Решение по дело №431/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 януари 2021 г. (в сила от 20 януари 2021 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20207220700431
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    4

 

Гр. Сливен, 20.01.2021 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

при участието на прокурора …………………….

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 431 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2020 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от Й.Б.Т., ЕГН ********** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0804-000933/15.10.2020 г. по чл. 171 т. 1 б. „б” от Закона за движението по пътищата, издадена от Началник Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Сливен, с която е разпоредено временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече 18 месеца, а именно за 365 дни. Оспорването намира правното си основание в разпоредбата на чл. 172 ал. 5 от Закона за движението по пътищата, като образуваното производство се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на административния акт. Жалбоподателят твърди, че при извършената проверка автомобилът бил паркиран и току-що е бил слязъл от същия със свои приятели. Бил се върнал, за да си вземе чантата. Незаконосъобразността на мярката обосновава с твърдението, че не бил шофирал. Моли съда да отмени атакуваната заповед като неправилна.

В с.з. оспорващият, редовно и своевременно призован, се явява лично и с надлежно упълномощен адв. Мл. Д. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Заявява, че показанията на двете групи разпитани свидетели по делото били взаимно изключващи се и противоречиви, поради което не може инкриминираното деяние да бъде доказано по безспорен начин, налагащо извода за незаконосъобразност на оспорената заповед.  

В с.з. административният орган Началник Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР - Сливен, редовно и своевременно призован, не се явява.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 15.10.2020 г. около 22:20 ч. полицейски служители патрулирали в кв. „Дружба“ по бул. „Янко Сакъзов“ в посока кв. „Сини камъни“. До бл. 8 в кв. „Дружба“ спрели за проверка лек автомобил „Фолксваген“ с рег. № ………, установили самоличността на водача – Й.Б.Т., който бил във видимо нетрезво състояние и миришел на алкохол, поради което поискали съдействие от служители на сектор „Пътна полиция“. При идване на последните предложили на Т. проверка с Дрегер - алкотест, както и талон за медицинско изследване № 0043747, на които водачът отказал. Установеното било възприето от полицейските служители като административно нарушение (отказана проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол и неизпълнение на предписание за изследване с доказателствен анализатор и за медицинско изследване и вземане на биологични проби за установяване концентрацията на алкохол в кръвта, както и непредставяне на свидетелство за регистрация на управляваното МПС) и квалифицирано като такова по чл. 174 ал. 3 предл. първо и чл. 100 ал. 1 т. 2 от Закона за движението по пътищата в съставен срещу Й.Б.Т. Акт за установяване на административно нарушение сер. GA, № 234128/15.10.2020 г. Отказът за извършване на медицинско изследване се установява от приложения по преписката Талон за изследване № 0043747. С вх. № 804000-9276/20.10.2020 г. в ОД на МВР – Сливен постъпила молба от Й.Т., в което същият заявил, че на 15.10.2020 г. в 21:30 ч. пред блок № 8 на кв. „Дружба“ е бил спрян от патрулиращи полицаи за проверка на лични документи, вкл. шофьорска книжка, но той не е бил в превозното си средство, тъй като шофирал един от неговите приятели. Прибрали се във входа на блока, но той се върнал до автомобила за чантата с документите, когато две лица му поискали документите; попитал защо му ги искат, след като не е шофирал той, а и автомобилът бил на отстояние около 20 м.; служителите на реда настояли, а след това повикали и патрул на КАТ и го приканили за алкохолна проба, на която той отказал, тъй като не бил шофирал. По повод постъпилото възражение наказващият орган Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен извършил проверка, като събрал сведения от служителите. Видно от Сведение от А.А. (актосъставител), при патрул със свой колега на 15.10.2020 г. около 22:00 часа получили сигнал за оказване съдействие на екип на ГООР, който е спрял за проверка Фолксваген Голф с рег. № …………. и се е породило съмнение за употреба на алкохол; при пристигане на мястото установили, че спряното за проверка МПС е с водач Й.Б.Т., на който била предложена проверка за употреба на алкохол с дрегералкотест 7510, както и талон за медицинско изследване, но последвал категоричен отказ от водача. Според сведението на А., водачът е бил в явно нетрезво състояние – миришел на алкохол. Съгласно Сведение от сл. на ГООР К.К., на 15.10.2020 г. е патрулирал със своя колега Н., като около 22:20 ч. забелязали лек автомобил „Фолксваген Голф“ с рег. № ……………. да излиза от черен път северно от бл. № 39 от кв. „Дружба“ и потеглил по ул. „Янко Сакъзов“ в посока бл. 8 в кв. „Сини камъни“; служителите на реда взели решение да му извършат проверка и последвали автомобила, като му подали светлинен и звуков сигнал; автомобилът спрял пред бл. 8 вх. „Ж“ на кв. „Дружба“ на черен път между гаражи; водачът излязъл и длъжностните лица извършили проверка по установяване на неговата самоличност; Т. бил във видимо нетрезво състояние и миришел на алкохол, бил сам в автомобила; поискали съдействие от Пътна полиция и пристигналите на място служители на сектора предложили проверка за употреба на алкохол, на която Т. отказал. За резултатите от извършената проверка Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен уведомил Й.Б.Т. с писмо изх. № 804000-9820/04.11.2020 г., а именно, че АУАН е обоснован и законосъобразен и ще бъде издадено наказателно постановление.  

На 15.10.2020 г. Началник Сектор „Пътна полиция” издал Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0804-000933 по чл. 171 т. 1 б. „б” от ЗДвП, с която разпоредил по отношение на Й.Б.Т. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство (СУМПС № *********, изд. В РГърция) до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, а именно за 365 дни. Заповедта била връчена на Т. на 30.10.2020 г. Жалбата срещу същата е подадена до настоящия съд, чрез административния орган на 06.11.20209 г.   

Към доказателствата по делото е приобщена Справка за нарушител – водач, от която се установява, че срещу настоящия оспорващ Й.Б.Т. има издадени четири наказателни постановления, пет фиша и две принудителни административни мерки (освен настоящата) за нарушения по Закона за движението по пътищата.

По делото са разпитани като свидетели С. Г. и К. О., приятели на жалбоподателя Т.. Първият от тях, свид. Г. заявява, че има а. и след работа се събират приятели на определено място в кв. „Сини камъни“; друг техен приятел имал рожден ден, където се почерпили, но той пил безалкохолна напитка; с Й. тръгнали към друг техен приятел в бл. 8 на кв. „Дружба“, като шофирал Г.; при пристигането Т. се върнал да си вземе чантата от колата и след час, час и половина се качил при компанията, като заявил, че полицаи са го спрели и са му взели книжката; в колата били четирима души, Т. бил отзад. Свид. О. заявява, че приятелите се почерпили в кв. „Сини камъни“, но се обадил техен приятел и дошъл С., който взел колата на Й., понеже били почерпани; минали покрай бл. 39 и оттам – до бл. 8; тръгнали да се качват, но Й. се върнал, защото забравил нещо в автомобила; забавил се час – час и половина и като се върнал, казал че са му взели книжката.

По делото за разпитани като свидетели К.К. и С.Н.,***, ГООР и свидетели по горецитирания акт. Свидетелите заявяват, че при патрулиране на 15.10.2020 г. около 22:20 ч. се движели по бул. „Янко Сакъзов“ в кв. „Дружба“ в посока кв. „Сини камъни“, когато забелязали автомобил „Фолксваген“, излизащ от черен път с подаден ляв мигач; когато го подминали, същият тръгнал в обратната посока към бл. 8, като ускорявал, последвали го, подали му звуков и светлинен сигнал, но водачът спрял пред вх. „Ж“ на бл. 8 в кв. „Дружба“, слязъл от автомобила и тръгнал към входовете; служителите на реда го спрели и установили самоличността му, като забелязали, че е употребил алкохол; извикан бил екип от Сектор „Пътна полиция“, като служител на сектора предложил на Т. проверка с Дрегералкотест, на която същият отказал; отказал и предложения му талон за медицинско изследване, което провокирало и съставянето на акт за установяване на административно нарушение.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, което го прави валиден. Оспорената заповед е издадена от Началника „Сектор “Пътна полиция” при ОД на МВР – Сливен, действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му със Заповед № 343з-86/20.01.2017 г. на Директора на ОД на МВР – Сливен материална компетентност. Като издадена от компетентен орган и в предписаната от закона писмена и предметна форма и съдържание, съдът приема атакуваната заповед като валиден акт. Освен като валидна, при преценка и анализ на събраните по делото писмени доказателства, приобщени като неоспорени от страните,  обжалваната заповед се преценява от настоящата съдебна инстанция и като издадена при спазване на съществените административнопроизводствени правила и съответна на относимите материалноправни норми, при следните съображения:

Оспорената заповед е издадена с правно основание  чл. 171 т. 1 б. „б“ от Закона за движението по пътищата. Разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП изброява изчерпателно случаите, при които за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки. Процесната такава е от категорията на превантивните административни мерки, чието предназначение е предотвратяване на противоправно деяние, респ. закононарушение и неговите вредни последици. Визираната в чл. 171 т. 1 б. „б“ мярка на административна принуда е временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за срок до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца. В настоящия случай от компетентни длъжностни лица при ОД на МВР Сливен е съставен по реда на чл. 189 ал. 1 от ЗДвП Акт за установяване на административно нарушение, съгласно който Й.Б.Т., при управление на моторно превозно средство и извършена проверка от контролните органи, е отказал да му бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на алкохол. Това обстоятелство се установява както от акта, така и от показанията на свидетелите К. и Н., които показания съдът кредитира напълно като безпротиворечиви, съответни на останалия, събран по делото доказателствен материал и от лица, незаинтересовани от изхода на делото. Показанията на водените от оспорващата страна свидетели Г. и О. съдът не кредитира като годно доказателствено средство, доколкото от една страна е налице предполагаема заинтересованост от изхода на делото, а от друга – свидетелите не са очевидци при установяване на нарушението, а пресъздават фактическа обстановка, която не е в пряка връзка със същото. Т.е. фактическите обстоятелства, установени в акта се подкрепят от събраните по делото годни доказателствени средства и не са оборени по надлежния ред от оспорващата страна. Съгласно чл. 189 ал. 2 от ЗДвП, редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното, а в процесния случай оспорващата страна не е ангажирала допустими доказателствени средства, с които да обори констатацията в настоящия АУАН досежно установената в същия фактическа обстановка. Съобразно нормата на чл. 5 ал. 3 т. 1 от ЗДвП, визирана в цитирания акт, на водача на пътно превозно средство е забранено да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози. Разпоредбата, квалифицираща отказа за провеждане на тест за установяване на горното обстоятелство като административно нарушение е чл. 174 ал. 3 от ЗДвП, съгласно който, водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба 2 000 лв. Следователно, отказът в цитирания смисъл е прогласен от законодателя като противоправно деяние, за което се следва и съответната углавна юридическа отговорност. В случая е налице виновно неизпълнение на императивно вменено нормативно задължение на водач, което води като логична последица и до негативни за извършителя санкции, в т.ч. и административни такива. Както се отбеляза по – горе,  целта на принудителните административни мерки е преустановяване и предотвратяване на административни нарушения, а приложената в случая от административния орган норма на чл. 171 т. 1 б. „б“ от ЗДвП е пряко обвързана с допуснатото и извършено от Т., установено по надлежния ред и доказано по безспорен начин, нарушение на закона. Изложените от издателя на процесната заповед мотиви се подкрепят от събраните доказателства. В настоящия случай с управлението на автомобил и заявен отказ за извършване на тестова проверка за употреба на алкохол, оспорващият е допуснал отклонение от нормативно предписаното поведение на водач на превозно средство, въведен от законодателя в ЗДвП и това е доказано по безспорен и несъмнен начин в хода на настоящото съдебно производство. Нещо повече, същият е отказал и извършване на медицинско изследване в тази насока, въпреки предоставения му за целта талон от контролните органи. Този отказ е удостоверен в самия Талон за изследване № 0043747, връчен на 15.10.2020 г. от мл. а. в Сектор „ПП“ при ОД на МВР – Сливен. На следващо място, съдът намира актът като законосъобразен и в частта, с която е определен срокът на мярката от 365  дни, доколкото законодателят е вменил същият да се определя от компетентния орган до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. Очевидно е, че приложеният от административния орган срок е 365 дни, а маркираният с главни букви текст е възпроизводство на норматива на чл. 171 ал. 1 б. „б“ от ЗДвП, поради което няма противоречие в разпоредителната част на акта, водеща до неговата незаконосъобразност.

Както се отбеляза по – горе, чл. 189 ал. 2 от ЗДвП придава доказателствена сила на установеното в актовете за установяване на административни нарушения по този закон, до доказване на противното. Както в хода на административното производство, така и в настоящото съдебно такова оспорващият Т. не ангажира годни доказателства, оборващи констатациите в акта. Тези констатации са абсолютна законова предпоставка за образуване на административно производство по прилагане на принудителна административна мярка по реда на глава шеста от Закона за движението по пътищата и издаване на индивидуален административен акт по чл. 172 ал. 1, във вр. с ал. 2 т. 3 от ЗДвП. Както се отбеляза по – горе, съдът не кредитира показанията на водените от страната свидетели, доколкото същите не са очевидци при откриване на нарушението, а разпитаните по делото като свидетели полицейски служители, които по презумпция нямат никаква заинтересованост от изхода на правния спор   заявяват фактически обстоятелства, които са напълно съответни на установената по преписката в нейната цялост фактическа обстановка.     

По изложените съображения настоящата съдебна инстанция приема, че Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0804-000933/15.10.2020 г. по чл. 171 т. 1 б. „б” от Закона за движението по пътищата, издадена от Началник Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Сливен, с която е разпоредено временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече 18 месеца, а именно за 365 дни е материално и процесуално законосъобразна и съответна на целта на закона. Жалбата срещу нея се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

               

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.Б.Т., ЕГН ********** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0804-000933/15.10.2020 г. по чл. 171 т. 1 б. „б” от Закона за движението по пътищата, издадена от Началник Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Сливен, с която е разпоредено временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече 18 месеца, а именно за 365 дни, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

                           

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                  

Административен съдия: