Решение по дело №131/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 август 2020 г. (в сила от 26 януари 2021 г.)
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20207060700131
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

238

гр. Велико Търново, 20.08.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, V-ти състав, в публично заседание на единадесети август две хиляди и двадесета година, в състав

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ДАНАИЛОВА

 

при участието на секретаря С.М. разгледа докладваното от съдия Данаилова адм. дело № 131/2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба на кмета на община Сухиндол против Заповед № РД01-0010/08.01.2020г. на Изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане за преустановяване на настаняването в Дом за пълнолетни лица с деменция – с. Горско Косово, община Сухиндол, обл. Велико Търново, потвърдена с Решение № РД05-26/05.02.2020г. на Министъра на труда и социалната политика, с която е наредено да бъде преустановено настаняването в Дома за пълнолетни лица с деменция.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност, неправилност и нецелесъобразност на оспорената заповед. Не бил спазен редът за проверка като липсвало комисия за проучване и разглеждане на случая и изслушване на заинтересованите лица. Не е съгласен с мотивите, за издаването на процесната заповед, които намира за несъстоятелни и недоказани като обективни данни и нормативни изисквания, а именно липсата на осигурена достъпност до социалната услуга и всички помещения в нея за хора с увреждания; липсата на налични помощни средства за комуникация, неизправни монтирани системи за повикване; липса на осигурено помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин съобразно установените потребности и личния избор; настанени в спалните помещения по шест потребителя, липсват нощни шкафчета за съхранение на личните вещи. Заповедта неправилно била потвърдена от Министъра на труда и социалната политика с Решение № РД05-26/05.02.2020г.  Нормата на чл. 18а, ал. 6, отменена от 01.07.2020г. касаела друг тип социална услуга за деца, а в случая се касаело до възрастни дементно болни хора съгласно § 1, т. 43 от ППЗСП. Немотивирано било постановено и предварително изпълнение при условията на чл. 60, ал. 1 от АПК. Задоволяването на обществения интерес от изкуствено създадения медиен скандал по случая с издадената заповед, не намирал опора в действително установеното от компетентните институции проверки по случая. Предписанията, давани от контролните органи са изпълнявани в срок. Подробни съображения излага в писмена защита вх. № 3017/19.08.2020г., чрез адв. К.М. от ВТАК. Предвид гореизложеното претендира цялостната отмяна на оспорената заповед на изп. директор на АСП София.

 

Ответникът - Изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане, гр. София, ул. „Триадица“ № 2, чрез ***Д., заема становище за неоснователност на жалбата. Счита, че от събраните по делото доказателства категорично се установява наличие на предпоставки за издаване на оспорената заповед, съответно наличие на риск за потребителите. Подробни съображения развива в писмени бележки вх. № 3004/18.08.20г. Моли да се потвърди заповедта като правилна и законосъобразна.

 

 

От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, и извършвайки служебна проверка за законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът установи от фактическа страна следното:

С процесната Заповед № РД01-0010/08.01.2020г. на Изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане е преустановено настаняването в Дом за пълнолетни лица с деменция – с. Горско Косово, община Сухиндол, обл. Велико Търново.

Като фактическо основание за издаване на заповедта са  посочени като обстоятелства липсата на осигурена достъпност до социалната услуга и всички помещения в нея за хора с увреждания; липсата на налични помощни средства за комуникация, неизправни монтирани системи за повикване; липса на осигурено помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин съобразно установените потребности и личния избор; настанени в спалните помещения по шест потребителя, липсват нощни шкафчета за съхранение на личните вещи.

Видно от административната преписка по издаване на оспорения акт е извършена проверка в ДПЛД Горско Косово от Инспектората към изпълнителния директор на АСП. Проверката е извършена във връзка с направени предходни констатации през месец декември 2019г. от експерти в Дирекция „Национален превантивен механизъм“ към Омбудсмана на Република България.

В резултат на извършената проверка Инспекторатът към изпълнителния директор на АСП е констатирал неспазване на стандартите и критериите за местоположение и материална база, съгласно изискванията на чл. 40е, т. 1, 4 и 5 от ППЗСП. Не е осигурена достъпност до социалната услуга във всички помещения в нея за хора с увреждания; не са налични помощни средства за комуникация, монтираните системи за повикване не работят; на потребителите не е осигурено помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин съобразно установените потребности и личния избор; в спалните помещения са настанени по шест потребители, липсват нощни шкафчета и гардероби за съхранение на личните вещи.

След оспорване по административен ред пред горестоящия оран процесната заповед е потвърдена с Решение № РД05-26/05.02.2020г. на Министъра на труда и социалната политика.

Като писмени доказателства по делото са приети материалите, изпратени със съпроводително писмо изх. № 11-00-79/24.02.2020 г. на Агенцията за социално подпомагане-София, както и тези, приложени към писмо изх. № 0400-0315/27.01.2020 г. на Агенция за социално подпомагане; заверено копие от прокурорска преписка № 2/2020 г. на ВТОП; констативен протокол от извършен мониторинг по изпълнение на дадените задължителни предписания от извършена през 2018 година комплексна проверка в дома за пълнолетни деца с деменция с. Горско Косово в период 23.10.2019 г. – 24.10.2019 г. вкл., доклад от извършена проверка по сигнал в ДПЛД – с. Горско Косово, община Сухиндол, обл. Велико Търново, в периода 02.01.2020 г. – 03.01.2020 г. вкл.;  Писмо изх. № 30 от 12.05.2020 г. на ДПЛД; Писмо изх. № 17-18-1/18.05.2020 на РЗИ; Предписание № ЗП 01 202/19.11.2019 г. на РЗИ; Фиш за оценка от 21.05.2018 на РЗИ; Протокол от Д-я „Надзор на заразните болести" при РЗИ от 03.01.2020 г.; Доклад от 14.06.2018 на БАБХ; Доклад от 20.05.2019 на БАБХ; Протокол от 09.05.2018 на РЗИ; Протокол от 20.03.2018 на РЗИ; Протокол от 15.10.2018  на РЗИ; Предписание № КД 03-19-44/22.03.2018 г.; Писмо № 125/25.07.2018 на ДПЛД с приложена „Информация"; Констативен протокол 02-04 май 2018 на АСП; Констативен  протокол 23-24 октомври 2019 на АСП; Писмо №140 от 13.12.2019 г на ДПЛД с приложена „Информация".

Изслушани са свидетелските показания на Е.М.К.– ***в дома в Косово.  И В.Д.Д. –директор на дома в Косово. От показанията им се установява, че в дома е осигурена рампа, която била в по-стар вид и преди две години била изградена нова рампа, която отговаряла на изискванията. Разполагали с достатъчно инвалидни колички за хората, които не могат да ходят. Има система за наблюдение, има и така наречената звънчева система, но много често се налага звънчевата система да бъде ремонтирана, тъй като хората в лошо психическо състояние я повреждали като изтръгвали бутони и кабели. Има обособено помещение за свиждания, където се провеждат всички свиждания, занимания и се празнуват всички празници. Спалните помещения са десет на брой, като средно във всяко едно 6-7 легла. Една от стаите е с 3 легла. Към момента на проверката потребителите са били 58, а капацитетът е 60 човека. В повечето от тях имало нощни шкафчета и гардероби, но потребителите често ги чупели, което затруднявало оборудването на стаите. Основната причина да няма гардероби в някои стаи било психичното състояние на хората в стаята. Самото настаняване изисквало по-близък контакт с хората, защото ако на някой му призлее, останалите могат да сигнализират докато, ако са по-малко хора, тогава вероятността да пропуснат дадено състояние е по-голяма. В много тежко здравословно състояние в последните две години били настанените потребители, което е причина за високата смъртност.

 

При така установените факти, от правна страна съдът съобрази следното:

 

Съдът приема, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от надлежна страна, имаща правото и интереса да оспори горепосочения индивидуален административен акт.

При разглеждането й по същество и след проверка на оспорения административен акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, на основанията по чл. 146 от АПК, съдът намира, че жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед, с която е преустановено настаняването в Дома за пълнолетни лица с деменция в с. Горско Косово е издадена от компетентен орган – изпълнителния директор на АСП, в съответствие с разпоредбата на чл. 5, ал. 1, т. 6 от Устройствения превилник на АСП. Същата съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК.

Съгласно чл. 40е, ал. 1 от ППЗСП, социалните услуги, предоставяни в специализирани институции, и социалните услуги в общността трябва да отговарят на следните стандарти и критерии за местоположение и материална база: т. 1. достъпност до социалната услуга и всички помещения в нея за хора с увреждания; т. 2. добре поддържана битова и околна среда; т. 3. осигуряване на възможност за ползване от всяко настанено лице на спално помещение, помещения за социални контакти, помещения за хранене, санитарни помещения и други с улеснен достъп до тях; т. 4. наличие на помощни средства за комуникация, на подходящи указателни табели за настанените лица със слухови, зрителни или други физически затруднения, както и на монтирани системи за повикване, снабдени с леснодостъпен бутон за алармен сигнал, навсякъде, където е необходимо; т. 5. предоставяне за всяко настанено лице на спално помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин съобразно установените потребности на лицето и неговия личен избор.

Разпоредбата на чл. 18а, ал. 6 от ЗСП урежда критериите и стандартите при предоставяне на социални услуги, като намира приложение както при социалните услуги за деца, така и при тези за пълнолетни. В този смисъл неоснователно е твърдението на жалбоподателя за незаконосъобразност на оспорената заповед поради неправилно посочено правно основание на същата. Неизпълнението на критериите и стандартите за предоставяне на социални услуги, местоположението и материалната база, е установено в хода на извършената проверка от Инспектората на АСП в периода 02.01.2020г. – 03.01.2020г., както и при други извършени проверки и инспекции, препис от протоколите, представени по делото. Констатираните несъответствия с нормативните изисквания за предоставянето на социални услуги в специализирани институции представляват фактическо основание за издаването на процесната заповед. Правното основание е разпоредбата на чл. 18а, ал. 6 от ЗСП, съгласно която всички дейности в областта на социалните услуги се предоставят при спазване на критерии и стандарти, определени с правилника за прилагане на закона. Цитираната разпоредба е в сила от 23.02.2010г., като същата е отменена с § 3, т. 7 от ПЗР на Закона за социалните услуги, който съгласно § 45 от ПЗР на СЗП влиза в сила на 1.07.2020г. Предвид гореизложеното, разпоредбата на чл. 18а, ал. 6 от ЗСП е действаща към момента на издаване на оспорената заповед.

В текста на обжалваната заповед ясно са посочени основанията за преустановяване на настаняването, а именно липса на достъпност; на средства за комуникация, на материална база, която да може да гарантира нормалния живот и здравето на потребителите. Посоченото безспорно ги поставя в риск, поради което е следва да се предприеме като мярка преустановяване на настаняването на нови лице.

От доказателствата по делото се доказва недостъпност на социалната услуга във всички помещения за хора с увреждания. Необосновано е твърдението на жалбоподателя, че се касае за обслужващи помещения, в които потребителите не би следвало да имат достъп. В този смисъл в два от протоколите е констатирано, че достъпът от първия етаж до входа на двора е невъзможен за потребителите, ползващи инвалидни колички. Многократно е констатирано, че на потребителите не е осигурено необходимото пространство съобразно личните им потребности и нуждата от поддържане на лична хигиена. Видно от протоколите за извършени проверки на Инспектората на АСП и РЗИ – велико Търново се установява, че в спалните помещения на дома са настанени по шест души, като институцията разполага само с една баня и две санитарни помещения, а стените в пералното помещение са овлажнени и с нарушена цялост. Мебелировката на помещенията по отношение на гардероби и шкафчета е недостатъчна и често е повреждана или унищожавана. Наличието на висящи кабели при проверката доказва и повреди в системата за повикване, което води до нарушаване на възможността за комуникация между потребителите и персонала. Абсурдно съдът намира твърдението, че настаняването на повече хора в една стая е полезно, защото помага за сигнализирането при проблеми.

Доказано съдът намира неспазването на изискванията на чл. 40е, т. 1 от ППЗСП, касаещи достъпността до социалната услуга и всички помещения в нея за хора с увреждания, като при проверката е установено, че достъпът от първия етаж до входа на двора е невъзможен за потребителите, ползващи инвалидни колички. Рампата, за която бяха изслушани свидетелски показания касае само входа на дома, а не движението в самия него на потребители в инвалидни колички. Съгласно разпоредбата на чл. 40е, т. 1 от ППЗСП - социалните услуги, предоставяни в специализирани институции, и социалните услуги в общността трябва да отговарят на следните стандарти и критерии за местоположение и материална база достъпност до социалната услуга и всички помещения в нея за хора с увреждания. От представените доклади се установяват описаните в заповедта неспазени изисквания.

В резултат на извършената проверка е установено занижено качество на предоставяната социална услуга и неспазване на всички стандарти и критерии за предоставяне на социални услуги, регламентирани в ППЗСП. От доказателствата по делото се установява, че в действителност не на всяко настанено лице е предоставено спално помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин, в неспазване на чл. 40е, т. 5 от ППЗСП, като при проверката било установено, че на потребителите не е осигурено помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин съобразно установените потребности и личния избор; в спалните помещения са настанени по шест потребители, липсват нощни шкафчета и гардероби за съхранение на личните вещи. Съгласно посочената за нарушена разпоредба - социалните услуги, предоставяни в специализирани институции, и социалните услуги в общността трябва да отговарят на следните стандарти и критерии за местоположение и материална база: предоставяне за всяко настанено лице на спално помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин съобразно установените потребности на лицето и неговия личен избор.

Неспазването на изискванията на чл. 40е, т. 1, т. 4 и т. 5 от ППЗСП е посочено като правно основание в съпроводителното писмо /л. 34-35 от делото/, с което жалбата с искане за отмяна на заповедта е била изпратена до министъра на труда и социалната политика, с което са изпълнени изискванията и практиката на ВАС за мотивиране на акта най-късно до изпращането за решаване на оспорването по административен ред пред горестоящия орган.

С издаването на атакуваната заповед на изпълнителния директор на АСП, на основание чл. 60 от АПК е разпоредено предварителното й изпълнение. Мотивите за допуснатото предварително изпълнение се съдържат в изготвената докладна записка с № 30-1210 от 06.01.2020г., както и в самата нея. Посочено е, че се цели опазване на живота и здравето на настанените потребители. В жалбата няма искане за спиране на така допуснатото предварително изпълнение, поради което не може да се извличат от него съображения за незаконосъобразност на самата оспорена заповед.

Не се обосновава твърдяната незаконосъобразност от страна на ответника предвид предходно извършени проверки и констатации от същите и други контролни органи, нито от разпитаните свидетели, които частично признават констатациите. От защитната теза на ответника явства желанието домът да продължи да роботи, за да може да се запазят работните места на персонала, но това не следва да бъде направено за сметка на качеството на предлаганите на потребителите услуги, несъответстващи на изискуемите условия.

Видно от копие на прокурорска преписка № 2/2020г. по описа на Окръжна прокуратура Велико Търново /л. 77 от делото/ домът е настанен в сграда на преустроено училище и капацитетът на настанените лице практически е невъзможно спазването на изискванията на чл. 40е, т. 5 от ППЗСП. Изведен е извод, че безспорно битовите условия не отговорят на изискванията на чл. 40е от ППЗСП, но доколкото капацитетът на настанените лице се определя от АСП, то би следвало агенцията да преразгледа възможността съобразно сградния фонд и спецификата на работа на такива социални домове и определи броя на лицата за настаняване.

Видно от констативния протокол в изпълнение на Заповед № РД01-1960 от 21.10.2019г. на Изпълнителния директор на АСП за периода 23.10.2019г. – 24.10.2019г. /л. 96-101 от делото/, във връзка с комплексна проверка в дома, комисия от Инспектората на АСП е дала 13 препоръки и 14 задължителни предписания, от които неизпълнени са препоръката за правилно функциониране на монтираната система за повикване; само частично е изпълнено предписанието за спазване стандартите и критериите за местоположение и материална база съгласно изискванията на чл. 40е, т. 1 от ППЗСП относно осигуряването на достъпност до социалната услуга и всички помещения в нея за хора с увреждания; неизпълнено е предписание № 5 относно предоставяне на всяко настанено лице на спално помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин, съобразно установените потребности на лицето и неговия личен избор; неизпълнено е предписание № 6 да се осигури възможност за повишаване квалификацията на персонала с оглед спецификата на работата с отделни групи потребители на социални услуги; неизпълнено е предписание № 8 относно поставянето на телевизори в стоите, в които са настанени лежащо болни и трудно подвижни лица, във връзка с осигуряването на достъпност до информация.

Видно от доклада от извършена проверка по сигнал в Дома за пълнолетни лица с деменция /ДПЛД/ с. Горско Косово в периода 02.01.2020г. – 03.01.2020г. /л. 113 – 122 от делото/ през 2018г. и 2019г. са извършени една проверка от Регионална здравна инспекция – на 20.03.2018г. и на 12.11.2019г., касаещи състоянието на материалната база. Измежду многото констатации се съдържат и такива за липса на достатъчно пространство в спалните помещения – леглата са разположени непосредствено едно до друго; броят на спалните помещения не е достатъчен спрямо броя на настанените потребители. Площта на спалните помещения е от 12 кв.м. до 25.23кв. м. и предвид броя на настанените лица, на един потребител е осигурено лично пространство, вариращо в размер от 3.60 кв. м. до 4.00 кв. м. Поради малкия размер на спалните помещения, не са осигурени индивидуални шкафчета и гардероби за всеки потребител. Общия брой шкафчета при капаците на специализираната институция от 60 места, е 37, а гардеробите са 8 бр. В спалните помещения няма телевизори. Санитарните помещения са две, от които едното - с две тоалетни със седала и три мивки, а другото - с една тоалетна със седало и мивка. В основната сграда няма обективна възможност за обособяване на нови санитарни помещения – тоалетни и бани, както и на спални помещения. В сградата няма изграден асансьор. За потребителите, ползващи инвалидни колички и със затруднения в придвижването, достъпът до първия етаж до входа на сградата и двора е невъзможен, поради големия брой стъпала. В ДПЛД – с. Горско Косово има изградена система за повикване, но същата не функционира, голяма част от звънците в спалните помещения са изкъртени.

В резултат на извършената проверка по сигнал в дома са направени изводи, че се потвърждават данните за лошо състояние на материалната база; не са спазени стандартите и критериите за местоположение и материална база, съгласно изискванията на чл. 40е, т. 1, т. 3, т. 4 и т. 5 от ППЗСП, относно достъпност до всички помещения в специализираната институция за хора с увреждания, осигуряване на възможност за ползване от всяко настанено лице на спални помещения, помещения за хранене, санитарни помещения и други  с улеснен достъп до тях /броят на спалните и санитарните помещения е недостатъчен спрямо броя на настанените лица/; спалните помещения не са мебелирани и оборудвани по подходящ начин, съобразно установените потребности и личния избор на потребителите; монтираната система за повикване не функционира.

Неотносими съдът намира представените в последно съдебно заседание от страна на процесуалния представител на жалбоподателя писмо изх. № 30 от 12.05.2020г. и № 17-18-1/18.05.20г., тъй като касаят период след издаването на процесната заповед на 08.01.2020г. Същото важи и по отношение на предписание изх. № ЗП-01-202/19.11.2019г., което е със срок на изпълнение 30.05.2020г. Останалите доклади за извършена инспекция в обект за производство и търговия с храни от Българската агенция по безопасност на храните към Министерство на земеделието, храните и водите и задължителни предписания от извършени проверки са неотносими, доколкото не са във връзка с констатираните в заповедта неизпълнения на нормативни изисквания, а касаят други несъответствия /извършване на ремонт на стените в пералното помещения и осигуряване на рафтове с гладка повърхност, необходими за съхранение на спалното бельо/, които е без значение дали са отстранени или не.

Констатациите, довели до издаване на процесната заповед са потвърждава и от констативния протокол за извършена проверка със заповед № РД 01-1812/27.04.18г. на л. 144 – 185 от делото: спалните помещения на потребителите са разположени на първия етаж и са отделени от административния сектор с врата, която през по-голяма част от денонощието е заключена. Обособени са десет спални помещения, от които 6 стаи с по 6 легла, три стаи с по 7 легла и една стая с 3 легла. Броят на спалните помещения е недостатъчен спрямо броя на настанените потребители. Площта на спалните помещения варира от 12 кв.м. до 25.23 кв.м. и предвид броя на настанените лице, на един потребител е осигурено лично пространство, вариращо от 3.60 кв.м. пдо 4.00кв.м. Поради малкия размер на спалните помещения, не са осигурени индивидуални шкафчета и гардероби за всеки потребител. Общият брой  шкафчета при капацитет на специализираната институция от 60 места, е 26 шкафчета, а гардеробите са 8бр. Специализираната институция разполага само с три телевизора, които са поставени съответно в коридора, където се хранят част от потребителите, в дневната и в столовата. Санитарните помещения са две, от които едното с 2 тоалетни със седала и три мивки, а другото – с една тоалетна със седало и мивка. По време на мониторинга на двете седала в едната тоалетна липсвал капак, а мивката била счупена. Половината потребители се къпели в една баня с подвижен душ и мивка, а другата половина ползват за къпане мивка с маркуч в санитарния възел.

Констатирано е, че до момента, от доставчика на социалната услуга и от ръководството на дома не са предприети мерки за осигуряване на достатъчен брой санитарни помещения. В основната сграда няма обективна възможност за обособяване на нови санитарни помещения – тоалетни и бани. В представения на комисията инвестиционен проект „Ремонт, рехабилитация и пристройка столова на ДВД“ с. Горско Косово е констатирано, че в проекта не е предвидена реконструкция, с цел осигуряване на допълнителни спални помещения за потребителите, както и за изграждане на нови санитарни възли, предвид което дори и при осигуряване на финансов ресурс за изпълнението му, отново няма да са изпълнени част от стандартите и критериите за материална база /Приложение № 4/. На единия от двата входа е изградена рампа и по информация на директора предстояло изграждане на такава на другия вход, но в сградата няма асансьор, като за потребителите, ползващи инвалидни колички и със затруднения в предвижването, достъпът от първия етаж до входа на сградата и двора е невъзможен, поради големия брой стъпала. В ДПЛД с. Горско Косово имало изградена система за повикване в съответствие с изискванията на чл. 40е, т. 4 от ППЗСП, но същата не функционирала, поради постоянното й повреждане от потребителите, които по информация на директора, късат кабелите. Отново е изведен извод, че в дома не са спазени стандартите и критериите за материална база съгласно изискванията на чл. 40е, т. 1, т. 3, т. 4 и т. 5 от ППЗСП относно достъпност до всички помещения, осигуряване на възможност за ползване от всяко настанено лице на спални помещения, помещения за хранене, санитарни помещения и други с улеснен достъп /броят на спалните и санитарните помещения е недостатъчен спрямо броя на настанените лица/, спалните помещения не са мебелирани и оборудвани по подходящ начин, съобразно установените потребности и личния избор на потребителите; монтираната система за повикване не функционира.

Във връзка с направените констатации, комисията е дала задължителни предписания по отношение на предприемането на действия по спазване на стандартите и критериите за местоположение и материална база съгласно изискванията на чл. 40е, т. 1 от ППЗСП – да осигури достъпност до социалната услуга и всички помещения в нея за хора с увреждания със срок на изпълнение до 31.12.2018г., а относно спазването на чл. 40е, т. 5 от ППЗСП относно предоставяне на всяко настанено лице на спално помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин – със срок на изпълнение шест месеца от датата на връчване на констативния протокол. 

Същото се установява и от констативния протокол за извършена проверка със заповед № РД 01-1960/21.10.19г., в което е отразено, че Предписание № 4 за осигуряване на достъпност до социалната услуга на всички потребители за хора с увреждания е изпълнена само частично, като на единия вход през м. юни 2019г. е монтирана рампа за инвалидни колички. Предписание № 5 за спазване на чл. 40е, т. 5 от ППЗСП относно предоставяне на всяко настанено лице на спално помещение, мебелирано и оборудвано по подходящ начин, съобразно установените потребности  на лицето и неговия личен избор не е изпълнено. Направени са изводи, че не са предприети действия за правилното функциониране на монтираната система за повикване. От дадените 14 предписания, не са изпълнени 5, на 1 не може да се установи изпълнението, а едно е изпълнено частично. Измежду неизпълнените предписания е това относно изискванията на чл. 40е, т. 5 от ППЗСП за осигуряване на всяко настанено лице на спално помещение, мебелирано и оборудвано по  подходящ начин, съобразно потребностите на лицето и неговия личен избор.  

Не установява и позоваването на нецелесъобразност на оспорената заповед. Целта на оспорения акт е осигуряване на материална база, достъпност и средства за комуникация, гарантиращи нормален живот и здравословно състояние на потребителите на социалната услуга, а констатациите довели до издаването й са относно обстоятелства, които не покриват нормативните изисквания за това.

Не се споделят и твърденията на жалбоподателя за неспазен ред за проверка. В случая липсва законово изискване за формиране на комисия за проучване и разглеждане на случая и изслушване на заинтересовани лица.

 

 

По изложените доводи съдът приема, че Заповед № РД01-0010/08.01.2020 г. е законосъобразна - издадена е съгласно материалноправните норми, от компетентен по материя, по място и по степен административен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и съобразяване с целта на закона и не са налице основания за отмяна.

 

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд – В. Търново, пети състав,

 

Р    Е    Ш    И :

 

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на кмета на община Сухиндол против Заповед № РД01-0010/08.01.2020г. на Изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане за преустановяване на настаняването в Дом за пълнолетни лица с деменция – с. Горско Косово, община Сухиндол, обл. Велико Търново, потвърдена с Решение № РД05-26/05.02.2020г. на Министъра на труда и социалната политика, с която е наредено да бъде преустановено настаняването в Дома за пълнолетни лица с деменция.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

                                      

                                                

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: