Решение по дело №122/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 82
Дата: 29 април 2022 г. (в сила от 29 април 2022 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700122
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  82/29.4.2022 г.                                гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  трети административен     състав

На двадесет и девети април                                              2022  година

В закрито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                                              

Секретар  Велина Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 122 по описа на 2022 година.

            За да се произнесе, взе предвид следното:      

      Производството е по реда на чл. 229, ал. 1, т. 1 от АПК.
Административното дело е образувано по жалба
на  А.А. *** срещу запорно съобщение от ръководителя на ТП на НОИ, Ямбол с изх. № ЗС-14-2-28-01100456/18.03.2022г., изпратено до банка ДСК. Сочи се, че с последното е наложен запор на банковата сметка на жалбопопдателя и разпоредено запорираната сума да се пренасочи за погасяване на публично вземане. Следователно налице са действия по принудително изпълнение на Разпореждане №РП-2-28-01087735/14.03.2022г., издадено на основание чл. 114, ал. 3 от КСО от Ръководител на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ Ямбол, представляващи постановяване на Запорно съобщение, изх. № ЗС – 14-2-28-01100456/18.03.2022г.

На основание чл. 297, ал. 3 АПК съдебният състав е изискал от ръководителя на ТП на НОИ мотиви за така обжалваното изпълнително действие, като на 27.04.2022г. е постъпил писмен отговор с вх. № 1165/27.04.2022г. от процесуален представител на органа по изпълнението - юрисконсулт. В мотивите е изложено становище, че правното основание за издаване на запорното съобщение е разпоредбата на чл. 110, ал. 5, т. 1 и чл. 110, ал. 6 КСО, а като фактическо основание за това се сочи постановеното на основание чл. 114, ал. 1 и ал. 3 КСО Разпореждане №РП-2-28-01087735/14.03.2022г. на Ръководител на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ Ямбол, задължението на жалбоподателя по което не е било платено доброволно в предоставения за това срок.
След преценка на предмета на спора, както и на изложените в жалбата обстоятелства, съдът достига до извод, че жалбоподателят е правно легитимирана да оспорва актовете и действията на Директора на ТП на НОИ по предварително принудително изпълнение по реда на
чл. 292-294 АПК, в качеството му на страна - адресат на принудително изпълнявания административен акт, попадаща в кръга на лицата по чл. 295 АПК, които са титуляри на правото на жалба. Съгласно последната разпоредба това са страните в производството по изпълнението, както и третите лица, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати от него. Съгласно разпоредбата на чл. 274, ал. 2 АПК. Длъжници по изпълнението могат да бъдат гражданите и организациите, както и органите посочени в изпълнителното основание или техните правоприемници.
Оспореното съобщение представлява част, елемент от производството по изпълнение на административен акт, уредено в
Дял пети, Глава седемнадесета от Административнопроцесуалния Кодекс. Съгласно разпоредбата на чл. 294 АПК, на обжалване подлежат постановленията, действията и бездействията на органите по изпълнението, като настоящото запорно съобщение безспорно се явява форма на действие на орган по изпълнението. То засяга пряко права и законни интереси на жалбоподателя и на трети лица и представлява правно действие по реализиране на диспозитива на подлежащия на предварително изпълнение административен акт. Съгласно нормата на чл. 296, ал. 1 АПК жалбата се подава чрез органа по изпълнението до административният съд по мястото на изпълнението в 7-дневен срок от извършване на действието, ако страната е присъствала или е била призована, а в останалите случаи от деня на съобщението.

           В конкретния случай, съдебният състав намира, че жалбата  е депозирана в срок и е допустима за разглеждане по реда на глава тринадесета АПК. По съществото на спора съдът намира следното:
Според
чл. 114, ал. 1 и ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване, недобросъвестно получените суми за осигурителни плащания се възстановяват от лицата, които са ги получили, заедно с лихвата по чл. 113 от КСО, като за възстановяване на сумите по ал. 1 и 2 длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт, или друго длъжностно лице, определено от ръководителя на поделението, издава разпореждане, което подлежи на доброволно изпълнение в 14-дневен срок от връчването му. В тези случаи не се съставя ревизионен акт за начет по чл. 110, ал. 1 КСО. Разпорежданията се връчват на лицата по реда на чл. 110, ал. 4 КСО.
Разпореждането по
чл. 114, ал. 3 от КСО е изпълнително основание, което е изрично предвидено в чл. 209, ал. 2, т. 7 от ДОПК, според който, принудително изпълнение се предприема въз основа на разпореждане за събиране на суми, издадено от органите на Националния осигурителен институт, независимо дали е обжалвано.
Такова в случая е Разпореждане №РП-2-28-01087735/14.03.2022г.  на Ръководителя на контрола по разходите на ДОО в Териториално поделение на НОИ, Ямбол. То е издадено на годно правно основание от снабдения с правомощията за това административен орган.
Съответно, според
чл. 114, ал. 5 от КСО, дължимите суми по разпореждания, които не са погасени доброволно в срока по ал. 3, подлежат на принудително изпълнение по реда на чл. 110, ал. 5, т. 1 от този кодекс или по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, или чрез прихващане от изискуеми вземания на осигурения от държавното обществено осигуряване. Прихващането се извършва с разпореждане на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт, или на друго длъжностно лице, определено от ръководителя на поделението.
В случая не се спори, че Разпореждане №РП-2-28-01087735/14.03.2022г.  е редовно съобщено на неговия адресат, като същият е известен за възможността да изпълни доброволно задължението в 14-дневен срок, както и че при неизпълнение, ще бъде предприето прихващане от съответни дължими нему суми. Не е спорно, че от страна на А. не са предприети действия по доброволно изпълнение на задължението.
Според
чл. 117а, ал. 1 от КСО, обжалването на разпорежданията по чл. 114 и чл. 117, ал. 1, т. 2 не спира изпълнението им, т. е. Разпореждане №РП-2-28-01087735/14.03.2022г.  е годно изпълнително основание независимо, че е обжалвано и не е влязло в сила. С определение № 168 от 08.04.2022г. по адм. дело № 106/2022г. ЯАС изпрати по компетентност на Ръководителя на ТП на НОИ, Ямбол, жалбата на А.А. против цитираното разпореждане№РП-2-28-01087735/14.03.2022г.
               Не се твърди и не се установява, изпълнението на Разпореждане №РП-2-28-01087735/14.03.2022г., издадено на основание
чл. 114, ал. 3 от КСО от Ръководител на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ да е спряно при условията и по реда на чл. 117а, ал. 2 от КСО.
Предмет на защита по реда на
чл. 294 и сл. от АПК са както юридическите действия, състоящи се във волеизявления на органа по изпълнението по допустимостта или движението на изпълнителното производство, така и фактическите действия, с които той осъществява процесуалните си правомощия. Съгласно чл. 271, ал. 6 от АПК, вр. чл. 284 от АПК, органът по изпълнението се произнася с постановления. Следователно, при извършването на определено действие органът по изпълнението се произнася с постановление. В този смисъл, макар и именован "Запорно съобщение", оспореният документ следва да бъде приет за Постановление по смисъла на цитираната разпоредба, като съществено за спора е съдържанието и правният му ефект, а не именованието на документа.
Оспореният акт е издаден от компетентен орган по смисъла на
чл. 271, ал. 1, т. 1 от АПК, вр. чл. 110, ал. 6 КСО в предписаната форма и съответства на материалния закон и целта му.
Съгласно разпоредбата на
чл. 267, във връзка с чл. 268, т. 1 от АПК, на изпълнение по реда на кодекса подлежат изискуемите задължения, породени от влезлите в сила или подлежащи на предварително изпълнение индивидуални административни актове. В случая е налице годно изпълнително основание по смисъла на чл. 268 от АПК, а именно, подлежащо на предварително принудително изпълнение разпореждане, след изтичане на 14-дневния срок за доброволното му изпълнение.
В полза на жалбоподателя са и указанията на органа, дадени до съответната банкова институция, според които сумите по сметки в банката с изключение на тези в размер до 250 лв. за всеки член от семейството подлежат на предварително изпълнение. Те съответстват на разпоредбата на
чл. 213, ал. 1, т. 3 ДОПК.

От страна на жалбоподателя не се заявиха и не се установиха конкретни данни, които да налагат извод, че предприетите от административния орган правни действия, обективирани в оспореното запорно съобщение са в противоречие с цитираните изисквания на закона.
Ето защо, релевираните основания за оспорване на действията по изпълнение се явяват неоснователни и жалбата против запорното съобщение следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
Воден от горното и на основание
чл. 298 от АПК, Административен съд – град Ямбол, трети състав,

 
                                          РЕШИ:


           ОТХВЪРЛЯ жалбата на
А.А. *** срещу действия по предварително принудително изпълнение на Разпореждане №РП-2-28-01087735/14.03.2022г., издадено на основание чл. 114, ал. 3 от КСО от Ръководител на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ, Ямбол, представляващо постановяване на запорно съобщение от ръководителя на ТП на НОИ, Ямбол с изх. № ЗС-14-2-28-01100456/18.03.2022г.
             Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.


                                                                        СЪДИЯ: /п/не чете