Решение по дело №15/2022 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 315
Дата: 21 април 2022 г.
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20221720200015
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 315
гр. Перник, 21.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седми март през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Христина Хр. Ангелова
при участието на секретаря Роза М. Ризова
като разгледа докладваното от Христина Хр. Ангелова Административно
наказателно дело № 20221720200015 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН .
Образувано е по жалба на „Стомана Индъстри“ АД, представлявано
от членовете на съвета на директорите против наказателно постановление
№284/03.12.2021 година,издадено от Директор РИОСВ София,с което за
осъществен състав на административно нарушение по чл.123 в.т.2 вр. с чл.164
ал.1 от Закона за управление на отпадъците на основание чл.164 ал.1 от
същия нормативен акт е наложена „имуществена санкция“ в размер на 80 000
лв.
Жалбоподателят „Стомана Индъстри“ АД е обжалвал наказателното
постановление в законоустановения срок.В жалбата,депозирана срещу него се
изтъкват доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова
следва да бъде изцяло отменено.В съдебно заседание,редовно призован
изпраща за представител адв.М. ,който доразвива доводите за отмяна на
наказателното постановление,изложени в жалбата.Предлага в този смисъл
съдът да постанови своя съдебен акт.
Въззиваемата страна–РИОСВ–гр.София,редовно призована изпраща
представител ю.к.Д.,която твърди,че издаденото от директор РИОСВ София
1
наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова
следва да бъде изцяло потвърдено.
Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и
чл.18 от НПК намира за установено следното :
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН
от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е.
Разгледана по същество се явява основателна.
От фактическа страна:
„Стомана „Индъстри“ АД към 19.05.2021 година притежавала
комплексно разрешително №100-Н1/2010 година ,актуализирано с Решение
№100–Н1-ИО-А7/2020 година на Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция по околна среда.На 19.05.2021 година от длъжностни лица от РИОСВ
София в дружеството била извършена извънредна проверка за спазване на
условията на комплексното разрешително .Същата била по повод сигнал
,постъпил в РИОСВ –София с вх.№147/19.05.2021 .В хода на проверката
било установено,че от югоизточната част на електростоманодобивния цех ,в
който се намира входящ бункер за бункерна естакада към електродъгова
пещ №3 се наблюдавали неорганизирани прахови емисии.Тази част на
ЕСДЦ по констатираното по време на проверката не била уплътнена,входът
не бил затворен ,което създавало предпоставки вятърът да повдига и завлича
натрупаната прах около съоръжението в тази част на цеха и да образува
неорганизирани емисии в атмосферния въздух.За констатираното по време
на проверката бил съставен Констативен протокол №ККФОС-СГ-
26/19.05.2021 година.
На 15.06.2021 година С.С.Г. в качеството на „главен експерт“ при
РИОСВ София в присъствието на св. по акта К.П.К. е съставила на
„Стомана Индъстри“ АД акт за установяване на административно
нарушение №114/15.06.2021 година,в който отразила текстово и цифрово
осъществен състав на административно нарушение по 123в т.2 от Закона за
управление на отпадъците .Актосъставителят приела,че дружеството не е
изпълнило условията 9.3.1 и 9.3.5 на цитираното комплексно разрешително
като не поддържал уплътнени конструкциите на всички производствени
халета и халета за съхранение на прахообразуващи материали на територията
2
на площадката и допуснал неорганизирани емисии на вредни вещества в
атмосферния въздух ,както и не били предприети необходимите мерки за
ограничаване на емисиите на прахообразни вещества в съответствие с
изискванията на Наредба№1/27.06.2005 година за норми на допустими
емисии на вредни вещества /замърсители/,изпускани в атмосферата от обекти
и дейности с неподвижни източници на емисии.
Актът е съставен в отсъствие на нарушителя.Подписан е от
съставителя.Подписан е и от свидетеля по акта.Актът е предявен,подписан и
връчен на К.С. на 06.07.2021 година в качеството на упълномощено
лице,съгласно приложено на л.20 -23 от административно наказателната
преписка нотариално заверено пълномощно. При предявяване и връчване на
акта не са направени възражения и дадени обяснения по описаното
нарушение.
В законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН не са постъпили
възражения по констатациите по акта пред административно наказващия
орган.
Въз основа на съставения акт Директор на РИОСВ София е издал
наказателно постановление №284/03.12.2021 година,с което на „Стомана-
Индъстри“ АД за осъществен състав на административно нарушение по
чл.123 в.т.2 вр. с чл.164 ал.1 от Закона за управление на отпадъците на
основание чл.164 ал.1 от същия нормативен акт е наложена „имуществена
санкция“ в размер на 80 000 лв.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установява от приложените по
административно наказателната преписка писмени и гласни
доказателства.Писмените доказателства,които съдът прие ,приложи и цени
като такива по делото са както следва:акт за установяване на
административно нарушение №114/15.06.2021 година,наказателно
постановление №284/03.12.2021 година,издадено от Директор РИОСВ
*****,пълномощно, констативен протокол №ККФОС-СГ/19.05.2021 година,
комплексно разрешително №100-Н1/2010 година ,актуализирано с Решение
№100–Н1-ИО-А7/2020 година на Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция по околна среда ,Заповед за компетентността на актосъставителя.
Същите по реда на чл.283 от НПК и чл.84 от ЗАНН съдът прие,приложи и
3
цени като доказателства по делото.Свидетелката С.С.Г.,която е съставила акта
за установяване на административно нарушение,въз основа на който е
издадено обжалваното наказателно постановление ,след като е била
предупредена за наказателната отговорност,която би понесла в случай на
лъжесвидетелстване е категорична относно установената от нея фактическа
обстановка. Категорична е и по отношение на крайните си изводи,
обективирани в съставния от нея акт за установяване на административно
нарушение.Показанията й са подробни,логически издържани и
безпротиворечиви.Съдът кредитира тези показания.
При така установеното от фактическа страна,от правна страна съдът
намери за установено следното :
При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване
на административно нарушение и на издаденото въз основа на него
наказателно постановление съдът намери,че същото следва да бъде отменено
на процесуално основание ,без да се пристъпва към разглеждане на спора по
същество и към обсъждане на доводите на страните.
Мотивиран за горното съдът е от следното:
На „Стомана Индъстри“ АД гр.***** е наложена „имуществена
санкция“ в размер на 80 000 лв. за осъществен състав на административно
нарушение по чл.123 в.т.2 от Закона за опазване на околната среда.Тази
законова разпоредба въвежда задължение за оператора на инсталация да
спазва условията на комплексното разрешително.По описаното в
обстоятелствената част на акта за установяване на административно
нарушение и на наказателното постановление при извършената на 19.05.2021
година проверка от органите на РИОСВ на „Стомана Индъстри“ АД-гр.*****
проверяващите достигнали до извод,който обективирали в съставения акт за
установяване на административно нарушение ,че от „Стомана Индъстри“ АД
гр.***** не е спазено условие 9.3.1 от същото,а именно: да поддържа
уплътнени конструкциите на всички производствени халета и халета за
съхранение на прахообразуващи материали на територията на площадката и
да не допуска неорганизирани емисии на вредни вещества в атмосферния
въздух,както и условие 9.3.5 ,а именно: да предприеме необходимите мерки
за ограничаване на емисиите на прахообразни вещества в съответствие с
изискванията на Наредба№1/27.06.2005 година за норми на допустими
4
емисии на вредни вещества /замърсители/,изпускани в атмосферата от обекти
и дейности с неподвижни източници на емисии.Същото било дословно
възпроизведено в издаденото от Директор РИОСВ София наказателно
постановление.Установените в чл.42 т.4 респ.чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН
императивни изисквания към акта за установяване на административно
нарушение и към наказателното постановление са и двата акта да съдържат
описание на нарушението с всички признаци от неговата обективна и
субективна страна ,които водят като последица налагане на административно
наказание.По делото е доказано по несъмнен и категоричен начин,че към
датата на проверката 19.05.2021 година „Стомана Индъстри“ АД притежавала
качеството на „оператор“ по см. на параграф 1 т.43 от ДР на ЗООС.Във връзка
с горното дружеството било титуляр на комплексно разрешително №100-
Н1/2010 година ,актуализирано с Решение №100–Н1-ИО-А7/2020 година на
Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда за
производство на стомана,което попада в обхвата на т.1.1 от Приложение №4
към ЗООС.На санкционираното дружеството е вменено нарушение за
неизпълнение на условия 9.3.1 и 9.3.5 от цитираното комплексно
разрешително.Видно от обстоятелствената част на акта за установяване на
административно нарушение и на наказателното постановление е ,че за
цитираните условия не е посочено по какъв начин е следвало да бъде
изпълнено всяко едно от тях ,по какъв механизъм,съответно с какво
конкретно действие или бездействие.С оглед установеното на
санкционираното лице не е осигурена обективна възможност да опровергае
вмененото му неизпълнение по отношение на всяко от посочените условия на
КР.Нещо повече ,условие 9.3.5 препраща към разпоредбите на
Наредба№1/27.06.2005 година за норми на допустими емисии на вредни
вещества /замърсители/,изпускани в атмосферата от обекти и дейности с
неподвижни източници на емисии.Непрецизното и непълно административно
наказателно обвинение е пречка и за преценката относно приложимия
материален закон.
Предвид изложеното и в същия смисъл на основание чл.63 ал.1 от
ЗАНН съдът :
РЕШИ:
5
ОТМЕНЯ наказателно постановление №284/03.12.2021 година,издадено от
Директор РИОСВ София срещу „Стомана Индъстри“АД ***** със седалище
и адрес на управление: гр.***** съдебен адрес:гр.***** адв.Х.И.М. ,с което за
осъществен състав на административно нарушение по чл.123 в.т.2 вр. с чл.164
ал.1 от Закона за управление на отпадъците на основание чл.164 ал.1 от
същия нормативен акт е наложена „имуществена санкция“ в размер на 80 000
лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на
основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния
процесуален кодекс пред Административен съд –гр.***** в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните .

Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
6