Определение по дело №853/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 септември 2021 г. (в сила от 5 ноември 2021 г.)
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20217260700853
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №65

 08.09.2021г., гр.Хасково

Административен съд – Хасково, в закрито заседание на   осми септември  две хиляди и   двадесет и първа  година , в състав:

                                                                                           Съдия:  Цветомира Димитрова 

разгледа докладваното от   съдия  Димитрова  ч.адм. дело № 853  по описа на съда за 2021 година

            Производството е по реда на чл.54, ал.5 от АПК, вр.  197 и сл. от АПК.

Образувано е  по жалба на  И.Г.М. *** против Заповед № 03-РД/2328 от 23.07.2021г. издадена от Изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”, гр. София.

 В жалбата се твърди, че оспорваната заповед е незаконосъобразна, като постановена при съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с материално-правните разпоредби и целта на закона.

Сочи се, че обжалваният акт е издаден в нарушение  разпоредбата на чл. 59, ал.2, т.4 от АПК, тъй като в него липсвали мотиви, от които да може да се установи въз основа на кои доказателства и факти административният орган е  направил обоснован извод, че са налице престъпни обстоятелства по см. на чл. 54, ал.1, т.3 от АПК, които да се намират в преюдициална зависимост  за издаването на акта, чието производство се спира.

Излагат се и доводи, че оспорваната заповед е издадена в нарушение на чл. 26, чл.27, чл. 34 и чл. 35 от АПК, тъй като след започване на административното производство по издаването  й  жалбоподателят не бил уведомен  за това и не му била предоставена възможност  да изложи съображенията си  и да представи доказателства.

В нарушение на материалният закон административният орган бил спрял производството, без да са налице законовите предпоставки за това. В заповедта се сочело,  че анонимният сигнал, който се проверява се отнасял до заявеното искане за подпомагане по схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци-картофи, лук и чесън(СЗ-КЛЧ), а същевременно с оспорената заповед органът спрял цялото производство за финансово подпомагане по подаденото заявление за подпомагане, вкл. и по други мерки и схеми.

Твърди се също, че обстоятелствата относими към предпоставките за отпускане на средства за подпомагане – ползването на заявените за подпомагане площи, следвало да се установява в самото административно производство по издаване на заповедта, с която се признава или отказва правото да се получават средства за подпомагане и тази дейност била от  компетентността на изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”.  С оглед това спирането на  административното производство, каквото се разпореждало с оспорената заповед  не се налагало, тъй като произнасянето на органа не  било поставено  в зависимост  от изхода на проверката по прокурорската  преписка, нито от изхода на евентуално наказателното производство, каквото не се твърдяло да е образувано. Условията и редът за получаване на директни плащания  от фондовете на ЕС и българската държава за ползваните от земеделските стопани  площи, се уреждали в Глава IV от ЗПЗП. Съгласно чл. 41, ал.1 от ЗПЗП, земеделските стопани,  които ползвали земеделска площ  въз основа на правно основание можели да кандидатстват  за подпомагане по схемите и чл.38а, ал.1 от закона, а разплащателна агенция извършвала директни плащания  по подадените заявления, когато установяла, че кандидатът ползва заявените земеделски площи и са налице останалите  предпоставки на чл. 43, ал.1 от ЗПЗП.

По изложените в жалбата съображения са моли за отмяна на оспорената заповед и присъждане на  сторените по делото разноски.

Административният орган не ангажира становище по допустимостта и основателността на жалбата.

 От събраните по делото доказателства се установява следната фактическа обстановка:

 С вх. № 19271908/01.05.2020г. жалбоподателят  И.Г.М.,  в качеството му  на земеделски производител с УРН 419922 е подал  до ДФ”Земеделие” заявление за подпомагане за кампания 2020г. по  различни схеми и мерки  за подпомагане, сред които и Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци/картофи, лук, чесън/ - СЗ-КЛЧ. Към заявлението били приложени изискуемите документи, вкл. таблица за използваните парцели, видно от което  част от заявените за подпомагане БЗС се намирали в землището на с. Младиново, общ. Свиленград.

На 18.05.2020г. в ОД на ДФ”Земеделие”, гр. Хасково било получено анонимно  уведомително писмо, но поставено в пощенски плик с посочен подател и адрес на същия, което било регистрирано с вх. № 02-260-6500/6260 от същата дата. В писмото били  изложени  твърдения, че общо  шестима  земеделски производители, сред които  и жалбоподателят, не обработват заявените от тях площи в с. М., общ. С.

По случая били извършена проверка, установеното при която било обективирано  в Докладна записка  изх. № 02-260-6500/6260#16 от 20.04.2021г. на Директора на Дирекция”Противодействие на измамите” в ДФ”Земеделие”. В същата  били отразено, че общото между  6-та земеделски производители е че са заявили за подпомагане площи по мярка СЗ-КЛЧ. Касателно жалбоподателя било посочено че при извършената проверка на място  с ДЗ № 02-260-6500/6260#7 ог 23.10.2020г.  било установено  0 ха разораване,  както и че  при   16.92 ха декларирана по мярка СЗ-КЛЧ площ,  е установена  0 ха, а по отношение на други заявени схеми и мерки за подпомагане  не била установена  площ по малка от декларираната. Посочено било също, че  при извършената проверка на  място  осъществена на 23.06.2020г. в присъствието на И.Г.М. е установено, че  обработената и засадена с култури  площ  по схема СЗ-КЛЧ е 0 ха. Отразено било също, че  забележката на проверяващият експерт е, че парцелите са обработени/дисковани/, но не са установени минимални агротехнически мероприятия, позволяващи получаването на добив от площите заявени култури – картофи/лук, както и че не са установени  следи от растителни остатъци от заявените култури. На място са открити разхвърляни картофи/лук, а направеното заключение при извършената проверка на място е, че парцелите са поддържат като угари. В докладната записка бил направен и анализ на  представените от  земеделският стопанин  документи във връзка с подадена от него  декларация от 19.01.2021г., по чл. 32, ал.1 от Наредба № 3/17.02.2015г. във връзка със заявеното участие  по схеми за обвързано  с производството подпомагане  за плодове и зеленчуци – схема КЛЧ. В тази връзка било посочено, че   съгласно таблицата  на представените документи  доказващи  изискуем минимален добив и опис на документите, доказващи реализация  на произведена продукция за кампания 2020г. в периода 31.05. до 20.06.2020г.   И.М.   е произвел и реализирал  общо 268 460 кг. картофи и 124 200 кг. лук. 

В докладната записка било изразено становище, че са налице  съмнения  за измама и/или представяне на  документи с невярно съдържание  от страна на  четирима от земеделските производители, вкл. жалбоподателя и било предложено изготвяне и изпращане на сигнал  до компетентен орган.

Въз основа на посочената докладна записка Изпълнителният-директор на ДФ”Земеделие”  изпратил сигнал до Върховна касационна прокуратура  изх. №  02-260-6500/6260#17 от 28.04.2021г., като поискал да бъде извършена проверка, която да установи дали четирима от посочените в анонимното уведомително писмо  земеделските производители, сред които и жалбоподателя, са извършили престъпление  по НК на Република  България  

 С обжалваната Заповед № 03-РД/2328 от 23.07.2021г. на Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“, на основание чл.54,ал.1,т.3 от АПК е спряно административното производство по обработка за кампания 2020г. на заявление за подпомагане с  УИН 26/280520/01360 подадено от   И.Г.М., кандидат по схемите и мерките  за директни плащания  с УРН  419922. Мотивите  изложени в заповедта преповтарят изложеното в докладна записка изх. № 02-260-6500/6260#16 от 20.04.2021г. на Директора на Дирекция ”Противодействие на измамите”в ДФ”Земеделие” и изпратеният сигнал до ВКП по отношение жалбоподателя, като е и посочено и че към момента на  изготвяне на заповедта  при извършване  на проверка на сайта на Прокуратурата на Република България е установено , че е образувана преписка по описа на ОП-Хасково, по която се очакват материали от друг орган за  решаване на преписката, а последният изходящ документ е удължаване срока от административният ръководител .

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Съдът, намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 197 от АПК, от надлежна страна, имаща  правен интерес  и насочена  срещу годен за обжалване  акт. Разгледана по същество жалбата е основателна.

              Съгласно чл. 20 и чл. 20а от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 10 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие”, в правомощията на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” е да представлява фонда и да ръководи дейността му при осъществяване на всички негови функции. Обжалваният в настоящото производство акт е издаден именно на основание цитираната разпоредба, следователно  заповедта  се явява издадена от компетентен орган.  Обжалваната заповед е постановена в писмена форма, подписана е от издателя си и съдържа изложени фактически и правни основания, но по същество  същата се явява  несъответна на материалният закон. Съображенията за това са следните:   

Съгласно чл. 54, ал.1, т.3 от АПК административният орган спира производството, когато в хода  му се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.  

 Разпоредбата на чл. 11а, ал. 1, т. т. 1, 9 и 10 от Закона за подпомагане на земеделски производители (ЗПЗП) предвижда, че Разплащателната агенция – ДФЗ приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика, като може да намалява, отказва изплащането или оттегля изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., както и задължение да администрира нередности по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. и по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. В случая установените при административната проверка  данни, вкл. получените при проверките на място на площите заявени от кандидата за подпомагане, за които са сезирани и органите на прокуратурата,  не обосновават приложението на нормата на  чл. 54, ал. 1, т. 3 АПК .  За прилагане на цитираната норма е необходимо не само да са били разкрити престъпни обстоятелства, но и тяхното установяване да е от значение за издаван на акта.  Казано по друг начин необходимо е не само да са налице данни за осъществени престъпления, но и тяхното надлежно установяване от компетентните органи  прокуратурата и впоследстиве от наказателният съд да е от съществено значение за административното производство, по начин по който осъществяването на последното с издаването на административен акт да е  пряко обусловено  от доказването на престъплението. Обстоятелствата, относими към предпоставките за отпускане на средства за подпомагане - ползването на заявените за подпомагане площи, се установяват в самото административно производство по издаване на заповедта, с която се признава или отказва правото да се получават средствата за подпомагане и тази дейност е от компетентността на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие". Установяването верността на данните, заявени/декларирани от жалбоподателя,  относно ползването и извършването на земеделска дейност върху заявените за подпомагане площи - условие за отпускане на  съответната помощ и извършване на директни плащания от РА, се установява в административното производство със съответните доказателства на самостоятелно основание и за същото не е задължително провеждане на наказателно производство. Предвид това обстоятелството, че са налице данни за престъпни обстоятелства не води до извод, че са налице предпоставките за спиране на административното производство - резултата от  прокурорската проверка,  не е от значение за издаване на акта по чл. 11а, ал. 1, т. 9 ЗПЗП.  В този смисъл и практиката на ВАС  по идентични случаи изразена в Определение №1094 от 26.01.2017г. на ВАС по адм. д. №12777/2016г., III о.; Определение №3007 от 13.03.2017г. на ВАС по адм. д. №13828/2016г., III о. Определение № 6356 от 27.05.2021 г. по адм. д. № 10826/2020 на  ВАС, Определение № 15176 от 08.12.2020 г. по адм. д. № 10824/2020 на  ВАС, Определение № 15186 от 09.12.2020 г. по адм. д. № 11368/2020 на  ВАС и др.

 Гореизложеното води на извода, че  оспорената заповед е издадена, без да са налице установените в нормата на чл.54, ал.1, т.3 от АПК предпоставки.

Поради липсата на законоустановените предпоставки за спиране, оспорената заповед следва да се отмени и преписката да се изпрати на административния орган за произнасяне по искането, с което е сезиран.

При този изход на делото, съдът намира за основателна и своевременно заявена претенцията на жалбоподателя за присъждане в негова полза на направените от него деловодни разноски,  в размер на 10.00 лв., представляващи внесена ДТ.

 

Мотивиран така , съдът  

ОПРЕДЕЛИ:

 ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/2328 от 23.07.2021г. издадена от Изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”, гр. София.

ОСЪЖДА Държавен фонд”Земеделие”- РА, гр. София да заплати на И.Г.М. ***  разноски в размер на 10.00 лева, представляващи  внесена държавна такса.

 Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в  седемдневен срок от съобщаването му .

 

                                                                                      Съдия: