Решение по дело №182/2024 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: 584
Дата: 22 април 2024 г. (в сила от 22 април 2024 г.)
Съдия: Бисерка Бойчева
Дело: 20247140700182
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

584

Монтана, 22.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Монтана - III състав, в съдебно заседание на двадесет и втори април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: БИСЕРКА БОЙЧЕВА
   

При секретар ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА и с участието на прокурора ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА КИРИЛОВА като разгледа докладваното от съдия БИСЕРКА БОЙЧЕВА административно дело № 20247140700182 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.42, ал.5 от Закон за местното самоуправление и местната администрация/ЗМСМА/, във връзка с чл.459 от Изборен кодекс/ИК/.

Образувано е по сигнал/жалба/ от И.Б.Л. ***, като представител на ПП ВМРО-БНД против Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм.

С жалба, вх.№958/12.04.2024г., ПП“Земеделски съюз Александър Стамболийски“,представлявана от председателя й С*** Я*** П*** ,чрез упълномощения пълномощник А.В.М. обжалва Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм.По жалбата е образувано адм.д.№194/2024г.по описа на АС-Монтана,присъдинено към настоящето адм.д№182/2024г. с Определение№535/12.04.2024г.на І състав на АС-Монтана.

С жалба, вх.№973/12.04.2024г.Б.Г.А. с постоянен адрес:*** ,в качеството му на кандидат за кмет на Община Вълчедръм от МК“Продължаваме промяната-Демократична България“/КП“Заедно за силна община/обжалва Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм.По жалбата е образувано адм.д.№196/2024г. ,присъединено към настоящето адм.д.№182/2024г.с Определение №544/15.04.2024г. на ІІ състав на АС-Монтана.

С определение №551/15.04.2024г.на настоящият ІІІ състав на АС-Монтана е оставена без разглеждане жалба , вх.№973/12.04.2024г.от Б.Г.А. с постоянен адрес:*** ,в качеството му на кандидат за кмет на Община Вълчедръм от МК“Продължаваме промяната-Демократична България“/КП“Заедно за силна община/ против Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм, и е прекратено производството по административно дело№182/ 2024г. в тази му част, на основание чл.159,т.8 АПК-оттегляне на жалбата.

С Разпореждане№563/16.04.2024г.е насрочено делото в ОСЗ с призоваване на страните и е указана тежестта на доказване. Доказателствата са писмени.

С протоколно определение от 18.04.2024г.в съдебно заседание е оставена без разглеждане сигнал/жалба/ от И.Б.Л. ***, като представител на ПП ВМРО-БНД против Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм и е прекратено производството по делото в тази му част.

След частичното прекратяване на делото по двете жалби, делото е продължило по жалба, вх.№958/12.04.2024г. от ПП“Земеделски съюз Александър Стамболийски“,представлявана от председателя й С*** Я*** П*** ,чрез упълномощения пълномощник А.В.М. против Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм. С оспореното решение е постановен отказ на ОИК-Вълчедръм да бъдат прекратени предсрочно пълномощията на И.Х.Б. ***, поради влязъл в сила акт за установен конфликт на интереси,по отношение на него , на основание чл.42,ал.1,т.11 от ЗМСМА.

В жалбата се претендира отмяна на решението като неправилно и незаконосъобразно, т.к. Общинска избирателна комисия– Вълчедръм не е съобразила, че в разглежданата хипотеза на чл.42,ал.1,т.11 ЗМСМА действа в условия на обвързана компетентност и при влязъл в сила акт за установен конфликт на интереси по отношение на сегашния кмет И.Б. е налице основание за пресрочно прекратяване на неговите пълномощия като кмет на Община Вълчедръм.

В съдебно заседание жалбоподателят ПП“Земеделски съюз Александър Стамболийски“,представлявана от председателя й С*** Я*** П*** ,чрез упълномощения пълномощник А.В.М. , не се явява и не се представлява.

Ответникът- Общинска избирателна комисия– Вълчедръм, явява се лично новия председател В*** Д*** ,който излага доводи за законосъобразност на оспореното решение на ОИК-Вълчедръм,доколкото ОИК-Вълчедръм не е знаела дали акта за установен конфликт на интереси е влязъл в сила.

Заинтересованата страна -И.Х.Б., не се явява, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

ОП-Монтана ,чрез прокурор Галя Александрова дава становище за основателност на жалбата.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

С Решение №РС-5103-23-019/26.02.2024 г. на КПК се ОТНЕМА: в полза на Община Вълчедръм от И.Х.Б. с ЕГН * сума в размер на: 142.93 лв. (сто четиридесет и два лева и деветдесет и две стотинки) лева, представляваща нетното дневно възнаграждение за 01.07.2021 г., получено от деянието, породили конфликт на интереси, на основание чл. 81, ал. 1 от ЗПКОНПИ (отм.);УСТАНОВЯВА конфликт на интереси по отношение на И.Х.Б. с ЕГН * (за мандат 2019 - 2023 г.) и в това му качество, лице заемащо висша публична длъжност по смисъла на чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ (отм.), за това че на 01.07.2021 г. и на 30.06.2022 г. е сключил Договор за отдаване под наем на земеделски имоти - частна общинска собственост с „ТИВА" ООД, представляващи земеделски земи с начин на трайно ползване „нива" и „лозе" в землището Вълчедръм, в частен интерес на свързано с него лице по смисъла на § 1, т. 15, б. "а" от ДР на ЗПКОНПИ (отм ). в нарушение на разпоредбата чл. 58 изречение второ, предложение първо от ЗПКОНПИ (отм, );НАЛАГА: глоба в размер на 5000 (пет хиляди) лв. на И.Х.Б. с ЕГН * на основание чл. 171, ал. 1 от ЗПКОНПИ (отм.) за осъществен конфликт на интереси по чл. 52 от ЗПКОНПИ (отм.), за извършено нарушение на разпоредбата на чл. 58 изречение второ, предложение първо от ЗПКОНПИ (отм.) на 01.07.2021 г. и на 30.06.2022 г. в качеството му на кмет на Община Вълчедръм и лице заемащо висша публична длъжност по смисъла на чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ (отм.).ОТНЕМА: в полза на Община Вълчедръм от И.Х.Б. с ЕГН * сума в размер на: 157.91 лв. (сто петдесет и седем лева и деветдесет и една стотинки) лева, представляваща нетното дневно възнаграждение за 30.06.2022 г., получено от деянието, породили конфликт на интереси, на основание чл. 81, ал. 1 от ЗПКОНПИ (отм.);УСТАНОВЯВА конфликт на интереси по отношение на И.Х.Б. с ЕГН * (за мандат 2019 - 2023 г.) и в това му качество, лице заемащо висша публична длъжност по смисъла на чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ (отм.). за това че на 01.07.2021 г. и на 30.06.2022 г. е издал Заповед № 795/01.07.2021 г и Заповед № 736/30.06.2022 г., в частен интерес на свързано с него лице по смисъла на § 1, т. 15, б. "а" от ДР на ЗПКОНПИ (отм.), в нарушение на разпоредбата чл. 58 изречение първо, предложение четвърто от ЗПКОНПИ (отм.);НАЛАГА: глоба в размер на 5000 (пет хиляди) лв. на И.Х.Б. с ЕГН * на основание чл, 171. ал. 1 от ЗПКОНПИ (отм.) за осъществен конфликт на интереси по чл. 52 от ЗПКОНПИ (отм.). за извършено нарушение на разпоредбата на чл. 58 изречение първо, предложение четвърто от ЗПКОНПИ (от.) на 01.07.2021 г. и на 30.06.2022 г., в качеството му на кмет на Община Вълчедръм и лице заемащо висша публична длъжност по смисъла на чл. 6, ал. 1. т. 32 от ЗПКОНПИ (отм.).

Решението е връчено на адресата И.Б. на 06.03.2024г.,чрез служителя Е*** И*** в общината ,видно от разписка и проследяване на товарителница на л.67-69 от делото и същият не го е обжалвал.Връчването е извършено по месторабота-Община Вълчедръм и е получено от служителя Е*** И*** със задължение да го предаде.Решението е и изпълнено,платени са глобите от страна на И.Б.,видно от квитанция на л.82 от делото.Решението като връчено редовно на 06.03.2024г. и не обжалвано в 14 -дневен срок ,е влязло в сила на 21.03.2024г.

До Общинска избирателна комисия–Вълчедръм е подаден Сигнал относно Решение на КПК , и е направено искане предвид установения конфликт на интереси по отношение на И.Б., в качеството му на кмет на Община Вълчедръм, и на основание чл.42, ал.1,т.11 ЗМСМА в условията на обвързана компетентност общинската избирателна комисия да изпълни възложените й съгласно закона задължения и в тридневен срок от получаване на настоящия сигнал да обяви предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета И.Б., с оглед установяването на конфликт на интереси по ЗПКОНПИ спрямо последния.

С протокол №37/06.04.2024г. Общинска избирателна комисия– Вълчедръм е разгледала Сигнала и след проведено обсъждане и гласуване ,е постановила Решение№144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм, с което е постановен отказ на ОИК-Вълчедръм да бъдат прекратени предсрочно пълномощията на И.Х.Б. ***, поради влязъл в сила акт за установен конфликт на интереси,по отношение на него , на основание чл.42,ал.1,т.11 от ЗМСМА.

При така изяснената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване пред Административен съд -Монтана е Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм, с което на основание чл.87, ал.1, т.1 от ИК, вр. с чл.42, ал.1, т.11 от ЗМСМА, е постановен отказ да бъдат прекратени предсрочно пълномощията на И.Х.Б. ***, поради влязъл в сила акт за установен конфликт на интереси,по отношение на него , на основание чл.42,ал.1,т.11 от ЗМСМА.

Съгласно чл.42, ал.5 ЗМСМА решенията и отказите на общинската избирателна комисия по ал.3, както и отказите по ал.4 може да се оспорват пред съответния административен съд от заинтересуваните лица или от централните ръководства на партиите, компетентни съгласно устава, и ръководствата на коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които са представени в общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на чл.459 от Изборния кодекс.

Предвид така очертания кръг от активно легитимирани субекти, които имат право да оспорят решението на Общинска избирателна комисия–Вълчедръм, съдът приема, че жалбата на ПП“Земеделски съюз Александър Стамболийски“, представлявана от председателя й С*** Я*** П*** ,чрез упълномощения пълномощник А.В.М. против Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм е процесуално допустима,като подадена от легитимирано лице и в срок, а разгледана по същество е и ОСНОВАТЕЛНА.

Решението на Общинска избирателна комисия–Вълчедръм е постановено от компетентен орган по чл.42, ал.4 ЗМСМА и при спазване на изискването за кворум по чл.85, ал.3 от ИК, но е незаконосъобразно поради противоречие с материалноправните разпоредби, което е основание за отмяната му съгласно чл.146, т.4 от АПК.

По силата на чл.42, ал.1, т.11 ЗМСМА пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията.

От своя страна разпоредбата на чл.42, ал.4 ЗМСМА постановява, че в тридневен срок от получаване на справката и документите, удостоверяващи обстоятелствата по ал.1, т.11 общинската избирателна комисия обявява прекратяване на пълномощията на кмета.

Съгласно чл.7, ал.1 от Закона за противодействие на корупцията, Орган за превенция и противодействие на корупцията и установяване на конфликт на интереси по смисъла на този закон е Комисията за противодействие на корупцията.

Съгласно чл.70 ЗПК Конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба.Според нормата на чл.71 ЗПК Частен е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лице, заемащо публична длъжност, или за свързани с него лица, включително всяко поето задължение,а съгласно чл.72 ЗПК Облага е всеки доход в пари, парични средства или в имущество, включително придобиване на дялове или акции, както и предоставяне, прехвърляне или отказ от права, получаване на стоки или услуги безплатно или на цени, по-ниски от пазарните, получаване на привилегия или почести, помощ, глас в полза на избор, подкрепа или влияние, предимство, получаване на или обещание за работа, длъжност, дар, награда или обещание за избягване на загуба, отговорност, санкция или друго неблагоприятно събитие.

Съгласно чл.62,ал.1 ЗПК Всеки, който разполага с данни за корупция или за конфликт на интереси по смисъла на този закон за лице, заемащо публична длъжност, може да подаде сигнал до Комисията. Сигналите може да се подават лично или чрез адвокат по пълномощие.

Съгласночл.85 ЗПК Лице, заемащо публична длъжност, по отношение на което е установен конфликт на интереси или съответно нарушение на чл. 86 или 87, няма право в продължение на една година от влизането в сила на решението, с което е установен конфликт на интереси, да заема публична длъжност. В посочения срок лицето не може да участва в избори и да заема публична изборна длъжност.

Разпоредбата на чл.42,ал.1,т.11 ЗМСМА разпорежда ,че Пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно: при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията;Следователно хипотезата по чл. 42, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА е от категорията на безусловните основания за прекратяване на пълномощията на кметовете, в който случай ОИК действа при условията на обвързана компетентност.

Доколкото в случая с влязло в сила на 21.03.2024 г. Решение № РС-5103-23-019/26.02.2024 г. на КПК е установено наличие на конфликт на интереси по отношение на И.Б., в качеството му на кмет на община Вълчедръм, то са налице предпоставките на посочените разпоредби и ОИК- Вълчедръм е била длъжна в тридневен срок от получаване на писмото от комисията, с което са представени доказателства, установяващи изискуемите условия, да постанови решение за прекратяване пълномощията на кмета на община Вълчедръм.

За разлика от уредбата на чл.42, ал.3 ЗМСМА, то в настоящата по чл.42, ал.4 ЗМСМА ОИК нито дава възможност за представяне на възражение, нито има какво да коментира и обсъжда, след като е установила безспорно наличието на залегналите в чл.42, ал.1, т.11 ЗМСМА предпоставки.

В тази връзка от една страна Общинска избирателна комисия–Вълчедръм посочва в протокола от заседанието си, че се установява конфликт на интереси и действа в условия на обвързана компетентност, а от друга постановява отказ да обяви прекратяване на пълномощията на кмета, без да излага каквито и да е съображения в тази насока, което води немотивираност и необоснованост на постановеното решение.

Принципът за законност залегнал в чл.4, ал.1 АПК задължава административния орган да действа в рамките на правомощията си, установени в закона и в този смисъл текстовете на чл.42, ал.4 и чл.42,ал.1,т.11 от ЗМСМА са ясни и разпореждат точно дължимото поведение на административния орган, а именно да обяви прекратяване пълномощията на кмета, като не е предвидена друга алтернатива.

В хипотезата на чл.42, ал.4 ЗМСМА във връзка с чл.42, ал.1, т.11 ЗМСМА административният орган действа при условията на обвързана компетентност и няма възможност да преценя дали да прекрати или да не прекрати пълномощията на кмета.

Като не се е съобразила с посоченото Общинска избирателна комисия– Вълчедръм е постановила решението си в противоречие с материалноправни разпоредби на чл.42, ал.4 и чл.42,ал.1,т.11 от ЗМСМА.

Основният довод на ответника в с.з. е, че ОИК-Вълчедръм не е изпълнила решението на КПК и не е прекратила предсрочно пълномощията на кмета на община Вълчедръм ,поради фактът, че не е знаела дали същото е влязло в сила.Този довод не се споделя от настоящия състав ,доколкото в самия протокол ОИК е констатирала ,че след получен сигнал вх.№241/05.04.2024г. за изпълнение на решение на КПК,изпратено от нея до ОИК-Вълчедръм ,както и при наличие на регистър на влезли в сила решения на КПК ,както и данни по преписката, че решението е влязло в сила на 21.03.2024г.,ясно е, че същата действа при обвързана компетентност и следва да прекрати предсрочно пълномощията на кмета на основание чл.42,ал.1,т.11 ЗМСМА.Решението е и изпълнено ,като кмета И.Б. е внесъл наложените му глоби с решението ,за което по делото е приложена квитанция.В този смисъл ирелевантно по делото е ,че същият е внесъл жалба срещу решението на КПК на 12.04.2024г. много след влизането му в сила и по него е образувано адм.д.№195/2024г.В този смисъл решението на ОИК-Вълчедрвъм е незаконосъобразно.Ето защо обжалвания административен акт следва да бъде отменен, а преписката да се върне на Общинска избирателна комисия–Вълчедръм за постановяване в тридневен срок на решение, съобразно мотивите на настоящото решение по тълкуване и прилагане на закона.

Водим от горното, АС-Монтана-ІІІ състав

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение №144-МИ/06.04.2024г.на ОИК-Вълчедръм, което е постановен отказ на ОИК-Вълчедръм да бъдат прекратени предсрочно пълномощията на И.Х.Б. ***, поради влязъл в сила акт за установен конфликт на интереси,по отношение на него , на основание чл.42,ал.1,т.11 от ЗМСМА.

ВРЪЩА преписката на Общинска избирателна комисия–Вълчедръм за постановяване на решение, съобразно мотивите на съдебното решение по тълкуване и прилагане на закона, в тридневен срок от влизане в сила на настоящото решение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се изпрати на Централната избирателна комисия и на председателя на общинския съвет в тридневен срок от влизането му в сила.

Съдия: