Решение по дело №3238/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 686
Дата: 21 октомври 2021 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20212120203238
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 686
гр. Бургас, 21.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XVII СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесети септември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ
при участието на секретаря Д. МИХАЙЛОВА
като разгледа докладваното от АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ Административно
наказателно дело № 20212120203238 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на ЕТ *** с ЕИК: *********, против
Наказателно постановление № 571064-F589095/29.06.2021г., издадено от Началник Отдел
"Оперативни дейности" в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, във вр. с чл. 185,
ал. 1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за
нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ (Наредбата), вр. с чл. 118,
ал. 4 от ЗДДС.
В жалбата са изложени възражения за незаконосъобразност и неправилност на атакуваното
наказателно постановление.В открито съдебно заседание жалбоподателят заявява, че с оглед
отпаднало законово задължение да издава дневни отчети моли да се отмени НП.
Административнонаказващият орган не изпраща представител.
По допустимостта:
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.
59, ал. 2 ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на
обжалване акт, поради което следва да се приеме, че тя се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
На 06.02.2021 г. в 11,40 часа св.М. извършил проверка по спазване на данъчното
законодателство на обект – магазин за пром.стоки, находящ се в гр. Бургас, ж. к. "Славейков ", до
***, стопанисван от едноличния търговец – жалбоподател. По време на проверката свидетеля
констатирала, че в обекта има въведено в експлоатация и свързано дистанционно с НАП фискално
устройство. Той проверил Книгата за дневни финансови отчети в обекта, при което констатирал,
че на 15.09.2020 г. не е бил изведен дневен финансов отчет. Св.М. преценил, че с това си
поведение търговецът не е изпълнил задължението си за всеки работен ден, в който са се
1
извършвали продажби, да принтира дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет. За констатациите на място бил съставен констативен протокол. След съставяне на акта
препис от него бил връчен на представляващия, който го подписал и получил копие.
Сезиран с преписката, и въпреки възраженията при преценка на доказателствените
източници, административнонаказващяит орган издал атакуваното понастоящем НП, в което била
пресъздадена фактическата обстановка, изложена в акта.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по
делото доказателства, обективирани в писмените и гласни доказателства и доказателствени
средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра доказателствен
материал, който да поставя под съмнение така установените факти. При така установените
обстоятелства съдът прави следните прави изводи.
Настоящият съдебен състав намира, че наказателно постановление е издадено от
компетентен орган, а АУАН е съставен от оправомощено за това лице, видно от приобщеното към
материалите по делото копие на Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а
наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок. Въпреки това, съдът счита че
са налице основания за отмяна на санкционния акт, поради следните причини.
Актуалната редакция на разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г.
предвижда, че всяко фискално устройство, генерира автоматично пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в
устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че
през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл. 3,
използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет.
Същевременно в разпоредбата на § 21, ал. 2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на
Наредба № Н-18 от 2006 г. (ДВ, бр. 52 от 2019 г., в сила от 2.07.2019 г.), действала към датата
нарушението, е било регламентирано, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в
съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020 г., лицето по чл. 3 е
задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции. Това води до извода, че към датата на извършване на
нарушението - отпадането на задължението за отпечатване на дневен финансов отчет е поставено
под условие – до привеждане на ФУ в съответствие с норма на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от
31.03.2020 г. Впоследствие този срок няколкократно е удължаван, като към настоящия момент
актуалната редакция на разпоредбата (изм., бр. 68 от 2020 г., в сила от 31.07.2020 г.), предвижда
срок до 30.09.2020 г. Това води до извода, че към момента на деянието отпадането на
задължението за отпечатване на дневен финансов отчет е било поставено под условие – до
привеждане на ФУ в съответствие с норма на чл. 39, ал. 1 (за което няма представени
доказателства), но не по-късно от 30.09.2020 г. След 30.09.2020 г. е отпадало въобще задължението
на лицата да отпечатват дневен отчет – т. е. считано от тази дата поведението на жалбоподателя е
несъставомерно.
В чл. 3, ал. 1 от ЗАНН е предвидено, че за всяко административно нарушение се прилага
нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. От това правило е въведено
изключение в чл. 3, ал. 2 от ЗАНН - ако до влизане в сила на наказателното постановление
последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за
нарушителя. Настоящият случай е точно такъв, тъй като преди влизане в сила на НП е последвала
промяна в чл. 39, ал. 1, вр. с § 21, ал. 2 от ПЗР към Наредбата, с която е отпаднало задължението на
наказаното лице да отпечатва дневни отчети. Към настоящият момент наказателното
постановление не е влязло в законна сила, извършеното деяние не осъществява състав на
административно нарушение съгласно действащата нормативна уредба, поради което са налице
предпоставките за приложение на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. По тези съображения настоящият съдебен
2
състав приема, че с настъпилата законодателна промяна е отпаднала
административнонаказателната отговорност за жалбоподателя, поради което наказателното
постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Изхождайки от конкретиката на казуса, съдът намира и че в случая следва да намери
приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. По делото няма данни жалбоподателят да е
извършвал други административни нарушения, поради което и съдът приема, че това е негова
първа противоправна проява. С оглед изводите на съдебния състав, че извършеното от
жалбоподателя деяние не осъществява състав на административно нарушение или евентуално, че
същото е маловажно, то процесното наказателното постановление следва да бъде отменено.
Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1, предл. 3 от ЗАНН, 17-ти състав, Наказателно
отделение на Бургасския районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 571064-F589095/29.06.2021г., издадено от Началник
Отдел "Оперативни дейности" в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, във вр. с
чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на ЕТ *** с ЕИК: ********* е наложена имуществена санкция в размер на
500 лева за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ (Наредбата), вр.
с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.
Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
3