Решение по дело №4/2024 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 1062
Дата: 30 юли 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247230700004
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1062

Смолян, 30.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Смолян - V състав, в съдебно заседание на пети юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ПЕТЯ ОДЖАКОВА
   

При секретар ВЕСЕЛКА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ПЕТЯ ОДЖАКОВА административно дело № 20247230700004 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на С. Б. Б., [ЕГН], [населено място], [улица], община [област] срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал.3 ДОПК № 2023-221-1/23.11.2023 на орган по приходите в отдел МДТ при [община], потвърден с Решение №94-00-2304-001/18.12.2023г. на началник отдел МДТ към [община]. Решението е получено на 21.12.2023г. /л.10/, а жалбата е от 28.12.2023г., поради което същата е подадена в законоустановения срок. В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна; претендират се разноски. Посочено е, че се касае за имоти, за които няма ПУП, няма промяна на предназначението и процесните имоти с оглед естеството и предназначението им не са облагаем обект по см. на чл.10 ал.1 ЗМДТ и това, че имотите попадат в строителните граници не е достатъчно да се приеме, че те вече не са гори. Посочено е, че ОУП определя характера на територията, на която се намира имота – урбанизирана, но не установява, а и не би могъл с оглед на чл. 106 ЗУТ, да установи конкретното предназначение на имота.Според жалбоподателката, наред с изискването имота да е в строителните граници, нормата на чл.10 ал.1 ЗМДТ изисква той да има конкретно предназначение измежду посочените в чл.8 т.1 ЗУТ, което се определя с подробен устройствен план. По съображения, че за имотите не се дължат данъци и такси, се иска отмяна на решението като незаконосъобразно.

В последното съдебно заседание /л.5772/ жалбоподателката, редовно призована не се явява, не изпраща представител.

Ответникът – началник отдел Местни данъци и такси при О. Ч. редовно призован не се явява в съдебно заседание. От пълномощникът му адв.С. е постъпило писмено становище вх.№ 1727/ 26.06.2024г. /л. 5751 и сл./, в което се оспорва жалбата. Излагат се подробни съображения по същество. Претендират се разноски по списък. Прави се възражение за прекомерност на възнагражданението на ответната страна.

С оспорения АУЗ /л.12 и сл./ на жалбоподателката са установени задължения за ДНИ в размер на 242,94 лв. и ТБО в размер на 52,21лв., начислени за периода от 2018-2022г. за притежаваната от нея идеална част от 24 недвижими имота в к.к.П., на осн.чл. 107 ал.3 от ДОПК. С решение №94-00-2304-001/ 18.12.2023Г. /л.6 и сл./ на началник отдел МДТ към [община], АУЗ е потвърден. Съображенията на административния орган се свеждат до това, че с данък се облагат имотите в строителните граници, както и имотите извън тях, които според подробния устройствен план имат предназначението по чл. 8 т.1 ЗУТ; процесните 24 имота са в урбанизирана територия и обстоятелството, че са записани в КК като гори, не означава, че за тях не се дължи данък, тъй като ЗГ изрично регламентира, че неговите разпоредби не се прилагат за имоти в урбанизирани територии. Посочено е в решението, че имотите попадат в устройствена зона „Озеленяване“, намирате се в строителните граници на курорта от 1966г., същите са с трайно предназначение – урбанизирана съгласно КККР на [населено място] от 2006г. и за същите не са приложими изключенията по чл. 10 ал.3 ЗМДТ. Относно ТБО в решението се сочи, че услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, по обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане на чистотата са реално предоставяни от общината в периода от 2018г. до 2022г. и за жалбоподателката е възникнало задължение да ги плаща. Относно дължимия размер ТБО, според административния орган същият е определен по чл. 21 ал.2 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги в [община], като за незастроените имоти е начислена само такса за поддържане на чистотата, а за застроените имотие начислена ТБО за всички услуги по чл. 62 ЗМДТ.

Съдът счита, че жалбата е допустима, като подадена в срок, от адресат на административния акт, пред родово и местно-компетентния съд, с внесена ДТ /л.117/ и при наличие на правен интерес. С Определение №4631/14.04.2024г. по адм.д. №3463/24г. на ВАС е отменено прекратително определение на ААСм и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия.

По делото се установява, че с решение №2421/ л.70 и сл./ от 30.11.2000г. на ПК-Ч. в полза на В. Р. К., р. на *г., п. на *г., б.ж. на [населено място], са възстановени гори по чл. 3 ал.2 ЗВСГЗГФ, представляващи идеални части от 38 имота, гори в м.“П.“. Според удостоверение за наследници от 14.11.2023г. /л.128 и сл./, жалбоподателката С. Б. Б., [ЕГН] е сред наследниците на праводателката. Жалбоподателката притежава 1/18 ид.ч. от имотите, което не е спорно по делото.

Имотите са следните:

l. Поземлен имот с идентификатор 80371.244. 15 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 10252 кв.м., идентичен на част от имот №218014 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.15 попада в УПИ II-3a озеленяване в кв. 4.

2. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.351 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заловед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 15680 кв.м., идентичен на част от имот №218014 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.351 попада в УПИ II-3a озеленяване в кв. 4.

3. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.56 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 9586 кв.м., идентичен с имот №218015 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 8037 1 .244.56 попада в УПИ II-3a озеленяване в кв. 4.

4. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.214 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 1278 кв.м., идентичен с имот №218016 по картата на възстановената собственост на землището.

5. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.352 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 4009 кв.м., идентичен с имот №218017 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.352 попада в УПИ II-3a озеленяване в кв. 4.

6. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.249 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заловед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 6783 кв.м., идентичен с имот №218018 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.249 попада в УПИ За озеленяване в кв. 5.

7. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.354 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 26758 кв.м., идентичен с имот №218020 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 Г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 84371.244.354 попада в УПИ I-За нуждите на ЦК на БКП в кв.6, УПИ I-3a озеленяване в кв. 8 и УПИ I-Х. Б. в кв. 7.

8. Поземлен имот с идентификатор 8037 1 .244.340 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 6378 кв.м., идентичен на част от имот №218021 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.340 попада в УПИ Х-За озеленяване в кв. 8.

9. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.33 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 19705 кв.м., идентичен на част от имот №218021 по картата на възстановената собственост на землищетд. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.33 попада в УПИ VIII-3a озеленяване в кв. 9.

10. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.339 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 4889 кв.м., идентичен с имот №218022 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.339 попада в УПИ Х-За озеленяване в кв. 8.

11. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.84 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 124135 кв.м., идентичен с имот № 218023 по картата на възстановената собственост на землището.

12. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.90 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.200б год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 31735 кв.м., идентичен с имот №218024 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 Г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.90 попада в УПИ III-Зa озеленяване в кв. 3, УПИ I-Спортни площадки и баскет в кв. 4 и УПИ II-За озеленяване в кв. 4.

13. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.258 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 3967 кв.м., идентичен на част от имот №218014 по картата на възстановената собственост на землището. Попада в УПИ Почивна станция на Г. в кв. 11 по кадастралния и регулационе план на к.к. П., утвърден със Заловед №82/17.01.1966г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място]. Съгласно промяна на регуладията и подхода към парцел II- Почивна станция на Г. в к.к. П., утвърдена със Заповед; №100/18.05.1999 г. на Кмета на [община], поземлен имот с идентификатор 80371.244.258 попада в УПИ III-3a озеленяване в кв. 11.

14. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.109 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 18738 кв.м., идеНтичен на част от имот №218014 по картата на възстановената собственост на землището. Попада в УПИ Почивна станция на Г.. в кв. 11 по кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място]. Съгласно промяна на регулацията и подхода към парцел II- Почивна станция на Г. в к.к. П., утвърдена със Заповед №100/18.05.1999 г. на Кмета на [община], поземлен имот с идентификатор 8037 1 .244. 109 попада УПИ III-3a озеленяване в кв. 11.

15.Поземлен имот с идентификатор 80371.244.338 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 2909 кв.м., идентичен с имот №218026 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.338 попада в УПИ Х- За Озаленяване в кв. 8.

16. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.188 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], изменен с заповед за изменение №14-21-12/12.02.2008 год. на Началника на СГКК [област], с площ 26584 кв.м., идентичен с имот №218027 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 Г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.188 попада в УПИ Терен за озеленяване в кв. 15.

17. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.117 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 6185 кв.м., идентичен с имот №218028 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.117 попада в УПИ Терен за озеленяване в кв. 15.

18. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.336 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], изменен с заповед за изменение №14-21-12/12.02.2008 год. на Началника на СГКК [област], с площ 1664 кв.м., идентичен с имот №218029 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 Г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 8037 1 .244.336 попада в Озеленяване в кв. 15.

19. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.335 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], изменен с заповед за изменение №14-21-12/12.02.2008 год. на Началника на СГКК [област], с площ 4294 кв.м., идентичен с имот №218030 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.335 попада в Озеленяване в кв. 15.

20. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.265 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 2216 кв.м., идентичен с имот №21803 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] позер~слен имот с идентификатор 8037 .244.265 попада в Терен за Озеленяване в кв. 15.

21. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.266 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заловед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 1465 кв.м., идентичен с имот №218032 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.266 попада в Терен за Озеленяване в кв. 15.

22. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.277 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 18507 кв.м., идентичен с имот №218033 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентяфикатор 8037 1 .244.277 попада в Терен за озеленяване кв.16.

23. Поземлен имот с идентификатор 8037 1 .244.279 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], с площ 1419 кв.м., идентичен с имот №218034 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 8037 1 .244.279 попада в УПИ Почивна станция на ГНС - Ч. кв.14.

24. Поземлен имот с идентификатор 80371.244.361 по кадастралната карта на [населено място], одобрена със Заповед №РД-18-57/28.08.2006 год. на Изпълнителния Директор на АГКК-[област], изменен с заповед за изменение №14-21-140/14.11.2008 год. на Началника на СГКК [област], с площ 5321 кв.м., идентичен с имот №218035 по картата на възстановената собственост на землището. По кадастралния и регулационен план на к.к. П., утвърден със Заповед №82/17.01.1966 г. на Държавен комитет по строителство и архитектура [населено място] поземлен имот с идентификатор 80371.244.361 попада в УПИ Почивна станция на ГНС - Ч. кв.14.

В Протокол №714/ 20.11.2023г. /л.50/ на О. Ч. са описани установените при проверката обстоятелства по чл. 110 ДОПК. Направена е проверка в КАИС към АГКК, от която е установено кои от реституираните имоти са в урбанизирана територия и каква е притежаваната от жалбоподателката идеална част.

С Решение №580, взето с Протокол №32/28.01.2010 г. / л. 127 от делото/ Общински съвет - Ч. приема териториите от к.к.П. попадащи в част от землище [населено място] и землище [населено място], които да се считат за населено място от 3-та категория - първа зона. Със Заповед №411/30.10,2017 год. на Кмета на Община-[община] /л. 176-177 на делото/, на основание чл. 63, ал.2 и чл.66 от ЗМДТ и чл. 44, ал.1, т.1 и ал.2 от ЗМСМА се определят дейностите по предоставяне на услугите по чл.66 от ЗМДТ на Община- [община] - събиране на битови отпадъци, транспортирането им, третиране, обезвреждане, поддържане на чистота. Определя се сметосъбиране и сметоизвозване на [община], в т.ч. за к.к. П. - в частта на О. Ч. за всички застроени имоти в границите на застроителните планове и за всички застроени урегулирани имоти. Аналогично е съдържанието по отношение на сметоизвозване и сметосъбиране на к.к. П. в Заповед №447/31.10.2018 год./л. 178, 179/; Заповед №463/19.09.2019 год./л.180,181/, Заповед №413/15.10.2020 год. /л.182,183/, Заповед №384/02.09.2021 год./л.185,186/ и Заповед №382/26.09.2022 год. /л.188,189/.

По делото е приобщената съдебно –техническа експертиза /л.5686 и сл./, от която се установява, че процесиите имоти са в строителните граници на к.к.П. с одобрения регулационен план през 1966 год. За същите, в одобрените КККР на землището на гр Ч. през 2006 год. е отбелязано, че са с трайно предназначение на територията - урбанизирана и начин на трайно ползване-иглолистна гора. Според вещото л.л., к.к. П. има одобрен регулационен план със Заповед №82/17.01.1966 год. на П. на Държавен комитет по строителство и архитектура - [населено място]. Със Заповед №358/29.12.2001 год. на Кмета на Община- Ч. е одобрен Общ устройствен план на к.к П. за частта, попадаща в землището на [населено място]. В него са отбелязани границите по регулационния план от 1966 год. Със Решение №710/25.07.2019 г е одобрен Общ устройствен план на землището на [населено място], в която е включена и частта от к.к.П.. Все още няма изработен нов Подробен устройствен план, съобразен с Общия устройствен план. При възникнала необходимост се изработват и одобряват частични ПУП. През 2016 г. и 2017 г. има одобрени два такива, касаещи ПИ с идентификатори 80371.244.84 и 80371.244.214. Според в.л. незастроените имоти са 23 бр., като за тях е начислена само такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, а за застроения имот с идентификатор 80371.244.84 по КККР на [населено място], к.к.П. е начислена такса битови отпадъци за всички услуги по чл.62 от ЗМДТ. Вещото лице е изработило комбинирани скици върху извадка от КККР на [населено място] 2006 год., на които с черен цвят са показани процесиите имоти с нанесена регулация по плана от 1966 год., както и измененията на плана, касаеща съседните имоти. Вещото лице за всеки един от имотите е посочило номер по предходен план (КВС), трайно предназначение на територията, начин на трайно ползване, местоположение в ПУП с годината на одобряването му /л.5694-л.5715/.

Вещото лице по СТЕ акцентира на това, че имотите, възстановени с решение №2421/30.11.2000 год. /л. 70-83/ от Поземлена комисия- [населено място] на наследниците на В. Р. К. са с посочено в решението ограничение, а именно да се използуват съгласно Закона за териториално и селищно устройство и Правилника за прилагането му, както Закона за горите и Правилника за прилагането му. Това е видно от решението, с което се възстановяват имотите, в което под всеки имот е посочено как да се използва..

Според експерта, имотите по КВС са идентични (непълна идентичност) с ПИ по КККР на [населено място] от 2006 год., както следва: имот №218014 - ПИ 80371.244.15 и ПИ и80371.244.351; имот №218015 - ПИ 80371.244.56; имот №218016 - ПИ 80371.244.214; имот №218017 - ПИ 80371.244.352; имот №218018 - ПИ 80371.244.249; имот №218020 - ПИ 80371.244.354; имот №218021 - ПИ 80371.244.33 и ПИ 80371.244.340; имот №218022 - ПИ 80371.244.339; имот №218023 - ПИ 80371.244.84; имот №218024 - ПИ 80371.244.90; имот №218025 - ПИ 80371.244.109 и ПИ 80371.244.258, имот №218026 - ПИ 80371.244.338, имот №218027 - ПИ 80371.244.188; имот №218028 - ПИ 80371.244.117; имот №218029 - ПИ 80371.244.336; имот №218030 - ПИ 80371.244.335; имот №218031 - ПИ 80371.244.265; имот №218032 - ПИ 80371.244.266; имот №218033 - ПИ 80371.244.277; имот №218034 - ПИ 80371.244.279 и имот №218035 - ПИ 80371.244.361.

Съдът кредитира заключението по СТЕ като компетентно и обективно изготвено.

По делото е приета и изслушана съдебно-икономическа експертиза /л.5733 и сл./. От нея се установява следното: Със Заповед №411/30.10.2017 год. на Кмета на Община- Ч. се определя сметосъбиране и сметоизвозване през 2018 год., в т.ч. за к.к. П.; подобни са и следните заповеди - №447/31.10.2018 год., №463/19.09.2019г., № 413/15.10.2020 г. , № 384/02.09.2021 и № 382/26.09.2022 г. Раздел II на процесиите заповеди засяга поддържането на териториите за обществено ползване, вкл. зимното поддържане. В този раздел не са посочени отделните населени места и се отнася за цялата територия на [община]. За 2018 г. е посочено почистването на обществените територии да се извършва след приключването на зимния сезон по график. За 2019 г. и 2020 г. е посочено: „За всички населени места се дължи такса за поддържане на обществените територии и такса за обезвреждане на битовите отпадъци”. За 2021 г. е посочено, че поддържането на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образования в общината и третирането на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации се отнася за всички имоти на територията на [община], попадащи извън границите на организираното сметосъбиране и сметоизвозване, независимо дали са разположени в строителните граници на населените места и селищните образования или извън тях. За 2022 г. и 2023 г. поддържането на чистотата на обществените територии, предназначени за обществено ползване, попада в раздел 3-ти на Заповед 384/02.09.2021 г. и заповед 382/26.09.2022 г. Услугата се предоставя на всички имоти, облагаеми с данък по чл.10 от ЗМДТ с изключение на застроените имоти със статут на земеделска земя.

Вещото лице сочи, че възстановената собственост представлява идеални части от 38 имота, подробно описани в решенията на поземлена комисия. От извършената проверка в КАИС към АГКК се установява, че 24 имота от възстановените 38 са с трайно предназначение на територията-урбанизнрана и начин на трайно ползвапе - иглолистна гора. На тази основа в отдел „Местни данъци и такси" е съставена таблица за изчисляване на наследствените дялове, като е използван софтуерния продукт „Мicrosoft Ехсе1“. Вещото лице, в справка приложение 1 към СИЕ /л.5737-5742/ е изчислило идеалните части от наследените от С. Б. Б. имоти, които съответстват на посочените идеални части в оспорвания Акт за установяване на задълженията.

Според експерта, отдел ”Местни данъци и такси“’ на О. Ч. определя процесиите недвижими имоти като незастроени поземлени имоти в строителните граници на к.к.П. и ги облага на осн. чл.10, ал. 1 от ЗМДТ и чл.7. ал.1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на [община]. С. Н. за определяне на местните данъци на [община], данък недвижими имоти е определен в размер на 3 на хиляда върху данъчната оценка на имотите за периода 2018 - 2020 г. /чл.15,16 и 17 от Наредбата/. С Решение № 194 от 30.12.2020 г. Общинският съвет увеличава размера на данъка за 2021 г. и следващите години от 3 промила на 4 промила върху данъчната оценка, на притежаваните от гражданите недвижими имоти. Данъчната оценка на недвижимите имоти на гражданите се определя по норми, съгласно Приложение 2 от ЗМДТ в зависимост от вида на имота, местонахождението, площта, конструкцията и овехтяването. В справката към СИЕ, колона трета е посочена данъчната оценка на всеки от 24 -те имота; имотите са описани по идентификатор и партиден номер по години от 2018 г. до 2023 г. Данък недвижими имоти за всяка от годините, посочени в акта, в периода 2018 г.-2020 г. е в размер на 34,71 лева , а за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. - 46,28 лева. Общо за периода 2018 г.- 2023 г., дължимият ДНИ е в размер на 242,94 лева. В справката към заключението, колони от 6-та до 8-ма, вещото лице сочи своите изчисления, изготвени на база Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в [община] /Наредбата/, както и Решенията на Общинския съвет за приемане на план-сметка за необходимите разходи по сметосъбиране и сметоизвозване, обработка на депо и поддържане териториите за обществено ползване и определяне на такса битови отпадъци по вид услуги през периода 2018 г,- 2023 г. Съгласно чл.67 от ЗМДТ конкретния размер на таксата по видове услуги, както и данъчната основа за изчисление се приемат с решение на Общинския съвет. През процесния период ТБО е определена със следните решения на Общински съвет [община]: за 2018 и 2019 г. с Решение № 286/23.12.2016 г., за 2020 г. с Решение № 27/30.12.2019 г., за 2021 г. с Решение № 195 от 30.12.2020 г., за 2022 г. с Решение 350/30.12.2021 г. и за 2023 г. с Решение № 491/29.12.2022 г. В справката, в колони от 3-та до 5-та е посочен размерът на такса битови отпадъци /ТБО/ по години и по вид услуги, така както е изчислен в АУЗ № 2023-221-1/23.11.2023 г. Съгласно чл.21, ал.2 от Наредбата, за незастроените урегулирани поземлени имоти на граждани и юридически лица до реализиране на застрояването им се дължи такса само за услугата "Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване”. За застроените имоти на гражданите ТБО включва всички видове услуги - сметосъбиране и извозването до депо, обезвреждането на твърдите битови отпадъци в депо и почистването на обществените територии. В обжалвания Акт всички имоти са описани като незастросни с изключение на имот с идентификатор 80371.244.84, в който е посочена застроена площ 1837 кв.м В имота са разположени сгради с обществено предназначение, които са построени преди 2000 година с отстъпено право за строеж.

Според вещото лице, за имот 80371.244.84 е начислена ТБО само за услугата “Почистване на обществените територии“, а се дължи такса за трите вида услуги , която е в размер на 2,0 промила за периода 2018 Г.-2020 г. и 3 промила за 2021 г- 2023 г. Съдът обаче не може да утежнява положението на жалбоподателката. За останалите 23 имота е начислена такса само за почистване на обществените територии, която за периода 2018 г. - 2019 г. е 0,38 промила, за 2020 г. е 0,89 промила /АУЗ - 0,41 промила/, за 2021 г. и 2022 г. е 1,10 промила и за 2023 г. 1,14 промила. Общо за периода 2018 г. - 2023 г. дължимата според вещото лице такса битови отпадъци е в размер на 96,23 лева, а определената с АУЗ такса битови отпадъци за периода 2018 г. -2023 г. е в размер на 52,21 лева, както се посочи по-горе съдът не може да утежнява положението на жалбоподателката.

Съдът кредитира заключението по СИЕ като компетентно и обективно изготвено.

След извършена проверка по чл. 168 във вр. с чл. 146 от АПК, във вр. с чл. 160, ал. 2 от ДОПК, административният съд счита, че жалбата е неоснователна, а обжалвания АУЗ е законосъобразен.

Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, независимо от претърпените редакции, с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Разпоредбата съдържа две отделни хипотези, като първата е относима за имоти, включени в строителните граници на населените места и селищните образувания, а втората – за имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 ЗУТ. Изискването за промяна на предназначението на земята, когато това се предвижда в специален закон, се отнася само за втората група имоти – тези извън строителните граници на населените места. В конкретния случай не е спорно по делото, че процесните поземлени имоти се намират именно в урбанизирана територия и в границите на регулационен план за к.к.“П.“ от 1966г., поради което за тази категория имоти се дължи ДНИ (в този смисъл Решение 11675/28.11.2023г. по адм.д. №2163/2023г. на ВАС, Решение №6223/ 12.06.2023г. по адм.д. 10647/22г. на ВАС, Решение №828/24.01.2024г. по адм.д. 4162/23г. на ВАС, които се отнасят за същите 24 имота. В тази светлина са и Решение 14082/13.11.2020г. по адм.д. 6429/2020г. на ВАС и Решение 8815/ 06.07.2020г. по адм.д. 2620/2020г. на ВАС).

Съгласно §6, ал.1 от Преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) на Закона за горите (ЗГ), Горски територии, включени в границите на урбанизирани територии - населени места и селищни образувания, определени с околовръстен полигон съгласно § 13, ал. 3 от Правилника за приложение на Закона за планово изграждане на населените места (обн., изв., бр. 76 от 1960 г. и отм. бр. 62 от 1973 г.), отразен в едромащабни топографски карти или в графични материали към създаване на съответния кадастрален план до 1 юни 1973 г., или определени със застроителен и регулационен план, одобрен до 1 юни 1973 г., се смятат с променено предназначение и за тях не се извършват процедури за промяна на предназначението по реда на този закон. Според пар.6 ал.2, графичните материали по ал.1 се разглеждат от общински експертен съвет по устройство на територията, а приложимостта им като удостоверителни документи се установява с решение на общинския съвет. В изпълнение на пар.6 ал.2 от ПЗР на ЗГ, Общински съвет [населено място] е приел Решение №84 с Протокол 11 от заседание на 28 май 2020г., с което е установил приложимостта на наличните графични материали като удостоверителни документи, а именно, това е Регулационния план от 1966г. Заповед № 82/ 17.01.1966г. на Държавния комитет по строителство и архитектура за утвърждаване на регулационния план по пар. 60 от Правилника за приложение на Закона за плановото изграждане на населените места, е влязла в сила и планът се счита за одобрен на 17.01.1966г. С този план се определят границите на к.к. П. и се обособяват квартали, улици и парцели с отреждане за строителство на обществени сгради, хотели и др. От съставяне на този план до настоящия момент не се е изработвал изцяло нов план, а само някои изменения, които касаят конкретни имоти. Със 3аповед №358 от 29.12.2001 год. на Кмета на О. Ч. е одобрен Общ устройствен план на к.к.П. за частта, попадаща в землището на [населено място]. По-късно, със Заповед №РД-02-14-1968 от 03.11.2009 год. на Министьра на МРРБ- [област] е одобрен Общ устройствен план за к.к. П., в който е включена и частта от землището на [населено място]. Към последния одобрен Общ устройствен план със Заповед №1968 от 03. 11.2009 год., не е възлаган за изработване нов Подробен устройствен план - план за регyлация. Към настоящия момент за територията на к.к. П. действа Общия Устройствен План и неговите изменения от 2009 год. и Подробен устройствен план и неговите изменения от 1966 год. Съгласно КККР, процесните имоти попадат в урбанизирана територия на к.к. П., така както са заложени в Подробен устройствен план — план за регулация от 1966 год. и в Общ устройствен план от 2009.

Обстоятелството, че имотите са част от горския фонд и имат начин на трайно ползване – иглолистна гора, не обосновава извод, че са необлагаеми с ДНИ, доколкото попадат в строителните граници на О. Ч. и са определени в границите на регулационния план от 1966г. за к.к.“П.“, и са с трайно предназначение урбанизирана територия съгласно КККР на [населено място] от 2006г. Поради изложеното не намира приложение разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от ЗМДТ.

Съдът счита, че административният орган е постановил правилен АУЗ и по отношение дължимостта на ТБО. Съгласно трайната практика на ВАС, за да възникне дължимост на ТБО, е необходимо да са налице заповеди на кмета, издадени по реда на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, както и услугите да са реално предоставени. В конкретния случай по делото се съдържат такива заповеди за всяка от процесните години, с които са определени границите и вида на предоставяните услуги. Доколкото, както вече бе посочено, 23 от имотите са незастроени, в съответствие с чл. 22, ал. 2 от НОАМТЦУОЧ, която предвижда, че за незастроени урегулирани поземлени имоти на граждани и юридически лица се дължи такса за поддържане на чистотата на обществените места, актът е правилен по отношение на посочения компонент. Актът е правилен и по отношение на имот с идентификатор 80371.244.84, тъй като същият е застроен и по отношение на него са представени доказателства за извършване на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване; депониране на отпадъци и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване, като не са налице изключенията по чл. 71 от ЗМДТ. Налице са доказателства - протоколи, кантарни бележки, решения на общински съвет [община], заповеди на кмета за определяне графика и районите по населени места за сметопочистване и сметоизвозване. Установява се, че услугите сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане на отпадъци, както и поддържането на чистотата на територията за обществено ползване, са извършвани и има функциониращо депо за битови отпадъци. За разлика от услугите по сметосъбиране, сметоизвозване и обезреждане, то услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване се предоставя именно, за да поддържа чистотата, а не да третира битовите отпадъци от дейността на хората на техните имоти. Имотите на жалбоподателката попадат в границите на територията, на която общината е определила, че ще предоставя услугата и я предоставя. По отношение на имот № 84, който е застроен, то жалбоподателката притежава земята в съсобственост с трети лица, собствениците на сградите нямат учредено право на ползване /според чл. 11 ал.3 ЗМДТ при учредено вещно право на ползване данъчно задължен е ползвателят/, порад икоето същата дължи ТБО.

Съдът счита, че атакувания акт е издаден от компетентен по степен, място и материя орган - от служител на общинската администрация при [община], който има правата и задълженията на орган по приходите, съгласно ал. 3 на чл. 4 ЗМДТ, определен със заповед на кмета- чл. 4, ал. 4 ЗМДТ. Издаден е в предписаната от закона писмена форма. Съдържа фактически и правни основания. Посочено е правното основание за издаването на акта – чл. 107, ал. 3 във вр. с чл. 4, ал. 1-4 и чл. 9б от ЗМДТ, с оглед на което не може да се приеме, че е нарушена възможността за защита на неговия адресат.

Жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото, в полза на ответника, на осн.чл.143 ал.3 АПК следва да се присъдят разноски, съобразно списъка на л.5760 от делото, като същите са в общ размер на 1300лв., от които: за адвокат 400 лв. и за вещи лица 900 лв. По делото са представени доказателства за реализирането им и не е направено възражение за прекомерност.

Водим от горното Административен съд - [област]

 

Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С. Б. Б. [ЕГН] [населено място], [улица], община [област] срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал.3 ДОПК № 2023-221-1/23.11.2023 на орган по приходите в отдел МДТ при [община], потвърден с Решение №94-00-2304-001/18.12.2023г. на началник отдел МДТ към [община].

ОСЪЖДА С. Б. Б. [ЕГН] [населено място], [улица], община [област] да заплати на О. Ч. разноски в размер на 1 300 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дн. срок от съобщението.

Съдия: