Р Е Ш Е Н И Е
№ 2225/4.12.2020г.
град Пловдив, 04. 12. 2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ
к.с., в открито заседание на осемнадесети
ноември през две хиляди и двадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при
секретаря П. Ц. и участието на прокурора ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа
докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 2416 по описа за 2020
година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство
по чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Делото е образувано по касационна жалба от
К.Д.Т., с ЕГН **********, против Решение № 1299 от 10.08.2020г., постановено
по АНД № 2172 от 2020г. по описа на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден
електронен фиш /ЕФ/ серия К № 3347788 на ОД на МВР Пловдив, с който на К.Д. е
наложено административно наказание - ГЛОБА в размер на 600 лева за нарушение на
чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 189,
ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП.
Жалбоподателят счита, че така
постановеното решение от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като
от изложените доводи може да се направи извод, че се релевират касационни
основания по смисъла на чл.348 от НПК, а именно неправилно приложение на
материалния закон, поради което моли решението и електронния фиш да бъдат
отменени.
В съдебното заседание - касаторът не се явява, не се представлява.
Ответникът по касационната жалба – ОД на
МВР Пловдив не се представлява.
Представителят
на Окръжна Прокуратура – Пловдив дава заключение за неоснователност на така подадената
касационна жалба.
Пловдивският административен Съд –
двадесет и първи състав, след като разгледа по отделно и
съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира касационната
жалба за допустима и неоснователна по същество, поради следното:
За да
обоснове крайния си извод, състав
на Районния Съд е приел,
че по същество по безспорен начин е установен фактът на вмененото нарушение.
Касационната инстанция изцяло споделя
изложените съображения от районния съд, които от своя страна са сторени при
съвкупната преценка на събрания доказателствен материал и в изпълнение на
задължението за мотивираност на съдебните актове.
В по-общ план следва да се съобрази, че
правилото възведено в чл.189 ал.4 от ЗДвП е следното: “При нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за
което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от министъра на вътрешните работи.”
В случая Електронният фиш съдържа всички
реквизити, съобразно посочената правна норма, включително в обема, който
законът е установил и относно начина на описание на самото нарушение.
От ОД на МВР Пловдив е издаден процесния електронен фиш серия К № 3347788 затова, че на 29.08.2019г. в 12:11 часа на
бул. „Цариградско шосе“ № 51, с одобрено автоматизирано техническо средство
TFR1 –M № 546, било заснето движение на МПС „Ауди А8”, рег. №***, собственост
на „АВТОМОБИЛИ М.“ ЕООД, с ЕИК ***. Съобразно предвидената от закона възможност
А. М. - управител на дружеството – собственик подал декларация, в която посочил
като ползвател на превозното средство К.Т..
По отношение на последния санкциониран като нарушител е установено движение със
скорост от 91 км/ч., при въведено ограничение на скоростта 50 км/ч и отчетен
толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч.
По този начин касаторът е превишил
разрешената скорост с 41 км/ч. което било определено като нарушение по чл. 21,
ал.1 ЗДвП, въз основа на което бил издаден и електронен фиш, с който на
основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП е наложено
административно наказание – глоба в
размер на 600 лева.
Оспореното
решение е валидно, допустимо и правилно.
Съдът
е установил горната фактическа обстановка и след като е кредитирал събраните по
делото писмени доказателства – Електронен фиш, снимков материал, Удостоверение
за одобрен тип средство за измерване, Протокол № 4-32-19/08.03.2019г. от
проверка на мобилна система за видеоконтрол,
Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система
TFR1 – M 546/29.08.2019г., справка за първоначална регистрация на МПС,
декларация по чл.189, ал.5 ЗДвП, е достигнал до обоснован извод за извършено
нарушение от страна на К.Т.. Посочената
фактическа обстановка е установява по безспорен и категоричен начин от
писмените доказателства по делото, които съдът съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП е
кредитирал като ползващи се с
доказателствена сила.
Съгласно посочената за санкционна норма, а
именно чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП
предвижда, че за превишаване на разрешената скорост, извън населено място от 31
до 40 км/ч, е предвидена глоба в размер от 600 лв.
Нарушението е установено и заснето от
мобилно автоматизирано устройство, което с оглед Удостоверение за одобрен тип
средство за измерване № 10.02.4835 от
24.02.2010 г. мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение, тип TFR1–M, е от одобрен тип
със срок на валидност на удостоверението до 24.02.2020г. Посочената система за
наблюдение и регистрация на пътни нарушения е вписана в регистъра на одобрените
за използване типове средства за измерване под № 4835. Освен това мобилната
система за видеоконтрол „TFRM-1” e била проверена, с оглед Протокол № 4-32-19/
08.03.2019г., в който е констатирано, че същата съответства на одобрения тип.
Съгласно Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015
г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от
19.05.2015г./ издаването на електронен фиш за налагане на административни
санкции за нарушения на чл. 21, ал.1 и ал. 2 от ЗДвП, вече е допустимо на база
заснемане с мобилно автоматизирано техническо средство или система, каквото е в
настоящия случай.
Съдът е изложил подробни мотиви, които
изцяло се възприемат от настоящата инстанция и техното повтаряне не е
необходимо.
Съдът е приел, че са изпълнени изискванията на чл.10 от Наредба №
8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на
правилата за движение по пътищата и към материалите по делото е представен
протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система,
съпроводен със снимка на разположението на уреда, при работа с временно
разположени на участък от пътя АТСС.
Протоколът съдържа нормативно изискуемите
реквизити и представлява доказателство относно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, режима на
измерване, посоката за задействане и др. обстоятелства, необходими да бъде
извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш.
По преписката е приложен снимков материал,
от който се установяват точните дата, място на движение на автомобила, неговия
регистрационен номер и географските координати на разположение на техническото
средство и на регистриране на нарушението, измерената скорост на нарушителя от 94
км/ч.
С оглед на изложеното не са на налице
касационни основания по чл.348 ал.1 т.1 и т.2 НПК, а атакуваното решение на
Районния Съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и във
връзка с чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.
По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2
от АПК, Съдът
Р Е
Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 1299 от 10.08.2020г., постановено по АНД № 2172 от 2020г. по описа на Районен
съд – Пловдив
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: