Решение по дело №1036/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 294
Дата: 9 април 2021 г. (в сила от 22 декември 2021 г.)
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20207150701036
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 294/9.4.2021г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ административен състав, в открито съдебно заседание на девети март, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

 

при секретар

Димитрина Г.

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 1036 по описа на съда за 2020 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във връзка с ЗПЗП и е образувано по жалбата на П.И.Е. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Ч. *** против Уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/269 от 02.06.2020 г. на Зам.- изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г.

В жалбата се твърди, че уведомителното писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 г. – 2020 г., за кампания 2015 г. е неправилно и незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на административно производствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Моли се административният акт да бъде отменен като незаконосъобразен. Представя доказателства в подкрепа на твърденията си. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Ч. ***, който по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба и отмени в обжалваната част издаденото уведомително писмо, с което е отказано финансово подпомагане. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – зам.- изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, редовно призован не се представлява. По делото е постъпила писмено молба с вх. № 2130/09.03.2021 г., с която ст. юриск. Н., счита подадената жалба за неоснователна и моли да бъде оставена без уважение. Претендира направените по делото разноски.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на административното производство е поставено с подаването на заявление за подпомагане с УИН 13/140618/99326 и приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г. Общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/ и след извършването на задължителни административни и/или проверки на място /съгласно чл. 37 от ЗПЗП/ на данните в подаденото заявление. Към заявлението е приложена таблица за използваните парцели, като е посочен номерът на всеки блок на земеделското стопанство /БЗС/ и землището, в което се намират недвижимите имоти. Представени са карти на БЗС.

Последвало е издаването на обжалваното уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г., с което е отказано частично финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за площи, посочени в табличен вид. Констатирано е, че кандидатът е заявил площи, които не стопанисва, като е отказано финансово подпомагане на основание чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП, за разликата между декларираната и установената площ при проверка на място. Неразделна част от уведомителното писмо е приложената по делото Таблица за формиране на общата оторизирана сума за финансово подпомагане на база площи, заявени за подпомагане.

Оспореното уведомително писмо е редовно връчено на 03.09.2020 г. на жалбоподателя, видно от известие за доставяне/връчване (лист 40) като в законоустановения 14 – дневен срок жалбоподателят е упражнил и правото си на жалба пред Административен съд гр. Пазарджик.

За изясняване на значимите за спора обстоятелства по делото е допусната съдебно-техническа експертиза, чието заключение съдът възприема като компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице е констатирало, че на подаденото от бенефициента П.И.Е. заявление за подпомагане са извършени необходимите административни проверки в съответствие с чл. 24 от Наредба № 105/2006г., които включват: проверка на допустимост на земеделските площи, проверки за допустимост на кандидата, кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри, кръстосани проверки между данните в отделните заявления. При определяне на допустимата за подпомагане площ, са констатирани несъответствия в две насоки: двойно заявени площи и площи, недопустими за подпомагане, изключени от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2018г. в експертизата е казано, че констатираните площи, попадащи извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2018г са 88 бр. земеделски парцели по заявлението на жалбоподателя, подробно описани в констативно-съобразителната част. Общата площ, изключена от специализирания слой и приета за наддекларирана е в размер на 7,66 ха. Вещото лице е посочило, че съгласно постановените решения № 388/03.07.2020г., постановено по адм. дело № 576/2019 г. на Административен съд - Пазарджик и Решение № 15211/09.12.2020 г. на ВАС, част от заявените от жалбоподателката площи, в размер на 4,47 ха трябва да бъдат включени в обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2018г. При административните проверки на заявлението на жалбоподателката са установени наличие на площи, заявени от повече от един земеделски стопанин. За парцел 05459-72-1-1- землище с. Боримечково е установено двойно заявена площ в размер на 0,03ха, изключена от площите за подпомагане.

Според вещото лице от декларираните в заявлението за подпомагане за кампания 2018г. площи по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ по заявлението на бенефициента П.И.Е. е санкционирана площ, който размер е получен по следния начин:

-        декларирана площ с код БР 10 - 119,42 ха

-        установена площ по код БР 10 - 112,60 ха

Разликата между декларираната и установената площ по код БР 10 е в размер на 6,82ха /6,06%/.

Недопустимите за подпомагане площи по заявения код БР 10 са площите, конто попадат извън обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2018г.

-        декларирана площ с код БР 11 - 8,33 ха

-        установена площ с код БР 11 - 7,46 ха

Разликата между декларираната и установената площ по код БР 11 е в размер на 0,87 ха (11,66%).

Недопустимите за подпомагане площи по код БР 11 са площите, конто попадат извън обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2018г., както и площ в размер на 0,03ха, за конто жалбоподателката не е доказала правно основание (двойно заявени площи).

Когато процентното съотношение на недопустимата към установената площ е над 3% или над 2 ха до 20%, санкционираната площ е равна на удвоения размер на наддекларираната площ (Делегиран регламент /ЕС/ №640/2014г.). В конкретния случай се получава следното:

-        Санкционираната площ по код БР 10 е в размер на 13,64ха

-        Санкционираната площ по код БР 11 е в размер на 1,74ха.

В съдебно заседание вещото лице е уточнило, че всички 18 БЗС са санкционирани в уведомителното писмо заради недопустимия слой. Общата им площ е 4.47 ха. Същата площ е определена в съдебното решение за допустима – в добро земеделско състояние. Вещото лице е уточнило, че санкцията в уведомителното писмо е само за допустимия слой, като има само един парцел, който е с 0.03 ха, където са констатирани двойно заявени площи от 300 кв.м., които не влияят на другите площи.

По делото е приложено адм. дело № 576/2019 г. на Административен съд – Пазарджик, което е с предмет на обжалване Заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018 г. Същата е отменена с Решение № 388/03.07.2020 г., постановено по адм. дело № 576/2019 г. и оставено в сила с Решение № 15211/09.12.2020 г., постановено по адм. дело № 8619/2020 г. на ВАС – Пето отделение.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Държавният фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на ОСП на ЕС (чл. 11а от Закона за подпомагане на земеделските производители). Разплащателна агенция, съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Акредитацията, според § 1, т. 15 от ДР на ЗПЗП е „процедура по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз“.

В случая оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в изискуемата писмена форма и съдържа изискуемите от чл. 59, ал. 2 на АПК реквизити. За удостоверяване компетентността си да издава актове от категорията на процесния ответникът представя Заповед № 03-РД/715/27.06.2017 г. (лист 33) на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на зам.-изпълнителния директор на Фонда са делегирани правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.09.2009 г. Според чл. 20а, ал. 1 и ал. 4 от ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция; изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност.

В оспорения акт са посочени правни и фактически основания за издаването му, поради което съдът намира, че не е налице отклонение от изискванията за форма, тъй като вписаните в уведомителното писмо и таблиците към него основания, посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане, както и данните от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган, позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.

Съгласно чл. 43 от ЗПЗП разплащателната агенция извършва директни плащания по подадените заявления, при установени определени обстоятелства. Размерът на плащането по СЕПП се отказва или намалява, когато кандидатът стопанисва площи и/или земеделски парцели с размери, по-малки от определените по реда на чл. 39, ал. 2; за съответните площи не са спазени Условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние; кандидатът възпрепятства извършването на проверка на място; кандидатът е заявил площи, които не стопанисва; за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал. 3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

Съгласно чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (приложима ред ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г.) Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция, одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности.

Според чл. 13 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответните парцели не са спазени изискванията по управление, плащанията за биологичните дейности се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието, храните и горите. Съгласно раздел V, б. „а“ Направление „Биологично растениевъдство“, б. „Б“ „Изисквания за управление“ от Методиката за намаляване и отказване на плащания, утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017 г. на министъра на земеделието, земеделските стопани се подпомагат за извършването на дейности съгласно установените с Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г., за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 г. – 2020 г. изисквания за управление, които надхвърлят съответните базови изисквания.

В случая жалбоподателят е подал Заявление за подпомагане за кампания 2018 г. с УИН 13/140618/99326 (лист 41). В заявлението си за подпомагане същият е декларирал парцели по СЕПП. Неразделна част от подаденото заявление е таблицата на използвания парцел с посочване номера на БЗС и землището, в което се намира, като земеделският стопанин сам посочва начина на ползване на парцела и обработваната от него култура. Картите на блокове на земеделските стопанства се очертават от всеки заявител, който посочва тяхното местонахождение и сам декларира начина на ползване на земята. Според регламентите и техническите документи на Европейската комисия използваните ортофотоизображения трябва да бъдат като цяло не по-стари от 5 години от момента на първото им използване. Същото условие е залегнало и в разпоредбата на чл. 11, ал. (1) от Наредба 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол. Според нея „Министърът на земеделието и горите организира актуализирането на цифровата ортофотокарта за територията на цялата страна в период от 5 години“.

С обжалваното уведомително писмо зам.-изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е определил оторизирана субсидия в размер на 33 381.59 лв. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014 – 2020 г., по Заявление за подпомагане за кампания 2018 г. с УИН 13/140618/99326 (лист 41). В писмото е посочено, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършена задължителна административна и/или проверка на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните предоставени от заявителя. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни от контролиращите лица във връзка с чл. 49 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ по ПРСР за 2014-2020 г. В приложената таблица „Площи с констатирани несъответствия след извършени проверки по чл. 37 от ЗСПЗЗ“ в колона десета „Площ на парцела след намаление за неспазени базови и други изисквания“ са включени 4 парцела с идентификатори, отговарящи на тези, посочени в таблицата с площите по заявлението за 2018 г. В колона девета за веки от парцелите са посочени и установените наддекларирани площи. Според поясненията към колона десета, неспазването на базовите изисквания е било установено чрез извършена административна проверка или проверка на място. Въз основа на посочените констатации в таблицата за установяване на размер на финансовото подпомагане са определени: 1) санкция и редукция в общ размер на 7214,32 лева.

Съдът намира, че при провеждане на административното производство не са допуснати съществени нарушения, тъй като земеделският производител е бил уведомен за направените констатации, поканен е да представи доказателства за правото си на ползване на заявените от него площи.

Безспорно по делото се установи, че в оспореното уведомително писмо е наложена санкция за 18 броя БЗС, за които е прието, че са извън допустимия слой. Общата им площ е в размер на 4,47 ха и за тях е наложена санкция в размер на 7214,32 лева.

От заключението на вещото лице, което съдът възприема като компетентно изготвено, се установява, че санкцията, наложена за тези 18 БЗС е по отношение на това, че същите са приети за недопустим слой. Вещото лице е посочило, че на бенефициента П.Е. са извършени необходимите административни проверки – проверка за допустимост на земеделските площи, проверки за допустимост на кандидата, кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри и т.н., като при същите са констатирани несъответствия в две насоки – двойнозаявени площи и площи, недопустими за подпомагане, изключени от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г.

Производството по делото е спряно до приключване на адм. д. № 576/2019 г. по описа на Административен съд – Пазарджик, като съдът е приел, че спорът по него е преюдициален по отношение на настоящия, тъй като предмет на обжалване е именно Заповед № РД09-229/01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г., като част от системата за идентификация на земемелските парцели, който е актуализиран за 2018 г.

С Решение № 388/03.07.2020 г., постановено по адм. дело № 576/2019 г. и оставено в сила с Решение № 15211/09.12.2020 г., постановено по адм. дело № 8619/2020 г. на ВАС – Пето отделение, съдът е отменил обжалваната заповед, като е приел, че част от заявените от жалбоподателката площи в размер на 4,47 ха, трябва да бъдат включени в обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г.

Именно по отношение на тези 18 броя БЗС с площ от 4,47 ха оспореното уведомително писмо следва да бъде отменено, тъй като с влязло в сила съдебно решение същите са определени като допустими за подпомагане площи.

С оглед на това съдът намира жалбата за основателна, предвид на което оспореното уведомително писмо следва да бъде отменено в обжалваната му част, а преписката върната на административния орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

По изложените съображения и като провери оспорения акт на основание чл. 168, ал. 1 АПК, съдът намира, че същият е издаден от компетентен орган и в установената форма, но при издаването му е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила, в резултат на което процесното уведомително писмо е в несъответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона.

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от жалбоподателя, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответникът ще следва да бъде осъден да заплати сторените по делото разноски общо в размер на 710 лева, от които сумата от 10 лева – държавна такса и 700 лева – адвокатско възнаграждение.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

                                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/269 от 02.06.2020 г. на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г. в обжалваната му част.

ИЗПРАЩА преписката на Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за ново произнасяне, в едномесечен срок от влизане на това решение в сила, с указания по тълкуването и прилагането на закона, съобразно изложеното в мотивите по-горе.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ София – Разплащателна агенция да заплати на П.И.Е. с ЕГН ********** ***, направените по делото разноски в размер на 710 (седемстотин и десет) лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.                                              

 

                                                                   СЪДИЯ:  /п/

 

 

ОТМЕНЯ решение № 294 от 09.04.2021 г., постановено от Административен съд - Пазарджик по адм. дело № 1036/2020 г., в частта, с която е отменено Уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/269 от 02.06.2020 г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г., за разликата над 4.47ха. до 7.69ха., както и в частта за разноските и вместо това постановява:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П. И. Е. в така отменената част.
ОСТАВЯ В СИЛА решението на Административен съд – Пазарджик в останалата му обжалвана част.
ОСЪЖДА ДФ“Земеделие“ да заплати на Петя Иванова Енчева 25 лв. разноски за двете съдебни инстанции.
Решението е окончателно.