаконосъобразно, по съображения изложени в жалбата си. Редовно призован, в съдебно заседание се явява лично, като поддържа жалбата.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание и не взема становище по жалбата.

Жалбата е подадена в законоустановения срок от процесуално легитимиран субект и като такава се явява процесуално допустима.  По същество жалбата е неоснователна.

Обжалваното наказателно постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на  административно нарушение /АУАН/ с номер ***, с който се констатира, че на датата на издаването му около 10,00 часа в ***-кръгова връзка ***, жалбоподателят управлявал лек автомобил ***когато бил спрян за проверка от св. Д.А. ***, който в хода на последната констатирал, че жалбоподателят не е поставил обезопасителен колан. Така описаното нарушение актосъставителя  А.  квалифицирал като такова по чл. 137а, ал.1 от ЗДвП.

Жалбоподателят Р. подписал акта без възражения, като такива не  подал в срока по чл.44 от ЗАНН пред  административно наказващия орган, който въз основа на така съставения АУАН издал атакуваното наказателно постановление.  

В качеството на свидетел по делото е разпитан съставителят на акта ***С.М. , който потвърждава авторството на АУАН и поддържа описаните в него констатации. В допълнение свидетелят сочи, че при проверката жалбоподателят не е твърдял, че е болен или че е имал някакви увреждания, заради които да не носи колан и че е видял че жалбоподателят е без поставен обезопасителен колан.  Съдът кредитира показанията на свидетеля като обективни, логични, последователни и съответстващи на писмените доказателства по делото.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани     в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.

Актът е съставен изцяло в съответствие с разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН, като нарушението е изчерпателно описано и подробно са посочени обстоятелствата, при които е извършено то. Актът е съставен от компетентно лице и в същия е дадена правна квалификация на установеното нарушение.

Постановлението е издадено от компетентен орган в кръга на неговата компетентност, в предвидената от закона форма, при спазване на материално правните и процесуални разпоредби и е съобразено с целта на закона.

При издаването на акта и следващото го наказателно постановление съдът не установи да са били допуснати нарушения на процесуални правила, които да са съществени по своя характер. АУАН е съставен в присъствието на нарушителя, подписан е от жалбоподателя, актосъставителя и свидетеля, на жалбоподателя е връчен екземпляр от съставения АУАН, като същият е запознат с правото му в 3-дневен срок да направи допълнителни обяснения или възражения.

Според съда от събраните гласни и писмени доказателства по делото се установява категорично на първо място, че на отразената в АУАН и наказателното постановление дата, жалбоподателят  е управлявал автомобила, описан в акта, в достатъчно конкретизираните време и място –10,00 часа в ***-кръгова връзка ***.

Категорично се установява от доказателствата по делото, като не се отрича и от жалбоподателя, че същия като водач на процесното МПС – лек автомобил е бил без обезопасителен колан,както твърди жалбоподателят бил го само прехвърлил през рамото без да го е закопчал . Поради това  правилно това поведение е било квалифицирано като нарушение на нормата на чл. 137а, ал.1 от ЗДвП, която вменява задължение на водачите и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, да използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани. Горепосочените обстоятелства се потвърждават и от показанията на актосъставителя, който заявява, че поддържа описаното в съставения АУАН. В допълнение съгласно чл.189, ал.2 от ЗДвП редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното, т.е. съставеният АУАН има материална доказателствена сила и доколкото същата не е оборена от жалбоподателя, следва да се приемат за доказани посочените в акта обстоятелства.

За неоснователен се приема от съда доводът на жалбоподателя за това че е бил с колан,които само е прехвърлил и не е закопчал .Не са представени от жалбоподателя и никакви други писмени документи, че водачът е бил в обективна невъзможност да поставя колана, с който е бил оборудван автомобилът, нито че поставянето на колана би застрашило здравето му. Правилно, предвид основателното ангажиране отговорността на жалбоподателя, наказващият орган е наложил за констатираното нарушение административно наказание глоба в размер на 50 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр.1 от ЗДвП, който размер е фиксиран в законодателните разпоредби и не подлежи на ревизиране от съда.

Настоящият случай не може да се определи като маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като не разкрива по-ниска степен  на обществена опасност от типичната за този вид нарушения.

По отношение на контролните точки, съгласно НАРЕДБА № Iз-2539 на МВР за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, действаща към настоящият момент, в чл. 6, ал. 1, т.10 от същата, за неизпълнение на задължението за използване на предпазен колан /чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП/ се предвижда отнемане на 6 контролни точки. Отнемането на контролни точки се извършва въз основа на влязло в сила НП. Според чл. 3, ал. 2 при налагане на наказания за нарушенията, посочени в Наредбата /чл. 6/ в НП се отбелязва броят на отнетите контролни точки. Следователно отнемането на контролните точки настъпва по силата на закона т.е. екс леге и същото има контролно - отчетен характер. Съгласно практиката на ВАС отнемането на контролните точки няма санкционен характер - същото не представлява нито административно наказание, нито принудителна административна мярка, а само последица от извършеното нарушение, която настъпва по силата на закона. В този смисъл отбелязването в НП на контролните точки, които се отнемат има удостоверителна функция. Доколкото обаче е възможно да е налице неточно отбелязване на същите от страна на наказващия орган, а това отбелязване е част от НП, то в тази част - относно броя на отнетите контролни точки, НП подлежи на обжалване съобразно чл. 189, ал. 6 от ЗАНН, като съдът следва да извърши проверка доколко направеното от наказващият орган отбелязване е в съответствие с Наредбата. В случая наказващият орган правилно е отбелязал броя на контролните точки, които следва да бъдат отнети след влизане в сила на наказателното постановление за вмененото на жалбоподателя нарушение. И тъй като отнемането на контролните точки е последица от влязлото в сила наказателно постановление, то по отношение на отразяването им не важат изискванията на ЗАНН- чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. С оглед на това съдът намира, че и в тази част НП се явява правилно.

Всичко гореизложено обосновава неоснователността на жалбата на Н.А.Р., поради което същата следва да бъде оставена без уважение, а обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно, да бъде потвърдено изцяло.

Мотивиран от горното  съдът,

 

                                               Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № ***. на ***, упълномощен със заповед № 8121з-746/01.06.2017г., с което на жалбоподателя Н.А.Р., ЕГН********** *** е наложено административно наказание глоба от 50 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр.1 от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение по чл. 137а, ал.1 от ЗДвП, като наред с това на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети общо 6 контролни точки. 

Решението подлежи на обжалване пред ПлАС по реда на гл. XII АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: