Р Е Ш Е Н И Е №
630
гр.
Сливен, 07.07.2020 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О
Д А
СЛИВЕНСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, гражданско отделение, ХI-ти граждански състав, в открито съдебно заседание на тридесети
юни през две хиляди и двадесета година, в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ИВА КОДЖАБАШЕВА
при секретаря АНДРЕАНА
СТАНЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 288 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по искова молба на Д.Х.П., ЕГН: **********, с
адрес *** срещу ОДМВР - Сливен, с която са предявени
обективно кумулативно съединени искове с
правна квалификация чл. 187, ал. 6, вр.
ал. 5, т. 2 ЗМВР за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 400,00
лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен от ищеца 40 часа
извънреден труд в периода от 01.10.2016 г. до 31.03.2017 г., получен след преизчисляване на часовете
положен от ищеца нощен труд в дневен такъв с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху
главницата от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане
и с правна квалификация чл. 86 ЗЗД
за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 40 лева, представляваща
мораторна лихва върху вземането, начислена за периода от 1-во число на
по-следващия месец, следващ всеки отчетен период в исковия период, до 01.01.2020
г.
В исковата молба ищецът твърди, че е служител на ответната дирекция като
осъществява служебните си задължения на сменен режим съгласно предварително
утвърден месечен график на смените, а работното му време се изчислява в часове
за отчетен тримесечен период. Твърди се, че през исковия период от 01.10.2016
г. до 31.03.2017 г. ответната дирекция не е изчислявала правилно работното му
време, като не е включвала към работните му часове при сумирането им за
отчетния период, онези от тях, които се получават от превръщането на нощните
часове от нощните му смени в дневни такива с коефициента 1,143. Твърди се, че
тези неотчетени работни часове се явяват положен от ищеца извънреден труд,
който не е бил отчетен и заплатен.
Ищецът претендира и направените по делото разноски.
В
срока по чл. 131 ГПК ответната ОДМВР - Сливен е подала отговор на исковата
молба, в който излага становище за недопустимост на исковете поради наличие на
друго висящо производство между страните, както и за тяхната неоснователност и
недоказаност. Оспорва се извършването на приравняване на положения от ищеца
труд в нощните часове в дневни такива при твърдения от ищеца коефициент 1,143 и
зачитането му за извънреден труд, тъй като в случая са приложими разпоредбите
на ЗМВР, а не тези на КТ и издадената по приложението му НСОРЗ. Твърди се, че в
приложимия ЗМВР са изброени изчерпателно видовете допълнителни възнаграждения,
като положеният от ищеца труд между 22.00 ч. и 06.00 ч. през исковия период е
компенсиран. Излага се още, че съгласно чл. 187, ал. 3, изр. последно от ЗМВР
при полагането на труд между 22.00 и 06.00 ч., работните часове не трябва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период, тоест съотношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време в ОДМВР е
единица. Изтъква се и обстоятелството, че дори и да се преобразуват нощните
часове положен труд с коефициент 1,143, то разликата не следва да се приема за
извънреден труд, тъй като такъв реално не е положен.
След
допуснато в съдебно заседание на 30.06.2020 г. изменение на исковете същите
са предявени, както следва: искът с правна
квалификация чл. 187, ал. 6, вр. ал. 5, т. 2 ЗМВР за осъждане на ответната ОДМВР - Сливен да заплати на ищеца сумата от 112,30лв., представляваща дължимо и
незаплатено допълнително възнаграждение в общ размер за положен от ищеца 19 часа извънреден труд за периода от
01.10.2016 г. до 31.03.2017 г., получен след преизчисляване на часовете
положен от ищеца нощен труд в дневен такъв с коефициент 1,143, а искът с правно основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД за осъждане
на ответната ОДМВР - Сливен да заплати на ищеца сумата от 30,45 лв., представляваща мораторна лихва върху вземането,
начислена за периода от 01.05.2017 г. до 01.01.2020
г.
В
съдебно заседание ищецът, редовно призован, не се явява и не изпраща
представител. Чрез своя пълномощник - адвокат е депозирал писмено становище, с
което поддържа предявените искове и моли съда да ги уважи и да присъди
направените по делото разноски.
Ответната
дирекция, чрез своя пълномощник -
юрисконсулт, оспорва исковете като неоснователни. Претендира юрисконсултско
възнаграждение и релевира възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение на пълномощника на ищеца. Представя и подробни писмени бележки.
Като взе предвид събраните по делото
доказателства и становищата на страните, съдът прие за установено от фактическа
страна следното:
Не се спори между страните, а и от
приетите по делото писмени доказателства се установява, че ищецът е служител на
ответната ОДМВР - Сливен на длъжност полицай в РУ - Котел от 05.05.2016 г. и
полицай в РУ - Сливен от 15.01.2018 г.
На длъжността полицай в РУ - Котел през
исковия период ищецът е изпълнявал служебните си задължения на сменен режим при
сумирано изчисляване на работното време за тримесечен отчетен период.
Видно от заключението на изготвената съдебно-икономическа
експертиза (таблица на л. 48 от делото), което съдът кредитира като обективно и
компетентно изготвено, след като е взело предвид представените от ответника
писмени доказателства, вещото лице е изчислило, че разлика за доплащане
възниква единствено по отношение на отчетното тримесечие от 01.01.2017 г. до
31.03.2017 г. За този период ищецът е положил общо 186 часа нощен труд, които
преобразувани с коефициент 0,143 се равняват на 26,60 часа. Общо отработените
от ищеца часове през това тримесечие са 531,60, като разликата между
индивидуалната норма часове - 480 часа и изработените от ищеца часове е в размер
на 51,60 часа, представляващи извънреден труд. От тях на ищеца са заплатени 33
часа, а за останалите 19 часа извънреден труд, които не са му заплатени, му се
дължи допълнително възнаграждение в брутен размер на 112,30 лева.
Вещото лице е изчислило часова ставка
през първото тримесечие на
Въз основа на установеното от фактическа страна
съдът направи следните правни изводи:
Предявените искове са
процесуално допустими, като съдът намира възражението на ответната дирекция за
неоснователно.
Служебно известно е на съда
обстоятелството, че между същите страни и със същия предмет е налице и гр. д. №
4567/2019 г. по описа на СлРС, но периодите, за които ищецът претендира
допълнително възнаграждение за положен извънреден труд са различни, тъй като по
гр. д. № 4567/2019 г. по описа на СлРС исковият период е от 01.05.2017 г. до 30.06.2019 г., а по настоящото
гражданско дело, исковият период е от 01.10.2016 г. до 31.03.2017 г.
Спорни
между страните са правните въпроси дали положените от ищеца през процесния
период часове нощен труд следва да се преизчисляват в дневни такива с
коефициент 1,143 и дали получените след преизчислението часове положен труд
представляват извънреден такъв, който следва да се заплати с 50 на сто увеличение върху основното месечно
възнаграждение.
На първо място съдът намира, че положените от ищеца
през процесния период часове нощен труд следва да се преизчислят в дневни
такива с коефициент 1,143.
Съгласно разпоредбата на чл. 176 ЗМВР,
брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР, се състои от
основно месечно възнаграждение и допълнителни такива. Сред предвидените в същия
закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за
извънреден труд - чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР. Според нормата на чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното
работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.
Преди и по време на процесния период от
01.10.2016 г. до 31.03.2017 г., са действали последователно Наредба № 8121з-407/11.08.2014
г., Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., издадени
от Министъра на вътрешните работи, уреждащи реда за организацията и разпределянето
на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете на чл. 3,
ал. 3 в цитираните наредби са идентични и гласят, че при работа на смени е
възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
В чл. 31, ал. 2 на Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., изрично е предвидено, че
при сумирано отчитане на отработеното време, общият брой часове положен труд
между 22,00 ч. и 6,00 ч., за отчетния период, се умножава по 0,143. Цитираната
наредба е отменена с Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. на Министъра на
вътрешните работи, която е отменена с Решение № 8585/11.07.2016 г. на ВАС по
адм. д. № 5450/2016 г. На 02.08.2016 г. е обнародвана Наредба № 8121з-776/29.07.2016
г.
Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. от своя
страна е отменена с Решение № 16766/10.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 8601/2019
г., обн. ДВ, бр. 4 от
На 10.01.2020 г. е обнародвана новата Наредба № 8121з-36 от 7 януари
Следва да бъде съобразено обстоятелството,
че в Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. и в
новата Наредба № 8121з-36 от 7 януари
Коефициентът 1,143 се
получава като нормалната продължителност на работното време през деня - 8 часа,
установена в чл. 136, ал. 3 КТ, се раздели на нормалната продължителност на
работното време през нощта - 7 часа, установена в чл. 140 КТ. В Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г. също се възприема този коефициент - 1,143, но формулиран
по друг математически начин, който води до същия резултат - при сумирано
отчитане на отработеното време, общият брой часове положен труд между 22:00 ч. и
6:00 ч. за отчетния период се умножава по 0.143 и полученото число да се сумира
с общия брой отработени часове за отчетния период. Може да се обобщи, че Наредба
№ 8121з-407/11.08.2014 г. законодателят е възприел подхода, установен в Кодекса
на труда и в Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Разпоредбите
на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата са приложими и
по отношение на служителите на МВР, тъй като Конституцията на Република България
утвърждава като основно достижение на социалната държава правото на труд и
изрично прогласява гаранции за пълноценната му реализация. Основният закон
гарантира равенство на правата на лицата, предоставящи наемен труд без оглед на
спецификите на правоотношението, в рамките на което реализират правото си на
труд, поради което всички служители, полагащи труд, следва да бъдат поставени
при равни условия.
Ето защо положените от ищеца
часове нощен труд през процесния период следва да бъдат приравнени на дневно
работно време, на която основа следва да бъде определен реално положеният от
него труд. От изложеното следва, че исковата претенция за заплащане на
неизплатено възнаграждение за положения от ищеца нощен труд, при сумирано
изчисляване на работното време, при превръщане на нощните часове в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установено за подневно отчитане на работното време в
процесния период, е доказана по своето основание.
На следващо място съдът намира, че получените след
преизчислението часове положен от ищеца труд представляват извънреден такъв,
който следва да се заплати с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение.
Основателно е възражението на ответната
дирекция, че часовете дневен труд, получени при преобразуването на отработените
часове нощен труд не могат автоматично да се квалифицират като извънреден труд.
Факт е обаче, че извънредният труд може да бъде определен, когато се установи
каква е била нормалната продължителност на работното време за ищеца и се
изчисли колко часове той е работил в действителност, като се добавят и допълнително
начислените часове при преобразуването на нощния труд в дневен.
Извънреден е трудът, който се полага по разпореждане
или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на
съответния ръководител от работника или служителя извън установеното
за него работно време - чл. 143, ал. 1 КТ. Положеният извънреден труд се установява като се съпоставят
работните часове за възприетия период за отчитане на работното
време с действително отработените часове от работника или служителя,
тоест в случая индивидуалната норма в часове на ищеца през исковия период и
общия брой отработени часове. Разликата от 52 часа представлява извънреден
труд, който на основание чл. 186, ал. 6, вр. ал. 5, т. 2 ЗМВР следва да се
заплати с 50 на сто увеличение върху
основното месечно възнаграждение.
Възражението на ответника, че на ищеца е
заплатен положеният нощен труд в размер на 0,25 лв. за всеки час, поради което
не следва да се дължи друго възнаграждение, съдът намира за неоснователно. Превръщането
на нощните часове в дневни съгласно чл. 9, ал. 2
НСОРЗ се извършва при сумирано изчисляване
на работното време, но това не означава, че спрямо нощните часове не се
прилага и чл. 8 НСОРЗ. Съгласно чл. 8 НСОРЗ, за всеки отработен час или за част
от него, между 22,00 ч. и 6,00 ч., на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд, в размер не по-малък от 0,25
лв. Идентична е и разпоредбата на т. 1 от приетата по делото Заповед №
8121з-791-2810 от
Безспорно е по делото, че такова
възнаграждение - от 0,25 лв./час е изплащано на ищеца. Но по делото няма
представени от страна на ответника доказателства, а и няма и твърдения за изплащане
на извънреден труд, след преобразуването на положен нощен труд в дневен.
На последно място, съдът намира предявения
главен иск за изцяло основателен и доказан и по отношение на претендирания
размер от 112,30 лв.
Съгласно чл. 187, ал. 5, т. 2 и ал. 6 ЗМВР работата
извън работното време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период за служителите,
работещи на смени, като извънредният труд се заплаща с 50 на сто увеличение
върху основното месечно възнаграждение.
Видно от заключението на вещото лице
(таблица на л. 48 от делото) няма отчетно тримесечие през исковия период, в
което ищецът да е положил извънреден труд над 70 часа.
Предвид изложеното съдът намира, че предявеният главен иск за осъждане на ответната ОДМВР - Сливен да
заплати на ищеца сумата от 112,30 лв.,
представляваща дължимо и незаплатено допълнително възнаграждение в общ размер
за положен от ищеца 19 часа извънреден труд за периода от 01.10.2016 г. до
31.03.2017 г., получен след
преизчисляване на часовете положен от ищеца нощен труд в дневен такъв с
коефициент 1,143 е изцяло доказан по основание и размер и следва да бъде
уважен.
По иска с правно основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД
С оглед основателността на
главната претенция, основателна се явява и акцесорната такава по чл. 86,
ал. 1 ЗЗД за заплащане на обезщетение за забава в пълния претендиран размер от 30,45
лв., след допуснатото изменение на иска. Възнаграждението за извънреден труд е
част от задължението за заплащане на трудово възнаграждение. В този смисъл
ответникът е изпаднал в забава след изтичането на срока, в който е следвало да
заплати дължимото се възнаграждение. Що
се отнася до началната дата на дължимост на обезщетението за забава върху
главницата, съдът намира следното. Предвид липса на действаща различна
подзаконова уредба за исковия период от 01.10.2016 г. до 31.03.2017 г. е била
приложима общата норма на чл. 270, ал. 2 КТ, съгласно която заплатата се
изплаща авансово или окончателно всеки месец на два пъти доколкото не е
уговорено друго. Ето защо съдът намира, че за дата, на която ответната дирекция
е изпаднала в забава да заплати дължимото възнаграждение за извънреден труд,
следва да се приеме 01-во число на месеца, следващ този, през който е следвало
да бъде заплатено възнаграждението.
Или възнаграждението за положения от
ищеца труд през отчетно тримесечие в исковия период, през което се дължи
доплащане - от 01.01.2017 г. до 31.03.2017 г. е било дължимо със заплатата за
месеца, следващ отчетното тримесечие или със заплатата за м. април
Ето защо предявеният акцесорен иск по чл.
86 ЗЗД следва да бъде уважен в пълния предявен размер от 30,45 лв. и за пълния
претендиран от ищеца период от 01.05.2017 г. до 01.01.2020 г.
Относно
разноските:
С оглед
изхода на спора, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК, ответната дирекция следва да
бъде осъдена да заплати на ищеца направените от него разноски по делото. Тъй като обаче ищецът не е представил доказателства за
извършването им, съдът не присъжда такива.
На основание чл. 78, ал. 6 ГПК ответната
дирекция следва да бъде осъдена да заплати в полза на бюджета на съдебната власт,
по сметка на СлРС дължимата държавна такса върху уважените искове, която
съгласно чл. 1 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата
по ГПК, е в размер на 100,00 лева, както и разноските за съдебно-икономическата
експертиза, които са направени от бюджета на съда, в размер на 300 лева.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерството на вътрешните
работи Сливен, с адрес гр. Сливен, бул. „Ген. Скобелев“ № 5, ДА ЗАПЛАТИ на Д.Х.П., ЕГН: **********, с адрес ***, на основание чл. 187, ал. 6, вр. ал. 5, т. 2 ЗМВР сумата от 112,30 лв.
/сто и дванадесет лева и тридесет стотинки/, представляваща дължимо и
незаплатено допълнително възнаграждение за положен от ищеца 19 часа извънреден
труд за периода от 01.10.2016 г. до 31.03.2017 г., получен след
преизчисляване на часовете положен от ищеца нощен труд в дневен такъв с
коефициент 1,143, ведно със законната лихва
върху главницата от датата на подаване на исковата молба - 28.01.2020 г. до
окончателното й изплащане и на основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД сумата от 30,45 лв. /тридесет лева и четиридесет
и пет стотинки/, представляваща обезщетение за забава върху главницата за
периода от 01.05.2017 г. до 01.01.2020 г.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи Сливен, с
адрес гр. Сливен, бул. „Ген. Скобелев“ № 5, ДА ЗАПЛАТИ на основание чл.
78, ал. 6 ГПК в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен
съд - Сливен сумата от 400,00 лева /четиристотин
лева/, представляваща държавна такса върху уважените искове и разноски за
съдебно-икономическа експертиза.
Решението подлежи на обжалване пред Окръжен
съд - Сливен в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: