Решение по дело №815/2021 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 187
Дата: 22 ноември 2021 г. (в сила от 10 декември 2021 г.)
Съдия: Полина Петрова Бешкова
Дело: 20215300900815
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 17 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 187
гр. Пловдив, 22.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XIII СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и втори ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Полина П. Бешкова
като разгледа докладваното от Полина П. Бешкова Търговско дело №
20215300900815 по описа за 2021 година
Производство по чл.25, ал.4 ЗТРРЮЛНЦ.
Образувано по жалба на НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ "НАРОДНА
ПРОСВЕТА - 1929г." - с. ТАТАРЕВО ЕИК ********* против отказ на
длъжностно лице по регистрация при Агенция по вписванията №
20200331114729-2/08.11.2021 г. за обявяване на годишния финансов отчет на
читалището за 2019 г.
Жалбоподателят счита отказa за незаконосъобразен и по изложените в
жалбата съображения моли същият да бъде отменен. Претендира разноски.
Ответникът по жалбата - АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА гр.София,
ПК 1111, ул. „Елисавета Багряна“ № 20 - по подробно изложени в писмен
отговор съображения, я счита за неоснователна. Претендира юрисконсултско
възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на платения от
жалбоподателя адвокатски хонорар.
Съдът, като прецени материалите по делото, възраженията в
жалбата и отговора към нея, намира следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 25, ал. 1 ЗТРРЮЛНЦ – отказът е от
08.11.2021г, а жалбата е входирана в Агенцията на 15.11.2021г. Доколкото
изхожда от легитимирана страна /заявител в производството пред АВ/, е
процесуално допустима, а по същество - основателна по следните
съображения:
За да постанови обжалваният отказ, длъжностното лице при АВ е
приело, че в случая не са налице условия за обявяване на акта, тъй като не е
внесена дължимата държавна такса, не е представен годишен доклад за
дейността и не е представена декларация по образец съгласно чл. 62а, ал. 2, т.
1
2 от Наредба № 1 въпреки дадените в този смисъл указания.
Съдът не споделя мотивите за отказа по следните съображения:
Първо, читалищата са освободени от заплащане на държавна такса.
Съгласно чл. 9, ал. 3 ЗНЧ вписването на читалищата в регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел се извършва без такси по писмена
молба от настоятелството. Касае се до финансово облекчение, което
произхожда от специфичната дейност и цел на тези сдружения, които
изпълняват държавни културно-просветни задачи с цел задоволяване
потребностите на гражданите, свързани с развитие и обогатяване на
културния живот, социалната и образователната дейност; запазване на
обичаите и традициите на българския народ; разширяване на знанията на
гражданите и приобщаването им към ценностите и постиженията на науката,
изкуството и културата; възпитаване и утвърждаване на националното
самосъзнание и т.н. Именно поради това освобождаването им от заплащане
на държавни такси не следва да се тълкува стеснително – само по отношение
на първоначалното им вписване, а по пътя на тълкуването следва да се
приеме, че всякакви вписвания в регистъра по заявления на читалищата се
извършват без внасяне на ДТ, като това се отнася и до процедурата по
обявяване на актове, която има единствено информиращо действие. Тоест,
ДТ от читалищата не се дължи в регистърното производство въобще, вкл.
във фазата на съдебното обжалване.
Второ, съгласно чл. 26, ал. 1 ЗНЧ читалищното настоятелство изготвя
годишния отчет за приходите и разходите, който се приема от общото
събрание. Никъде в специалния закон не се споменава за задължение за
изготвяне на годишен доклад за дейността по смисъла на ЗСч. Действително
чл. 26а, ал. 4 ЗНЧ предвижда изготвянето на доклад за осъществените
читалищни дейности в изпълнение на програмата по ал. 2 и за изразходваните
от бюджета средства през предходната година, но това касае годишната
програма за развитие на читалищната дейност в съответната община, която е
специфична, а не стопанска.
Същевременно съгласно чл. 39 ЗСч предприятията изготвят годишен
доклад за дейността, който съдържа най-малко следната информация: 1.
обективен преглед, който представя вярно и честно развитието и резултатите
от дейността на предприятието, както и неговото състояние, заедно с
описание на основните рискове, пред които е изправено; 2. анализ на
финансови и нефинансови основни показатели за резултата от дейността,
имащи отношение към стопанската дейност, включително информация по
въпроси, свързани с екологията и служителите; при изготвяне на анализа в
доклада за дейността могат да се включат препратки към сумите на
2
разходите, отчетени в годишните финансови отчети, и допълнителни
обяснения във връзка с тях; 3. всички важни събития, които са настъпили
след датата, към която е съставен годишният финансов отчет; 4. вероятното
бъдещо развитие на предприятието; 5. действията в областта на
научноизследователската и развойната дейност; 6. информация за
придобиване на собствени акции, изисквана по реда на чл. 187д от
Търговския закон; 7. наличието на клонове на предприятието; 8. използваните
от предприятието финансови инструменти, а когато е съществено за
оценяване на активите, пасивите, финансовото състояние и финансовия
резултат, се оповестяват и: а) целите и политиката на предприятието по
управление на финансовия риск, включително политиката му на хеджиране на
всеки основен тип хеджирана позиция, за която се прилага отчитане на
хеджирането; б) експозицията на предприятието по отношение на ценовия,
кредитния и ликвидния риск и риска на паричния поток.
Т.е. задължителното съдържание на доклада налага извод за
неприложимост на тази разпоредба към читалищата, които не осъществяват
търговска дейност и не са предприятия.
И не на последно място, образецът на декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2
от Наредба № 1, публикуван на страницата на ТР и регистъра на ЮЛНЦ се
отнася все до предприятия – микро, малко и средно предприятие по смисъла
на чл. 19, ал. 2, 3 и 4 от ЗСч – отново неприложими към читалището и
читалищната дейност.
Действително според чл. 3, ал. 3 ЗНЧ народните читалища могат да
развиват и допълнителна стопанска дейност, свързана с предмета на
основната им дейност, в съответствие с действащото законодателство, като
използват приходите от нея за постигане на определените в устава им цели,
но първо, те не разпределят печалба и второ, подобна дейност съпътства
основната им читалищна дейност и обслужваща целите, изброени по – горе,
които нямат търговски характер, а културно-просветен.
Налага се изводът, че обжалваният отказ е незаконосъобразен и следва
да бъде отменен, като АВ бъде задължена да извърши исканото обявяване на
документ.
Жалбоподателят не представя доказателства за действително
направени съдебно – деловодни разноски в настоящото производство, поради
което такива не му се дължат.
3

По изложените съображения, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ отказ № 20200331114729-2/08.11.2021 г на длъжностно лице
по регистрация при Агенция по вписванията за обявяване на годишния
финансов отчет на НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ "НАРОДНА ПРОСВЕТА -
1929г." - с. ТАТАРЕВО ЕИК ********* за 2019 г.
УКАЗВА на Агенция по вписвания да извърши исканото обявяване.
Решението подлежи на обжалване пред Апелативен съд Пловдив в 7-
дневен срок от съобщаването му на жалбоподателя и на агенцията.
Съдия при Окръжен съд – Пловдив: _______________________
4