Р Е Ш Е Н И Е
N……….
Гр.Варна………………2021г.
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Варненският
административен съд, Първи тричленен състав, в публично заседание на двадесет и
трети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВЕТА ПЕКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
ИСКРЕНА
ДИМИТРОВА
при
секретаря Светлана Стоянова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като
разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 1470 по описа на
Административен съд гр.Варна за 2021 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.208 от АПК вр.
чл. 63, ал. 1 ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на община Варна, подадена чрез ю.к.Б.против Решение № 260647/27.05.21г. по
НАХД №736/2021г. на ВРС, 23 състав, с което е отменено наказателно
постановление № 4/20.11.2020г. на заместник-кмета на община Варна, с което на Г.Д.Г.
е наложено административно наказание глоба в размер на 1000лв. на основание
чл.232 ал.5 т.7 пр.2 ЗУТ.
Касаторът
твърди, че решението на ВРС е неправилно и незаконосъбразно. Твърди, че изводите на ВРС, че НП е
издадено при наличието на съществени пороци, изразяващи се в липса на
доказателства относно авторството и датата на нарушението, което не е описано
по предвидения от закона начин с всички негови обективни характеристики, са
неправилни. Твърди, че при установяване на релевантните по делото факти не са
отчетени и обсъдени всички относими налични доказателства. Не е взето предвид,
че във възражението си срещу АУАН Г. не само не оспорва извършването на
вмененото му нарушение, но и изрично посочва, че той е поставил метален фургон
на процесното място при липса на предприети действия за снабдяване с
изискуемото разрешение. Това обстоятелство не е обсъдено и взето предвид от
въззивния съд, като възражението срещу АУАН не само не променят констатациите
на АНО, но и ги потвъждават. Наказващият орган е изпълнил задълженията си и е
потърсил доказателства за авторството на нарушението, като е извършил справка с
фирмата, доставила бетона за излетия фундамент на процесното място. Фактът, че
поръчител е бил Г. не води до прекия извод, че той физически е поставил фургона,
но го определя като субект на задължението за снабдяване с разрешение за
поставяне на преместваем обекти и по този начин като субект на нарушението по
чл.232, ал.5, т.7, пр.2 ЗУТ. С оглед характера на деянието-поставяне на
преместваем обект в противоречие с изискванията на чл.56 ал.2 ЗУТ, следва да са
приеме, че моментът на извършване на нарушението съвпада с момента на
извършване на проверката, тъй като в случая изпълнителното деяние се
осъществява чрез комбинация от действие и бездействие и не завършва със самото
поставяне на обекта, а продължава през цялото време до издаване на разрешение
или до премахване на обекта. Неправилно ВРС е установил нарушение на
нормативните изисквания за описание на нарушението в АУАН и НП, състоящо се в
липса на посочване на функционалното предназначение на обекта като критерий
дали за същия се изисква разрешение за поставяне, съгласно
приетата за нарушена правна норма- чл.56 ал.2 ЗУТ. Ирелевантно за
законосъобразността на АУАН и НП е конкретното посочване на функционалното
предназначение на фургона, тъй като от значение е единствено поставянето на
преместваем обект върху общинска собственост без съответното разрешение. Твърди,
че НП е издадено в съответствие с чл.57 ЗАНН, съдържа всички необходими
обстоятелства, обуславящи съставомерните признаци на деянието, а именно датата,
мястото на нарушението, поставеният преместваем обекти с неговите
характеристики, както и липсата на редовен документ, удостоверяващ разрешението
за поставяне на този обект, при наличието на доказателства за авторството на
нарушението. Правилно е определено деянието като нарушение на чл.56 ал.2 ЗУТ,
която предвижда преместваемите обекти, какъвто е и процесният метален фургон,
да се поставят след издадено разрешение по ред, установен с наредба на Общински
съвет. Моли настоящата
инстанция да отмени обжалваното решение и вместо него да
постанови
друго, с което да потвърди НП. Моли за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Ответната страна Г.Д.Г., чрез
процесуалния си представител адв.В., изразява становище, че жалбата е
неоснователна, а решението на ВРС е правилно и законосъобразно и следва да бъде
оставено в сила. Твърди, че изводите на ВРС, че не е установено по безсъмнен
начин, че на посочената в НП дата е извършител на нарушението, т.е. е субект на
нарушението, вменено с НП, са правилни и законосъобразни. Моли да му бъдат
присъдени направените по делото разноски.
Представителят
на ВОП
дава заключение, че жалбата е неоснователна, а решението
на ВРС е правилно, съобразено с установените факти и събраните доказателства и
следва да бъде оставено в сила.
Съдът, като
прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност,
съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от
фактическа и правна страна:
Производството
пред ВРС е образувано по жалба на Г.Д.Г.
против наказателно постановление № 4/20.11.2020г. на заместник-кмета на община
Варна, с което му е наложено административно наказание глоба в размер на
1000лв. на основание чл.232 ал.5 т.7 пр.2 ЗУТ.
За
да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че на
08.07.2020г. по повод получен сигнал от граждани, служители на Район
„Аспарухово“-Варна, сред които св.Д.-главен инспектор „Контрол по
строителството“, извършили проверка в поземлен имот с идентификатор №
10135.5203.17, който бил общинска собственост със статут на нива
и установили, че в
североизточната част на имота има излята бетонна плоча, върху която бил
поставен преместваем обект – „метален фургон“ с дължина около 7м., ширина около
2,50м. и височина около 2,70м. Фургонът бил изграден
от метална конструкция, която била обшита с метални плоскости, а покривът му
бил плосък и също изграден от метални плоскости. Към момента на проверката не
било установено дали обекта е електроснабден и водоснабден. Св.Д. не установил
датата, на която фургонът е бил поставен, но
констатирал, че към момента на проверката се намира върху бетонния фундамент. Въз
основа на данни от дневника на фирмата, доставила бетона, станало ясно, че
негов поръчител е въз.Г., който не бил в имота по време на проверката. Впоследствие
се установило, че на въззивника не е било издавано разрешение за поставяне на
преместваем обект в имота. За констатациите бил
съставен Констативен
протокол № 14/08.07.2020г., въз основа на който била издадена Заповед №
КС-ПО-1/29.07.2020г. от кмета на Район „Аспарухово“ за премахване на
поставения без разрешение преместваем обект. Бил съставен от св.Д. и акт за
установяване на нарушение, за това че на 08.07.2020г. около 10.00ч. в посочения
имот, общинска собственост, с начин на трайно ползване- нива, е поставил
преместваем обект – подробно описан фургон, без да има издадено разрешение за
поставянето му. Нарушението е квалифицирано по
чл.56
ал.2 от ЗУТ, с което бил осъществен състава на чл.232 ал.5 т.7 пр.2 от ЗУТ.
Актът
бил предявен на въз.Г., който отказал да го подпише,
което било удостоверено
с подписа на един свидетел. Не били направени
възражения, а в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН били депозирани
писмени възражения, във връзка с които било изготвено правно
становище, в което възраженията били приети за неоснователни. Въз основа на
съставения АУАН било издадено и обжалваното НП.
Сезираният
със спора съд е приел в мотивите си, че НП е издадено от компетентен
орган и в срок, като от доказателствата по делото безспорно се установява, че в
поземления имот, общинска собственост, е било установено наличието на метален
фургон, поставен върху бетонов фундамент, но е останало неясно защо е прието,
че именно Г. го е поставил там и то на 08.07.2020г. ВРС е приел, че при
съставяне на акта и при издаване на постановлението нарушението не е било
описано по предвидения в ЗАНН начин с всички негови обективни характеристики,
като нито
в акта, нито в постановлението е посочено към коя група попада установения в
обекта фургон с оглед функционалното му предназначение- дали е увеселителен или
е предназначен за административни, търговски и други обслужващи дейности,
поради което съдът
е поставен в невъзможност да извърши преценка относно това представлява ли
описаният обект преместваем обект, за който се изисква
разрешение за поставянето му съгласно приетата за нарушена правна норма.
Касационната
жалба е подадена в срок, от надлежна страна
и
при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за
разглеждане.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:
Настоящата инстанция споделя
изцяло установената от районния съд фактическа обстановка и правните му изводи
за незаконосъобразност на НП.
С обжалваното НП е наложено адинистративно наказание глоба
на Г. за административно нарушение на чл.56 ал.2 ЗУТ, с което е осъществил
състава на чл.232, ал.5, т.7, пр.2 ЗУТ, а именно: поставил е преместваем обект-
павилион в чужд имот- собственост на общината, без да има издадено разрешение
за поставяне на преместваем обект.
Правилни и законосъобразни са изводите на ВРС, че от
събраните доказателства не се установява по безспорен и категоричен начин, че
извършител на нарушението е именно наказаното лице. Нито в АУАН, нито в НП е
посочено по какъв начин е установено и въз основа на какви доказателства е
прието, че именно Г. е поставил преместваем обект в нарушение на наредбата на
чл.56 ал.2 ЗУТ. Този факт не е изследван от административнонаказващият орган,
чиято е тежестта да установи нарушението и неговия извършител. Изявленията в подадено
възражение не могат да установят това при липса на други доказателства. Следователно
е недоказано, че извършител на деянието, вменено с НП, е Г..
Правилни и законосъобразни са изводите на ВРС и относно
липсата на описание на нарушението с всички обективни негови характеристики.
Разпоредбата на чл.56 ал.2 ЗУТ въвежда изискване за издаване на разрешение за
поставяне само по отношение на преместваемите обекти по чл.56 ал.1 т.1 и 2, но
не и тези по т.3 и 4. В АУАН и НП
липсват констатации относно предназначението на преместваемия обект и попада ли
той сред тези, за поставянето на които следва да има издадено разрешение.
Предвид
гореизложеното, настоящата инстанция намира, че като е отменил НП ВРС е
постановил правилно и законосъобразно решение, което следва да бъде оставено в
сила.
Предвид
изхода на спора и направеното искане, на ответника по касация следва да бъдат
присъдени направените по делото разноски в размер на 300лв.- адвокатско
възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл.221,ал.2 от АПК вр.
чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна
Р
Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260647/27.05.21г. по
НАХД №736/2021г. на ВРС, 23 състав.
ОСЪЖДА община
Варна да заплати на Г.Д.Г., ЕГН ********** направените по делото разноски в
размер на 300лв.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.