Разпореждане по дело №5288/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 12693
Дата: 27 ноември 2019 г.
Съдия: Емилия Колева Енчева
Дело: 20195530105288
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е

 

.........                                   27.11.2019 г.                     Гр. Стара Загора

 

 

РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА                 ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ състав

На 27 ноември                                             2019 г.

В закрито заседание в следния състав:

 

                                                        Председател: ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА                                                       

 

Секретар:

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА

гр. дело 5288 по описа за 2019 година.

 

 

СЪДЪТ ДОКЛАДВА ДЕЛОТО:

 

Постъпила е искова молба от Д.Н.Н. в която твърди, че е служител на МВР от октомври месец 2017 год., на сектор „Охрана на обществения ред в железопътния транспорт" гр. Стара Загора към ЗОНАЛНО ЖАНДАРМЕРИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ Кърджали, при ДИРЕКЦИЯ „ЖАНДАРМЕРИЯ" в ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ - МВР гр. София, ул. „Александър Малинов" № 1. Назначен съм на длъжност „Младши инспектор - полицай/старши полицай"

Сочи, че от началото на възникването на служебното му правоотношение с МВР, изпълнявал служебните си задължения на сменен режим на работа, като полагал труд на смени по график с продължителност от 12/дванадесет/ часа. Така положеният от него труд на смени бил както през светлата част на деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа. В този смисъл имало налице полагане на нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа на следващия ден. Обичайното местоизпълнение на служебните му задължения било в гр. Стара Загора.

Служебното му правоотношение се уреждало от ЗМВР, който се явявал специален по отношение на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР регламентирала, че работното време на държавните служители се изчислявало в работни дни - подневно, а за работещите на 8-,12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. Според чл. 187, ал. 5 ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсирала с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени. С оглед характера на заеманата длъжност през процесния период полагал труд през нощта (22:00 - 06:00 часа), като отработеното работно време се изчислявало сумарно. Счита, че в отношенията между него и работодателя, би следвало да се уреждат съобразно разпоредбите на чл. 187, ал. 5-6 ЗМВР, предвиждащи компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени.

Счита, че в конкретния случай, следвало да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, предвиждаща преизчисление на положения нощен труд.

В тази връзка според чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определяли с наредба на министъра на вътрешните работи.

За периода от 19.08.2014 г. до 01.04.2015 г. действала Наредба № 8121з- 407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г. отм., бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г. От 01.04.2015 г. до 29.07.2016 г. действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., която била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016      г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016 г. и понастоящем действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г.). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби били идентични, като гласели, че при работа на смени било възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., като работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г.) при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 и 6:00 ч. за отчетния период се умножавали по 0,143.

В следващите две Наредби № 8121з-592/25.05.2015г и № 8121з-776/29.07.2016 г., приложими към процесния период от 14.10.2016 г. до 14.10 .2019 г., липсвала изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Липсата на изрична норма обаче не следвала да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Счита, че е налице непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, като в този смисъл би следвало субсидиарно да се приложила разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143.

Във връзка с гореописаното, предвид че основното му трудово възнаграждение било в размер на 890.00 лева, а почасовото му възнаграждение в размер на 05.36 лева, счита че от страна на работодателя било налице неизплатено възнаграждение за положен от него извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от него нощен труд с коефициент 1.143 и съответното му увеличаване с 50% /чл. 187, ал. 6 ЗМВР/, както и мораторна лихва за същия предвид, разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба 8121з-776/29.07.2016 г. от края на месеца, следващ месеца в който бил положен труда, а именно:

2017 год.

1. През месец ноември 2017 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец декември.

2017      год. работодателят изпаднал в забава, считано от 01.01.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 14.06 лева.

 

2. През месец декември 2017 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение бил в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец януари 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 13.39 лева.

 

За 2018 год.

1.           През месец януари 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на месец февруари.

2018      год. работодателят изпаднал в забава, считано от 01.03.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 12.79 лева.

2.           През месец февруари 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.04.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 12.12 лева

3.           През месец март 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 11.47 лева

4.           През месец април 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 10.81 лева.

5.           През месец май 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение бил в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.07.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 10.16 лева.

6.           През месец юни 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 09.49 лева.

7.           През месец юли 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец август 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.09.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 08.82 лева.

8.           През месец август 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец септември 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.10.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 08.17 лева.

9. През месец септември 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец октомври 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.11.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 07.50 лева.

10. През месец октомври 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-во число на месец ноември 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.12.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 06.86 лева.

11.         През месец ноември 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец декември 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.01.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 06.19 лева.

12.         През месец декември 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец януари 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 05.52 лева.

 

2019 год.

1. През месец януари 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на месец февруари 2019 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.03.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 04.91. лева.

2.           През месец февруари 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2019 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.04.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 04.25 лева.

3.           През месец март 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2019 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 03.60 лева.

4.           През месец април 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2019 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 02.93. лева.

5.           През месец май 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2019 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.07.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 02.28 лева.

6.           През месец юни 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2019 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 01.62 лева.

7.           През месец юли 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева.

8.           През месец август 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева.

9.           През месец септември 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева.

10.         През месец октомври 2019 год. до 14.10.2016 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 24 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 3 /три/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 24.00 лева.

Предвид изложеното, счита че е налице правен интерес да претендира заплащането на възнаграждението за положеният труд над установеното, формиран след преизчисляването на положения такъв нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа, както и мораторната лихва за неизплащане в съответните предвидени срокове на дължимото му възнаграждение. Както и признаването на положения извънреден труд за осигурителен стаж.

Моли съда да постанови съдебно решение, с което да осъди работодателя: Главна дирекция „Национална полиция" МВР гр. София ЕИК: ********* със седалище и адрес на управлениеггр. София, ул. „Александър Малинов" № 1, представлявано от комисар Христо Терзийски - Директор, да му заплати, неизплатени възнаграждения за положен извънреден труд и мораторни лихви по тях, ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба до окончателното им изплащане, както и направените по настоящото производство разноски, както следва:

2017 год.

1. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2017                год. в размер на 64.00 лева.

2. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017 год. в размер на 64.00 лева.

 

За 2018 год.

1. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2018 год. в размер на 64.00 лева.

2. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018 год. в размер на 64.00 лева.

3. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018 год. в размер на 64.00 лева.

4. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018 год. в размер на 64.00 лева.

5. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018 год. в размер на 64.00 лева.

6. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018 год. в размер на 64.00 лева.

7. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018 год. в размер на 64.00 лева.

8. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018 год. в размер на 64.00 лева.

9. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното септември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

10. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното октомври 2018 год. в размер на 64.00 лева.

11. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното ноември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

12. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното декември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

 

2019 год.

1. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019 год. в размер на 64.00 лева.

2. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019 год. в размер на 64.00 лева.

3. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019 год. в размер на 64.00 лева.

4. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019 год. в размер на 64.00 лева.

5. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019 год. в размер на 64.00 лева.

6. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019 год. в размер на 64.00 лева.

7. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2019 год. в размер на 64.00 лева.

8. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019 год. в размер на 64.00 лева.

9. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019 год. в размер на 64.00 лева.

10. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019 год. в размер на 24.00 лева.

Претендиралото общо неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд за периода 14.10.2016 год. до 14.10.2019 год. е в размер: 1472 /хиляда четиристотин седемдесет и два/ лева.

Мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен труд над установеното работно време:

1. За периода от 01.11.2017 год. до 31.11.2017 год. - мораторна лихва от 01.01.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.89 лева.

2. За периода от 01.12.2017 год. до 31.12.2017 год. - мораторна лихва от 01.02.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.34 лева.

3. За периода от 01.01.2018 год. до 31.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.03.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 10.84 лева.

4. За периода от 01.02.2018 год. до 28.02.2018 год. - мораторна лихва от 01.04.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 10.29 лева.

5. За периода от 01.03.2018 год. до 31.03.2018 год. - мораторна лихва от 01.05.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.75 лева.

6. За периода от 01.04.2018 год. до 30.04.2018 год. - мораторна лихва от 01.06.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.20 лева.

7. За периода от 01.05.2018 год. до 31.05.2018 год. - мораторна лихва от 01.07.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.67 лева.

8. За периода от 01.06.2018 год. до 30.06.2018 год. - мораторна лихва от 01.08.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.12 лева.

9. За периода от 01.07.2018 год. до 31.07.2018 год. - мораторна лихва от 01.09.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.57 лева.

10. За периода от 01.08.2018 год. до 31.08.2018 год. - мораторна лихва от 01.10.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.04 лева.

11. За периода от 01.09.2018 год. до 30.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.11.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 06.48 лева.

12. За периода от 01.10.2018 год. до 31.10.2018 год. - мораторна лихва от 01.12.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.95 лева.

13. За периода от 01.11.2018 год. до 30.11.2018 год. - мораторна лихва от 01.01.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.40 лева.

14. За периода от 01.12.2018 год. до 31.12.2018 год. - мораторна лихва от 01.02.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.85 лева.

15. За периода от 01.01.2019 год. до 31.01.2019 год. - мораторна лихва от 01.03.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.36 лева.

16. За периода от 01.02.2019 год. до 28.02.2019 год. - мораторна лихва от 01.04.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.80 лева.

17. За периода от 01.03.2019 год. до 31.03.2019 год. - мораторна лихва от 01.05.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.27 лева.

18. За периода от 01.04.2019 год. до 30.04.2019 год. - мораторна лихва от 01.06.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.72 лева.

19. За периода от 01.05.2019 год. до 31.05.2019 год. - мораторна лихва от 01.07.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.19 лева.

20. За периода от 01.06.2019 год. до 30.06.2019 год. - мораторна лихва от 01.08.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 00.62 лева.

Обща мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен извънреден труд за периода от 01.11.2017 год. до 14.10.2019 год.: 134.35 /сто тридесет и четири лева и 35 стотинки/ лева.

 

Моли съда да признае за установено по отношение на работодателя, зачитането на положения от ищеца извънреден труд за осигурителен стаж.

Претендира направените по делото разноски.

 

С молба в указания от съда срок ищецът Д.Н.Н. прави допълнения към исковата молба:

- Относно указанието за конкретизиране на дните, за всеки месец и година, в които бил положен извънреден труд. Това към настоящият момент обективно не било възможно, поради следните обстоятелства:

Като държавен служител в МВР изпълнявал служебните си задължения, предвид характера на осъществяваната работа на смени по график, с продължителност 12 часа и време от 08.00 часа до 20.00 часа и от 20.00 часа до 08.00 часа. През положения от него труд на смени по график от 20.00 часа до 08.00 часа, в обхвата на същия попадал и интервала от 22.00 часа до 06.00 часа т.е. налице бил положен нощен труд в размер на 8 часа. Същия след преизчисляването с коефициент 1.143, 8 часа нощен труд х 1.143 = 9.144 часа дневен, т.е. налице бил един час неотчетен и незаплатен труд, който счита, че е бил над установеното работно време.

По обективни причини, не било възможно да се снабди с необходимите документи съдържащи данни за точните дни на полагане на труд за процесния период и по точно нощен такъв от 22.00 часа до 06.00 часа. Достъпа до тези документи, предвид че се касаела за държавна служба в МВР, а именно месечни графици за работа, протоколи за месечно отчитане на положения нощен труд и др. бил ограничен и със специален режим, като не било възможно, същите да му бъдат предоставени по негово искане, още повече, че служебното правоотношение се урегулирало от ЗМВР, който се явявал специален.

Следвало да се отбележи, че организацията и разпределението на работното време, както и неговото отчитане и компенсиране на работа извън редовното време, за процесния период се уреждали от Наредба 8121з-776/29.07.2016 г. Съгласно разпоредбата на „Раздел IV", чл. 18 ал. 3 от Наредбата „В случаите, когато служител, работещ на смени, при обичайно изпълнение на служебните си задължения надвиши нормативно установения брой часове за отчетен едномесечен период, този труд се компенсира като труд извън редовното работно време и се отчита с протокол /приложение 1/, без да се издава заповед по ал. 1, който се изготвя и утвърждава по реда на чл. 23.". Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 2 „Положения труд извън редовното работно време от държавните служители, работещи на смени, се отчита в часове за месеца, през който е положен, с протокол /приложение 3/. На основание чл. 31, ал. 1 от Наредбата „Отработеното време между 22.00 часа до 06.00 часа ...се отчитат с протокол /приложение 6/„.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата - "Възнаграждението за труд извън работното време се включва в месечното възнаграждение и се изплаща в месеца, следващ месеца в който е положен трудът, при своевременно предоставянето на протокол във финансова служба".

В този смисъл, счита че работодателят при едно коректно изпълнение на приравняването на отработеното от него време за периодите от 22.00 часа до 06.00 часа, следвало да отчете и заплати отработеното време над редовното, като това следвало да се извърши в месеца, в който този труд бил положен и съответно следвало същия да се заплати с дължимото му възнаграждение за положен труд, през месеца следващ месеца, в който бил положен извънредния труд.

Именно поради невъзможност да се снабди с необходимата информация, включително и кога и колко платен годишен отпуск бил ползван от ищеца, както и отпуск поради временна неработоспособност, направил съответните искания в депозираната искова молба, за задължаване от страна на съда ответника да предостави същата.

При положение, че съда прецени наличието на необходимост от предварително уточняване на конкретните дни в исковата молба Моли, да бъде издадено съдебно удостоверение, по силата на което да се снабди от ответника Главна дирекция „Национална полиция" гр. София със заверени копия от графици за положен труд на смени, протоколи за отчетен положен нощен труд, ползване на платен годишен отпуск и отпуск поради временна неработоспособност, от които да ставало ясно кога и в какъв размер били ползвани за процесния период.

- По отношение на претенцията за признаване за установено, като осигурителен стаж на положения от ищеца извънреден труд формиран при превръщането на положения от него труд от 22.00 часа до 06.00 часа /нощен труд/ в дневен такъв, прави следното волеизявление: На основание чл. 232 от ГПК оттегля иска.

 

В едномесечния срок по чл. 131 от ГПК е постъпил писмен отговор от ответника ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ” - МВР, в който заявява, че оспорват изцяло предявените искове от ищеца като неоснователни и недоказани, поради което молят да бъдат отхвърлени от съда изцяло.

Считат, че същите са неоснователни по следните съображения:

Ищецът предявил на основание чл. 178, ал.1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР срещу Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) иск за заплащане на сумата от 1472.00 (хиляда четиристотин седемдесет и два) лв., представляваща претендирано от ищеца неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд, за периода 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, както и иск на основание чл. 86 от ЗЗД за заплащане на мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен от ищеца извънреден труд за периода 01.11.2017 г. до 14.10.2019 г. в размер на 134.35 лв. (сто тридесет и четири лв. и тридесет и пет ст.), ведно със законната лихва, както и искане за разноски, включващо възнаграждение за един адвокат в неуточнен в исковата молба размер (с оглед различно написания в исковата молба с цифри и букви негов размер: 400.00 (триста) лева). Следвало да се посочи, че била налице неяснота по отношение на периода, за който се претендирало изплащане на неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд: от една страна в исковата молба бил посочен следният период: 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г., а от друга при разбивките по точки този период бил очертан по друг начин: 01.11.2017 г. до 14.10.2019 г. Също така ищецът предявил и установителен иск за признаване на положения извънреден труд за осигурителен стаж, който оттеглил с молба до съда.

Изложеното в исковата молба очертавало следния предмет на спора: следвало ли положеният от ищеца нощен труд за процесния период да се преизчислява като дневен.

Относимите нормативни актове, регламентиращи разпределянето на работното време, отчитането и компенсирането му за процесния период, били действали в следната последователност:

- Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи (отм. с Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г., в сила от ДВ, бр. 40/2015 г., в сила от 01.04.2015 г.);

- Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, (обн. ДВ, бр. 40 от 2015 г., в сила от 01.04.2015 г„ отменена с Решение № 8585 от 11 юли 2016 г. по административно дело № 5450 от 2016 г. на ВАС - ДВ, бр. 59/2016 г., в сила от 29.07.2016 г.);

- Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г., след отмяната на Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г. - от 29.07.2016 г. (отмяната с решение на ВАС) до 02.08.2016 г. (влизането в сила на сега действащата Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г.);

- Наредба № 81213-776/29 юли 2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи ( обн. ДВ, бр. 60 от 2 август 2016 г„ в сила от 02.08.2016 г.);

- Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00ч, за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности (обн. ДВ бр. 67 от 14.08.2014 г., в сила от същата дата).

От посочените наредби, единствено в разпоредбата на чл. 31 , ал. 2 от Наредба № 8121з- 407/11 август 2014 г. било предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 ч и 6,00 ч. за отчетния период се умножавал по 0.143. Полученото число се сумирало с общия брой отработени часове за отчетния период. В другите наредби, относими към процесния период било предвидено при отчитане на часове нощен труд, техният брой да се посочвал само в цяло число. В ЗМВР и в Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. е предвидено, че за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч. на държавния служител се изплащало допълнително възнаграждение (чл. 179, ал. 1 от ЗМВР и чл. 1, т. 2 от посочената наредба). Законодателят императивно предвидил заплащане на допълнително възнаграждение за положен нощен труд, а не преизчисляване на часовете нощен труд с числото 0.143, като служителят нямал правна възможност да избира как да му бъде заплатен положеният от него нощен труд.

По отношение на държавните служители в МВР обаче подобна разпоредба не съществувала. Уредбата се съдържала в ЗМВР, като приложението на Кодекса на труда и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение било изключено с разпоредбата на 187, ал. 9 от ЗМВР, съгласно която редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определяли с наредба на министъра на вътрешните работи, т. е. не били налице предпоставките за субсидиарното приложение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, на която се позовавал ищецът. За нощния труд на държавните служители в МВР, предвиден и уреден в чл. 187, ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР не би следвало да се прилага субсидиарно посочената разпоредба на чл. 9 от тази наредба, която гласи:

„ Чл. 9. (1) При подневно отчитане на работното време и при работа на смени, чиято нощна продължителност на работното време е по-малка от тази на дневното, трудовото възнаграждение, заработено по трудови норми, се увеличава с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време.

(2) При сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.

(3) При сумирано изчисляване на работното време трудовото възнаграждение, заработено по трудови норми, се увеличава с коефициент, равен на отношението между часовете, получени след превръщането на нощните часове в дневни, и действително отработените часове през месеца или установения друг период.", по следните съображения:

За нейното приложение било необходимо да бъдат изпълнени кумулативно четири предпоставки: 1. подневно отчитане на работното време 2. работа на смени 3. продължителност на нощно работно време по-малка от продължителността на дневното 4. трудово възнаграждение, заработено по трудови норми. От посочените предпоставки две не били налице: по точки 3 и 4, тъй като съгласно чл. 187, ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР дневното и нощното работно време  била с една и съща продължителност от 8 часа и не било налице работа по трудови норми за определяне на трудовото възнаграждение по КТ.

В тази връзка ищецът в исковата си молба навеждал неоснователен довод, че бил налице празнота в уредбата и следвало да се приложи по аналогия Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ, бр. 9/2007 г„ в сила от 01.07.2007 г.) За да бил приложим този тълкувателен способ, било необходимо даден въпрос в относимия нормативен акт да не уреден. В конкретия случай това не било така, предвид че по отношение на нощния труд имал подробна уредба в ЗМВР (т. напр. в чл. 179, чл. 181, ал. 3, чл. 187, ал. 3 и др.) и редица подзаконови нормативни актове, като в Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г. на нощния труд бил отделен цял раздел. Това, че нормите не били идентични при сравнение с други нормативни актове, уреждащи същия, въпрос не означавало, че е налице празнота. По тази причина претенцията на ищеца била неоснователна.

Следвало да се има предвид, че ЗМВР бил специален закон по отношение на другите закони, регламентиращи трудовите/служебните правоотношения на служителите и предвиждал издаването на наредба от министъра на вътрешните работи за определяне на ред за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР и за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00ч. за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности. В този смисъл Наредба за структурата и организацията на работната заплата била неприложима, тъй като за служителите на МВР бил издаден акт, по силата на законовата делегация и не била налице липса на уредба. От друга страна ЗМВР не препращал към разпоредбите на Кодекса на труда (КТ) и подзаконовите актове за прилагането му по отношение на нощния труд. В този смисъл всички нормативни актове по прилагането на КТ били неотносими за извънредния/нощния труд, полаган от държавните служители на МВР, предвид че той съдържал специфична нормативна уредба. Тези различия се виждали и от различните понятия, с които боравил законодателят в КТ и в ЗМВР: в КТ и в подзаконовите нормативни актове по прилагането му: нощен труд, в ЗМВР и подзаконовите нормативни актове по прилагането му: труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч.

Молят искът предявен на основание чл. 86 от ЗЗД за заплащане на лихва за забава като акцесорен също да бъде отхвърлен от съда като неоснователен и недоказан.

Претендират направените по делото разноски.

 

От изложените в исковата молба и отговора обстоятелства, съдът счита, че предявеният иск е с правно основание  178, ал.1 т.3 във вр. с чл. 179, ал.1 и 2 от ЗМВР. Безспорно е установено по делото, че ищецът е държавен служител. Статутът на държавните служители в МВР се урежда от Закона за Министерство на вътрешните работи, който закон в чл. 179, ал. 1 предвижда, че на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение и за: т. 1 изпълнение на специфични служебни задължения, т. 2 резултати в служебна дейност, т. 3 извънреден труд, т. 4 научна степен и т. 5 специфични условия на труд.Не се спори между страните, че ищецът работи като държавен служител към Зонално жандармерийско управление при ответната Дирекция, с местоизпълнение на служебните му задължения  в гр. Стара Загора. Ищецът следва да докаже обстоятелствата, обуславящи претендираното обезщетение за положен извънреден и нощен труд. Страните следва да докажат твърдените от тях факти и обстоятелства в исковата молба и отговора.

 

СЪДЪТ:

ПРИКАНИ страните към спогодба, като им РАЗЯСНЯВА нейните предимства, както следва: със спогодбата страните доброволно уреждат спора си и десезират съда, поради което делото се прекратява; одобрената от съда спогодба не подлежи на обжалване и има значението на влязло в сила решение, като се ползва със сила на присъдено нещо и изпълнителна сила; при спогодба се дължи заплащане на държавна такса в половин размер.

НАПЪТВА  страните към медиация – доброволна и поверителна процедура за извънсъдебно решаване на спорове, при която трето лице – медиатор подпомага спорещите страни да постигнат споразумение.  Спорът може да бъде решен и чрез друг способ за доброволното му уреждане – извънсъдебна спогодба.

 

Ето защо, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

                                              

НАЗНАЧАВА съдебно - счетоводна експертиза с вещо лице, което,  след като извърши проверка в счетоводството на ответника и по специално на графиците за полагане на труд, ведомостите за заплати и др. относими документи, да отговори на поставените от ищеца въпроси:

Полагал ли е ищецът нощен труд за визирания период; Нощния труд преизчислен ли с коефициент 1.143 за превръщането му в дневен; При преизчисляването на положения нощен труд, налице ли е положен от ищеца извънреден труд, в какъв размер, дължи ли му ответника, претендираните суми за положен извънреден труд и в какъв размер, както и относно размера на дължимата мораторната лихва?

ОПРЕДЕЛЯ за вещо лице ДАНИЕЛА ДЕМИРЕВА.

ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит за изготвяне на експертизата в размер на 200 лв., платими от Бюджета на съда.

 

ЗАДЪЛЖАВА  ответника ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ” - МВР да представи като доказателства по делото заверен препис от цялото намиращо се у него досие на ищеца; Удостоверение от което да е видно за процесния период назначен ли е бил ищецът като държавен служител в МВР и на каква длъжност; Заверени копия от графиците за полагане на труд, както и справка за положения от ищеца труд по график от 22.00 часа до 06.00 часа - нощен труд за процесния период, справка от която да е видно за процесния период кога и колко полагаем се платен годишен отпуск е ползвал, както и отпуск поради временна неработоспособност.,

 

УКАЗВА на страните в 3 дневен срок, с писмена молба да направят всичките си доказателствени искания и посочат конкретните обстоятелства, които ще доказва с тях, както и да представят заедно с нея всичките си писмени доказателства с копие до другата страна – чл. 127, ал. 2 ГПК и чл. 131, ал. 3 ГПК.

 

УКАЗВА на страните в срок до следващо съдебно заседание да представят по делото банкова сметка, ***ните суми.

 

ВНАСЯ делото в открито съдебно заседание и НАСРОЧВА същото за 18.12.2019 г.  от 11.10 ч., за която дата да се призоват страните и вещото лице.

 

 

ПРЕПИС от разпореждането да се връчи на страните, като на ищеца се връчи копие от писмения отговор на ответника и приложенията.

Разпореждането не подлежи на обжалване.

             

 Делото да се докладва незабавно, в случай на постъпване на искания на страните, депозирани по повод указанията на съда и доклада по делото.

 

 

                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: