АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 151 |
|||||||||
Гр. Видин,
07.10.2020 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
II
административнонаказателен състав |
||||||||
в публично заседание на |
двадесет и девети септември |
||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
|||||||
Касационно АНД № |
144 |
по описа за |
2020 |
година |
|||||
и за да се произнесе, съобрази
следното: |
|||||||||
Делото е образувано по жалба с правно основание чл.63,
ал.1, изречение второ от ЗАНН, подадена от процесуален представител на ДАМТН-София,
против Решение № 31/24.02.2020 г., постановено по АНД № 1602/2019 г. по описа на
Районен съд Видин, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № НП-91/25.09.2019
г. на Зам. председател на ДАМТН, с което на „Асансьорни сервизи – София“ АД, гр.София,
представлявано от Изпълнителния директор, е наложено административно наказание "имуществена
санкция" в размер на 500 /петстотин/ лева, на основание чл.58, ал.2 от Закона
за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/, за нарушение по чл.46, ал.2, т.3
от същия.
Касаторът твърди, че НП е законосъобразно и обосновано,
а решението на ВРС е неправилно и незаконосъобразно. Посочва се, че изводът на ВРС,
че липсват каквито и да е факти, които да доказват извършеното нарушение, е неправилен,
като в жалбата са изложени подробни съображения относно установената фактическа
обстановка и анализ на приложимите правни разпоредби.
Иска се от Съда да отмени атакуваното съдебно решение и
да се потвърди НП като правилно и законосъобразно.
Ответникът по делото - „Асансьорни сервизи – София“ АД,
гр.София, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва касационната
жалба и моли да бъде оставено в сила първоинстанционното решение. Претендират се
и направените по делото разноски.
Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава становище,
че жалбата е неоснователна и следва да се потвърди решението на ВРС, с оглед мотивите
му за недоказаност на нарушението.
Административен
съд - Видин, като взе предвид събраните по делото доказателства, доводите на страните
и посочените касационни основания в жалбата, намира следното:
Касационната
жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от субект имащ правен интерес
от обжалване и е допустима.
Разгледана
по същество същата се явява основателна по следните съображения:
Безспорно се установява, че на 12.02.2019 г. около 12:00
ч. служители на Регионален отдел ИДТН „Северозападна България”, съвместно с представител
на „Иренор“ ООД гр.Видин и представител на „Асансьорни сервизи-София” АД гр.София,
извършили проверка на пътнически асансьор в хотел „Ровно” в гр. Видин, заводски
номер 19893/1974 г., рег.№ ВдАС 0181. Било установено, че проверяваният асансьор
се експлоатира. От ревизионната книга било констатирано, че асансьорът работи с
изтекъл срок на технически преглед, видно от ревизионен акт № 26/02.08.2016 г.,
за което бил съставен протокол.
Предвид установеното, свидетелката Светла Господинова –
началник отдел в РО ИДТН „Северозападна България“ приела, че ответното дружество,
в качеството си на обслужващ персонал на посочения асансьор, по силата на договор
за абонаментно обслужване от 01.01.2016г., е допуснал експлоатацията му, с изтекъл
срок на технически преглед, с което е извършил нарушение на чл.46, ал.2, т.3 от
ЗТИП, за което съставила АУАН-49 от 10.05.2019г. против ответното дружество, подписано
от представител на същото без възражения. По акта не постъпили и писмени възражения,
по реда на чл.44, ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на АУАН и установената в него фактическа обстановка,
Зам.Председателя на ДАМТН, упълномощен със Заповед № А-161 от 11.03.2019г. на Председателя
на ДАМТН издал атакуваното НП.
По делото пред първоинстанционния съд е разпитан и св.
Никола Данков, служител в ответното дружество, който посочва че в началото на месец
януари 2019г. са спрели асансьора, тъй като собствениците не са си били платили
таксата да се извърши преглед на асансьора, както и не са били платили СИМ-картите
на телефонните устройства, намиращи се в кабината му, за връзка /обаждане/ при авария.
Свидетелят не знае кой е пуснал асансьора, защото помещението, където се намират
таблата се ползва от много хора и всеки има достъп до тях. Свидетелят заявява че
никой не ги е уведомил че асансьора е пуснат, както и че дневникът за посещения,
където е било записано спирането му, е изчезнал. Потвърждава че не са изпратили
уведомление до инспекцията, защото са изчаквали собственика да внесе парите. След
като собствениците са платили, след датата на акта, инспектор е извършил технически
преглед и е пуснал асансьора.
По делото не се оспорва и обстоятелството, че е изтекъл
срока на техническия преглед на асансьора, видно от ревизионен лист 26/02.08.2016г.,
в който е отразено че следващия технически преглед следва да е през 08.2017г..
При тези данни Районен съд-Видин приел, че както в АУАН, така и в НП липсват каквито
и да е обстоятелства и факти, които да доказват извършеното нарушение, поради което
отменил атакуваното НП.
Касационната инстанция не споделя
този извод на първоинстанционния съд, предвид следното:
Атакуваното наказателно постановление
е съобразено с изискванията на материалния и процесуалния закон, безспорно и безпротиворечиво
е установено извършването на посоченото в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административно нарушение, а именно по
чл. 46, ал. 2, т. 3 от ЗТИП.
Видно от разпоредбата на чл. 46, ал. 2, т. 3 от ЗТИП
(2) (Изм. - ДВ, бр. 93 от 2002 г., в сила от 03.12.2002 г., изм. - ДВ, бр. 45 от
2005 г.), ползвателят и обслужващият персонал са длъжни да не допускат експлоатация
на съоръжения: които не са регистрирани или не са пуснати в експлоатация от органите
за технически надзор или не им е извършен първоначален и/или периодичен технически
преглед по този закон или наредбите по прилагането му
/ т.3. (изм. - ДВ, бр. 45 от 2005 г.)/.
Съгласно пък чл. 7а, ал. 1, т. 3 от НБЕТНА лицето, което
поддържа асансьора е било длъжно да уведоми писмено ползвателя и да не допуска експлоатацията
на асансьора, при положение, че не е извършен технически преглед съгласно чл. 24,
ал. 1 от Наредбата.
В случая безспорно се установява, че ответното
дружество обслужва процесния асансьор, видно от
договор за абонаментно обслужване
от 01.01.2016г.. Установява се също така, че считано от 08.2017г. на асансьорът
не е извършван периодичен технически преглед, като по делото не се представиха
доказателства ответното дружество да
е изпълнило задълженията си по чл. 7а, ал. 1, т. 3 от НБЕТНА, а именно да
е уведомило писмено ползвателя или реално да е спряло експлоатацията на асансьора.
Горното се потвърждава и от показанията на свидетелят
Данков който потвърждава че асансьора е бил спрян в началото на месец януари 2019г.,
т.е. до този момент, асансьора е бил в експлоатация, при положение, че не е бил
извършен задължителния периодичен технически преглед.
Налага се извода, че "Асансьорни
сервизи - София " АД в качеството му на обслужващ персонал, на 12.02.2019 г. е допуснал експлоатация на описания
в делото асансьор с изтекъл срок на технически преглед, т.е. от обективна страна не е осъществил нормативно
установеното си задължение да не допуска експлоатацията на съоръжение, на което
не е извършен периодичен технически преглед по ЗТИП или наредбите по прилагането
му, което е установено по категоричен и безспорен начин в настоящия случай.
Ирелевантни за извършеното деяние се явяват
твърденията на свидетеля Данков, за наличие на устни договорки със собственика
на асансьора, че асансьора е пуснат от неизвестно лице, защото помещението,
където се намират таблата се ползва от много хора и всеки има достъп до тях, че
не е имало уведомяване че асансьора е пуснат и т.н., които обслужват единствено
защитната теза на ответника и нямат законова опора.
Ответното дружество, като специализирано в
асансьорните поддръжки, следва да е запознато с нормативната уредба и
своевременно да предприема нормативно регламентираните действия при възникване
на подобни обстоятелства, а не да бездейства.
Съдът намира, че наказващият орган е приложил правилно
материалния закон, като е установил автора на процесното деяние, всички
обстоятелства във връзка с административното нарушение и е наложил съответната
санкция в минималния законоустановен размер.
На следващо място не е налице и маловажен случай по
смисъла на чл.28 от ЗАНН. В тази връзка настоящата съдебна инстанция намира, че
е налице деяние, разкриващо значителна степен на обществена опасност. Налице е
нарушение, което накърнява съществени правила във връзка с живота и здравето на
лицата, ползващи асансьора, монтиран в хотел „Ровно”, предвид високият риск от
настъпване на тежки щети при експлоатацията на устройството, на което не е
извършен периодичен (ежегоден) технически преглед.
В тази връзка следва да се отчете и обстоятелството, че
фактическият състав на процесното административно нарушение разкрива белезите на
формално, а не на резултатно деяние, поради което липсата или наличието на вредоносни
последици е ирелевантно за правната му квалификация, а има значение единствено при
определяне на съответното административно наказание, което в настоящия случай
правилно е наложено в минималния нормативноустановен размер.
Предвид изложените съображения решението на Районен съд
Видин следва да бъде отменено, като неправилно, а отмененото с него НП следва да
бъде потвърдено изцяло, като правилно и законосъобразно.
Воден от горното и
на основание чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН, във връзка с чл.208 от АПК, Административен
съд Видин
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 31/24.02.2020 г., постановено по АНД №1602/2019
г. по описа на Районен съд Видин, вместо което ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НП-91/25.09.2019г. на Зам. председател на
ДАМТН, с което на „Асансьорни сервизи – София“ АД, гр.София, представлявано от
Изпълнителния директор, е наложено административно наказание "имуществена
санкция" в размер на 500 /петстотин/ лева, на основание чл.58, ал.2 от
Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/, за нарушение по чл.46,
ал.2, т.3 от същия.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
/Н.Дончева/
/Н.Витков/
2.
/Б.Борисов/