Решение по дело №1068/2018 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 254
Дата: 15 май 2019 г. (в сила от 16 декември 2019 г.)
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20187170701068
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 254

 

гр. Плевен, 15 май 2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, втори състав, в открито съдебно заседание на девети април две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                          

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

 

при секретар Бранимира Монова, като разгледа докладваното от съдията Господинов административно дело № 1068  по описа на съда за 2018 год. и  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс  във вр. с чл.220 от Закона за митниците.

Делото е образувано по жалба от „Новамед Хелткеър” ООД гр.Плевен, ул. „Серес” № 12, вх. А, ет. 4, ап. 12, с ЕИК *********, представлявано от Б.Н., чрез адв. С.Ж. със съдебен адрес ***, против решение от 05.11.2018 г. към ЕАД 18ВG004306H0021774/ 13.09.2018г., изх.   № 32- 319421/05.11.2018 год.  на Началника на Митница- Свищов, с което не е приета декларирания в кл. 33 на ЕАД № 18BG004306Н0021774/13.09.2018 год. код по ТАРИК за стоките, описани в кл.31 на декларацията и е определен нов код по ТАРИК за стоките (колона „Код по ТАРИК“), съответстващи на тяхното описание. С решението са начислени за досъбиране държавни вземания - мито в размер на 7 632,43 лв. и ДДС в размер на 1 546, 64 лв.

В жалбата се излагат доводи, че решението е незаконосъобразно и като такова се иска да бъде отменено изцяло. Жалбоподателят твърди, че основание за увеличаване стойността на държавните вземания е извършена проверка на митническите декларации, в следствие на което са променени тарифните номера, под които е декларирана стоката. Новите тарифни кодове са с по-висока ставка на митото, поради което митническите органи са изчислили вземания за досъбиране – мито и съответното му ДДС. Предмет на спора е стока, описана в ЕАД като “акумулаторни инвалидни колички и резервни части към тях”, за която деклараторът правилно е посочил тарифен номер **********, а именно “инвалидни колички и други превозни средства за инвалиди, дори с двигател или с друг вид придвижващо устройство”, а за резервните части- **********, отнасящ се за “части и принадлежности за превозните средства от № 8711 до № 8713 за инвалидни колички и други превозни средства за инвалиди”. Сочи се, че според Митницата стоките следва да се класират в позиция 8703 и по- специално с тарифен номер 87311018, отговарящ на “други” на позиция с описание на стоките “превозни средства, специално предназначени за придвижване върху сняг, специални превозни средства за транспорт на хора върху игрища за голф и подобни превозни средства”. Сочи се, че основният  и единствен аргумент за промяна на тарифното класиране е дефиницията, дадена в Обяснителните бележки към Комбинираната номенклатура на ЕС /ОБКН/, като съгласно тях от тарифен номер 87139000 по КН се изключват превозните средства с двигател, които са оборудвани с отделна и регулируема кормилна колона и се класират в позиция 8703 на КН, като пътнически автомобилни превозни средства, предназначени за транспорт на хора, като е налице и позоваване на ра.егламент 718:2009г. На ЕК. Според жалбоподателя регламент 718/2009г. На ЕК би бил приложим само, ако преднацзначението на стоките не е за инвалиди, а в конкретния случай митницата е следвало да изследва дали процесните стоки са такива, което не е сторено в хода на административото производство. Взети са предвид единствено техническите характеристики от сайта на производителя, но напълно са игнорирани издадените от производителя и приложени към ЕАД сертификати и декларация, сочещи, че количките са предназначени само и единствено за инвалиди. Излагат се доводи, че решението е издадено без да се отчита наличието на постановено решение по преюдициално дело № С-198/15 на съда на ЕС /СЕС/ от 26.04.2016 г. , което има задължителна сила за съдилищата и дава тълкуване на КН относно тарифното класиране на стоките от позиция 87139000 и 87031018 с оглед предназначението на стоките.  В решението съдът е постановил, че обяснителните бележки към КН, изработени от Комисията, съществено допринасят за тълкуването на обхвата на различните тарифни позиции, без обаче да имат задължителна правна сила - решения С-250/05, С-370/08. Съдът е доразвил тълкуването си, че “обяснителните бележки към комбинираната номенклатура не могат да променят обхвата на тарифните позиции от същата комбинирана номенклатура”. Съдържанието на обяснителните бележки трябва да отговаря на разпоредбите на КН и не би могло да променя нейния обхват – решение от 27.11.2008 г. по дело С-403/07. По отношение на позиции 8703 и 8717 от Комбинираната номенклатура, Съдът на ЕС е констатирал, че от самото заглавие на посочените позиции е видно, че разликата между тях се дължи на факта, че първата позиция обхваща общо средствата за транспорт на хора, докато втората се прилага специално за средства за транспорт на хора с увреждания. Според жалбоподателя ответникът е изходил само от техническите характеристики на стоките, без да е отчел обстоятелството, че съгласно решение С-198/15 предназначението на продукта може да бъде обективен критерий за класиране, доколкото това предназначение е вътрешноприсъщо на този продукт, като последното трябва да се прецени в зависимост от обективните характеристики и свойства на продукта. В този смисъл са и решения от 1.06.1995 г. по дело С-459/93 г., решение от 5.04.2001 г. по дело С-201/99, решение от 18.06.2007 г. по дело С-142/06. В случая предназначението на продукта, с оглед обективните му характеристики и свойства, е да бъде специално използван от лица с увреждания, като такова използване се квалифицира като основно или логично за този вид превозни средства. Процесните стоки са описани в сайта на декларатора именно като помощни средства за инвалиди, които допринасят за по-добро качество на живот, тъй като позволяват на лица с намалена подвижност на долните крайници да излизат от дома самостоятелно и да изминават по-дълги разстояния. В решение С-198/15 Съдът на ЕС е направил извод, че “обстоятелството, че спорните превозни средства по главното производство могат да бъдат използвани при необходимост от лица без увреждания е без въздействие за тарифното класиране на тези превозни средства в позиция 8713 от КН, тъй като тези превозни средства не са подходящи, поради тяхното първоначално предназначение, за други лица, които не страдат от увреждане.” В тази връзка според жалбоподателя е без значение, че процесните стоки могат да бъдат използвани от възрастни хора с намалена подвижност, без да са инвалиди, тъй като предлаганите стоки са предназначени за използване от инвалиди, според тяхната степен на увреждане и остатъчни функции. Твърди се, че процесните стоки се различават по технически параметри и предназначение от тези, описани в регламент 718/2009г. На ЕК, а именно не съвпадат по габарити, мощност и скорост с описаните в регламента, имат седалка, която се регулира вертикално и хоризонтално, завърта се около оста си и може да се изнася настрани, за да бъде улеснен потребителят при сядането, имат подлакътници и подложка за краката, както и електромагнитни спирачки. Доказателство, че стоките са предназначени за инвалиди е и факта, че са придружавани от документ, удостоверяващ, че са медициско изделие по смисъла на чл. 1, т.2 от Директива 93/42ЕИО на Съвет от 14.06.1993 г. Според СЕС думата “инвалид”, използвана в позиция 8713 от КН, трябва да има по-целенасочен обхват, произтичащ от самостоятелното тълкуване на правото на Съюза, при което да се отчитат контекстът на разпоредбата и целта на разглежданата правна уредба. Твърди се, че е безспорно, че превозните средства в позиция 8713 от КН са проектирани с цел да служат в помощ на лицата, засегнати от ограничение на способността за ходене, което по естетвото си може да се квалифицира като нелеко. Съдът на ЕС приема, че думата “инвалид” в позиция 8713 трябва да се тълкува в смисъл, че обозначава лицата, засегнати от нелеко ограничение на способността за ходене. Излагат се доводи, че указанията на Агенция “Митници” не са съобразени с тълкуването на КН, дадени от Съда на ЕС по дело С-198/15, тълкуването на органа е неправилно, тъй като се изхожда единствено от техническите характеристики на стоките, като се предполага и евентуално използване на продуктите от лица без увреждания, но не е отчетено, че тарифното класиране взема предвид не възможната, а само предвидената употреба, преценена въз основа на обективни характеристики и свойства на продукта, към датата на вноса. По отношение промяната на тарифния номер на резервните части се сочи, че тя е направена предвид промяната на тарифния номер на акумулаторните инвалидни колички, тъй като те следват режима на стоките, за които са предназначени. Всички декларирани резервни части са за модели на инвалидни колични, поради което правилно е посочен и тарифния им номер при подаване на ЕАД. В заключение се прави искане да бъде отменено оспореното решение.

Постъпил е писмен отговор от ответника, в който се оспорва подадената жалба. Излагат се доводи, че техническите характеристики и параметрите обосновават категоричен извод, че процесните стоки не са предназначени за инвалиди, независимо от обстоятелството, че биха могли да се ползват и от лица с увреждания. Посочва се, че наличието на кормилна колона изключва възможността този вид изделия да се употребяват от лица с увреждания на горните крайници. Твърди се, че типичните колички, предназначени за хора с увреждания нямат такава колона пред ползуватели, те се придвижват с асистент, или са оборудвани с джой- стик в самите подлакътници. Излагат се доводи, че наличието на кормилна уредба е равнозначно на наличието на отделна кормилна колона, а обстоятелството, че е възможно ползването на въпросните скутери от лица със затруднено движение не ги прави инвалидни колички. Оспорва се интерпретацията от страна на жалбоподателя на тълкуването с решение на СЕС от 26.05.2016 г. по дело С- 198/15г., което касае позиция 8713 от КН. Твърди се, че последното е пряка последица от погрешното тълкуване на обяснителните бележки към КН и обективните технически показатели на самите стоки. Изразява се твърдение, че в конкретния случай се касае за продукт, който е предназначен за хора без затруднение в предвижването, но техническите му парактеристики го правят използваем и от инвалиди. Техническите поктазатели, които определят стоката като такава за неинвалиди са наличието на кормилна уредба и максимална скорост. Сочи се, че класирането на превозните средства, предмет на ЕАД е дадено в Обяснителните бележки към КН на ЕС, съгласно които за код 87139000 по КН, от него се изключват превозните средства с двигател, които са оборудвани с отделна регулируема кормилна колона и се класират в позиция  8703 на КН като пътнически автомобилни правозни средства, предназначени за транспорт на хора. Твърди се, че изложеното в жалбата е в противоречие с регламент (ЕО) № 718/2009 г. на Комисията и се излагат доводи, че класирането в позиция 8713 е изключено, тъй като превозното средство не е специално предназначено за транспорт на инвалиди и не притежава приспособления за улесняване на инвалидите, както е описано в обяснителните бележки към Хармонизираната система за позиция 8713 и обяснителните бележки към Комбинирана номенклатура за подпозиция 87139000, съгласно които от код по ТАРИК ********** се изключват превозните средства с двигател, оборудвани с отделна и регулируема кормилна колона и същите се класират в позиция 8703.Сочи се, че  за да се класират в позиция 8713 от КН, посочените превозни средства трябва да имат максимална скорост от 10 км.ч., максимална широчина 80 см., два комплекта колела, които са в контакт със земята, специални приспособления за определяне на посоката и др. елементи за контрол, които обикновено са фиксирани към едно от облегалата за лактите и никога не са представени като отделна кормилна колона. Оспорват се доводите от жалбата, че обжалваният административен акт е в противоречие с  решение по дело С 198/15 г. и се сочи, че е налице едно превратно тълкуване на същото. Оспорва се доказателствената стойност на приложените декларации за съответствие, тъй като за тарифното класиране на стоките  предназначението на продукта може да бъде обективен критерий за класиране, доколкото обаче това предназначение е вътрешноприсъщо на продукта, а не декларирано, заявено от производителя или вносителя. Излагат се доводи, че по силата на чл.9, параграф 1, б.“а“, второ тире и чл.10 от регламент № 2658/87 ЕК приема обяснителни бележки към КН, в които е включен допълнителен текст с оглед нейното единно прилагане. Според него код 8713инвалидни колички и други превозни средства за инвалиди, дори с двигател или друг вид придвижващо устройство, подпозиция 87139000- Други, въвежда следните разграничителни критерии : Превозните средства с двигател, специално предназначени за инвалиди, се различават от превозните средства от позиция 8703 главно, защото имат :

-         Максимална скорост от 10 км/ч, приблизително равняваща се на скоростта на бърз ход;

-         Максимална широчина- 80 см;

-         Два комплекта колела, които са в контакт със земята;

-         Специални приспособления за улесняване на инвалидите /напр. подложки за краката/;

Тези превозни средства могат да имат:

-         Допълнителен комплект колела против преобръщане;

-         Лесни за боравене, управление и др. контролни елемент (например ръкохватка за управление) ; тези контролни елементи по принцип са закрепени към една от облегалките; те никога не са под формата на отделна и регулируема кормилна колона.

Твърди се, че процесните скутери се отличават именно поради наличието на отделна регулируема колона, поради което същите се класират в позиция 8703, тъй като се касае за превозно средство, което по обективните му характеристики и свойства не е предназначено специално за използване от лица с увреждания. Тарифното класиране взема предвид не възможната, а само предвидената употреба, преценена въз основа на обективните характеристики и свойствата на продукта към датата на неговия внос. Сочи се, че при тълкуването на позиция 8703 изрично се казва, че обстоятелството, че електромобили могат да бъдат използвани при необходимост от лица с увреждания или дори, че могат да бъдат приспособени за използване от последните, е без значение за тарифното класиране на тези превозни средства в позиция 8703 от КН. И обратното- обстоятелството, че превозните средства могат да бъдат използвани при необходимост от лица без увреждания, е без въздействие за тарифното класиране на тези превозни средства в позиция 8713 от КН, тъй като тези превозни средства не са подходящи, поради тяхното първоначално предназначение за други лица, които не страдат от увреждане. При тези съображения се посочва, че процесните скутери надвишават максималната скорост от 10 км/ч, т.к. модел 4028 развива максимална скорост от 13 км/ч., а 4025- 10,5. Налице са отклонения и в ширината на процесните скутери, т.к. модел 4028 е с ширина 64 см, модел 4025 с ширина 62 см, които са под определената такава за превозни средства за инвалиди, която е 80 см. Сочи се, че и двата модела притежават четири ходови колела , но предвид размерите им /25 см и 33 см/ същите не са подходящи за движение по меки, неравни, незащитени повърхности- трева, чакъл, пясък. Излагат се доводи, че в тилната част на скутера са монтирани 2 бр. допълнителни колела против преобръщане, които обаче не са подходящи за движение в уличния трафик, по платна с повишена грапавост, с големи възходящи наклони, нямат стоп светлини, дълги светлини, високи ускорителни качества и мощност и др. Акцентира се на обстоятелството, че скутерите са оборудвани с регулируема кормилна колона, свързана с рамковата конструкция на скутера, като завиването наляво и надясно се осъществява чрез едновременно движение на лоста в желаната посока с една ръка или пръст и движение на ръкохватките на волана. Твърди се, че не са налице специални подложки за крака или други допълнителни специални приспособления за инвалиди. Не се оспорва обстоятелството, че седалката е с възможност за регулиране, че е налице възможност за изместването ѝ и завъртане на 360 градуса, с широки подлакътници, които са вдигат и падат, което облекчава качването, сядането и ставането от седалката. Сочи се обаче, че контролните елементи- лост и др. бутони върху арматурното табло, макар и лесни за боравене и управление, изискват допълнително усилие върху ръкохватките, за да бъде осъществено завъртане в желаната посока. Те се намират върху арматурното табло и кормилната колона, а не са закрепени върху облегалките, което е основният отличителен белег, който разграничава скутерите от акумулаторните инвалидни колички, предназначени само за инвалиди. Всички тези характеристики определят скутера като подходящо средство за бързо придвижване на по- големи разстояния в градска среда, но липсват редица специални приспособления за улесняване на инвалидите, които да обосноват извод, че същите са проектирани с такава цел, поради което евентуалното им ползване при необходимост от инвалиди е без значение за тарифното класиране в позиция 87031018.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат Ж. с надлежно пълномощно на л.66 от делото, която поддържа жалбата на заявените в нея основания. Излага подробни съображения за основателност на жалбата, моли съда да отмени атакувания акт и да присъди на жалбоподателя направените деловодни разноски.

Ответникът по жалбата-Началникът на Митница Свищов, в съдебно заседание чрез процесуалния си представител юрк.Я. оспорва жалбата. Излага подробни съображения за нейната неоснователност, позовава се на обяснителните бележки към КН, акцентира върху техническите показатели на моделите и предназначението им за здрави лица. Пледира за отхвърляне на жалбата.

Административен съд - Плевен, втори състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на оспорване е против решение от 05.11.2018 г. към ЕАД 18ВG004306H0021774/ 13.09.2018г., изх.   № 32- 319421/05.11.2018 год.  на Началника на Митница- Свищов, с което не е приета декларирания в кл. 33 на ЕАД № 18BG004306Н0021774/13.09.2018 год. код по ТАРИК за стоките, описани в кл.31 на декларацията и е определен нов код по ТАРИК за стоките (колона „Код по ТАРИК“), съответстващи на тяхното описание. С решението са начислени за досъбиране държавни вземания - мито в размер на 7 632,43 лв. и ДДС в размер на 1 546, 64 лв.

В решението е посочено, че с ЕАД са поставени под режим  „допускане за свободно обращение“ несъюзни стоки, описани в кл.31, както следва: стока № 1 – акумулаторни /електрически/ инвалидни колички/тип електрически инвалиден скутер, модел 4028- 10 броя, модел 4025- 30 броя, модел 4022- 20 броя, декларирани с код по ТАРИК 8713 90 00 00, със ставка на мито към датата на вноса 0 %; стока № 2 – резервни части за акумулаторни инвалидни колички модели № 1018, 4022, 4025, 4028, 1032 съгласно приложен опаковъчен лист, с деклариран код по ТАРИК 8714 20 00 00, със ставка на мито към датата на вноса 0 %; стока № 3- акумулаторни батерии за инвалидни колички за модел 1018- 35 Ah- 10 бр., за модел4028- 55 Ah- 15 броя, за модел1032- 35 Ah- 8 броя. Декларираният код по ТАРИК е 8507 80 00 90 със ставка на мито към датата на вноса 2,70 %.

На основание чл.84, ал.1, т.1 вр. чл.6 от Закона за митниците административният орган е извършил последваща проверка на декларираното от МБ Плевен и ТМУ Свищов, в следствие на което е приел, че модели 1018 и 1032 отговарят напълно на техническите показатели и конструкция на инвалидните колички от позиция 8713 на КН. Счел е обаче,че от горната позиция следва да се изключат превозните средства с двигател, оборудвани с отделна регулируема  кормилна колона и същите следва да се класират в позиция 8703. С цел уточняване специфичните технически показатели и параметри органът е направил справка в сайта на изпращача за техническите данни за внасяните стоки, имащи значение за тарифното класиране. От тези данни е установил, че скутерите – модел 4022, 4025 и 4028 са със следните параметри: максимална скорост 13 км/час за модел 4028, за модел 4025 тя 3 10,5 км/ч, а за модел 4022 е 10 км/ч; максимална широчина на скутерите модел 4028- – 64 см., за модел 2025 и модел 4022 е 62 см., като са оборудвана с отделна и регулируема кормилна колона и контейнер за багаж.Върху кормилната колона се намира арматурно табло с лесни за боравене бутони, скоростен лост за движение напред- назад и за спиране, лесен за управление. Платформата на скутерите е хоризонтална и свързана с предната и задната част на скутера, разположена е ниско спрямо земната повърхност, върху нея е монтирана гумена подложка за краката. Няма специални подложки за крака или други допълнителни специални приспособления за инвалиди.

С писмо № 32-287475 от 05.10.2018 г. дружеството е уведомено за започването на административното производство, като му е дадена възможност да изрази становище и да представи допълнителни доказателства. В отговора си жалбоподателят изложил твърдение, че предназначението на акумулаторните колички е изключително за инвалиди и тяхната последваща реализация /продажба/ на правоимащи лица е критерий, който следва да се отчита при тарифното им класиране.

Административният орган е приел, че при с оглед характеристиките и параметрите на декларираните превозни средства, същите не са предназначени за използване само от инвалиди, но могат да бъдат ползвани и с такова предназначение. Позовал се е на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 718/2009 г. от 04.08.2009г. на Комисията като е посочил че превозното средство трябва да бъде класирано под код под КН 8703 10 18 като МПС, предназначени главно за транспорт на хора с параметри, подробно описани в решението. Класирането според органа се определя от общите правила 1 и 6 за тълкуване на комбинираната номенклатура и от формулировката на кодове по КН 8703, 8703 10 и 8703 10 18, които определят превозното средство от специален вид за транспорт на хора. Според органа класирането в позиция 8713 е изключено, т.к. превозното средство не е специално предназначено за транспорт на инвалиди и не притежава приспособления за улесняване на инвалидите, както е описано и в обяснителните бележки към Хармонизираната система за позиция 8713 и ОБКН за подпозиция 8713 90 00. Посочено е, че от код по ТАРИК 8713 90 00 00 се изключват превозни средства с двигател, оборудвани с отделна и регулируема кормилна колона и същите се класират в позиция 8703, каквито органът е приел, че са декларираните превозни средства. По отношение тарифното класиране на резервните части, предназначени за акумулаторните инвалидни колички, които следва да се класират в позиция 8708 на КН, която се отнася за „Части и принадлежности за автомобилни превозни средства от № 8701 до 8705“. Останалите резервни части следват свой собствен режим на основание забележка 2 към раздел ХVII „Транспортни съоръжения“ от КН, съгласно която забележка 2 конкретно посочените от буква „а“ до „л“ пособия не се считат като части или принадлежности, дори когато същите са предназначени за транспортни съоръжения. В табличен вид в решението са определени нов код по ТАРИК, като са посочени цените, митническата стойност, мито – ставка и размер, данъчна основа и нов размер на ДДС. Посочено е, че се определят за досъбиране държавни вземания мито в размер на 7 632,43 лв. и ДДС в размер на 1 546,64 лв., като сумата е обезпечена с депозит в размер на 9 287, 04лв.

По делото са назначени съдебно-икономическа и съдебно-техническа експертизи, неоспорените заключения по които съдът кредитира с доверие като обективни, компетентни и съответни на останалите събрани по делото доказателства.

От констативно съобразителната част на заключението по съдебно-техническата експертиза се установява, че параметрите на акумулаторните електрически колички модел 4028 /дадени в табличен вид и илюстрирани със снимков материал/ са следните: четириколесно превозно средство с електродвигател 1х24 V/ 800 W, захранван от две акумулаторни батерии по 12V 55Аh; широчина 640 см.; височина 112 см, дължина 148 см, тегло 100 кг., максимален товар 150 кг., макс. скорост 13 км/ч, ходова част 2 бр. предни и задни колела в контакт със земята с размер 13 инча, радиус на  завиване 165 см. Посочено е, че е налице регулируема седалка с възможни позиции- завъртане на 360 градуса, ръкохватка, приспособление за определяне посока на движение, клаксон, бутон за фиксиране на максимална скорост, лост за движение напред и назад. В задната част колела с/у обръщане, специални подложки за инвалиди, платформа за крака, регулируема облегалка за лакти и подлакътници, мигачи, задни светлини- габарити + аварийни, огледало за обратно виждане, амортисьори, електромагнитна спирачка.

За модел 4025 са дадени следните параметри : четириколесно превозно средство с електродвигател 1х24 V/ 400 W, захранван от две акумулаторни батерии по 12V 35Аh; широчина 620 см.; височина 108 см, дължина 127 см, тегло 73 кг., максимален товар 120 кг., макс. скорост 10,5 км/ч,, ходова част 2 бр. предни и задни колела в контакт със земята с размер 13 инча, радиус на  завиване 165 см. Посочено е, че е налице регулируема седалка с възможни позиции- завъртане на 360 градуса, ръкохватка, приспособление за определяне посока на движение, клаксон, бутон за фиксиране на максимална скорост, лост за движение напред и назад. В задната част колела с/у обръщане, специални подложки за инвалиди, платформа за крака, регулируема облегалка за лакти и подлакътници, мигачи, задни светлини- габарити + аварийни, огледало за обратно виждане, амортисьори, електромагнитна спирачка .

За модел 4022 са дадени следните параметри : четириколесно превозно средство с електродвигател 1х24 V/ 450 W, захранван от две акумулаторни батерии по 12V 35Аh; широчина 640 см.; височина 122 см, дължина 127 см, тегло 100 кг., максимален товар 650 кг., максимална скорост 10 км/ч, ходова част 2 бр. предни и задни колела в контакт със земята с размер 13 инча, радиус на  завиване 165 см. Посочено е, че е налице регулируема седалка с възможни позиции- завъртане на 360 градуса, ръкохватка, приспособление за определяне посока на движение, клаксон, бутон за фиксиране на максимална скорост, лост за движение напред и назад. В задната част колела с/у обръщане, специални подложки за инвалиди, платформа за крака, регулируема облегалка за лакти и подлакътници, мигачи, задни светлини- габарити + аварийни, огледало за обратно виждане, амортисьори, електромагнитна спирачка

Изрично е посочено, че всяка от трите вида акумулаторни колички имат специални приспособления за улесняване на инвалиди : подложка за краката против приплъзване, седалката има специална конструкция /с напречно и надлъжно изместване и завъртане на 360 градуса/ с регулиращи се и снемащи се подлакътници- регулира се тяхната височина /нагласяват се според нуждите на инвалида/ и се повдигат и снемат, с което се улеснява сядането и ставането от седалката, специална облегалка за глава- регулираща се на височина и осигуряваща необходимата опора на главата, управлението /скоростта може да се контролира с една ръка, благодарение на специално приспособление wig- wag speed lever, което е специфично, като може да се регулира само с една ръка или пръст, окачването е амортисьорно за плавни вертикални трептения при движение, ходовите колела са с малки радиуси на завой /124-165 см/, което ги прави особено подходящи за  придвижване на закрито / къщи, учреждения и др./, спирачното закъснение и ускорение е с малка числена стойност, съществуват допълнителни колела против преобръщане. Посочено е, че скутерите и от трите модела са оборудвани с кормилна колона, но тя не е отделна от рамковата конструкция на количката. Кормилната колона е с възможност за лесно регулиране за лесно влизане върху седалката и габаритите на количката на съответния пациент, което улеснява качването и слизането на хората с увреждания. Върху арматурното табло на всеки от трите модела има лесни за боравене приспособления за определяне посоката и направлението на превозното средство и контрол. Формата на волана е специфична, касае се за wig- wag speed lever /скоростен лост за движение напред-назад и спиране/, предназначени за пациенти с ограничена функция на ръка или пръсти. Сочи се още, че всяка от трите вида акумулаторни колички са предназначени за инвалиди с различни заболявания /на двигателно опорната система и парализа на долните крайници или части на тялото, с оглед техните обективни технически характеристики и свойства. Тези колички не могат да се движат върху затревени и пясъчни терени и не са предназначени за движение по пътни платна с повишена грапавост и/или големи възходящи наклони. Нямат педали за спиране и ускорение, е разполагат със стоп светлини, дълги светлини, високи ускорителни качества и мощност, поради което се използват само от инвалиди.

Съгласно заключението на съдебно-икономическата експертиза, жалбоподателят е вносител на стоките и търговец на дребно, като по данни от счетоводството на дружеството притежава разрешително за търговия с медицински изделия, издадено от Изпълнителната агенция по лекарствата.След проверка в сайта на Агенцията за хората с увреждания към МТСП вещото лице е установило, че „Новамед БГ“ ЕООД е регистриран търговец по смисъла на чл.35, ал.1 от Закона за интеграция на хората с увреждания и дружеството е вписано в „Регистър за лицата, осъществяващи дейности по предоставяне на медицински изделия и помощни средства, приспособления и съоръжения за хора с увреждания“ и притежава удостоверение за регистрация № 236/30.01.2012г. В регистъра е налице списък на изделията, предлагани от търговеца, в който фигурират процесните стоки. В табличен вид са посочени лицата, на които са продадени акумулаторните инвалидни колички, като клиенти по сделките са съответни Дирекции „Социално подпомагане“, а крайни получатели са физически лица. В отговор на изрично поставена задача вещото лице е отговорило, че процесните стоки са закупени от физически лица с увреждания, на чието име са издадени заповеди от съответните директори на Дирекция „Социално подпомагане“, на основание чл.42, ал.3 от ППЗИХУ вр. чл.44, ал.2 от ЗИХУ и въз основа на подадени заявления- декларации от физическите лица. Същите са заплатени със средства от отпуснати целеви помощи на лицата с увреждане, за сметка на Агенциата за социално подпомагане. Вещото лице е установило 6 бр. акумулаторни колички, които не са платени от съответната Дирекция „Социално подпомагане“, но е посочило, че по данни от счетоводството и съгласно чл.43а, ал.5 и ал.6 от ППЗИХУ тези фактури ще се впишат с искане за плащане до 5-то число на м.04.2019г. и ще бъдат заплатени от съответните Дирекции до 25- то число на м.04.2019г. ВЛ не е установило продажби на крайни потребители, които да не са на основание заповед от ДСП.

Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице, което има правен интерес от обжалване, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Не се спори между страните, а и от събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин се установява, че с процесния ЕАД са представени в Митница Свищов за поставяне под режим „допускане за свободно обръщение” на стоки акумулаторни инвалидни колички и резервни части за тях, с получател на стоката „Новамед Хелткеър“ ЕООД, като във  ЕАД е посочен тарифен код 8713 90 00 00 за акумулаторните електрически инвалидни колички с модел 1018; 1032; 4028; 4025 и 4022, а за резервните части за акумулаторни инвалидни колички за горните модели е посочен код по ТАРИК 8714 20 00 00.

Оспореното решение на Началника на Митница Свищов е постановено на основание чл.5, т.39, чл.22, чл.56 и 57, чл.101, §1 вр. чл. 102  от Регламент (ЕС) №952/2013 г. на ЕП и на Съвета, Правила 1 и 6 от Общите правила за тълкуване на КН, текста на позиция 8703, чл.6,  чл. 15, ал.2, т.8, чл.19, чл.84, ал.1, т.1 от ЗМ,  чл.54, ал.1, чл.56 от ЗДДС, чл.33, т.9 от УП на АМ, чл.59, ал.1 от АПК.

Предмет на спор между страните е следната стока и резервни части за нея, описани в ЕАД 18ВG004306H0021774/ 13.09.2018г. от жалбоподателя :

1.Акумулаторни /електрически инвалидни колички/ тип скутер модел 4022- 20 бр.; модел 4025- 30 бр. и модел 4028- 10 бр., декларирани по ТАРИК с код 8713 90 00 00 „Инвалидни колички и други превозни средства за инвалиди, дори с двигател или с друг вид придвижващо устройство“, със ставка на митото към датата на вноса 0 %.

Според оспореното решение, тази стока следва да се декларира с код по ТАРИК 8703 10 18 00, със ставка на митото към датата на вноса 10 %

2. Резервни части за акумулаторни /електрически/ инвалидни колички за посочените по- горе модели с деклариран код по ТАРИК за тези стоки 8714 20 00 00, със ставка на митото към датата на вноса 0 %.

Съгласно оспореното решение, тези стоки следва да се декларират с други кодове по ТАРИК, подробно описани в решението, което води до промяна на ставките на дължимото мито към датата на вноса.

В чл. 101 от Регламента е посочено, че размерът на дължимите вносни или износни мита се определя от митническите органи, отговорни за мястото, където възниква или се счита, че възниква митническото задължение съгласно чл. 87, веднага щом тези органи разполагат с необходимата информация.

Регламентът урежда и случаите, при които се вземат решения без предварително заявление, съгласно чл. 29  освен когато даден митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на чл. 22, § 4, 5, 6 и 7, чл. 23, §3, чл. 26, 27 и 28 се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да е подало предварително заявление. Чл. 48 от същия регламент урежда последващия контрол, съгласно същия,  за целите на митническия контрол митническите органи могат, след вдигане на стоките, да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, декларация за временно складиране, обобщена декларация за въвеждане, обобщена декларация за напускане, декларация за реекспорт или уведомление за реекспорт, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки. Тези органи могат да извършват и проверка на стоките и/или да вземат проби, ако това все още е възможно. Такъв контрол може да се извършва в помещенията на държателя на стоките или на негов представител, както и в помещенията на всяко друго лице, което във връзка със стопанската си дейност участва пряко или косвено в операциите, или на всяко друго лице, което притежава съответните документи и данни за търговски цели. Регламентът сочи, че решение означава всеки акт на митническите органи, отнасящ се до митническото законодателство, с който се извършва произнасяне по конкретен случай, и който има правни последици за съответното лице. В процесния случай  горепосочената митническа декларация е била предмет на последваща проверка.

Тъй като при приемането на митническата декларация, митническите органи не се произнасят по верността на предоставените от декларатора данни, не съществува пречка да проверят в последствие точността на тези данни, съгласно регламента. Проверката на тези данни обхваща  както фактическите грешки или пропуски, така и грешките при тълкуването на приложимото право.

В конкретния случай, спорът между страните е относно правилното тарифно класиране на стоките, предмет на вноса, и тъй като правилата за класиране на стоките са приложимо право, то е в приложното поле на Регламента.

В случая жалбоподателят  се позовава на решение на СЕС от 26.05.2016 г. по дело С-198/15, което касае тълкуването на позиция 8713 от КН.

Съгласно посоченото решение на СЕС решаващият  критерий за тарифното класиране на стоките по правило трябва да се търси в техните обективни характеристики и свойства, определени в текста на позицията от КН и на бележките към разделите и главите. Обяснителните бележки към КН, изработени от Комисията, съществено допринасят за тълкуването на обхвата на различните тарифни позиции, без обаче да имат задължителна правна сила – в този смисъл е решение от 26.10.2006 г. по дело С-250/05. По отношение на позиции 8703 и 8713 е посочено, че от самото заглавие е видно, че разликата между тях се дължи и на факта, че първата позиция обхваща общо средствата за транспорт на хора, докато втората се прилага специално за средства за транспорт на лица с увреждания. Предназначението на продукта може да бъде обективен критерий за класиране, доколкото това предназначение е вътрешно присъщо на този продукт, като последното трябва да се прецени в зависимост от обективните характеристики и свойства на продукта. При тарифното класиране се взема предвид не възможната, а само предвидената употреба, преценена въз основа на обективните характеристики и свойства на продукта към датата на вноса му. В решението е посочено, че съдът вече е постановявал при тълкуване на позиция 8703 от КН, че обстоятелството, че електромобили могат да бъдат използвани при необходимост от лица с увреждания или дори, че могат да бъдат приспособени за използване от последните, е без значение за тарифното класиране на тези превозни средства в позиция 8703 от КН, тъй като те са подходящи за упражняване на редица други дейности от лица, които не страдат от никакво увреждане, но които поради една или друга причина предпочитат да се придвижват на малки разстояния по друг начин освен ходейки, подобно на играчите на голф. Макар и превозните средства да могат  при необходимост да се ползват от лица без увреждания, е без въздействие за тарифното класиране на тези превозни средства в позиция 8713 от КН, тъй като тези превозни средства не са подходящи, поради тяхното първоначално предназначение, за други лица, които не страдат от увреждания. Думите „за инвалиди“ означават, че продуктът е предназначен само за инвалиди, а фактът, че средството може да се използва от лица без увреждания, няма въздействие върху тарифното класиране в позиция 8713 от КН, обяснителните записки към КН не могат да променят обхвата на тарифните позиции на КН. В т.10 от решението е посочено, че думата инвалид, посочена в КН не може да бъде идентична на „увреждане“ по смисъла на чл. 21 от Хартата на основните права на ЕС и по смисъла на Директива 2000/78/ЕО. Думата увреждане обозначава ограниченията, произтичащи от трайни физически, умствени и психически недъзи, които при взаимодействие с различни пречки могат да затруднят пълноценното и ефективно участие на лицето в професионалния живот. Превозните средства в позиция 8713 от КН са проектирани с цел да служат в помощ на лица, засегнати от ограничения на способността за ходене, което по естеството си може да се квалифицира като нелеко.

Това е даденото тълкуване от СЕС, а  класирането на превозните средства, предмет на ЕАД е дадено в Обяснителните бележки към КН на ЕС, публикувани в серия С на Официален вестник на ЕС, OJ (С 137/06.05.2011, изменени и допълнени в С76/04.03.2015). Съгласно текста на ОБКН за код 8713 90 00 по КН, от него се изключват превозните средства с двигател, които са оборудвани с отделна и регулируема кормилна колона и се класират в позиция 8703 на КН като пътнически автомобилни превозни средства, предназначени за транспорт на хора.

Видно от заключението на СТЕ, управлението на процесните акумулаторни инвалидни колички се извършва от кормилна колона, която Е НЕРАЗДЕЛНА ЧАСТ ОТ ОСНОВНАТА КОНСТРУКЦИЯ  на електрическата инвалидна количка. Самата колона има възможност за регулиране на ъгъла й, което улеснява достъпа до седалката при промяна на позицията според физиологичните потребности на човека. Поради тези технически характеристики  същите не следва да се изключват от позиция 8713 на КН, както е направил административният орган. С оглед попадането на инвалидните колички в тази позиция на КН, резервните части за тях попадат в позиция 8714 от КН, както са били декларирани в ЕАД. Вещото лице обаче изрично е посочило, че с оглед техническите характеристики и свойства на количките, същите са предназначени за инвалиди с различни заболявания на двигателно- опорната система и парализа на долните крайници или част от тялото. Същите имат специални приспособления за улесняване на инвалидите /подробно изброени в заключението, обсъдено по- горе в настоящето решение/, както и че тези колички не могат да се движат върху затревени и пясъчни терени, не са предназначени за движение по пътни платна с повишена грапавост или с големи възходящи наклони, поради което се ползват само от инвалиди. Съдът кредитира заключението на ВЛ като обективно, компетентно, съответно на събраните писмени доказателства, включително като неоспорено от страните.  От друга страна,  съгласно СИЕ жалбоподателят е надлежно регистриран търговец на медицински изделия. ВЛ е установило, че инвалидни колички са продадени на правоимащи лица, въз основа на заповеди на АСП, постановена след като надлежно са събрани съответни медицински документи. Съдът заключава, че инвалидните колички са продадени именно като такива на лица, при спазване на нормативно определен ред за това, като клиент винаги е била съответна Дирекциа „Социално подпомагане“. Следователно, налице са доказателства, относно основното предназначение на тези колички, с оглед на обективно установените им характеристики и свойства, а именно да обслужват хора с увреждания, т.нар.инвалиди - заключения на СТЕ и на СИЕ, както и реализацията им на пазара на лица с такива увреждания. Обстоятелството, че могат да бъдат използвани и от други лица, които не са с такива увреждания не влияе на тарифното им класиране - т.26 от решение на СЕС по дело С-198/15. В този смисъл са и постановените от ВАС решения по абсолютно аналогични казуси по адм.дела № № 12831/2017 год.;   1375/2018 г.; 9635/18г. и др.

Следователно, жалбоподателят правилно е декларирал инвалидните колички, и същите попадат под код 8713 от КН. Резервните части за тях правилно са декларирани под код 8714 от КН, тъй като тази позиция е за резервни части на попадащи в позиция 8713 инвалидни колички.

С оглед на изложеното, процесното решение е издадено от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на процесуалните правила, но в противоречие с материалния закон, и следва да бъде отменено.

При този изход на делото основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски. Следва да бъдат присъдени такива общо в размер на 1710 лева, от които 50 лева държавна такса за образуване на делото, 350 лева депозит за изготвената СИЕ,  350 лева депозит за изготвената СТЕ и 960 лева договорено, поискано и реално заплатено възнаграждение за един адвокат. Ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на Административен съд- Плевен сумата от 70 лв., която е заплатена от бюджета на съда за допълване възнаграждението на в.л. по изготвената СИЕ, съобразно представената справка- декларация, тъй като жалбоподателят не е изпълнил указанието да довнесе горната сума. Доколкото съгласно чл.7, ал.1 от ЗМ Агенция „Митници“ е юридическо лице, същата следва да бъде задължена с разноските.

Воден  от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение от 05.11.2018 г. към ЕАД 18ВG004306H0021774/ 13.09.2018г., изх.   № 32- 319421/05.11.2018 год. на Началника на Митница- Свищов, с което не е приета декларирания в кл. 33 на ЕАД № 18BG004306Н0021774/13.09.2018 год.  код по ТАРИК за стоките, описани в кл.31 на декларацията и е определен нов код по ТАРИК, както и са начислени за досъбиране държавни вземания - мито в размер на 7 632,43 лв. и ДДС в размер на 1 546, 64 лв.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“, да заплати на „Новамед Хелткеър“ ЕООД град Плевен, с ЕИК *********, сумата 1710 (хиляда седемстотин и десет) лева  разноски по делото.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати по сметка на Административен съд- Плевен сумата от 70 /седемдесет/ лв., съставляващи разноски по назначената СИЕ.

Решението подлежи на оспорване пред Върховен Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщение, че е изготвено.

         Преписи от Решението да се изпратят на страните.

                          

                          

 

  СЪДИЯ:/п/