Решение по дело №57/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 519
Дата: 8 юни 2019 г. (в сила от 22 ноември 2019 г.)
Съдия: Чавдар Андреев Тодоров
Дело: 20191520100057
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 януари 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№..............от 08.06.2019г., гр.Кюстендил

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Кюстендилският районен съд                                гражданска колегия,

На втори май                                                             две хиляди и деветнадесета                                                                година,

В публично заседание                                                       в следния състав:

 

 

Председател:Чавдар Тодоров

 

 

Секретар:Светла Христова

като разгледа докладваното от съдия Тодоров гр.д.№57 по описа на съда за 2019г., и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по искова молба, подадена от П.П.И., с ЕГН **********, с адрес *** против ОУ „Проф.Марин Дринов“, гр.Кюстендил, бул.“България“ №35.Предявен е иск с правно основание чл.358, ал.1 т.2 КТ за отмяна на заповед №321/29.11.2018г.., с която на ищеца е наложено дисциплинарно наказание “предупреждение за уволнение”.

Ответникът е изразявил становище за неоснователност на предявения иск.

Твърди се по исковата молба, че в хода на дисциплинарното производство са допуснати съществени нарушения, евентуално, че ищецът не е извършила нарушение на трудовата дисциплина, което да обуславя налагане на дисциплинарно наказание.

По делото се установи следната фактическа обстановка:

На 29.11.2018г. е издадена заповед с №321, връчена на ищеца на 30.11.2018г., с която П.П.И., на длъжност „Учител в ЦОУД” в ОУ „Проф.Марин Дринов” е наложено дисциплинарно наказание “предупреждение за уволнение”.

В заповедта са описани следните нарушения, извършени от страна на ищеца:

На 14.11.2018г., около 15.30 ч., по време на час в ЦОУД VII“Б, в“ клас:

-    е допуснала Р.Г.И., заемащ длъжността  „работник по ремонт“, да извърши ремонт на чинове-2 бр. и бюро;

-    е допуснала словесен и физически контакт между учениците и работника по ремонта, в това число вземане на инструментите, който контакт е ескалирал във физическа саморазправа с ученика Г. С. Т;

-    не е предприела превантивни мерки за недопускане на конфликта, както и мерки за предотвратяване на специфичната ситуация, изразяваща се в грубо отношение от работника, /“Ядосан съм, несе занимавай с мен“, Не ми показвай бе.Я знам къде требва да се поправи“/ и последвалата физическа агресия срещу ученика;

-    по време на час е оставила включен мобилния си телефон, след което обаждане на майката на М. К. е ангажирало вниманието, като е допуснала риск за физическото здраве на ученика Г. С. Т. и психическото здраве на учениците от групата, в цялост.

В заповедта е посочено, че при горната фактическа обстанвока, г-жа И. не е изпълнила работата, възложена й по трудово правоотношение и регламентирана в Раздел I Основни функции и задължения от длъжностна характеристика на длъжността „Учител в ЦОУД“, връчена й на 30.04.2018г., а именно: по време на час, т.е в процеса на обучение не е създала среда и дисциплина, благоприятстващи добър психологически климат и не е осигурила провеждането на образователния процес, който е бил прекъснат както поради извършване на ремонт на чинове и бюро, така и поради словесен и фицически контакт между учениците и работника по ремонта , който контакт е ескалирал във физическа саморазправа с ученика Г. С. Т., с всичките й последици-неизпълнение на задълженията по чл.2, ал.11 и чл.3, ал.1 от длъжностната характеристика.По същото време е бездействала като не е предприела превенция за недопускане на конфликта и не е взела мерки за предотвратяване на специфичната ситуация, изразяваща се в грубо отношение и последвалата физическа агресия срещу ученика Г. С. Т., което е в разрез с педогогическата компетентност , организацията и ръководеното на образователния процес, съгласно Раздел II, т.4.1, т.4.6 и т.4.7 от Приложение №2 към чл.42, ал.2 т.1 на Наредба №12 от 01.09.2016г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.По същото време е оставила включен мобилния си телефон-нарушение на чл.8, ал.2, пр.2 от Правилника за вътрешния трудов ред в ОУ „Проф.Марин Дринов“ за 2018/2019г. учебна година.Гореописаните действия и бездействия съставляват нарушения по чл.187, ал.1 т.3 и т.10 КТ вр.с чл.2, ал.11 и чл.3, ал.1 от длъжностната характеристика , вр. С раздел 2, т.4.1, т.4.6 и т.4.7 от Приложение №2 към чл.42, ал.2 т.1  на Наредба №12 от 01.09.2016г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педогогически специалисти, поради което и на основание чл.188, т.2 КТ вр.чл.195, ал.1 КТ , при наличие на предпоставките по чл.186, след като по реда на чл.189, а.1 КТ е взета предвид тежестта на нарушението и обстоятелствата, при което е извършено, цялостното поведение на служителя, както и при спазване на изискванията на чл.193, ал.1 КТ е наложено описаното дисциплинарно наказание.

В хода на производството са приети  като доказателства по делото копие от трудов договор №208/30.10.2014г. и №1100/10.09.2015г., допълнително споразумение №1444/14.09.2017г., заповед №321/29.11.2018г., писмо от РУО Кюстендил до Г-жа О.Т. искане за представяне на обяснения, обяснение  от 20.11.2018г., доклад от 14.11.2018г. на П.И., доклад от 16.11.2018г. на медицинската сестра, анализ на проведено анкетно проучване, заповед №298/22.11.2018г., обяснения от 23.11.2018г., искане за обяснения от Р.В., длъжностна характеристика, обяснения на Р.В., правилник за вътрешния трудов ред, доклад от 16.11.2018г. на директора на училището, разпределение на дейността по групи в ЦДО за учебната 2018/2019г.В качеството на свидетели са разпитани Ю. С., Р.В., Й.И., И.Т., К.И., О.Т. и А.А..

От събраните доказателства, по делото се установи, че между страните е налице трудово правоотношение, по което ищецът полага труд при ответника на длъжност „Учител в ЦОУД“.На 14.11.2018г., около 15.30 часа по време на час влязъл работника по ремонт да извърши ремонт на чинове и бюро, за което бил уведомен.Работникът отправил груби реплики към някои от учениците, след което и физическа агресия спрямо ученика Г. С. Т.

При горната фактическа обстановка, съдът намира, че заповедта, срещу която е насочен иска е незаконосъобразна и следва да се отмени, като съображенията на съда в тази насока са следните:

В хода на дисциплинарното производство, съдът счита, че са допуснати процесуални нарушения, опорочаващи издадената заповед и обуславящи нейната отмяна на това основание.На първо място съдът счита, че е опорочена процедурата по чл.193, ал.1 КТ.В тази разпоредба е установено задължението за изслушване или за приемане на писмените обяснения на нарушителя.То е съществен елемент на дисциплинарната процедура.Неговото значение е за събиране на доказателства, като в рамките на елементарната дисциплинарна процедура то е единственото средство за защита на подлежащия на наказване.В този смисъл и с оглед гарантиране на това право, обясненията следва да са дадени, респ. депозирани именно в рамките на дисциплинарното производство и по повод решаване на въпроса с дисциплинарното наказване.Обясненията, дадени по друг повод и без да е известен работникът /служителят/ за дисциплинарната процедура, нямат правно значение.Обясненията трябва да са дадени с оглед на дисциплинарното наказване, а не по друга причина или повод.Това е така, защото те са обяснения по отношение на дисциплинарното нарушение, а не обяснения въобще.По този начин в пълна степен се проявява функцията на тези обяснения като доказателство в производството, но и като защитна теза на подлежащия на наказание.

В конкретния случай, в исканията, отправени до ищеца липсва искане за обяснения относно мобилния й телефон и проведени от страна на ищеца разговори и начина, по който това е ангажирало вниманието й.В този смисъл и само на това основание, в тази част заповедта за дисциплинарно наказание е незаконосъобразна по правилото на чл.193, ал.2 КТ.

На следващо място, следва да се посочи, че нарушението на трудовата дисциплина е вид правонарушение и се характеризира с всички признаци на правонарушението: човешко деяние, противоправност вина.Противоправността е състояние на обективно несъответствие между правно дължимото и фактически осъщественото поведение.От тази гледна точка, ответникът не проведе доказване относно вида на дължимото поведение на ищеца, което е нарушено.В конкретния случай единственото беспорно обстоятелство е, че в класната стая е имало чинове и бюро които са били повредени и е следвало да се поправят.Ищецът е уведомила работника по ремонта за необходимостта от ремонт/ според нейните обяснения седмица преди инцидента/.В показанията си пред съда, работника по ремонта Р.В. твърди, че е бил уведомен за необходимостта от ремонт, като след приключване на задълженията си да осъществява пропускателен режим на портала на училището е ремонтирал два стола в работилницата, след което си е взел инструментите и е отишъл да извърши този ремонт.Влязъл в стаята и се отправил към счупените чинове.От една страна не се събраха по делото никакви доказателства относно необходимостта от този ремонт-дали е бил належащ, респ. повредените чинове застрашавали ли са здравето на учениците /каквото е твърдението на самия работник/, а от друга страна и при липса на регламентация на отношенията между учителя и работника, не се доказа и какво е било необходимото поведение на учителя към работника.

Работника по ремонта е влязъл в стаята, отправил груби реплики към някои от учениците, след което проявил и физическа агресия към един от тях.Абсолютно неясно остава по делото по какъв начин ищецът е допуснала това, както и какви мерки е следвало да предприеме за предотвратяването му, както и какво конкретно правно значимо поведение, произтичащо от длъжностната й характеристика е следвало да предприеме.Работникът, независимо от длъжността си, работи в основно училище, с малолетни ученици и има определени задължения за отношенията си към тях.Работникът в нарушение на задълженията си е проявил грубо отношение и агресия, които нарушения, съдът счита, че не биха могли да бъдат преодолени с възможностите произтичащи от длъжността учител.

При гореизложеното, ответникът не проведе доказване относно описаните в заповедта дисциплинарни нарушения да са извършени от страна на ищеца в производството.

При горните изводи, предявения иск е основателен и следва да се отмени оспорваната заповед.

При горните изводи и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът дължи на ищеца сторените от него деловодни разноски в размер на 300 лв.-изплатено адвокатско възнаграждение за осъщественото процесуално представителство.

На основание чл.78, ал.6 ГПК, ответникът дължи и държавна такса в размер на 50 лв. по сметка на РС гр.Кюстендил.

Водим от горното, съдът

РЕШИ:

Отменя заповед 321/29.11.2018г. на директора на ОУ „Проф.Марин Дринов” гр.Кюстендил, с която на  П.П.И., с ЕГН **********, на длъжност „Учител в ЦОУД” в ОУ „Проф.Марин Дринов” е наложено дисциплинарно наказание “предупреждение за уволнение”.

Осъжда ОУ „Проф.Марин Дринов” гр.Кюстендил да заплати на П.П.И. деловодни разноски в размер на 300 лв.

Осъжда ОУ „Проф.Марин Дринов” гр.Кюстендил да заплати по сметка на съда държавна такса в размер на 50 лв.

Решението подлежи на обжалване в 2 седмичен  срок от връчването му на страните пред Окръжен съд гр.Кюстендил.

 

 

 

                                                                                     Районен съдия: