Решение по дело №195/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юли 2019 г. (в сила от 2 юли 2019 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700195
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 323

гр. Монтана, 2 юли 2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 20 юни 2019 г. в състав:

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 195 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 211 от ЗМВР. 

Образувано е по жалба на И.Л.Г.,***, чрез адв. Г.Г.,*** против Заповед № 294з-42/09.04.2019 г. на Началник на РУ - Лом, с която в качеството му на мл. Автоконтрольор в група „ООР” при РУ гр.Лом, ОДМВР Монтана, му е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение” за срок от три месеца, като моли същата да бъде отменена. Навежда съображения за неправилност и незаконосъобразност на заповедта, за издаването й в нарушение на процесуалния и материалния закон, неспазване на установената форма и несъответствие с целта на закона. Твърди издаване на Заповедта при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби, неяснота в описанието на разпоредбите, които са нарушени, несъответствие с целта на закона, както и липса на яснота какво точно нарушение е извършено и с какви конкретни действия/бездействия от страна на служителя е станало това. Счита, че оспорената Заповед не е мотивирана.   

Ответната страна не взема становище по жалбата. 

Доказателствата по делото са писмени.   

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във а със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното: 

С оспорената Заповед на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание затова, че в качеството си на мл. инспектор е нарушил чл. 6.1 от Заповед № 8121з-1155/01.09.2017 г. относно „Утвърждаване на указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение, монтирана в автомобили. Технически характеристики и работа в тях“, а именно: „Назначените в наряд служители да използват безжичните микрофони както следва: - водачът на автомобила – микрофон № 1”. Така описаното е прието за неизпълнение на издадените въз основа на закона за МВР подзаконови нормативни актове, съставляващо дисциплинарно нарушение. Заповедта е връчена на 09.04.2019 г. /л. 6/

Със Заповед № 294з-135/20.09.2018 г. на Началник на РУ Лом, въз основа на писмо рег. № 7855р-7399/05.09.2018 г. на Директор на Дирекция „ВС” е назначена комисия, която да извърши проверка на представени видеофайлове от ДВС във връзка с извършено нарушение на служебната дисциплина.

Въз основа на проверката на 28.09.2018 г. комисията е извършила преглед на  представените й видеофайлове в посочената директория/картотека/поддиректория и папка, като констатациите е отразила в нарочен Протокол /л. 15/. В Протокола е посочено, че служители на РУ гр. Лом, назначени в наряд на „ПК“ – мл. инспектор И.Л.Г., мл. инспектор З*** Ш*** М*** и мл. експерт И. В*** П*** по време на извършване на контрол във връка със ЗДвП, мл. автоконтрольор И.Г. не използва безжичния микрофон при контакт с граждани. 

Със Справка № УРИ 234 р-7545/09.04.2019 г. на Началник група „ООР“, Ст. инспектор при РУ Лом е направено предложение до Началника на РУ Лом на мл. инспектор И.Л.Г. – мл. автоконтрольор група „ООР“ да бъде наложено наказание във връзка с неизпълнение на разпоредбите на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове. Оспорващия е запознат със Справката на 09.04.2019 г.

Съгласно Протокол рег. № 294р-7575/09.04.2019 г. за изслушване на държавен служител, извършил дисциплинарно нарушение е отбелязано, че служителят мл. инспектор И.Л.Г. е заявил, че се е запознал с докладна записка рег. № 7855р-6931/20.08.2018 г. по описа на ДВС, както и справки рег. № 294р/17572/18 г.; 294р-18630/18 г. и 294р-7545/19 г. от извършената проверка. Посочил е че има възражения, които ще представи на по-късен етап.  

По делото са представени още Сведения дадени на 28.08.2018 г. и 29.10.2018 г. от мл. инспектор И.Л.Г., мл. инспектор З*** Ш*** М*** и мл. експерт И. В*** П*** , Справка рег. № 294р/17572/03.10.2018 г., писмо рег. № 7855р-6931/20.08.2018 г. по описа на ДВС, писмо рег. № 7855р-7399/05.09.2018 г. по описа на ДВС, План относно провеждане на специализирана полицейска операция на територията на РУ гр. Лом  за 03.08.2018 г., ведно с часови график, задачи, ежедневна ведомост за разстановка на силите и средствата от 03/04.08.2018 г. и ежедневна форма на отчет от 03.08.2018 г., Справка рег. № 294р-18630/17.10.2018 г.  

С определение от 08.05.2019 г. съдията докладчик, съгласно чл. 170 от АПК е разпределил доказателствената тежест между страните, като при условията на чл. 171, ал. 4 от АПК на ответната страна са давани и допълнителни указания за представяне на цитираните в оспорената Заповед, Заповеди, ведно с доказателства за тяхното връчване. Въз основа на дадените указания ответната страна представя Заповедите, ведно с Протокол на служителите, присъствали на обучение по отношение на цитираните в същия Заповеди на Министъра на МВР.  В отделно писмо уточнява, че в оспорената Заповед има допусната печатна грешка при изписване годината на Заповед № 8121з-1154, като същата е от дата 01.09.2017 г.

При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

            Жалбата е подадена от лице, имащо правен интерес от оспорване на издадената Заповед, същата представляваща ИАА и в законоустановения срок – заповедта е връчена на 09.04.2019 г. /л. 6/, а жалбата е подадена на 22.04.2019 г. /л. 3/, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

По отношение компетентността на админилативния орган.

Разпоредбите на чл. 204, т. 3, във връзка с чл. 197, ал. 1, т. 1-3 от ЗМВР определят компетентността на органа, имащ право да наложи съответното дисциплинарно наказание - служители на висши ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 – 3, а именно: мъмрене, писмено предупреждение и порицание. Актът, с който е наложено дисциплинарното наказание на оспорващия, в качеството му на мл. автоконтрольор, е „писмено предупреждение”, а заповедта  е издадена от Началник на РУ Лом, поради което този орган се явява компетентен да наложи съответното наказание.  

По отношение надлежната форма.

Съгласно чл. 210, ал. 1 от ЗМВР - дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

Настоящият състав установява, че в оспорената Заповед липсва дата и място на извършеното от оспоравщия нарушение, поради което и за съда е невъзможно да извърши контрол върху същото. Липсата на конкретно място и време за извършено нарушение е самостоятелно основание за отмяна на издадената Заповед. Времето и мястото са задължителен реквизит на Заповедта за дисциплинарно наказание, в който смисъл е императивното изискване на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР.

По отношение на процесуалните правила.

Съгласно чл. 195, ал. 1 и 3 ЗМВР дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му, като тези срокове не текат, когато държавният служител е в законоустановен отпуск или му е наложена мярка за неотклонение задържане под стража или домашен арест.

Съгласно чл. 196 от ЗМВР дисциплинарното нарушение се счита за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган.

Съгласно чл. 206 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения.

Непосочването на конкретното време като дата, респ. период, за който дисциплинарнонаказващият орган приема, че оспорващият е извършил дисциплинарно нарушение, е пречка да бъде извършена и проверка по спазване на процесуалните правила, което е друго самостоятелно основание за отмяна на Заповедта.

По отношение съответствието с материалния закон и неговата цел.

Съгласно чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР дисциплинарни нарушения са неизпълнение на разпоредбите на този закон и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-минилите и главния секретар на МВР и на преките ръководители.

Съгласно чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР дисциплинарно наказание "писмено предупреждение" се налага за небрежност в служебната дейност, забавено или лошо изпълнение на заповед.   

Освен констатираното непосочване на време и място на извършване на нарушението, съдът установява непосочването на конкретни факти и обстоятелства, при които е извършено деянието, което е друга пречка съдът да извърши проверка доколко същото представлява нарушение и в какво се изразява същото. Единственото, което е направено е да се цитира норма от Заповед № 8121з-1155/01.09.2017 г. на Министъра на МВР, което не изчерпва изискването за описание на нарушението, в смисъла предвиден в чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. В тази връзка обстоятелствата, при които е извършено нарушението не се съдържат в отделен, на издадената Заповед, акт, респ. същата не се позовава на такива.

Извън това издаваните при условията на ЗМВР Заповеди, представляват индивидуални административни актове, не и нормативни такива, поради което служителите следва да бъдат изрично запознати с тяхното съдържание, тъй като същите не подлежат на обнародване и не са публични актове, които по презумпция да се считат за известни. За установяване на това обстоятелство и въз основа на изрични указания на съда, дадени с Определение от 08.025.2019 г., административнонаказващият орган представя Протокол от обучение, в който Заповед № 8121з-1155/01.09.2017 г. на Министъра на МВР не е посочена, т.е. ответната страна не установява по делото, с надлежни доказателствени средства, въпреки дадената от съда възможност, служителят да е запознат с текстовете на цитираните, в оспорената Заповед, нарушени разпоредби, а именно с вмененото му, в чл. 6.1 на Заповед № 8121з-1155/01.09.2017 г. на Министъра на МВР, задължение.    

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният Административен акт за издаден в нарушение на  материалния и процесуалния закон. 

            Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

Р Е Ш И :

            ОТМЕНЯ като незаконосъобразна Заповед № 294з-42/09.04.2019 г. на Началник на РУ - Лом.     

            РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :