Решение по дело №914/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1222
Дата: 13 юли 2020 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20207180700914
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 1222

 

13.07.2020г., гр. Пловдив

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

      

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХV състав, в открито заседание на втори юли две хиляди и двадесета година, в състав

        

Административен съдия: Любомира Несторова

 

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 914 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

   Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

    Образувано е по жалба на Ц.С.Ц., с ЕГН **********, с адрес: ***, депозирана чрез адвокат П., против Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/2161 от 18.10.2018г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който на основание чл. 14, ал.1, т.2 от Наредба № 11 от 03.04.2008г., чл. 59, ал.1 и ал.2 от АПК във вр. с чл. 166 от ДОПК, чл. 20а, ал.1 и ал.2 и ал.4 от Закона за подпомагане на земеделските производители е определено публично държавно вземане, представляващо 75% жт общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011, 2012 в размер на 16288.78лв., на основание чл. 14, ал.1, т.2 от Наредба № 11 от 03.04.2008г.

  Жалбоподателката твърди, че оспорения акт е  издаден при липса на компетентност, неспазване на установената форма, при съществено нарушаване на административнопроизводствените правила и материалния закон.

   Претендира се отмяната на оспорения акт и разноските по делото.

   Ответникът, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна, а оспореният административен акт за правилен и законосъобразен.

    Претендира отхвърляне на жалбата и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

    Административен съд Пловдив намира, че е сезиран с жалба, подадена от активно легитимирана страна, чиито права и законни интереси пряко се засягат от оспорения акт.

    Съдът установи относно срочността на жалбата, че в заявление за подпомагане от 30.05.2012г. /л. 14 по делото/ жалбоподателката Ц.С.Ц. е заявила адрес за кореспонденция в с. Габровица, общ. Белово, обл. Пазарджик, посочила е още един постоянен адрес ***, an. 82. В заявлението за регистрация на л. 57 по делото е посочен отново адрес в с. Габровица, т.е. жалбоподателката е заявила два адреса пред органа. Няма данни по делото, че оспореният акт е връчен на двата, известни на органа адреса: в с. Габровица е изпратено известие за доставяне с отметка адресът е „преместен", но няма данни за съобщаване на адреса в гр. Пловдив, ул. „Преспа" № 2.

    В случая административният орган не е извършил надлежно съобщаване и по реда, регламентиран в чл. 61, ал. 3 от АПК (отм.), но действащ към момента на съобщаване на оспорения акт, тъй като съгласно сочената разпоредба, когато адресът на някое от заинтересованите лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, съобщението се поставя на таблото за обявления, в интернет страница на съответния орган или се оповестява по друг обичаен начин.

 Няма данни, че на посочените от Ц.С.Ц. два адреса е извършено надлежно съобщаване, за да се премине към съобщаване по реда на чл. 61, ал. 3 от АПК (отм.). Освен това на жалбоподателката е изпратено съобщение с грешен номер, както се посочва в молбата на пълномощника на ответника с дата 30.06.2020г., следователно въобще не е извършено съобщаване на акта с верния номер. Ето защо, Съдът намира, че жалбата е депозирана в срок и е допустима.

  От приложената по делото административна преписка се установява, че жалбоподателката е регистрира с Уникален регистрационен номер /УРН/ 534362 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

    От приетата по делото административна преписка се установи, че жалбоподателката за 2011г и 2012г. е подала заявление за подпомагане по мярка 211, по Наредба № 11 от 03.04.2008г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие |на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

По мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" по години са й изплатени следните суми: първа година от ангажимента-подадено заявление с УИН 16/260511/01672 за кампания 2011, изплатена сума 10963.43лв.; втора година от ангажимента – подадено заявление с УИН 16/230412/14021 за кампания 2012г., изплатена сума 10754.94лв., което се установи от приетите по делото доказателства на л. 143, л. 144-гръб, л. 145, л. 145-гръб и л. 146.

  Общата сума, която е изплатена е в размер на 21718.37лв.

  За кампания 2013г. не е подадено заявление. В хода на съдебното производство жалбоподателката не ангажира доказателства за подадено в срок заявление за кампания 2013г.

  В хода на извършена административни проверки, на основание чл. 37, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, е установено, че за кампания 2013 кандидатът не е подал заявление за подпомагане по мярка 211, регламентирана в Наредба № 11 от 03.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани“ за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие |на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

 На основание чл. 26, ал.1 от АПК е открито административно производство и Ц.Ц. е уведомена с писмо с изх. № 01-6500/2161 от 12.04.2018г. /л. 39 по делото/. От приетите по делото обратни разписки от „Стар пост“ – л. 135 е видно че писмото с посочения номер е изпратено на декларирания адрес в с. Габровица, община Белово, но обратната разписка се е върнала с отбелязване „сменен адрес“. На основание чл. 61, ал.3 от АПК /отм./ е извършено съобщаване чрез поставяне на съобщение на таблото за обявление на ДФ „Земеделие“. Оформен е констативен протокол  с дата 15.06.2018г /л. 41 по делото/.В указания срок Ц. не се явила за получаване на Уведомителното писмо.

   Последвало е издаването на оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/2161 от 18.10.2018г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

           С оглед установеното от фактическа страна Съдът прави следните правни изводи:  Във връзка с обстоятелството, че оспореният АУПДВ е издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” е приета по делото Заповед № 03-12/715 от 27.06.2017г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ /л.125 по делото/, с която Петя Славчева-заместник изпълнителен директор на ДФЗ е оправомощена да издава актове за установяване на публични държавни вземания по всички схеми и мерки по директните плащания.

          Според разпоредбата на чл. 27 ал.3 и ал.4 от Закона за подпомагане на земеделските производители Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз, вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Според нормата на чл. 162 ал.2 т.8 от ДОПК / в редакцията към момента на издаване на акта/  публични са вземанията за недължимо платените и надплатените суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. Според чл. 166 ал.1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Ал.2 от същата правна норма определя, че ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от кмета на общината, съответно от ръководителя на съответната администрация. В конкретния казус, с оглед цитираните по-горе писмени доказателства и коментираните правни норми и  съгласно чл. 27 ал.3 от ЗПЗП, компетентен орган е Разплащателната агенция, като функциите, съгласно чл. 11 ал.2 т.4 от ЗПЗП се изпълняват от ДФ “Земеделие”. Съгласно чл. 20а от ЗПЗП Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция. Изпълнителният директор на Разплащателната агенция организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция, представлява Разплащателната агенция, съгласно чл. 20а ал.2 т.1 и т.2 от ЗПЗП. Оспореният АУПДВ е издаден от заместник изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” с делегирани правомощия, следователно е издаден от компетентен административен орган.  Оспореният акт е издаден в необходимата писмена форма, същият е мотивиран и доказан.

    Това е така, защото от приетите по делото доказателства се установи, че жалбоподателката за 2013г. не е подала заявление за подпомагане по мярка 211 "Плащания на земеделски стопани“ за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие |на селските райони за периода 2007 - 2013 г. 

           Безспорно са нарушени изискванията на чл.4, т.З от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. /Наредба № 11 от 03.04.2008г./, според които кандидатите за подпомагане са длъжни да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане, както и да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане.

             При неизпълнение на  изискванията чл.4, т.З от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. се прилага санкцията по чл. 14, ал.1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г., съгласно която земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките, както следва:1) след първата година - 100 %;2) след втората година - 75 %;3) след третата година - 50 %;4) след четвъртата година - 25 %.

          Така изложените в АУПДВ фактически и правни основания са достатъчно ясни и подробни, и същите дават на жалбоподателката възможност да разбере какви са фактите, мотивирали административния орган да приложи правната норма.

          В процедурата по издаване на административния акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, като органът е изпълнил и задълженията си да уведоми кандидата на посочения от него адрес. След като адресът е сменен, то е следвало Ц. да уведоми административния орган. Освен това в настоящото съдебно производство жалбоподателката може да ангажира доказателства, опровергаващи установените факти в административното производство.

        Съдът намира, че издаването на процесния АУПДВ не е предпоставено от издаването на акт за прекратяване на многогодишен ангажимент. Издаването на такъв акт е бил предвиден в предходната редакция на  чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г., но не и в редакцията на нормата, действаща към датата на издаване на процесния акт.

           Изложените факти в административния акт не се опровергаха. Действително е извършено плащане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" по години така: първа година от ангажимента-подадено заявление с УИН 16/260511/01672 за кампания 2011, изплатена сума 10963.43лв.; втора година от ангажимента – подадено заявление с УИН 16/230412/14021 за кампания 2012г., изплатена сума 10754.94лв. Общата сума, която е изплатена е в размер на 21 718.37лв.

        Не се ангажираха доказателства за прилагането на чл. 15, ал.1 от  Наредба № 11 от 03.04.2008 г.

          При безспорно установеното, че жалбоподателката въобще не е подала заявление за подпомагане по мярка 211 по време на поетия  ангажимент, за кампания 2013 г., без доказани форсмажорно или изключително обстоятелство за това, то по отношение на нея е приложима хипотезата на  чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008г. и същата се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови част от получените до този момент компенсаторни плащания. Дължимите суми се изчисляват като 75 % от получените плащания, тъй  като участието в мярката е прекратено след втората година.

           Като е изключил от подпомагане жалбоподателката и е установил публично държавно вземане в размер на 16 288.78лв. (= 75% от 21 718.37 лв.), компетентният орган правилно е приложил материалният закон спрямо установените в производството факти.

           Постановеният акт за установяване на публично държавно вземане е в съответствие със закона и неговата цел. Подадената срещу него жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

            Предвид изхода на делото, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, основателна е претенцията на ответника и в негова полза  следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, платимо от жалбоподателя. Съгласно чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК  във връзка с чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, съдът определя възнаграждението в размер на 100 лв. /сто лева/.

           Воден от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.С.Ц., с ЕГН **********, с адрес: ***,  против Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/2161 от 18.10.2018г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА Ц.С.Ц., с ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати в полза на   Държавен Фонд  “Земеделие” сумата в размер на 100 лв. /сто лева/.

   Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването.

 

 

 

 

                               Административен съдия: /П/