Решение по дело №5619/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3257
Дата: 10 юли 2024 г.
Съдия: Станислав Бориславов Седефчев
Дело: 20241110205619
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3257
гр. София, 10.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 13-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на единадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
при участието на секретаря Л.Ч
като разгледа докладваното от СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
Административно наказателно дело № 20241110205619 по описа за 2024
година
Р Е Ш Е Н И Е



гр. София, 10.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, 13 състав, в
открито заседание на единадесети юни две хиляди и двадесет и четвърта година, в
състав:

СЪДИЯ: СТАНИСЛАВ СЕДЕФЧЕВ

при секретар Л.Ч. като разгледа докладваното от съдията НАХД № 5619 по описа
за 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на К. П. И. срещу електронен фиш, серия К, № 8537735 от
2023 г., издаден от МВР-СДВР, с който за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП му е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 100 лева.
1
Жалбоподателят твърди, че електронният фиш (ЕФ) е незаконосъобразен,
поради противоречие с процесуалния и материалния закон и се иска отмяна на
наложеното административно наказание.
В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата по изложените в нея
съображения.
Въззиваемата страна не изпраща процесуален представител в съдебно
заседание.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и
гласни доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 12.09.2023 г. в 15:02 ч., в гр. София по бул. "Рожен" с посока на движение от
ул. "Никола Жеков" към бул. "Мария Луиза" преминал мотоциклет „Пиаджо Бевърли
300“ с рег. ХХХХ, като до блок №32, скоростта му на движение била 75 км/ч, при
разрешена такава от 50 км/ч. за населено място. Мотоциклетът бил собственост на
жалбоподателя К. П. И..
Движението и скоростта на мотоциклета били установени и заснети с
техническо средство за видеоконтрол TFR1-M 524, представляващо одобрен тип
преносима автоматизирана система. Системата за видеоконтрол била вписана под №
4835 в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване на
24.02.2010 г. със срок на валидност на одобрението до 24.02.2020 г. Към датата на
извършване на нарушението преносимата система е преминала периодична техническа
проверка на 18.05.2023 г., като срокът на валидност на проверката е едногодишен.
Въз основа на тези данни от СДВР е издаден електронен фиш, предмет на
проверка в настоящото производство, с който е наложена глоба в размер на 600 лева на
жалбоподателя за нарушение на чл. 21, ал.1 ЗДвП.

Фактическата обстановка бе установена въз основа на съдържащите се в
приобщената по делото административнонаказателна преписка доказателствени
материали, а именно: електронен фиш, свален на хартиен носител, кадър от средство за
контрол на скоростта; справка за регистрацията на превозното средство, копие на
заповед от 2016 г. на министъра на вътрешните работи относно утвърждаване на
образец на електронен фиш, справка от Българския институт по метрология,
удостоверение за одобрен тип средство за измерване, протокол от последваща
проверка на система, както и схема на организация на движение от СО, които съдът
кредитира като непротиворечиви в своята цялост, като поради липса на противоречия
и по аргумент за обратното от чл. 305, ал.3 НПК не се налага по-детайлното им
обсъждане.
По доводите на жалбоподателя за наличие на въведено с пътен знак
ограничение, от представеното от СО писмо се установява в процесния участък, че
към момента на деянието няма действащ пътен знак В26.
Съгласно чл. 2 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата
за движение по пътищата (Наредбата) стационарните и мобилните АТСС заснемат
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. В
разпоредбата на чл. 189, ал. 15 от ЗДВП е установено, че снимките, изготвени с
технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
2
нарушението и регистрационния номер на МПС са веществени доказателствени
средства в административнонаказателния процес. Такава снимка е приложена към
преписката, и въз основа на нея се установява, че заснетият мотоциклет е именно този,
посочен в ЕФ.

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните
изводи от правна страна:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, в това производство районният
съд е винаги инстанция по същество и следва да провери дали правилно е приложен
както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени
от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН.
Разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП предоставя на органите по контрол на
спазване правилата за движение по пътищата правото при установяване нарушения да
използват технически средства или системи - заснемащи или записващи датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, като
съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител
може да се издаде ЕФ за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение.
Електронният фиш (ЕФ) е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система
въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства и системи. От това произтича, че електронният фиш е
своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се
приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му
действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и
процедура по издаване. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за
задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити. В настоящия
случай ЕФ е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия и
компетентност, съгласно ЗАНН и ЗДвП. Същият формално отговаря на изискванията
на закона и съответства на утвърдения от Министъра на вътрешните работи образец.
В него се съдържат изискуемите данни за териториалната структура на МВР, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане. В обобщение - електронният фиш е издаден при спазване на разпоредбите
на ЗДвП и на Наредбата.
По делото са ангажирани доказателства, че нарушението е установено с АТСС,
което представлява одобрен тип средство за измерване по смисъла на ДР на ЗДвП и
Наредбата и е преминало изискуемите проверки за годност. Спазен е и чл. 5 от
Наредбата, тъй като несъмнено се установява, че процесното техническо средство
притежава уникален идентификационен номер, позволяващ индивидуализацията му.
Изпълнено е и изискването на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. и
за използването на мобилното АТСС за контрол е съставен протокол по образец.
Следва да се посочи, че срокът на валидност на удостоверението за одобрен тип
средство за измерване е изтекъл на 24.02.2020 г., а нарушението е било заснето на
12.09.2023 г., но съгласно чл. 30, ал. 5 от Закона за измерванията, когато срокът на
валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за
измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип, като от
3
протокол № 2-9-23 от проверка на мобилна система за видеоконтрол "TFR – 1M" от
18.05.2023 г., се установява, че същата съответства на одобрения тип, като срокът на
валидност на проверката е едногодишен, съгласно Заповед № А-333/29.05.2014 г. на
председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, издадена на
основание чл. 43, ал. 4 от Закона за измерванията.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че
жалбоподателят от обективна и субективна страна е нарушил разпоредбата на чл. 21,
ал.1 ЗДвП.
С въпросната разпоредба е въведена забрана за водачите на пътни превозни
средства да превишават изрично посочените стойности, съобразно категорията на
съответното МПС. Максимално позволената скорост в рамките на населено място е 50
км/ч., като ако стойността на скоростта, която не трябва да се превишава в даден
участък, е различна, това следва да се сигнализира с пътен знак. В случая не се твърди
или установява въведено ограничение на скоростта, което да е сигнализирано по
предвидения от закона начин – с пътен знак. Поради това и максимално разрешената
скорост в участъка е била именно предвидената в чл. 21, ал.1 от ЗДвП за населено
място.
В чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП (към датата на извършване на нарушението) е
предвидено, че за превишаване от 21 до 30 км/ч. нарушителят се наказва с глоба в
размер на 100 лева. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на
глоба в размер, определен за съответното нарушение.
На съда не са нужни специални познания, за да приеме, че мястото на
извършване на нарушението, описано в ЕФ, попада в дефиницията на § 6, т. 49 от ДР
на ЗДвП за населено място, като бул. „Рожен“ е в рамките на гр. София.
Измерената скорост на движение на мотоциклета е 78 км/ч., допустимата
грешка при измерването в тези случаи е +/- 3 км/ч, поради което, при отчитане на т.
нар. толеранс, е приета за установената скорост от 75 км/ч., която надхвърля
разрешената с 25 км. в час.

Субект на процесното нарушение е водачът на МПС, като доколкото се
презумира, че собственикът на МПС е лицето, което го управлява, съгласно чл. 188,
ал. 1 ЗДвП отговорността за извършеното нарушение се понася от собственика или
този, на когото е предоставено моторно превозно средство. Собственикът се наказва с
наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е
предоставил моторното превозно средство. От писмените доказателства се установява,
че към датата на нарушението мотоциклетът е бил собственост на жалбоподателя.
В ЕФ е посочено правото на нарушителя по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, съгласно
който в 14-дневен срок от получаването му, той може да възрази и предостави в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето,
извършило нарушението, като по делото няма данни тази разпоредба да е намерила
приложение, а и не се твърди, че конкретно друго лице е управлявало процесното
МПС. По тези съображения настоящата инстанция намира, че административно-
наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана правилно и съобразно
изискванията на чл. 188 от ЗДвП.

От субективна страна, деянието е извършено при форма на вина пряк умисъл,
4
тъй като нарушителят е съзнавал, че е налице ограничение на скоростта, но е искал да
управлява МПС с избраната от него скорост, надхвърляща ограничението, като е
съзнавал, че застрашава обществените отношения, свързани с безопасността на пътя.

Наложеното на жалбоподателя административно наказание "глоба" е с фиксиран
в закона размер /100 лева/, поради което за съда е невъзможно да измени НП, като
намали същото.

За така констатираното нарушение не се установиха предпоставките за
приложение на чл. 28 от ЗАНН. Съгласно чл. 189з от ЗДвП, в сила от 23.12.2021 г., за
нарушенията по този закон е неприложима тази разпоредба на ЗАНН. В допълнение,
деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност за нарушенията от този
вид, напротив - в конкретния случай превишението на скоростта е значително – с 25
км/ч над разрешеното, поради което обществените отношения, свързани с
безопасността на движение по пътищата са засегнати в степен, която оправдава
прилагането на административна санкция.

С оглед на всичко гореизложено, настоящият състав приема, че ЕФ е
законосъобразен, и като такъв следва да бъде потвърден.

При този изход на делото въззиваемата страна би имала право на разноски, но
не претендира такива, поради което и не следва да и се присъждат.

Така мотивиран, съдът


РЕШИ:


ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, № 8537735 от 2023 г., издаден от
МВР-СДВР, с който за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП на основание чл.
189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП на К. П. И. е наложено административно
наказание "глоба" в размер на 100 лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен
съд София – град в 14-дневен срок от съобщаването на страните за изготвянето му.



Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5