Определение по дело №421/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1219
Дата: 16 юни 2022 г.
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20227170700421
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

  1219

гр.Плевен, 16.06.2022 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в закрито съдебно заседание на  шестнадесети юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: Цветелина Кънева

                                                        

като разгледа докладваното от съдията административно дело №421/2022г. по описа на Административен съд – Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството по делото е образувано по жалба и уточнения към нея от Н.Н. против Решение №6/13.05.2022г. на Кмета на Община Червен бряг, издадено по заявление от 29.04.2022г. по реда на ЗДОИ.

            В жалбата и уточнението към нея са наведени твърдения за злоупотреба с бюджетни средства от ЕС от страна на администрацията на Община Червен бряг и се сочи, че с цел прикриване на същите общината не е предоставила достъп до информация по чл.26 ал.1 т.1 и т.3 от ЗДОИ, а многократно спекулира с интернет адреса на УО на ОПРР. Счита се, че на практика не е предоставена исканата информация. Моли се за отмяна на решението и общината да бъде задължена да предостави достъп до информацията, така както е поискано в заявлението от 29.04.2022г.

            От административния орган е изпратена преписката по издаване на оспореното решение, както и становище от процесуален представител за недопустимост на жалбата с искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            След като се запозна с доказателствата по делото, становищата на страните и съобрази закона, съдът намира жалбата за недопустима за разглеждане по същество, по следните съображения:

От доказателствата по делото е видно, че с писмо от заместник-министър и ръководител на УО на ОПРР Н. е уведомен, че с Решение №РД-02-36-886/06.07.2021г. на Ръководител на УО на ОПРР сключеният с бенефициента Община Червен бряг договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № ВG16RFOP001-2.001-0178 „"Реконструкция, модернизация и въвеждане на мерки за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ на територията на гр. Червен бряг" е прекратен и е отказана верификация и плащане на разходите, включени в депозираното искане за окончателно плащане, като бенефициента е информиран, че следва да възстанови на УО на ОПРР стойността на извършените до момента плащания по проекта.

Със заявление от 29.04.2022г. до Кмета на Община Червен бряг, във връзка с констатацията на МРРБ, УО на ОПРР,  Н. е поискал да му бъде предоставен достъп до информация за получените средства по проекта цитиран от МРРБ, които общината трябва да възстанови, като се искат платежните документи, с които ОУ на ОПРР е превело на общината средства за изпълнението на програмата, както и счетоводни документи, с които общината е извършила плащане със средствата на УО на ОПРР за дейности по проекта.

По горното заявление от Кмета на Община Червен бряг е издадено Решение №6/13.05.2022г., с което на основание чл.3 ал.1, чл.26 ал.1 т.4 предл.2, чл.28 вр.чл.34 и чл.35 ал.3 от ЗДОИ е разпоредено да се предостави на Н.Н. частичен достъп до обществена и служебна информация, създадена и съхранявана в Община Червен бряг чрез посочване на интернет адрес, където е публикувана исканата със заявлението информация, а именно всички документи по проект „"Реконструкция, модернизация и въвеждане на мерки за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ на територията на гр. Червен бряг". Предоставен е линк съдържащ същата информация, като Н. е уведомен, че съгласно Общите условия на Административен договор за БФП ВG16RFOP001-2.001-0178-С01, №РД-02-37-177/10.10.2016г., Община Червен бряг – бенефициент по проекта няма право да предоставя информация по сключени договори и заплатени средства по тях с БФП, на физически лица, вкл. кореспонденция с УО на ОПРР по проекта, която не е обществено достъпна в ИСУН 2020.

Именно това решение е предмет на обжалване от Н..

При така установеното от фактическа страна съдът достига до извод, че с оспореното решение Кметът на Община Червен бряг се е произнесъл по искането на Н. за предоставяне на достъп до обществена информация и е предоставил такава в обема, който се съхранява от органа, като от негова страна не е формиран изричен отказ по смисъла на ЗДОИ за предоставяне на информация. В случая, поисканата информация е предоставена в обема, с който разполага задължения субект, по един от предвидените в закона начини – чл.26 ал.1 т.4 от ЗДОИ, като искането на заявителя е изпълнено, поради което последният няма правен интерес от оспорване. Правният интерес е процесуална предпоставка за допустимост на жалбата от категорията на абсолютните, като съдът е задължен да следи за нея служебно. Интересът от обжалване на съответния административен акт трябва да бъде правен, т.е. обжалването трябва да цели премахването на неблагоприятни правни последици, респ. към предотвратяване им или към постигането на благоприятни за жалбоподателя резултати, каквито  в случая са постигнати с издаденото решение за предоставяне на достъп до обществена информация. При липса на правен интерес, жалбата на Н.  е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено на основание чл.159 т.4 от АПК. В този смисъл е и определение №1635/22.02.2022г. по адм.дело №1217/2022г. на ВАС, постановено по идентичен казус между същите страни по същия проект, финансиран със средства от ЕС.

За пълнота на изложеното следва да се посочи, че при направена служебна справка в посочения линк се установява, че същият препраща в ИСУН 2020, като в раздел финансова информация е посочена информация относно общата стойност на проекта, БФП, реално изплатените суми, процентът на съфинансиране от ЕС, наложените финансови корекции и т.н.

 

При този изход на делото е основателно искането на ответника за присъждане на разноски. Доколкото упълномощеният юрисконсулт е представил писмено становище, следва да се присъдят разноски в размер на 50 лева – минимално юрисконсултско възнаграждение за изготвяне на писмено становище съгласно чл.25а, ал.3 на Наредба за заплащането на правната помощ, вр. чл.37 от Закона за правната помощ, вр.чл.78, ал.8 ГПК вр.чл.143, ал.4 и чл.144 АПК.

Воден от горното и на основание чл.159 т.4 от АПК, съдът

 

                                               О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.Й.Н. *** против Решение №6/13.05.2022г. на Кмета на Община Червен бряг, издадено по заявление от 29.04.2022г. по реда на ЗДОИ.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №421 по описа за 2022 г. на Административен съд-Плевен.

ОСЪЖДА Н.Й.Н. с настоящ адрес ***, ЕГН:**********,*** бряг разноски в размер на 50лева /петдесет лева/.

Определението подлежи на оспорване с частна жалба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд-Плевен, в 7-дневен срок от получаване на съобщението.

Препис от определението да се изпрати на Н.Н. *** бряг.

 

 

СЪДИЯ: /п/