Решение по дело №379/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2022 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700379
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 21.12.2022г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на пети декември две хиляди  двадесет и втора година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова                      

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 379/ 2022г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване ( ЗЗО).

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение ( МБАЛ) „ Д-р Атанас Дафовски” АД - ***, подадена  чрез изпълнителния директор на лечебното заведение. Оспорва се Заповед за налагане на санкции, № РД-21-209/ 18.08.2022 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта по т.т.1-8 и т.10, с която за девет случая, описани като нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, са наложени санкции финансова неустойка в размер на 200 лв. за всяко от нарушенията, или в общ размер на 1 800 лв.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорените части от административния акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, без да са посочени конкретни пороци на административното производство по издаване на заповедта. Твърди се, че дейностите, описани в т.т.1-8 и т.10 от заповедта, са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРД за 2020-2022г., както и че са спазени критериите за хоспитализация и дехоспитализация на пациентите, заложени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки.

Следващо посочено основание за незаконосъобразност на административния акт са съществени нарушения на процесуалните правила ( без да са изложени конкретни съображения за това), извършени от директора на РЗОК – Кърджали при извършената проверка, опорочаващи цялото административно производство и налагащи отмяна на административния акт без произнасяне по същество. Иска се да се отмени оспорената заповед за налагане на санкции и се претендират деловодни разноски. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят, не се представлява. В молба на пълномощник са посочени съображения за незаконосъобразност на оспорените части от заповедта на директора на РЗОК – Кърджали, основани на изготвените съдебно-медицински експертизи. Претендират се деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът – Директор на РЗОК – Кърджали, чрез процесуален представител по пълномощие, оспорва жалбата. В представена писмена защита пълномощникът на ответника изразява становище, че заповедта е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен орган; в предвидената форма и при съобразяване с посочените в нея разпоредби.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения 14-дневен срок по чл. 149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.76, ал. 3 от ЗЗО и от лице, за което оспорения акт създава неблагоприятни последици.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят МБАЛ „ Д-р Ат. Дафовски” АД - *** е лечебно заведение по смисъла на чл. 9, ал. 1, т. 1 от Закона за лечебните заведения и в това си качество е сключил Договор с НЗОК, № ***/ *** г. за оказване на болнична помощ по описани в същия клинични пътеки.

Със Заповед № РД-20-182/ 11.05.2022 г. Директорът на РЗОК – Кърджали е наредил да се извърши проверка на лечебното заведение, определил е задачата и служителите от РЗОК – Кърджали, които да извършат проверката. Резултатите от проверката са отразени в Протокол, № ПП-248/ 30.06.2022 г. на определените със заповедта за извършване на проверка служители в РЗОК – Кърджали. В Доклад, № ДЗ-507/ 14.07.2022 г. на проверяващия екип са описани установените нарушения. Отразено е, че изпълнителят на болнична медицинска помощ е предявил възражение по констатациите в протокола. С Решение, № 6/ 27.07.2022 г. на Арбитражна комисия е прието за неоснователно възражението.

По искане на жалбоподателя са назначена и приети, без оспорвания от страните, съдебно-медицински експертизи, изготвени от лекари със специалност „***“ и „***“.

При така установените факти настоящият състав на съда приема, че жалбата е частично основателна поради следните съображения:

Заповед за налагане на санкции, № РД-21-209/ 18.08.2022 г. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от компетентен орган, но в частта за установени нарушения, описани в т.т.3-8 и т.10, е постановена в противоречие с материалноправните норми, поради което същата е незаконосъобразна в тези части.

          В т.т.3-8 от оспорената заповед на директора на РЗОК – Кърджали са описани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетени случаи по КП №50.1 „***“ за следните ЗОЛ: А. Х. К. с ЕГН **********, с ИЗ №***; Д. А. М. с ЕГН ********** с ИЗ №***; Ф. С. Ю. с ЕГН ********** с ИЗ №***; А. Р. А. с ЕГН ********** с ИЗ №***; М. Т. Д. с ЕГН **********   с ИЗ №***  и Е. Х. Б. с ЕГН **********  с ИЗ №***. За всички тези случаи е прието, че не са съществували индикации за хоспитализация по КП № 50.1. За всеки от описаните в т.т.3-8, от оспорената заповед, случаи е посочено, че от извършените консултативни прегледи в извънболничната медицинска помощ преди хоспитализацията липсват медицински данни за ***. Извършения *** също не потвърждава поставената диагноза. Описаните анамнестични данни и обективно състояние от извършения амбулаторен преглед в извънболнична медицинска помощ не съответстват на описаните оплаквания и обективно състояние на ЗОЛ в ИЗ при приема в ЛЗБП и не потвърждават наличие на индикации за осъществената хоспитализация по КП № 50.1 с основна диагноза „***“.

Прието е, че описаното представлява нарушение на изискванията на чл.292, т.6, б.“а“ и чл.275, ал.1,т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020г.-2022г., чл.13, ал.1, т.1 от Индивидуалния договор, във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и 3 от 330.

От неоспорено от страните заключение на СМЕ, извършена от лекар-*** се установява, че са съществували индикации за хоспитализация на ЗОЛ по КП № 50.1 „***” за всяко от шестте ЗОЛ, описани в т.т.3-8 от обжалвания административен акт на директора на РЗОК – Кърджали. В заключението са посочени индикациите за хоспитализация по КП № 50.1 за всяко от ЗОЛ, както следва:

- А. Х. К. с ИЗ № *** ( т.3 от Заповедта).     Постъпва с:

- ***

- ***

- ***

- ***.

- Д. А. М. с ИЗ №*** (т.4 от Заповедта). Постъпва в незадоволително състояние с:

- ***

- ***

- ***

- ***

- ***.

- Ф. С. Ю. с ИЗ № *** (т.5 от Заповедта).

-                  ***

-        ***

-        ***

-        ***

-        ***.

-                  А. Р. А. с ИЗ № *** (т.6 от Заповедта). Постъпва в незадоволително състояние с:

- ***

-***

- ***

- ***

          - М. Т. Д. с ИЗ № *** (т.7 от Заповедта). Постъпва в незадоволително състояние с:

- ***

- ***

- ***

- ***

          - ***.

          - Е. Х. Б. с ИЗ №*** (т.8 от Заповедта). Постъпва в незадоволително състояние с:

-                  ***

-        ***

-        ***

-        ***

-        ***.

В заключението е вписано, че следва да се има предвид следното: Диагнозата *** е клинична, т.е. поставя се на базата на ***. Отрицателният *** резултат не изключва диагнозата ***. *** изследването подпомага диференцирането на *** от *** и др. В самата КП 50.1 е упоменато, че „***”.

При преценка законосъобразността на оспорените т.т.3-8 от заповедта АС – Кърджали вземе предвид и раздел II. Индикации за хоспитализация и лечение на КП № 50.1. В т.1. са изброени Индикации за хоспитализация:

         ***.

         ***.

Видно е, че в КП № 50.1 не са посочени конкретни симптоми, които да са индикация за хоспитализация. Същите се извеждат от Диагностични методи за уточняване на диагнозата, когато пациента е в стационар и Диагностичният процес в болничното заведение, което съгласно КП № 50.1 включва установяване на:

         ***;

         ***;

         ***;

         ***;

         ***;

         ***.

На следващо място и СТЕПЕНИ НА ТЕЖЕСТ, посочени в КП № 50.1:

Критерии за ***:

1.       Оценка по ***;

2.       Оценка по ***;

3.       Липса на ***.

Критерии за ***:

1.       Оценка по ***;

2.       Оценка по ***;

3.       Наличие на ***.

Съобразно посочените критерии за хоспитализация и лечение по КП № 50.1, съдът приема, че правилно в заключението ВЛ лекар-*** е изброило като индикации за хоспитализация по КП 50.1 „*** ***”: *** – белези на ***, налагащи спешна диагностика и лечение.

          От ИЗ на всяко от ЗОЛ, описани в т.т.3-8 се установява наличието на посочените симптоми, които са индикация за хоспитализация по КП № 50.1, както е приело и вещото лице. От изложеното следва, че оспорената заповед в т.т.3-8 следва да се отмени като незаконосъобразна.

          АС – Кърджали приема, че заповедта на директора на РЗОК – Кърджали е незаконосъобразна и в частта по т.10, в която е приета липса на индикации за хоспитализация по КП № 158 „***" за ЗОЛ Х. Б. А. с ЕГН ********** и ИЗ ***. Посочено е, че пациентката е хоспитализирана за първи път на *** г. по КП №78.1 „***“ в *** отделение на МБАЛ “Ат.Дафовски“ АД с пролежани леглодни от *** г. до *** г. с основна диагноза „***“ с МКБ код ***. Случаят е отчетен от ЛЗ с ИЗ №*** и заплатен от НЗОК. От анамнезата: „Постъпва за първи път в отделението с оглед лечение и определяне на по-нататъшно терапевтично поведение. Оплаква се от ***, ***. ***. ***“. От обективно състояние: ***. При извършената проверка е констатирано, че пациентката е хоспитализирана повторно на следващия ден след дехоспитализацията, като отново е постъпила за лечение на *** г. по КП №158 „***“ с основна диагноза „***“ с МКБ код *** и придружаващо заболяване „***” с МКБ код *** с И3№*** в същото лечебно заведение МБАЛ „Ат. Дафовски“ АД с пролежани легло дни от *** г. до *** г. В анамнезата снета по данни на болният е описано: ***. ***. В листа от СПО – ***. От общ статус: ***. В диагностино-лечебния план: ***. В *** протокол: *** ***.

          В обобщение, в т.10 от заповедта, е прието, че описаните анамнестични данни, обективно състояние, посоченото в декурзуса в деня на изписване на 10.07.2021г. и в епикризата при първата хоспитализация по КП №78.1, не съответстват и противоречат на описаните оплаквания и обективно състояние на ЗОЛ в ИЗ при приема в ЛЗБП при повторната хоспитализация, наличие е несъответствие в медицинската документация относно данните в лист за преглед в СПО, анамнестичните данни, обективно състояние в ИЗ и диагностично-лечебния план, което не обективизира наличието на *** и съответно не потвърждават наличие на индикации за осъществената хоспитализация по КП № 158.

          Като нарушени са посочени чл.292, т.6, б. „а“ и чл.275, ал.1,т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020г.-2022г., чл.13 ,ал.1 ,т.1 от Индивидуалния договор, във връзка с чл.55, ал.2,т.2 и 3 от 330.

          От неоспореното от страните заключение на СМЕ, изготвено от лекар-*** става ясно, че Х. Б. А. е приета на *** г. по повод ***. Лекувана е с ***. Направена е ***. На 13.07.2021г. е ***. Извършена е ***. ***. От наличната документация е видно, че са налице индикации за хоспитализация по КП № 158. В съдебно заседание от 05.12.2022 г. пълномощникът на ответника поясни, че пациентката е била хоспитализирана по КП № 78.1 – в ***, и на следващия ден постъпва по КП № 158. В епикризата, при дехоспитализацията от *** отделение, е записано, че няма никакви усложнения, а само един ден след това стига до ***, вероятно в резултат на ***, ***. На въпроса възможно ли е толкова бързо да се развие един такъв процес ВЛ отговори, че най-вероятно тя е имала някакви субективни оплаквания. ЗОЛ е с *** и при една *** винаги може да се появят ***. Според лекаря е имало абсолютни индикации за хоспитализация. ВЛ обяснява, че дори тази *** да беше открита в отделението по ***, пациентката пак щеше да бъде насочена за същото заболяване, за което е лекувана по втората КП.

          АС – Кърджали намира, че заключението по тази СМЕ, съпоставено с ИЗ на ЗОЛ Х. Б. А. и индикации за хоспитализация по КП № 158, следва да се съобрази при преценка законосъобразността на т.10 от оспорената заповед, тъй като е обективно, компетентно и в съответствие с наличните доказателства и приложими норми.

          В разд.II Индикации за хоспитализация и лечение на КП № 158 е записано: Дейностите и услугите в обхвата на клиничната пътека се осъществяват незабавно или се планират за изпълнение в зависимост от развитието, тежестта и остротата на съответното заболяване и определения диагностично-лечебен план. В т.1 – Индикации за хоспитализация от разд. II е посочено: *** лечение на пациенти с:

-         ***;

-         ***;

-         ***;

-         ***;

-         ***;

-   ***;

-         ***.

          От ИЗ на ЗОЛ Х. Б. А. (л.180 д.) се установява, че на *** г. е приета в МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД, *** с предварителна диагноза „***“. Същата диагноза е вписана и в направление за хоспитализация, като там е отразена приемна диагноза „***“. В *** протокол с дата 13.07.2021 г. е посочена диагноза „*** ***“. Т.е. от посочените писмени доказателства е видно, че са били налице индикации за хоспитализация на ЗОЛ по КП № 158.

Приетото в т.10 от оспорената заповед, че описаните анамнестични данни, обективно състояние, посоченото в декурзуса в деня на изписване на 10.07.2021г. и в епикризата при първата хоспитализация по КП №78.1, не съответстват и противоречат на описаните оплаквания и обективно състояние на ЗОЛ в ИЗ при приема в ЛЗБП при повторната хоспитализация не може да обоснове извод за липса на индикации за хоспитализация по КП № 158. Изложеното в т.10 от заповедта би могло да е основание за налагане на санкция за друго нарушение на НРДМД, като неизвършване на комплексно лечение на основно и придружаващи заболявания. Фактическите основания в т.10 от заповедта не представляват мотиви за твърдяната липса на индикации за хоспитализация по КП № 158, защото посочените в тази клинична пътека индикации за хоспитализация изобщо не са били изследвани от административния орган, съответно – от проверяващия екип служители на РЗОК – Кърджали. Следователно, като незаконосъобразна в частта по т.10, заповедта на директора на РЗОК – Кърджали подлежи на отмяна.

Жалбата, с която се оспорват т.т.1 и2  от заповедта за налагане на санкции е неоснователна, като съображенията за този извод са следните:

С т.т.1 и 2 от оспорения административен акт е прието, че лечебното заведение е извършило нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, защото при отчетени случаи по КП № 56.1 „***, ***, ***“ за ЗОЛ  М. И. К. ЕГН ********** и ИЗ № ***, като и  ЗОЛ М. И. П. ЕГН ********** с ИЗ № ***, не са съществували индикации за хоспитализация по КП № 56.1.

За тези два случая е посочено, че в приложена медицинска документация към ИЗ на пациента липсват данни за проведено лечение в амбулаторни условия и неповлияването на *** на ЗОЛ от това лечение. В Епикризата е записано, че са провели амбулаторно лечение без подобрение, което противоречи на информацията от извършените прегледи в структурите на доболничната помощ. При извършената проверка проверяващият екип установил, че няма проведено лечение на пациентите в доболнична помощ.

Констатациите в т.1 и 2 от заповедта се потвърждават и от заключението на ВЛ – лекар-***. Съгласно това заключение, ЗОЛ М. И. К. се хоспитализира директно след първичния преглед при амбулаторния невролог без никакъв опит за амбулаторно лечение. При пациента липсва *** симптоматика, налагаща спешна хоспитализация.

ЗОЛ М. И. П. се хоспитализира няколко часа след поява на *** оплаквания без *** симптоматика, налагаща спешна хоспитализация, както и без какъвто и да е опит за амбулаторно повлияване.

При преценка на законосъобразността на т.т.1 и 2 от заповедта на директора на РЗОК – Кърджали АС – Кърджали взе предвид и т.1 Индикации за хоспитализация по КП № 56.1, където са изброени девет болестни състояния, при наличие на които се извършва хоспитализиране по посочената клинична пътека. Предвид анамнезата на пациентите, съдържаща се в техните ИЗ, съдът приема, че правилно ВЛ и проверяващите служители в РЗОК – Кърджали са приели, че приложим е критерият, *** и с поява на някой от следните симптоми/синдроми: ***.

Съобразно този критерии ЗОЛ е следвало да бъдат хоспитализирани по КП № 57.1 след неповлияване на оплакванията от медикаментозно лечение в амбулаторни условия. Тъй като няма доказателства това лечение да е извършено, оспорената заповед в т.1 и 2, е законосъобразна, а жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на спора, на жалбоподателя се дължат деловодни разноски, които са в размер на 1850 лв., представляващи: 50 лв. – внесена ДТ; 800 лв. – депозит за ВЛ д-р К.Т.; 200 лв. – депозит за изготвяне на СМЕ с ВЛ д-р К.А.; 200 лв. –внесено допълнително възнаграждение за ВЛ д-р К.А. и 600 лв. с ДДС – адвокатско възнаграждение съгласно ДПЗС № ***/ *** г. Съобразно уважената част на жалбата на МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД, *** следва да се присъдят деловодни разноски в размер на 1439 лв.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед за налагане на санкции, № РД-21-209/ 18.08.2022 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.3,4,5,6,7,8 и 10, с която на МБАЛ "Д-р Атанас Дафовски" АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, е наложена санкция „ Финансова неустойка“ в общ размер от 1400.00 лв. ( хиляда и четиристотин лева).

Отхвърля жалбата на МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски” АД - *** срещу Заповед за налагане на санкции, № РД-21-209/ 18.08.2022 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.1 и 2, с която на лечебното заведение е наложена санкция „Финансова неустойка“ в общ размер на 400.00 лв. (четиристотин лева).

Осъжда Районна здравно осигурителна каса – Кърджали да заплати на МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски” АД - *** с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:*** деловодни разноски в размер на 1439 лв. (хиляда четиристотин и тридесет и девет лева)

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                                    Съдия: