Р Е Ш Е Н И Е
Номер 1982 от 24.11.2017 г. град Бургас
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на двадесет и шести октомври две
хиляди и седемнадесета година в публично заседание в следния състав:
Председател: Лилия Александрова
Членове: 1. Станимир Христов
2. Диана Ганева
при секретаря Г.С.и
прокурор Андрей Червeняков като разгледа докладваното
от съдия Христов административен
характер дело номер 2587 по описа за 2017
година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по глава Х, раздел ІІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по протест на Окръжна прокуратура - Бургас против Наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Камено (Наредбата) в частта относно разпоредбите на чл. 41, ал. 7, т. 2, т. 2.1; т. 2.2 и т. 2.3. Заявено е твърдение, че Наредбата в оспорените части е незаконосъобразна поради противоречие с материалноправни разпоредби на нормативни актове от по-висока степен. Иска се отмяна на оспорените текстове от подзаконовия нормативен акт. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител прокурор А.Червеняков при Окръжна прокуратура - Бургас поддържа протеста на основания, изложени в него и претендира съдебно-деловодни разноски. В съдебно заседание се въвежда искане за прогласяване на нищожност на оспорените разпоредби при условията на алтернативност.
Ответната страна – Общински съвет (ОбС) Камено, редовно уведомен, изпраща административната преписка, не се представлява в процеса
След като прецени твърденията на
страните, събрания по делото доказателствен материал и съобрази закона, Бургаският административен съд намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Протеста е подаден от прокурор при Окръжна прокуратура - Бургас директно
до Административен съд – Бургас по реда и при условията на чл. 186, ал. 2 във
връзка с чл. 185, ал. 2 и с чл.
16, ал. 1 от АПК, като отговаря на изискванията за форма и съдържание съобразно
чл. 150, ал. 1 във връзка с чл. 196 от АПК, поради което е процесуално допустим.
Разгледан по същество, протестът е неоснователен по следните съображения:
От събраните по делото доказателства се установява, че с Докладна записка рег. № 61-01-98/19.05.2015 г., Кметът на Община Камено информира ОбС Камено за необходимостта от приемане на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на общината поради настъпили значителни промени в нормативните актове, уреждащи обществените отношения във връзка с местните данъци и такси. По тази причина се предлага отмяна на действащата наредба и приемане на нова такава. Към докладната записка е приложен проект на наредбата. Видно от Протокол № 46 за заседание на ОбС Камено, проведено на 28.05.2015 г., по т. 3 от дневния ред е гласувано така направеното предложение, като е приета Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Камено. По преписката е приложен списък на поименно гласувалите общински съветници (л. 32). Заседанието на ОбС Камено, на което е приета Наредбата е законно, тъй като на него са присъствали 15 от всички 17 общински съветници, като решението е прието с 15 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържал се”, т.е. налице е необходимото квалифицирано мнозинство - повече от половината от общия брой съветници, в съответствие с изискванията на чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА.
Впоследствие са предприети действия за актуализиране на Наредбата, като индиция в тази насока е приложеният Формуляр за частична оценка на въздействието, съставен на 18.11.2016 г. (л. 33). С докладна записка рег. № 61-01-273/08.12.2016 г., кметът е информирал общинските съветници относно необходимостта от изменение на действащата наредба, като са представени мотиви (л. 31) и допълнителни мотиви (л. 32) към предложения проект. Общинският съвет е колективен орган и за да е валидно взетото от него решение, заседанието следва да е проведено при участие на определения в ЗМСМА брой общински съветници и решението да е взето с необходимото, което в случая е сторено. Данни за публикуването на наредбата на интернет – сайта на Община Камено на 13.01.2017 г. са представени на л. 88 от делото.
Предприета е и следваща промяна на атакуваната Наредба. Представен е Формуляр за частична оценка на въздействието, съставен на 26.06.2017 г. (л. 22). С Докладна записка рег. № 61-01-153/18.07.2017 г. кметът на общината информира общинските съветници, че с Решение № 918/25.05.2017 г., постановено по адм. д. № 240/2017 г., Административен съд Бургас е отменил наредбата в частта относно чл. 23, ал. 4; чл. 32, ал. 1, т. 1 и т. 2 Приложение № 3 към глава втора, раздел III и чл. 62, ал. 1 и ал. 2 (глава четвърта). Освен предложения във връзка с така цитираното съдебно решение, кметът предлага и други промени, включително и размера на таксите на отделни услуги, посочени в Приложение № 5 към глава Втора, раздел V от наредбата. Представени са отделни мотиви и проект на промените на наредбата, както и доказателства за публикуване на интернет-страницата на Община Камено (л. 25 и л. 38). По делото във връзка с така представената докладна записка са представени и Предложение рег. № 61-01-1581/24.07.20117 г. от заместник – кмета на общината, а също и Справка рег. № 61-01-153/27.07.2017 г. във връзка с представения и публикуван проект за промяна на Наредбата. Предложението е прието с Решение по т. 26 от дневния ред на проведеното на 27.07.2017 г. заседание на ОбС Камено и обективирано в Протокол № 26/27.07.2017 г., като съгласно приложения списък за поименно гласуване е прието с 12 гласа „за“, 0 (нула) гласа „против“ и 1 глас „въздържал се“. Наредбата е публикувана на интернет-страницата на Община Камено на 22.08.2017г.
Окръжна прокуратура - Бургас протестира цитираната наредба в настоящото съдебно производство с доводи за незаконосъобразност на част от нормите, залегнали в нея като сочи, че искането за заплащане на такси не съответства на материалния закон , а при условията на алтернативност се иска прогласяването им за нищожни. Заявено е, че в Раздел ІІ, чл. 6 от ЗМДТ изчерпателно са въведени местните такси, като в оспорените текстове на чл. 47, ал. 7 от Наредбата, Общински съвет Камено е въвел изискване за заплащане на такси за случаи, които не са сред изчерпателно изброените такива в Раздел ІІ, чл. 6 от ЗМДТ.
Заявеното оспорване от прокуратурата е обявено в ДВ, бр. 78/29.09.2017 г.
При служебно извършената проверка за законосъобразност на оспорвания подзаконов нормативен акт, настоящият съдебен състав констатира, че той е произнесен от
компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на
административнопроизводствените правила за неговото издаване и в съответствие с
материалния закон. Този извод се налага по следните съображения:
Нормата на чл. 168, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 196 от АПК определя, че съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания за оспорване на административните актове по смисъла на чл. 146 от АПК.
Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове (ЗНА) всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА предвижда, че в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Следователно, процесната наредба е подзаконов нормативен акт, приет на 28.05.2015 г. от ОбС Камено, като впоследствие е допълнен и изменен последно на 27.07.2017 г. Безспорно от наименованието на същата става ясно, че обществените отношения, които се уреждат с Наредбата, имат местно значение – определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Камено.
Без съмнение, наредбата е приета от компетентен орган в кръга на неговите правомощия съобразно разпоредбата на чл. 76, ал. 3 от АПК.
Съгласно чл. 41 от Наредбата, общинският съвет определя размера на таксите за административни услуги. Според ал. 7 (изм. с Решение от Протокол № 15/20.12.2016 г.) при сключване на разпоредителни сделки с имоти - общинска собственост, физическите и юридическите лица заплащат на общината разходите по производства за отдаване под наем, продажби, замени, делби или учредяване на вещни права върху общинските имоти. Точка 2 определя, че по производства по продажба, замяна, делба, учредяване на вещни права или дарение, на общински имот, се събират следните такси:
2.1. При продажба и учредяване на вещни права приобретателите заплащат такса в размер на 2% пропорционално, върху основата определена по реда на чл. 46, ал. 2, т. 1 от ЗМДТ, но не повече от 1000,00 лева.
2.2.При замяна и делба на недвижими имоти лицето поискало замяната или делбата заплаща такса в размер на 2 % върху:
2.2.1. По-високата измежду данъчната или пазарна оценка на имота с по-висока данъчна или пазарна оценка в случаите на замяна, но не повече от 1000,00 лева;
2.2.2. Стойността на получения реален дял, в случаите на делба, но не повече от 1000,00 лева.
2.3.При дарение на недвижим имот –
надарения заплаща такса в размер на 2% върху по-високата измежду пазарната и
данъчната оценка, но не повече от 1000,00 лева.
Според оспорващата прокуратура ОбС не разполага с правомощия да въвежда с наредба нови по вид, неустановени със закон такси. Сочи се, че видът на събираните такси е изрично определен в чл. 6 и чл. 7 от раздел ІІ на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). Ведно от цитираните правни норми такса се заплаща от населението за предоставяна от общината услуга. С въвеждането на таксите по чл. 41, ал. 7, т. 2, т. 2.1; т. 2.2 и т. 2.3., които се оспорват, на практика общината не предоставя услуга, още повече че тези такси са за случаи, които не са посочени в чл. 6 и чл. 7 на раздел ІІ на ЗМДТ.
Протестът е неоснователен. Съгласно чл. 111 от ЗМДТ по производства по настаняване под наем, продажби, замени или учредяване на вещни права върху общинските имоти се заплаща такса. Нормата е разположена в Раздел VІІ „Такси за административни услуги“ в Глава Трета „Местни такси“. Следователно, спазено е условието така предвидените такси да са законово определени, поради което същите са законосъобразни.
При така изложените обстоятелства, настоящият съдебен състав намира, че протестът на Окръжна прокуратура Бургас като неоснователен следва да бъде отхвърлен.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 143 във връзка с чл. 196 от АПК следва да бъде отхвърлено искането за присъждане на разноски.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК,
Административен съд Бургас, тринадесети състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ протеста на Окръжна прокуратура – Бургас против Наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Камено (приета от Общински съвет Камено, с решение по т. 3 от Протокол № 46/28.05.2015 г.; допълнена и изменена с наредба, приета с решение по т. 8 от Протокол № 15/20.12.2016 г. и с решение по т. 26 от Протокол № 26/27.07.2017 г. ) в частта относно разпоредбите на чл. 41, ал. 7, т. 2, т. 2.1; т. 2.2 и т. 2.3.
Решението може да се обжалва по
касационен ред пред Върховния административен съд на Република България в
четиринадесетдневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.