Решение по дело №5/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 59
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 30 март 2022 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20217120700005
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

02.04.2021

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

04.03.

                                          Година

2021

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

Виктор Атанасов

Мария Божкова

 

 

 

 

Секретар

Мелиха Халил

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Ангел Момчилов

 

 

Адм.

дело номер

5

по описа за

2021

година.

 

Производството е по чл. 179 – чл. 184 от АПК във вр. с чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА.

Депозирана е Заповед № РД-09-3/11.01.2021 год., издадена от областния управител на област Кърджали, с която е оспорено, като незаконосъобразно Решение № 105 от 16.12.2020 год. на Общински съвет - Черноочене, по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет - Черноочене, проведено на 16.12.2020 год., с което решение: I. На основание чл. 21, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 66, ал. 33, т. 2 от ЗМДТ е одобрена план - сметка за 2021 г. за необходимите приходи и разходи за дейността по събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третирането на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в община Черноочене, съгласно Приложение № 1; II. На основание чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ и чл. 16 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Черноочене, е определен размерът на таксата за битови отпадъци, в частта й за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за всички имоти - жилищни и нежилищни на задължените граждани и предприятия, като увеличава таксата с 2,0 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани, съответно върху по-високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията, както следва:

1.     За жилищни имоти на граждани и предприятия - от 0,5 % /промила/ на 1000 на 2,5 %о/промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани, съответно върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията.

2.     За нежилищни имоти граждани - от 1,0 % /промила/ на 1000 на 3,0 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани.

3.     За нежилищни имоти на предприятия и общината - от 1,0 % /промила/ на 1000 на 3,0 % /промила/ на 1000 върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията;

III. Всички досегашни размери на таксата за битови отпадъци за услугите „Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ за жилищните и нежилищните имоти на задължените граждани и предприятия, във всички населени места на общината, определени с Решение № 126 от 18.12.2012 г. по Протокол № 12/18.12.2012 г., остават в сила и за 2021 година /Приложение/.

В мотивите към заповедта са изложени съображения за нарушения на основни принципи на АПК, нарушения на законовите изисквания за форма и допуснати съществени нарушения на административнопроцесуалните правила, обосноваващо незаконосъобразност на акта, поради което решението следва да бъде отменено от съда.

На първо място сочи, че съгласно чл. 59 АПК, приложим в случая на основание чл. 74 от АПК, за да бъде един административен акт законосъобразен, той следвало да бъде мотивиран, да съдържа ясни фактическите и правни основания за издаването му. Липсата им или формалното им посочване опорочавали административния акт, доколкото без наличието им не била възможна проверка за съществуването или основателността на фактите, послужили като основание за издаване на акта.

Във връзка с горното са въведени доводи, че с точка II на Решение № 105/16.12.2020 г. било прието увеличение на размера на таксата за битови отпадъци за 2021 год., в частта й за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за всички имоти - жилищни и нежилищни на задължените граждани и предприятия, като таксата се увеличава с 2,0 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани, съответно върху по-високата между отчелата и данъчната стойност на имотите на предприятията. От докладната записка на кмета на община Черноочене се установявало, че единственият мотив за това драстично увеличение се явявали дължимите от общината към Министерство на околната среда и водите ежегодни отчисления по чл.60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/. Не било представена информация за процента на събираемост и размера на постъпилите в общинския бюджет средства от такса битови отпадъци за 2020 година; нямало справка за размера на платените към РИОСВ-Хасково отчисления за 2020 год. Посочени били телеграфно нормативно определените размери на отчисленията за тон отпадък за годините 2017, 2018, 2020 и 2021 г., както и количеството извозени битови отпадъци през 2017, 2018, 2019 г. и приблизителното количество отпадъци, което се очаквало да бъде депонирано през 2021 г.

Следвало да се има предвид, че отчисленията, които общините плащали към Регионалните инспекции по околна среда и водите /РИОСВ/ за всеки тон депониран отпадък, били въведени през в края на 2013 г. с Наредба №7 от 19 декември 2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, издадена от министъра на околната среда и водите. Мярката имала за цел да накара местните администрации да оползотворяват повече битови отпадъци, вместо да ги депонират. Средствата се натрупвали по специални сметки и с тях се осъществявали инвестиции в сепариращи и компостиращи инсталации. Общините можело да бъдат освободени от таксата, която плащат за депониране на отпадъците, ако изпълнят целите за рециклиране и оползотворяване на боклука, заложени ЗУО.

Счита, че в случая, нито вносителят на предложението за увеличаване на такса битови отпадъци, нито общинските съветници на заседанието си били коментирали настъпилите през декември 2020 г. промени в действащото законодателства, а именно обстоятелството, че с § 58 от Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обнародван в ДВ. бр.105 от 11 Декември 2020 год.) в сила от 11.12.2020 г., месечните обезпечения и отчисления за 2020 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. оставали по сметка на общината, която ги е събрала, и се разходвали по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци. По силата на цитираната разпоредба всички общини в РБългария били освободени от заплащане на отчисленията по ЗУО за период от 10 месеца. В ал. 2 на § 60 от същия закон било предвидено, че дължимите месечни отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО се внасят в срок до 31 декември 2021 г., а съгласно ал. 3, за периода от 1 януари до 31 декември 2021 г. не се начислявали лихви върху дължимите суми за месечни отчисления по Закона за управление на отпадъците. Тези съществени за всяка община законови разпоредби (влезли в сила дни преди заседанието на Общински съвет — Черноочене) не били взети под внимание от общинските съветници при приемане на Решение № 105/16.12.2020 г.

Излага твърдения, че в нормата на чл. 6 от АПК законодателят бил заложил принципът за съразмерност и придържайки се към него, административният орган бил длъжен, при две или повече законосъобразни възможности, да избере тази възможност, която е осъществима най-икономично и е най-благоприятна за държавата и обществото. В конкретния случай нито вносителят на предложението - кмета на община Черноочене, нито общинските съветници от Общински съвет - Черноочене били обсъдили възможността в настоящия период на здравна и икономическа криза жителите и бизнеса в община Черноочене да не бъдат натоварвани с по-висока такса битови отпадъци, за сметка на невнесените по сметките на РИОСВ (или върнатите на общината) отчисления за 10 месеца.

На следващо място сочи, че  съгласно чл. 62 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по: 1. Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; 2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; 3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.

С точка II от своето Решение № 105/16.12.2020 год. Общински съвет - Черноочене е приел увеличаване на размера на таксата за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“. С точка III на същото решение се приемало, че всички досегашни размери на таксата за битови отпадъци за услугите „Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ за жилищните и нежилищните имоти на задължените граждани и предприятия, във всички населени места на общината, определени с Решение №126 от 18.12.2012 г. по Протокол №12/18.12.2012 г., оставали в сила и за 2021 г. В акта обаче не се определял размерът на третата услуга по чл. 62 от ЗМДТ, а именно „поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване“ или както била наименувана в план-сметката на община Черноочене „Чистота на териториите за обществено ползване“.

Съгласно чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определял за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците. Алинея 2 на същия член гласял, че размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице е сумата от размера на таксата за всяка услуга по чл. 62, която се определя, като разходите за сметка на таксата за битови отпадъци за текущата година от план-сметката, формирани по реда на чл. 66, ал. 13 за всяка услуга по чл. 62, се разпределят, като се приложи съответният начин за изчисление в зависимост от приетите от общинския съвет основи за услугите по чл. 62. Т.е. общинският съвет следвало да определи размера на всяка от трите услуги, съставляващи такса битови отпадъци, както поотделно, така и сумарно. С оглед изложеното счита, че в настоящия случай за заинтересованите лица — платците на ТБО в община Черноочене, оставал неизвестен както размера на третата услуга, така и общият сбор на стойностите на трите услуги по чл. 62 от ЗМДТ, който те ще дължат през 2021 г. Основен принцип, залегнал в АПК въвеждал задължението за административните органи да осигуряват откритост, достоверност и пълнота на информацията в административното производство. В противен случай засегнатите от акта лица биват ограничени или дори лишени от равни процесуални възможности за участие в административно производство за да защитят своите права и законни интереси.

В съдебно заседание, чрез юрисконсулт Е. З. поддържа оспорването по изложените в него съображения. Моли съда да отмени оспореното решение и присъди разноските по делото в размер на 20 лева, произтичащи от внесена такса за съобщаване на оспорването в Държавен вестник. Представя писмена защита, в която развива доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, аналогични с тези, въведени в заповедта на областния управител на област Кърджали.

Ответникът по жалбата Общински съвет – Черноочене, чрез пълномощника адв.С., оспорва жалбата. Представя писмено становище, в което излага следните съображения: На първо място счита, че оспорването в частта, касаеща приетата с решението на Общински съвет-Черноочене план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2021 г. по обобщени показатели, е недопустимо. Одобряването на план-сметка за разходите за битови отпадъци била необходима предпоставка за определяне на размера на таксата за битови отпадъци и се явявала елемент от процедурата по определяне размера на таксата по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, респ. част от производство по издаване на общ административен акт, съгласно чл. 21, ал. 5 от АПК, поради което съдът не можел да се произнася по законосъобразността на решението в тази му част, а контролът за законосъобразност на одобрената план-сметка се осъществявал заедно с контрола върху решението на общинския съвет по чл. 66, ал.1 от ЗМДТ, за определяне на годишния размер на ТБО;

На следващо място твърди, че при приемане на оспореното решение са изпълнени изискванията на чл. 66 от АПК, респ. Общински съвет – Черноочене е уведомил всички заинтересовани страни, че открива производство по издаване на общ административен акт. Съобщението за откритата процедура за приемане на план-сметка за дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на таксата за битови отпадъци за 2021 г. било публикувано на интернет страницата на Община Черноочене, заедно с мотивите, както и е било обявено на информационното табло в сградата на общината, на информационните табла на кметствата на населените места и разгласено чрез местно печатно издание – вестник „Арда нюз“. Проектът на решението за одобряване на план-сметката, ведно с проектите на доклад на вносителя и на план сметката били публикувани за обществено обсъждане на интернет страницата на общината на 16.10.2020 г.  – в срока по чл. 69, ал. 2 от АПК.

Сочи, че на 23.11.2020 г. от 10 часа в залата на Народно читалище „***“, находища се на адрес: ***, е било проведено обществено обсъждане на проекта на решение за одобряване на план-сметката, заедно с проектите на доклад на вносителя и на план-сметката за 2021 г. Протоколът от проведеното обществено обсъждане и справката за постъпили предложения, становища и възражения по предложения проект са били публикувани на 24.11.2020 г. на интернет страницата на Община Черноочене.

Излага доводи, че внесената за обсъждане докладна записка на кмета на община Черноочене съдържала подробни мотиви, относно определянето на размера на ТБО за 2021 г. Вносителят на докладната записка, подробно, точно и ясно бил мотивирал обстоятелствата, при които трябва да бъде определена ТБО за 2021 г., за да стигне до крайния извод, че: „С увеличение от 2,0 промила на 1000 върху данъчната оценка на имотите, съответно върху по високата между данъчната оценка или отчетната стойност на имотите на предприятия за 2021 г., на таксата за услугата „Третиране на битовите отпадъци в депа или други съоръжения“ за всички имоти, ще увеличи налога за ТБО в общ размер на около 35 450 лева за 2021 г. След така направените увеличения на ТБО се получава недостиг от около 64 550 лева, който ще бъде покрит от други данъчни и неданъчни приходи на общината“.

Също така вносителят на докладната бил разгледал и анализирал възможностите за определяне на ТБО на база количеството на битовите отпадъци за всеки отделен имот. Наред с горното били изложени и мотиви за увеличаване на таксата за битови отпадъци за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации /депа/“, а именно: „Предвид увеличаването на отчисленията по чл. 64 от ЗУО от 69 лв./тон за 2020 г. и 82 лв./тон за 2021 г. увеличението на разходите за дейността и събираемостта при настоящите промили се получава недостиг на предвидените приходи от около 100 000 лв. Именно поради гореизложените причини се налага да бъде увеличена през 2021 г. таксата за битови отпадъци за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации /депа/“, при спазване на принципите на възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси, залегнали в чл.8, ал.1 от ЗМДТ.

Твърди, че оспореното решение не предвиждало промяна и не се отнасяло до размера на таксата за услугата по чистотата на територии за обществено ползване, поради което следвал извода, че същата остава в сила и за 2021 г., такава, каквато била определена с Решение № 126 от 18.12.2012 г. по Протокол № 12/18.12.2012 г. на Общински съвет - Черноочене, което е било публикувано на интернет страницата на Община Черноочене, съгласно разпоредбата на чл. 68, ал. 2 от ЗМДТ.

По изложените доводи моли съда да отхвърли оспорването и присъди деловодни разноски.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

С Решение № 105 по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет – Джебел, проведено на 16.12.2020 г./л. 11 – л. 17 от делото/, са взети следните решения: По т. I - На основание чл. 21, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 66, ал. 3, т. 2 от ЗМДТ, Общински съвет – Черноочене е одобрил план-сметката за 2021 г. за необходимите приходи и разходи за дейностите по събиране, транспортиране, обезвреждане на битови отпадъци до съоръжения и инсталации и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищни образувания в община Черноочене, съгласно Приложение № 1;

По т. IIНа основание чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ и чл. 16 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Черноочене, е определил размера на таксата за битови отпадъци, в частта и за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за всички имоти - жилищни и нежилищни на задължените граждани и предприятия, като увеличава таксата с 2,0 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани, съответно върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията, както следва:

1.     За жилищни имоти на граждани и предприятия - от 0,5 % /промила/ на 1000 на 2,5 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани, съответно върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията;

2.     За нежилищни имоти граждани - от 1,0 % /промила/ на 1000 на 3,0 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани;

3.     За нежилищни имоти на предприятия и общината - от 1,0 % /промила/ на 1000 на 3,0 % /промила/ на 1000 върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията;

По т. III  - Постановил е, че всички досегашни размери на таксата за битови отпадъци за услугите „Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ за жилищните и нежилищните имоти на задължените граждани и предприятия, във всички населени места на общината, определени с Решение №126 от 18.12.2012 г. по Протокол №12/18.12.2012 г., остават в сила и за 2021 година /Приложение/.

Процесното решение е взето по предложение на кмета на община Черноочене, материализирано в Докладна записка с вх. № **/*** г./л. 34 – л. 37/. В проекта за решение са изложени мотиви, че план - сметката за 2021 година, включва необходимите разходи за: Събиране и третиране на битовите отпадъци от територията на община Черноочене – предвидените средства в размер на 191 325 лв.; Поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – предвидените средства са в размер на 91 000 лв.; Определеният размер на отчисленията по чл. 64от ЗУО за всеки тон депониран отпадък, който за 2021 г. е в размер на 82 лв./тон. Отчисленията по чл. 60 от ЗУО – таксата за обезвреждане на отпадъци чрез депониране, покриващо бъдещи разходи да закриване и след експлоатационни грижи на площадката на депото, която е в размер на 3.03 лв./тон – общо необходими средства в размер на 57 225 лв.

Посочено е, че план-сметката за дейностите по управление на отпадъците за 2021 г. е разработена на база досегашната основа, определена съгласно Решение № 126/18.12.2012 г. по Протокол № 12 от заседание на Общински съвет – Черноочене, проведено на 18.12.2021 г. и Наредбата за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Черноочене, а именно за жилищни имоти на граждани и предприятия – в промили, пропорционално на данъчната оценка на имота, за всяка услуга поотделно; за нежилищни имоти на граждани - в промили, пропорционално на данъчната оценка на имота, за всяка услуга поотделно; за нежилищни имоти на предприятия - в промили, пропорционално на данъчната оценка на имота, за всяка услуга поотделно; за гражданите, подали декларация за ползване на индивидуални съдове за отпадъци, таксата се определяла съобразно вида на съда – 1бр. кофа и според чистотата  на събиране и извозване, съобразно Решение № 126/18.12.2012 г.; за предприятия, подали декларация за ползване на индивидуални съдове за отпадъци, таксата се определяла съобразно вида на съда – 1бр. контейнер тип „Бобър“ 1100 л. и според чистотата  на събиране и извозване, съобразно Решение № 126/18.12.2012 г.;  за имоти, намиращи се извън районите на организирано събиране и транспортиране на битовите отпадъци – определеният промил за обезвреждане в депо и определения промил за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.

Изложени са съображения, че по годишното облагане на имотите за 2020 г. целият облог на имотите е 240 000 лв. Посочено е, че в план-сметката за 2020 г. са включени приходи от ТБО в размер на 190 000 лв., като е приспадната отстъпката от 5 % за платилите налога до 30 април. Разликата се покривала от други данъчни и неданъчни приходи на общината.

Въведени са доводи, че при направения подробен анализ на разходите за дейностите за 2021 г. е взето предвид, че отчисленията по чл. 64 от ЗУО се увеличават от 40 лв./тон през 2017 г., на 45 лв./тона за 2018 г., на 57 лв./тон за 2019 г., на 69 лв./тон за 2020 г. и 82 лв./тон за 2021 г. Количеството извозени отпадъци през 2017 г. било 725 тона, съответно 708 тона през  2018 г. и 587 тона през 2019 г. Приблизителното количество отпадъци, което се очаквало да бъде депонирано през 2021 г., изчислено на база осредненото количество отпадъци, депонирани през последните три години, се явявало в размер на 673 тона. Планираните разходи за заплащане на отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО за 2021 г. били в размер на 57 225 лв. Предвид увеличаването на отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО, разходите за дейността и събираемостта, при настоящите промили се получавал недостиг на предвидените приходи от около 100 000 лв. С оглед това, през 2021 г. се налагало увеличение на таксата битови отпадъци за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации /депа/“, при спазване принципите на възстановяване на разходите на общината по предоставяне на услугата и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси, залегнали в чл. 8, ал. 1 от ЗМДТ.

Посочено е, че с увеличение от 2.0 промила на 1000 върху данъчната оценка на имотите, съответно върху по-високата между данъчната или отчетната стойност на имотите на предприятия за 2021 г., на таксата за „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации /депа/“за всички имоти, ще се увеличи налога за ТБО в общ размер на около 35 450 лв. за 2021 г. Отчетено е, че след така направеното увеличение на ТБО се получавал недостиг от около 64 550 лв., който ще бъде покрит от други данъчни и неданъчни приходи на общината.

Предвид всичко това, е отправено предложение до Общински съвет – Черноочене да вземе решение, с което: т. I - На основание чл. 66, ал. 3, т. 2 от ЗМДТ, да одобри план-сметката за необходимите приходи и разходи за дейностите по събиране, транспортиране, обезвреждане на битови отпадъци до съоръжения и инсталации и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищни образувания в община Черноочене, съгласно Приложение № 1;

т. IIНа основание чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ и чл. 16 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Черноочене, да определи размера на таксата за битови отпадъци, в частта и за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за всички имоти - жилищни и нежилищни на задължените граждани и предприятия, като увеличава таксата с 2,0 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани, съответно върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията, както следва:

1.     За жилищни имоти на граждани и предприятия - от 0,5 % /промила/ на 1000 на 2,5 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани, съответно върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията;

2.     За нежилищни имоти граждани - от 1,0 % /промила/ на 1000 на 3,0 % /промила/ на 1000 върху данъчната оценка на имотите на граждани;

3.     За нежилищни имоти на предприятия и общината - от 1,0 % /промила/ на 1000 на 3,0 % /промила/ на 1000 върху по - високата между отчетната и данъчната стойност на имотите на предприятията;

По т. III  - Всички досегашни размери на таксата за битови отпадъци за услугите „Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ за жилищните и нежилищните имоти на задължените граждани и предприятия, във всички населени места на общината, определени с Решение №126 от 18.12.2012 г. по Протокол №12/18.12.2012 г., да останат в сила и за 2021 г.;

На 16.10.2020 г. на интернет страницата на община Черноочене/л.45/, е публикувано съобщение, че Общински съвет - Черноочене открива производство по издаване на общ административен акт за одобряване на план-сметка за 2021 г. за необходимите приходи и разходи за дейностите по събиране и транспортиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третирането на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания на територията на община Черноочене и определяне размера на таксата за битови отпадъци за населени места на територията на община Черноочене през 2021 г. В съобщението е отразен начинът на формиране на размера на таксата, данните за количеството отпадъци, което се очаква да бъде депонирано през 2021 г., необходимите средства на общината, размера на отчисленията по ЗУО, причините, които налагат увеличение с 2.0 промила на хиляда върху данъчната оценка на имотите и очакваните приходи от увеличението. Посочено е, че ще бъде проведено обществено обсъждане на 23.11.2020 г., като са конкретизирани часът и мястото на провеждането му. Към съобщението са приложени докладната записка и план-сметка;

Уведомлението за определяне таксата за битови отпадъци за населените места на територията на община Черноочене за 2021 г., е обявено/разгласено в 36 населени места на територията на община Черноочене/л. 89 – л. 126/, поставено на информационното табло в информационния център и Общински съвет – Черноочене/л. 127/ и разгласен чрез местен ежедневник – „Арда нюз“, брой от 20.10.2020 г./л. 88/;

На 23.11.2020 г. в салона на читалище „***“ – ***, е проведено обществено обсъждане на проекта за одобряване на план-сметка за 2021 г. за необходимите приходи и разходи за дейностите по събиране и транспортиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третирането на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания на територията на община Черноочене и определяне размера на таксата за битови отпадъци за населени места на територията на община Черноочене през 2021 г., в присъствието на служители на общинската администрация, общински съветници и граждани/л. 38 – л. 40/;

Докладна записка с вх. № **/*** г. е била разгледана на заседание на ПК на 14.12.2020 г., на което е изразено положително становище от всяка една от постоянните комисии/л. 74 – л. 65/.

При така установената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт, съобразно  чл. 168, ал.1 АПК, съдът намира следното:

Настоящият състав счита за недопустимо оспорването в частта му, касаеща приетата с решението на Общински съвет – Черноочене план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2021 г. Одобряването на план - сметка за разходите за битови отпадъци е необходима предпоставка за определяне на размера на таксата за битови отпадъци и е елемент от процедурата по определяне размера на таксата по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Тя се явява част от производство по издаване на общ административен акт, поради което и на основание чл. 21, ал. 5 от АПК, съдът не може да се произнася по законосъобразността на решението в тази му част, а контролът за законосъобразност на одобрената план - сметка се осъществява заедно с контрола върху решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, за определяне на годишния размер на таксата за битови отпадъци. С акта по одобряване на план-сметката, не се създават и самостоятелни права или задължения, нито непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на граждани или юридически лица, поради което същият не е административен акт, подлежащ на самостоятелен съдебен контрол и в тази й част, оспорването следва да се остави без разглеждане.

Предвид горното, оспорването по заповед на Областния управител на област Кърджали срещу Решение № 105 по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет – Черноочене, проведено на 16.12.2020 г., в частта му, с която по т. I е одобрена план-сметката за 2021 г. за необходимите приходи и разходи за дейностите по събиране, транспортиране, обезвреждане на битови отпадъци до съоръжения и инсталации и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищни образувания в община Черноочене, съгласно Приложение № 1, следва да бъде оставено без разглеждане и производството по делото в тази му част бъде прекратено.

Оспорването  на решението, в останалите му части, респ. по т.  II, с която е определен размерът на таксата за битови отпадъци за 2021 г. в частта й за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за всички имоти - жилищни и нежилищни на задължените граждани и предприятия и по т. III, с която е прието да останат в сила всички досегашни размери на таксата за битови отпадъци за услугите „Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ за жилищните и нежилищните имоти на задължените граждани и предприятия, във всички населени места на общината, определени с Решение № 126 от 18.12.2012 г. по Протокол № 12/18.12.2012 г., е допустимо, като насочено срещу общ административен акт, подлежащ на оспорване, изходящо от оправомощен за това орган, в предвидения срок. По силата на чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, респ. чл. 31, ал. 1, т. 5 и чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията, областният управител е активно легитимиран да оспорва актовете на общинските съвети на територията на областта. Оспореното решение е постъпило в деловодството на областната администрация на 29.12.2020 г., а оспорването е извършено на 11.01.2020 г., поради което е спазен и 14-дневния срок, предвиден в чл. 179 от АПК.

Разгледано по съществото оспорването на процесното решение, в частта му, с която е определен размерът на таксата за битови отпадъци за 2021 г. се явява неоснователно, респ. решението на Общински съвет – Черноочене е законосъобразно, постановено при липса на отменителните основания по чл. 146 от АПК. Съображенията на съда за това, са следните:

Оспореното решение, в частта му, с която е определен годишния размер на таксата за битови отпадъци на територията на община Черноочене, притежава белезите на общ административен акт по смисъла  на чл. 65 от АПК, поради което следва да са изпълнени изискванията, свързани с издаването на общи административни актове, уредени в глава V, раздел II от АПК.

Съгласно чл. 66, ал. 1 от АПК, откриването на производството по издаване на общия административен акт се оповестява публично чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин. Нормата на чл. 69, ал. 1 от АПК въвежда задължението за административния орган да определи и оповести форми на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта, описани в т. 1 – т. 4. Ал. 2 на цитираната разпоредба предвижда, че административният орган да осигурява на заинтересованите лица възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от един месец от деня на уведомяването по чл. 66 от АПК. В конкретния случай са спазени изискванията за публично оповестяване, чрез съобщение на интернет-страницата на общината, съдържащо основните съображения за издаването на акта и формите на участие на заинтересованите лица. Със съобщение, публикувано на интернет страницата на общината, са оповестени и датата, часът и мястото на предвиденото обществено обсъждане на предложения проект, като е спазен срокът, указан в чл. 69, ал. 2 от АПК. Проведено е и обществено обсъждане, явяващо се форма на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на общия административен акт.

Решение № 105 по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет – Черноочене, е прието от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. В тази връзка общинският съвет е орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21 от ЗМСМА, общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. С чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА, на общинския съвет е вменено правомощието по определяне на местните такси. Съгласно чл. 27, ал. 5 от ЗМСМА, решенията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието. Предвид обстоятелството, че процесното решение е такова по чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА, то същото е следвало да се приеме чрез поименно гласуване, което да бъде отразено в протокола. Видно от представения Протокол № 8 от заседание на Общински съвет – Черноочене на 16.12.2020 г., на което е прието решението за определяне на местните такси, оспореният акт е приет с поименно гласуване, респ. в съответствие с разпоредбата на чл. 27, ал. 5 от ЗМСМА.

Предвид горното, настоящият състав приема, че оспореното решение е издадено от компетентен орган  и при спазване на изискванията на чл. 66, чл. 69 и чл. 72 от АПК.

На следващо място, оспореното решение е в съответствие с изискването за форма и по-конкретно, в конкретния случай са налице посочени фактически основания по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, обосноваващи необходимостта от увеличение размера на ТБО за 2021 г. В докладната записка на кмета на община Черноочене, с която е внесен проектът за приемане на план-сметка за дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на таксата за битови отпадъци за 2021 г., са изложени подробни мотиви, относно причините, които налагат приемането на промени в таксата за битови отпадъци. В мотивите, изложени от кмета на община Черноочене е посочено, че на основание чл. 66, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), такса за битови отпадъци за 2021 г. се определя в съответствие с необходимите разходи за осигуряване на услугите по събиране и извозване на битовите отпадъци, обезвреждането им в депа или други съоръжения, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Изложени са съображения, респ. че такса битови отпадъци се състои от три компонента, включващи цената на съответните услуги, като размерът на отделните компоненти е съобразен и отговаря на разходите по предложената план-сметка за съответните дейности по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Посочено е, че обезпеченията по чл. 60 и отчисленията по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците, се включват при формиране на план-сметката за 2021 г., респ. същите са отчетени като разход за дейности по чл. 66, ал. 1, т. 2 за годината.

Според съда, съдържащите се в докладната записка на кмета на община Черноочене мотиви, обсъдени по-горе, представляват конкретни фактически основания за издаването на акта по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, приложим на основание чл. 74 от АПК. В този смисъл таксата битови отпадъци се определя въз основа на одобрена план-сметка, с която са определени необходимите разходи за всяка дейност, посочена в чл. 66 от ЗМДТ. Безспорно е, че предоставяните от общината услуги са остойностими, чиято цена се определя въз основа на разходите за различните дейности, чрез които се извършват услугите. Изложени са конкретни съображения, какви са елементите на ценообразуването и кое налага увеличаваното на таксата в частта за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“, при спазване принципите на възстановяване на разходите на общината по предоставяне на услугата и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси, съдържащи се в чл. 8, ал. 1 от ЗМДТ. Изрично е отразено, че план-сметката за 2021 г. е разработена на база досегашната основа, определена в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, предоставяни от община Черноочене, като за 2021 г. се запазва досегашния размер за услугите „Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ за жилищните и нежилищните имоти на задължените граждани и предприятия във всички населени места на общината, определени с Решение № 126 от 18.12.2012 г. по Протокол № 12 от 18.12.2021 г. Безспорно е, че в докладната записка и процесното решение, не се съдържа изрично отбелязване относно размера на услугата за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, което обаче, според съда не води до опорочаване на решението, до степен, обуславяща незаконосъобразността му. В този смисъл, с оглед мотивите към докладната записка и съдържанието на т. III, където е използвано множествено число: „всички досегашни размери за таксата битови отпадъци за услугите …….., определени с Решение № 126 от 18.12.2012 г. по Протокол № 12 от 18.12.2021 г., остават в сила и за 2021 г.“, то в оспорения акт имплицитно се съдържа и решение за запазване на действащите размери на такса за услугата „поддържане на чистота“, приети с горепосоченото Решение № 126/18.12.2012 г. С други думи, налице е яснота във волята при приемане на оспореното решение, а именно запазване на действащите размери за услугите по “събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ и „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината“, така, както са определени с  Решение № 126/18.12.2012 г. на Общински съвет – Черноочене/препис-извлечение от решението е представено за сведение с  писмената защита на пълномощника на ответника/. Предвид обстоятелството, че решението не съдържа промяна на таксата за посочените услуги, то не е налице задължение за мотивиране относно липсата на промяна на действащ общ административен акт, респ. за посочване на фактически основания за запазването на размерите на таксата за услугите.

В мотивите на вносителя са посочени и целите, които се поставят с предложените промени – гарантиране на непрекъсваемост на предоставяната услуга, събираемостта на такса битови отпадъци, като се покрият реално извършените разходи по предоставянето на услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци за третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистота на територията за обществено ползване.  Отразено е, че с увеличението от 2.0 промила на 1000 върху данъчната оценка на имотите, съответно по-високата между данъчната оценка или отчетната стойност на имотите на предприятия, за 2021 г., ще се увеличи налога за ТБО в общ размер на около 35 450 лв. за 2021 г. Отчетено е, че след така направеното увеличение на ТБО ще е налице недостиг от около 64 550 лв., който ще бъде покрит от други данъчни и неданъчни приходи на общината.

Следва да се отбележи, че в случая няма данни за анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и средствата за прилагането на новата уредба, което обаче не съставлява съществено нарушение на административнопроизвоствените правила, още повече, че прилагането на общият административен акт, в оспорената му част, не е свързано с  допълнителен финансов ресурс от страна на общината.

Съдът намира за неоснователни доводите на оспорващия и пълномощника му/поддържани от пълномощника на оспорващия в съдебно заседание и представената писмена защита/, че в случая били налице нарушения на принципите, въведени в чл. 6 и чл. 71 от АПК, тъй като при приемане на оспореното решение е следвало да се съобразят настъпилите през декември 2020 г. промени в действащото законодателства, а именно обстоятелството, че с § 58 от Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обнародван в ДВ. бр.105 от 11 Декември 2020 год.) в сила от 11.12.2020 г., месечните обезпечения и отчисления за 2020 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. оставали по сметка на общината, която ги е събрала, и се разходвали по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци, като съгласно § 60, месечните обезпечения и отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците можело да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци. Безспорно е, че с посочените изменения, въведени с § 58 и § 60 от ЗИД на ДОПК, е въдена промяна в нормативната уредба по гореописания начин и несъмнено приетото увеличение на таксата в частта за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“, е обосновано с увеличение на отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО. Независимо от това, според съда, липсата на обсъждане на обнародваните с ДВ, бр. 105/2020 г. § 58 и § 60 от ЗИД на ДОПК, при приемането на оспореното решение, не обосновава извода за допуснато нарушение на принципът за справедливост, въведен в чл. 6 от АПК и/или задължението по чл. 71 от АПК. В тази връзка нормата на § 58 пряко касае направените месечни обезпечения и отчисления от общините/вкл. община Черноочене/ по ЗУО за 2020 г., като в случая е одобрена план-сметка за 2021 г. Параграф 60 от ЗИД на ДОПК, макар и да въвежда облекчение в реда за внасяне на месечните обезпечения и отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците и възможността, същите да могат да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци, не предвижда отпадането на задължението на общината по ЗУО за 2021 г., като съгласно ал. 2 на § 60,  дължимите месечни отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците се внасят в срок до 31 декември 2021 г. Фактът, че в съответствие с нормата на § 58 от ЗИД на ДОПК, в община Черноочене ще останат или ще бъдат върнати от РИОСВ, на чиято територия се намира депото, отчисленията по ЗУО за 2020 г., пряко е неотносим към взетото решение за ТБО за 2021 г., още повече, че както е посочено в мотивите към докладната записка, при реализиране на предвиденото увеличение на таксата в общината ще постъпят приходи в размер на около 35 450 лв., което при недостиг на приходи от 100 000 лв., води до остатъчен недостиг от 64 550 лв., който ще бъде покрит от други данъчни и не данъчни приходи. Не може да се вмени задължение на общинския съвет, предварително да предвиди възможността и реши, къде и как да бъдат разходвани, освободените средства по ЗУО за 2020 г., още по-малко пък същите да бъдат пренасочени към разходната част от план-сметката за 2021 г. в частта „Отчисления по ЗУО“.

В заключение, съдът намира, че кметът на община Черноочене, като вносител на предложението за приемане на план-сметката за дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на таксата за битови отпадъци за 2021 г., е обосновал необходимостта от увеличаване на размера на ТБО, за което е изложил подробни мотиви, в които са посочени причините, които налагат приемането на промени в размера на таксата. Новият размер е определен в съответствие с необходимите разходи за осигуряване на услугите по отделни компоненти, съобразно план-сметката за съответните дейности. Налице е съответствие с нормите на чл. 7 и чл. 8 от ЗМДТ, поради което оспореното решение се явява постановено при спазване на изискването за форма, при липса на нарушение на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалния закон и в съответствие с целта на закона.

С оглед изложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспорването по заповед на областния управител на област – Кърджали, на  Решение № 105 от 16.12.2020 год. на Общински съвет - Черноочене, по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет - Черноочене, проведено на 16.12.2020 г., в частта му по т. II  и т. III се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено като такова, респ. оспореното решение е законосъобразно, като постановено при липса на отменителните основания по чл. 146 от АПК.

При този изход на делото следва да бъдат присъдени в полза на  Облщина Черноочене деловодни разноски в размер на 960 лв., произтичащи от адвокатско възнаграждение, заплатено по банкова сметка/***. 140/, съгласно Договор за правна защита и съдействие № ***/*** г./л. 61/. Предвид нормата на § 1, т. 6 от ДР на АПК, присъдените разноски следва да бъда възложени в тежест на Областна администрация – Кърджали, която е юридическо лице на бюджетна издръжка, съгласно чл. 57, ал. 2 от Закона за администрацията.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 във вр. с чл. 184 във вр. с чл. 182а от АПК, съдът 

 

 

                                            Р Е Ш И  :

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ оспорването на областния управител на област Кърджали, инкорпорирано в Заповед № РД-09-3/11.01.2021 г., срещу Решение № 105 по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет – Черноочене, проведено на 16.12.2020 г., в частта му му по т. I, с която е одобрена план-сметката за 2021 г. за необходимите приходи и разходи за дейностите по събиране, транспортиране, обезвреждане на битови отпадъци до съоръжения и инсталации и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищни образувания в община Черноочене, съгласно Приложение № 1, като недопустимо.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 5/2021 г. по описа на Административен съд – Кърджали, в тази му част.

ОТХВЪРЛЯ оспорването на областния управител на област Кърджали, инкорпорирано в Заповед № РД-09-3/11.01.2021 г., срещу Решение № 105 по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет – Черноочене, проведено на 16.12.2020 г., в частите му по т.  II, с която е определен размерът на таксата за битови отпадъци за 2021 г. в частта й за услугата „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за всички имоти - жилищни и нежилищни на задължените граждани и предприятия и по т. III, с която е прието да останат в сила всички досегашни размери на таксата за битови отпадъци за услугите „Събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ за жилищните и нежилищните имоти на задължените граждани и предприятия, във всички населени места на общината, определени с Решение № 126 от 18.12.2012 г. по Протокол № 12/18.12.2012 г.

ОСЪЖДА Областна администрация - Кърджали, със седалище ***, да заплати на Община Черноочене, със седалище ***, деловодни разноски в размер на 960 лв.

Решението, в частта му с която е оставено без разглеждане оспорването и частично е прекратено производството по делото, подлежи на обжалване с частна  жалба пред Върховния административен съд, в седемдневен срок от съобщаването му, а в останалата част пред Върховния административен съд, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

Препис от решението да се връчи на страните по делото. 

              

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

                                                                                                                                                                       2.