Решение по дело №10/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 46
Дата: 10 март 2023 г. (в сила от 10 март 2023 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20237240700010
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 46                                    10.03.2023 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на девети февруари две хиляди двадесет и трета год., в състав         

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Зорница Делчева и в присъствието на прокурора Петко Георгигев, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №10  по описа  за 2023 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/

Образувано е по касационната жалба на К.К.К. ***, чрез пълномощника си по делото адв. Е.М., против решение №509 от 24.11.2022 год., постановено по АНД №1826/2022 год. по описа на Старозагорски районен съд, с което е потвърдено наказателно постановление №8245А-35/31.05.2022 год. на Началника на  Районно управление Стара Загора при ОДМВР - Стара Загора, с което на К.К.К., ЕГН ********** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 500.00 /петстотин/ лв., на основание чл.264, ал.1 от ЗМВР, за нарушение чл.264, ал.1 от същия закон.

В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на обжалваното решение, като постановено в нарушение на закона - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Счита, че е неправилно е прието от районният съд, че обжалваното наказателно постановление отговаря на изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Не са описани с кои свои действия е осуетявал извършването на полицейската проверка, както и какви точно са били полицейските разпореждания. Налице е разминаване между описаната фактическа обстановка и отразената такава в изготвената докладна записка. Докато обжалваното наказателно постановление е описаното, че К. бяга в посока север, то в докладната записка е записано, че Д.А. бяга в тази посока. Не може да се установи какви точно действия е извършил К., които да са попречили или осуетили проверката и какви точно разпореждания са му дадени. Изложени са оплаквания относно посочената дата на съставяне на акта, както и че не е посочена нарушената законова разпоредба. Посочен е чл.264, ал.1 от ЗМВР, която е санкционната разпоредба. задължението за изпълнение на устни полицейски разпореждания е регламентирано в чл.64, ал.4 във връзка с ал.2 от ЗМВР, но същото се санкционира по чл.257, ал.1 от ЗМВР, а не по чл.264, ал.1 от същия закон. Не са описани също така и обстоятелствата по извършването на нарушението. Моли съда да постанови решение, с което да отмени Решение №509/24.11.2022 год., на Старозагорски районен съд, постановено по АНД №1826/2022 год. и да се постанови друго, с което да се отмени обжалваното наказателно постановление.

Ответникът по касация Началника на Втора районно управление Стара Загора при ОД на МВР Стара Загора, редовно призован, не се явява и не изразява становище по подадената касационна жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение, че жалбата е частично основателна. Счита, че по принцип решението е правилно, но не са събрани всички доказателства за изясняване на фактическата обстановка по делото. Намира, че решението следва да бъде отменено, а делото да се върне за ново разглеждане от друг състав, който да събере необходимите гласни доказателства от свидетелите на случая.

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания, доводите на страните и извърши проверка на законосъобразността на обжалваното решение по посочените в жалбата касационни основания, намира за установено  следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок от легитимирана страна и разгледана по същество е неоснователна.

Производството пред Старозагорски районен съд се е развило по жалбата на К.К.К. *** против наказателно постановление №8245А-35 от 31.05.2022 год. год. на Началника на Второ РУ Стара Загора при ОДМВР - Стара Загора, с което на К.К.К., ЕГН ********** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 500.00 /петстотин/ лева на основание чл.264, ал.1 от ЗМВР, за нарушение чл.264, ал.1 от закона. От фактическа страна въззивният съд е приел, че на 17.04.2022 год. около 05:45 часа в гр. Стара Загора, на ул.“Цар Иван Асен II“№129, К. осуетява извършването на полицейската проверка, като същият тръгва по ул.“Цар Иван Асен II“ и същевременно отправя заплахи, обиди към полицейските служители и дърпа ръцете на полицая. На лицето са отправени многократни устни полицейски разпореждания да преустанови действията си спрямо полицейските служители, които е възприел. С действията си К. противозаконно пречи на орган на МВР при изпълнение на възложените им контролни функции по опазване на обществения ред, с което виновно е нарушил чл.264, ал.1 от ЗМВР. Актът е предявен на лицето за запознаване със съдържанието, отказва да подпише, както и да получи екземпляр от съставеният документ. Отказът на К.К. е удостоверен с подпис на свидетел.

С обжалваното решение районният съд е потвърдил наказателното постановление по съображения за неговата правилност и законосъобразност. Приел, е че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяната на наказателното постановление. Според районният съд, наказателното постановление отговаря на законовите изисквания на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, тъй като в него е налице формулирано и конкретизирано описание на нарушението. Безспорно е установено извършеното противоправно поведение, като в решението се съдържат мотиви и относно неоснователността на наведените от страна на нарушителя оплаквания и пороци на обжалваното наказателно постановление. Това го е мотивирало да постанови решение за потвърждаване на наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Решението на районния съд е правилно.

Съгласно чл.64, ал.1 от ЗМВР, полицейските органи имат право да издават разпореждания до граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции. Дадените полицейски разпореждания /независимо то тяхната форма, устни, писмени или чрез други разбираеми знаци/ са задължителни за адресатите си по силата на чл.64, ал.4 от ЗМВР, освен ако налагат извършването на очевидно за лицето престъпление или нарушение, или застрашават живота или здравето му. За да е съставомерно обаче и да е налице административно нарушение попадащо под хипотезата на санкционната разпоредба на чл.264 от ЗМВР, е необходимо това пречене да е противозаконно, т.е. да е налице дължимо поведение от страна на гражданина по силата на законовата разпоредба и което поведение да не е било изпълнено. По делото се установява по безспорен начин, че е налице неизпълнение на устното полицейското разпореждане, дадено от надлежен орган.

Безспорно е, че неизпълнението на полицейските разпореждания е съставомерно деяние за което е предвидена и санкционната разпоредба на чл.257, ал.1 от ЗМВР. Безспорно е също така, че съставомерно е и противозаконното пречене на полицейските органи да изпълняват функциите си – чл.264, ал.1 от ЗМВР. Ето защо в наказателното постановление следва да е налице прецизно описание на всички обстоятелства по извършеното нарушение, както и да е ясно изразена волята на наакващият орган, за кое административно нарушение е санкциониран нарушителя – по чл.264, ал.1 от ЗМВР или по чл.257, ал.1 от ЗМВР. Това е необходимо за да се осъществи надлежен съдебен контрол върху издаденото наказателно постановление, респективно дали описаните и установени факти по делото са подведени под приложимата материално правна разпоредба.

Ако се приеме, касатора е санкциониран по чл.264, ал.1 от ЗМВР, то е следвало да бъде посочена нарушената законова разпоредба. Като такава следва да се посочи чл.264, ал.1 от ЗМВР. Това е както нарушената, така и санкционната разпоредба. Това е така, тъй като е налице противозаконно пречене на орган на МВР да изпълни задължението си.

Неоснователни са касационните оплаквания, че не е ясно с кои свои действия касаторът е пречил на полицейските служители. В наказателното постановление е описано, че лицето е побягнало по улицата, както и дърпането от негова страна на ръцете на полицейския служител. Видно от фактическото описание на нарушението в обстоятелствената част на наказателното постановление, в случая е налице както неизпълнение на дадените и възприети от касатора полицейски разпореждания да не пречи на полицейските служители, които са обстоятелства по извършването на административното нарушение, както и действия, с които се пречи на полицейските служители – дърпане на ръцете на полицая. С тези свои фактически действия лицето реално пречи на органа на МВР да изпълнява задълженията си по опазване на обществения ред, изразяващи се в реализирането на административно наказателната отговорност на касатора. В този смисъл, налице са две описани административна нарушения, осъществени от касатора – неизпълнение на полицейско разпореждане и пречене на орган на МВР на изпълнява задълженията си, но е наложено административно наказание за едно от тях – преченето на орган на МВР.

По тези съображения касационният състав на Административен съд Стара Загора намира, че решение №509/24.11.2022 год., постановено по НАХД №1826 по описа за 2022 год. на Районен съд Стара Загора, е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде оставено в сила.

Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2 и чл.222, ал.1 от АПК съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение №509/24.11.2022 год., постановено по АНД №1826 по описа за 2022 год. на Районен съд Стара Загора.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                                                                 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

 

                                                                                          2.