Определение по дело №77/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юни 2022 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20227250700077
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер 178                                      28.06.2022 година                                    Град  Търговище

 

                    

                                                                                  

Търговищки Административен съд                                                         първи състав            

На двадесет и осми юни                                                                             2022 година                              

в  закрито заседание в следния състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                                                    

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

Адм.Д № 77  по описа за 2022  година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е по реда на чл. 167 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

       Делото е образувано по жалба на  НЧ “Иван Вазов“ 1908 с.Здравец, ЕИК:*********,  против решение Решение на Комисията при Община Търговище за разпределение на държавна и общинска субсидия за 2022 г. на народните читалища от Община Търговище. НЧ оспорва  решението на комисията като незаконосъобразно. Счита, че неправилно и несправедливо е била разпределена субсидията между читалищата, без ясни критерии за оценка на дейността им и при несъобразяване на обществения интерес.

Постъпили са еднотипни молби от РЕКИЦ – Търговище, ОНЧ „Напредък - 1864” гр. Търговище,  НЧ „Развитие-1904” кв.Въбел, НЧ „Пробуда - 1926” кв.Бряг, НЧ „Минчо Иванов-1912” с.Макариополско, НЧ „Надежда-1904” с.Вардун,  НЧ „Пробуда-1921” с.Голямо Ново, НЧ „Михаил Донев-1903” с.Лиляк, НЧ „Развитие-1926” с.Стража,  НЧ „Светлина-1947” с.Търновца,  НЧ  „Просвета-1907” с.Надарево, НЧ „Кирил и Методий-1909” с.Подгорица, НЧ  „Васил Левски-1925” с.Васил Левски,  НЧ  „Будител-1927” с.Баячево,  НЧ „Съгласие-1902” с.Дългач,  НЧ „Христо Ботев-1927” с.Драгановец, НЧ „Пробуда-1936” с.Божурка,  НЧ “Развитие-1906” с.Буховци,  НЧ „Светлина-1927” с. Давидово,  НЧ „Развитие-1938” с.Буйново,  НЧ„Самообразование-1911” с.Острец,  НЧ „Пробуда-1928” с.Кралево,  НЧ „Васил Левски-1907” с.Бистра,  НЧ „Христо Ботев-1910” с. Голямо Соколово,  НЧ „Пробуда-1928” с.Съединение,  НЧ „Напредък-1903” с.Дралфа,  НЧ „Светлина-1927” с.Черковна,  НЧ „Успех-1921” с.Момино,  НЧ „Йордан Миндов- 1892” с. Алваново, НЧ „Светлина-1931” с.Ловец,  НЧ „Светлина-1913” с.Маково,  НЧ „Пробуда-1928” с.Ралица, НЧ „Искра-1927”с.Руец, НЧ„Светлина-1929” с.Пресиян, НЧ, Родина-1927” с.Пробуда,  с искане за допускане на предварително изпълнение по реда на чл. 167, ал. 1 от АПК в частта, която касае съответното ЮЛ, като  липсват съществени мотиви по отношение на искането.

Постъпило е искане от органа постановил акта  по реда на чл. 167, ал. 1 от АПК, сочи подробни доводи и аргументи.

Няма пречка за съвместното разглеждане и произнасяне на постъпилите искания с един акт, с оглед факта, че ответната страна претендира предварително изпълнение по отношение на целия административен акт.

Комисията за разпределяне на средствата по държавния и общинския бюджет за читалищна дейност има качеството на административен орган по смисъла на § 1, т. 1, пр. 2 от ДР на АПК. Тя със закон е натоварена с административни правомощия. Комисията е страна в правоотношение, регулирано с метода на власт и подчинение, с предмет средствата от държавния и общинския бюджет за читалищна дейност, което съдържа правомощието за разпределяне на средствата- чл. 21, т. 3 ЗНЧ.

Решението на комисията, като лице осъществяващо публични функции, има характеристиката на административен акт- чл.21, ал.1 АПК. Несъмнено читалището притежава надлежна правосубектност- § 1, т. 2 от ДР на АПК. Разпределението на субсидия се отнася до промени в имуществото на читалището - адресат на решението, поради което засяга законния му интерес по начин, създаващ надлежна процесуална легитимация по чл. 147, ал. 1 АПК.

Допустимо е съдебното производство по оспорване на решението на комисията по чл. 23, ал. 1 ЗНЧ. В този смисъл е и Определение № 9082 от 8.07.2020 г. на ВАС по адм. дело № 6561/ 2020 г., Трето отделение.

В сложния фактически състав на разпределение на процесните средства актът на комисията следва решението на общинския съвет за приемане на общинския бюджет. Разходите за текущи субсидии за делегирани от държавата и за местни дейности са част от съдържанието на общинския бюджет- чл. 21, ал. 3, т. 3 и чл. 45, ал. 1, т. 2, б. "д" от Закона за публичните финанси (ЗПФ). Определянето на тези разходи е условие за възникване на правомощията на кмета на общината по чл. 44, ал. 1, т. 5 ЗМСМА и чл. 122, ал. 1 ЗПФ да организира изпълнението на общинския бюджет.

Административен съд – Търговище приема искането за допустимо, като изхождащо от активно легитимирано лице, издател на оспореното решение, страна в процеса съгласно чл. 15 от АПК, а и основателно, при наличието на материалните предпоставки, съдържащи се в разпоредбата на чл. 167, ал. 1 АПК, предвид възприетия суспензивен ефект на жалбата по чл. 166 ал. 1 от АПК.

В чл. 167, ал. 1 АПК е предвидено, че при всяко положение на делото по искане на страна съдът може да допусне предварително изпълнение на административния акт при условията, при които то може да бъде допуснато от административния орган. Условията, при които може да се допусне предварително изпълнение са предвидени в чл. 60, ал. 1 АПК - да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.

Целта на допускане на предварителното изпълнение по реда на чл. 167, ал. 1 АПК е да се защити определен от закона интерес на правоимащото лице - издателя на административния акт или лицето, за което този акт е благоприятен, за да се преодолее суспензивния ефект на подадената жалба. Наличието на предвидените по чл. 60, ал. 1 АПК предпоставки не се презумира, като същите подлежат на доказване. Съответно лицето, което е поискало допускане на предварителното изпълнение по реда на чл. 167, ал. 1 АПК, следва да докаже фактите и обстоятелствата, които съставляват основанието по чл. 60, ал. 1 АПК.

Видно от ЗДБ на РБ за 2022 г.  чл. 54. (1) Годишният размер на общата субсидия за делегираните от държавата дейности за общините се разпределя по тримесечия, както следва:

1. първо тримесечие – 30 на сто;

2. второ тримесечие – 25 на сто;

3. трето тримесечие – 20 на сто;

4. четвърто тримесечие – 25 на сто.

Съгласно чл. 22. (1)   ЗНЧ Предложенията за годишната субсидия за читалищата по общини, нормативите и механизмът за нейното разпределяне се разработват от Министерството на културата съгласувано с областните администрации и общините.

Съгласно чл. 23. (1) Предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление.

Утвърдените вътрешни правила в т.10 регламентират сумите да бъдат получени до 10 – то число.

Съгласно нормативната уредба и статута им  на ЮЛ, заинтересованите страни принципно биха могли да формират собствени приходи.

Видно от чл. 21  Читалищата набират средства от следните източници:

1. членски внос;

2. културно-просветна и информационна дейност;

4. наеми от движимо и недвижимо имущество;

5. дарения и завещания;

6. други приходи.

 В тази връзка не се сочат конкретни доказателства. От друга страна тези приходи не са  константна величина и на база данни за приходи от миналата година, не би могло да се обоснове извод,   колко биха били за настоящата. Дори наличието на отдаване на сгради под наем или земеделски земи за обработване по сключени договори също не формира извод, че  дължимите по договор суми ще бъдат издължени в рамките на календарната година.

            От друга страна характера им на юридически лица с нестопанска цел и дейността, която осъществяват не би могла да се свърже със получаване на значителни икономически дивиденти от дейността, доколкото тя е специфична и се свързва по-скоро с опазване на духовните и културните ценности на конкретното населено  място и като цяло.

За да осъществяват своята дейност   читалищата   получават и се издържат основно, а в много от случаите и единствено, от субсидия, която получават от държавния и общинския бюджет. По този начин се развива дейност, която заляга  в ежегодни планове на дейност. От изпълнението на тези дейности в предварително посочените   срокове   пряко зависи и размерът на финансирането през следващата година, съгласно Механизма за разпределение на държавната годишна субсидия и вътрешните правила, приети от Община Търговище.

Като разходи за издръжка се формират обичайните  за заплащане на електричество, вода и др. Като неплащането в срок е лихвоносно и свързано с допълнителни такси  - напр. при прекъсване и възстановяване подаването на ел.енергия.

Дължими са и трудови възнаграждения и съответно, свързаните с тях осигурителни вноски и данъчни задължения, като всяка  забава, води до допълнително утежняване на бюджета и формиране на  държавно вземане.

Закъснението на плащанията ще бъде сериозно затруднено или дори невъзможно, без предварително изпълнение на оспорения акт, осигуряващ  финансирането им.

 Като субсидия за всяко от тях няма съществени отклонения от предходния период. Отделно е налице   и повишен инфлационен индекс за 2021 г.по данни на НСИ. Цитираните разпоредби на ЗДБ на РБ за 2022 г.  и вътрешни правила с привеждане на сумите след 10 – то число формира извод, че постъпването на субсидиите се осъществява регулярно, т.е. сумата не се отпуска наведнъж.

Налице са предпоставките за допускане на предварително изпълнение, а именно да се  защитят особено важни   обществени интереси и   опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта както и от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.

Водим от горното, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ДОПУСКА  предварително изпълнение на Решение на Комисията при Община Търговище за разпределение на държавна и общинска субсидия за 2022 г. на народните читалища от Община Търговище.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  подлежи на обжалване с частна жалба в 3- дневен срок пред ВАС.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: