О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 2267/23.11.2022г.
гр. Пазарджик,
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– ПАЗАРДЖИК, VII - административен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и трети
ноември, две хиляди двадесет и втора година в състав:
СЪДИЯ:
МАРИЯ ХУБЧЕВА
като разгледа
докладваното от съдия Хубчева адм. дело № 1060 по описа за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК),
във връзка с чл. 45, ал. 3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация
(ЗМСМА), във връзка с чл. 60, ал. 5 от АПК.
Образувано е по жалба на кмета на Община Белово, с адрес: гр. Б., ул. „О.“
.. против Решение № 444 от 28.10.2022 год. прието с Протокол № 49 от
28.10.2022 год. на Общински съвет-Белово, с което: I. Задължава кметът на Община Белово да внася за
запознаване и утвърждаване в общинския съвет критериите за участие в
процедурите за обществени поръчки, като: 1. Обществените поръчки по т. 1 обхващат
процедурите по чл. 18 от ЗОП, във връзка с чл. 19 от същия и стойностните
прагове по чл. 20, ал. 1, чл. 20, ал. 2, чл. 20, ал. 3 и чл. 20, ал. 4 от ЗОП.;
2.С оглед начина на определяне на прогнозните стойности на обществените поръчки
по реда на чл. 21 от ЗОП в Община Белово, същите да се провеждат при строго
спазване на ЗОП и след предварително съгласуване и изрично решение на Общински
съвет-Белово.; 3. Преди обявяване на всяка конкретна обществена поръчка, кметът
на Община Белово трябва да представи в Общински
съвет-Белово мотивирано писмено предложение с искане за разрешаване на
разходи.; 4. След сключване на договора за възлагане на обществена поръчка и
преди отправяне на заявка за изпълнение на дейност по договора, в Общински
съвет-Белово да се представи за одобрение мотивирано искане за предстоящо
плащане по сключения договор, ведно с прилежащи към него документи.; 5. Кметът
на Община Белово отговаря за правилното прогнозиране, планиране, провеждане,
приключване и отчитане на резултатите от обществените поръчки по смисъла на чл.
5,ал. 1 от ЗОП. В т. II от оспореното решение е прието, че Общински съвет-Белово допуска
предварително изпълнение на основание чл. 60, ал. 1 от АПК. Като мотиви е
посочил, че във връзка с постигане на пълна публичност и прозрачност по
възлагане на обществени поръчки, с оглед гарантирането на обществения интерес
дали публичните средства се изразходват ефективно и целесъобразно в полза на
благото на местната общност.
В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност и нищожност на
оспореното решение на Общински съвет-Белово. Моли се за отмяната му.
По допуснатото предварително изпълнение на акта се релевират доводи също за
неговата незаконосъобразност. Сочи се, че е издадено при липса на мотиви. Моли
се за отмяна на допуснатото предварително изпълнение по чл. 60 ал.1 от АПК.
Съдът с нарочно Разпореждане № 2476 от 21.11.2022 год. е задължил незабавно
административния орган Общински съвет-Белово да представи заверено копие от оспорения
административен акт, ведно с цялата административна преписка по издаването му, включително
данни за това кога и как е съобщен оспореният административен акт на жалбоподателя,
като се представят по делото съответните писмени доказателства. Също така е
указал на кмета на Община Белово незабавно да отстрани нередовностите в жалбата
като представи данни за връчване на акта.
От ответната страна, при представяне на административната преписка, не е
представено писмено становище.
Административен съд-Пазарджик, VII-състав, след като се запозна с доводите на
жалбоподателя, както и с доказателствата по делото, намира, че подадената жалба
против Решение № 444 от 28.10.2022 год. прието с Протокол № 49 от 28.10.2022 год.
на Общински съвет-Белово, Административен съд-Пазарджик и инкорпорираното в нея
искане за отмяна на допуснатото предварително изпълнение по чл. 60, ал. 1 от АПК,
са недопустими, поради липса на подлежащ на оспорване акт и на основание чл.
159, т. 1 от АПК следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство
да се прекрати. Съображенията за това са следните:
Една от абсолютните процесуални предпоставки за допустимост на съдебно-административното
производство е наличието на подлежащ на оспорване акт. Административният акт представлява
властническо волеизявление на административен или на друг овластен за това орган
или организация, което едностранно предизвиква пораждане, изменяне или прекратяване
на права и задължения. Оспореното решение не представлява и индивидуален административен
акт, който да подлежи на съдебен контрол. Това е така, защото с Решение № 444 от
28.10.2022 год. прието с Протокол № 49 от 28.10.2022 год. на Общински съвет-Белово
се задължава кметът на Община Белово да внася за запознаване и утвърждаване в общинския
съвет критериите за участие в процедурите за обществени поръчки. Касае се за вътрешноведомствен
акт, чиято цел е да се осъществява контрол от страна на общинския съвет при определяне
критериите за участие в обществени поръчки от кмета на Община Белово. Целта на приетото
решение е общинските съветници да се запознават и осъществяват предварителен контрол
при откриване на процедурите по обществени поръчки с оглед правилното планиране,
провеждане и отчитане на резултатите от тях. То е част от вътрешно-служебната дейност
на Общински съвет-Белово и с оглед нормата на чл. 21, ал. 5 от АПК е изрично изключен
от кръга на индивидуалните административни актове. Съгласно цитираната разпоредба
не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията,
когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или
общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни
актове.
Същите нямат самостоятелен характер и не подлежат на съдебен контрол.
В чл. 60 ал.1 от АПК законодателят е посочил предпоставките, които могат да
обосноват допускането на предварително изпълнение с разпореждане на органа: за да
се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни
или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено
изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна
или трудно-поправима вреда.
Допуснатото предварително изпълнение по чл. 60 ал.1 от АПК касае решение на
Общински съвет-Белово, което няма характер на индивидуален, общ или нормативен административен
акт. Решението няма характер на властническо волеизявление, а е основен и самостоятелен
способ за управление и разпореждане с общинска собственост и проява на оперативната
самостоятелност на общинските съвети. То не е нито индивидуален, нито общ административен
акт по определенията в чл. 21 и чл. 65 от АПК, тъй като не създава права или задължения
и не засяга непосредствено права, свободи или законни интереси на отделни граждани
или организации, нито на неопределен брой лица. Касае се до вътрешноведомствен акт,
чиято цел е общинските съветници да се запознават и осъществяват предварителен контрол
при откриване на процедурите по обществени поръчки с оглед правилното планиране,
провеждане и отчитане на резултатите от тях. След като по
отношение на актовете по чл. 21, ал. 5 от АПК, каквото е оспореното решение, е изключен
съдебният контрол, изключен е и контролът по предварителното им изпълнение, въпреки,
че в решението на Общинския съвет формално е посочено, че такова предварително изпълнение
се допуска на основание чл. 60 от АПК.
Предвид изложеното жалбата на кмета на Община Белово против Решение № 444 от
28.10.2022 год. прието с Протокол № 49 от 28.10.2022 год. на Общински съвет-Белово
е процесуално недопустима, поради което на основание чл. 159, т. 1 от АПК следва
да се остави без разглеждане, както и искането за отмяна на допуснатото предварително
изпълнение по чл. 60 ал.1 от АПК в т. II от процесното решение и да се прекрати производството по настоящото дело.
Воден от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд –
Пазарджик, VІІ-ми състав,
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на кмета на Община Белово против Решение № 444 от 28.10.2022 год. прието
с Протокол № 49 от 28.10.2022 год. на Общински съвет-Белово.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането за отмяна на допуснатото предварително изпълнение по чл. 60 ал.1 от АПК, допуснато в т. II от Решение № 444 от 28.10.2022 год.
прието с Протокол № 49 от 28.10.2022 год. на Общински съвет-Белово.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 256/2022 по описа на Административен
съд Пазарджик.
Препис от определението да се изпрати на страните.
Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му на страните
с частна жалба чрез Административен съд – Пазарджик пред Върховния административен
съд.
СЪДИЯ: /п/