№ 3499
гр. София, 16.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 145 СЪСТАВ, в публично заседание на
седемнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ВАЛЕРИЯ Р. ДИЕВА
при участието на секретаря ВАЛЕНТИНА Г. НЕСТОРОВА
като разгледа докладваното от ВАЛЕРИЯ Р. ДИЕВА Гражданско дело №
20211110158542 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 124 и сл. ГПК.
Образувано е по предявен от Й. ИВ. В. срещу М. осъдителeн иск за заплащане на
сумата от 4320 лв. – левовата равностойност на неосигурена на ищеца от ответника храна за
периода от 13.10.2018 г. до 13.10.2021 г., ведно със законната лихва от датата на завеждане
на исковата молба в съда – 13.10.2021 г., до окончателното плащане.
Ищецът твърди в исковата молба и уточнителната молба от 13.01.2022 г., че от 1989
г. до 13.01.2017 г. е заемала длъжност по Закона за М. – „специалист III степен“ в 03 сектор
„П.“ към отдел „К.“ при С. и до посочената дата като държавен служител по ЗМ.
ежемесечно е получавала левовата равностойност на храната, дължима на основание чл. 181,
ал. 1 ЗМ. .. чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМ.. Считано от 01.02.2017 г., заемала длъжността за държавен
служител по ЗДСл – „с.“ в 03 сектор „П.“ към отдел „К.“ при С. съгласно Заповед рег. №
./03.02.2017 г. на м., а от 20.11.2019 г. е заемала длъжността за държавен служител по ЗДСл
„с.“ в 01 сектор „А.“ при С., на която длъжност е била преназначена със Заповед рег. №
./20.11.2019 г. на м.. Сочи, че със заповедта на м. е определена основна месечна заплата в
размер на 1510 лв., но не била включена левовата равностойност на храната, която е
следвало да бъде осигурена на основание чл. 181, ал. 1 ЗМ. и която се полага на всички
служители на М. по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 ЗМ.. Счита, че на основание чл.
181, ал. 1 ЗМ. .. чл. 4 от Наредба №. от 01.07.2015 г. за условията и реда за осигуряване на
храна или левовата равностойност на служителите на М. има право да получава левовата
равностойност на неосигурена храна в размер на 120 лв. Твърди, че разпоредбата на чл. 141,
ал. 1 ЗМ. е приложима и по отношение на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМ.,
какъвто е тя, независимо, че съгласно чл. 142, ал. 4 ЗМ. статутът се урежда от ЗДСл.
Поради това, че с ежемесечната заплата не е заплащана левовата равностойност на
полагащата се и неосигурена от ответника храна, предявява настоящия иск за сумата от 4320
лв. и за периода от 13.10.2018.г. до 13.10.2021 г., ведно със законната лихва от датата на
подаване на исковата молба до окончателното плащане. Претендира разноски.
Ответникът представя отговор в срока по чл. 131, ал. 1 ГПК чрез пълномощника си
гл.юрк. К.. Не оспорва твърденията за наличие на служебно правоотношение между
1
страните и положения от ищеца труд. Твърди, че не дължи посочената с исковата молба
сума, тъй като към процесния период за ищеца в качеството му на държавен служител не е
съществувало право да получава левовата равностойност на храната и поради това в периода
13.10.2018 г. – 13.10.2021г. не е заплащана левовата равностойност на основание чл. 142,
ал. 1, т. 2 и чл. 142, ал. 4 ЗМ., който препраща към ЗДСл, в който не било предвидено право
за държавния служител в рамките на исковия период да получава левова равностойност на
храната. На ищцата била определена индивидуална основна заплата, включваща и левовата
равностойност на храната по чл. 181, ал. 1 ЗМ.. Ето защо, моли за отхвърляне на иска.
Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, съобразно чл. 235, ал. 2 ГПК във .ъзка с наведените в исковата молба
доводи и възраженията на ответника, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
Предявен е иск с правно основание по чл. 181, ал. 1 .. чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМ.. В тежест
на ищеца е да установи наличието на следните предпоставки за уважаване на така
предявения срещу ответника иск: наличието на служебно правоотношение между страните,
по силата на което за ответника възниква задължение за заплащане левовата равностойност
на неосигурената храна, както и размера на задължението за процесния период.
При установяване на посочените обстоятелства, в тежест на ответника е да докаже
твърдяните от него възражения срещу основателността на претенцията на ищеца.
Като безспорно и ненуждаещо се от доказване по делото е отделно обстоятелството,
че през процесния период между страните е съществувало валидно служебно
правоотношение. От представената от ответника кадрова справка с рег. №./30.11.2021 г. и
уточняваща молба на ищеца с вх. на СРС №6354/13.01.2022 г. се установява, че от
01.02.2017 г. ищцата е заемала длъжността за държавен служител по ЗДСл – „с.“ в 03 сектор
„П.“ към отдел „К.“ при С. съгласно Заповед рег. № ./03.02.2017 г. на м., а от 20.11.2019 г. е
заемала длъжността за държавен служител по ЗДСл „с.“ в 01 сектор „А.“ при С.. Това се
установява и от представените и приети по делото заповед №./03.02.2017 г. по описа на М.
за назначаването на ищцата и последващи шест заповеди за изменение в служебното и
̀
правоотношение.
Спорният въпрос между страните е дали на ищцата и се дължи левовата
̀
равностойност на осигуряваната съгласно чл. 181, ал. 1 ЗМ. храна или последната не се
дължи, тъй като ищцата е държавен служител по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМ., за която категория
държавни служители се прилага изцяло ЗДСл, който не предвижда правото на осигуряване
на храна или заплащане на левовата и равностойност.
̀
Правният статут на служителите на чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМ. в т. ч. и ищецът Й.В. се
урежда както от общия ЗДСл, така и от специалния ЗМ.. Действително в чл. 142, ал. 4 ЗМ. се
посочва, че статутът на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 се урежда със ЗДСл, но
тази разпоредба следва да се тълкува във .ъзка с изричния текст на специалния закон, а
именно: чл. 1 ЗМ., който има характер на обща разпоредба, определяща предметния обхват
за закона, и гласи, че ЗМ. урежда принципите, функциите, дейностите, управлението и
устройството на М. и статута на служителите в него. Посочената разпоредба представлява
общо положение, като дава основание останалите текстове в него да се тълкуват с оглед и
във взаимо.ъзка с нея. Ето защо, разпоредбата на чл. 142, ал. 4 ЗМ., според която статутът на
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 се урежда със ЗДСл, също следва да се тълкува
във .ъзка с чл. 1 ЗМ.. Следователно, общите разпоредби относно статута на държавните
служители ще се прилагат и по отношение на служителите по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗДСл само и
единствено при липсата на изрично специално правило в ЗМ., което би дерогирало общия
закон. Изключването изцяло на статута на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМ.
от приложното му поле би било в противоречие с основните принципи на управление на
държавната служба в М., посочени в чл. 141 ЗМ..
Съгласно чл. 181, ал. 1 ЗМ. на служителите на М. се осигурява храна или левовата
2
равностойност. Съдът намира, че разпоредбата на чл. 181, ал. 1 ЗМ. не съдържа ограничение
относно служителите от системата на М., на които следва да се осигури храна или левовата