Решение по дело №515/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 408
Дата: 30 ноември 2023 г.
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20237080700515
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 408

 

гр. Враца, 30.11.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, втори състав, в публично заседание на 30.10.2023 г. /тридесети октомври две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

АДМ.СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела МОНОВА, без участие на прокурор, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 515 по описа на Адм. съд - Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на 145 и сл. от АПК /Административно-процесуалния кодекс/ във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 3 от КСО /Кодекса за социално осигуряване/.

Образувано е по ЖАЛБА на П.И.Т. ***, против Решение № 1012-06-65/2 от 07.08.2023 г. на Директора на ТП на НОИ – Враца, с което е оставена без уважение, като неоснователна жалба против Разпореждане № ********** /**.**.**** г. на Р. „П. о.“ при ТП на НОИ – Враца, в частта, в която не е включена в определения размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 01.07.2023 г. и сумата от 60,00 лв. по ПМС № 479/30.12.2021 г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение и потвърденото с него разпореждане. Сочи се, че неправилно с потвърденото от ответния орган разпореждане на ръководителя „ПО“ при ТП на НОИ, не е включена добавка от 60,00 лева, отпускана на всеки пенсионер в България, независимо от размера на пенсията на основание ПМС № 479/ 30.12.2021 г., за което няма нормативен документ, който да го е отменил или променил. Иска тази добавка да му бъде възстановена, считано от 01.10.2022 г.

В молба вх. № 2996/02.10.2023 г. с изразено становище по същество на спора и в с.з. поддържа и доразвива изложените в жалбата съображения.

Ответникът – Директор на ТП на НОИ – Враца в с. з. се представлява от * Ц. Ц., която оспорва жалбата, като неоснователна и недоказана, а оспореното решение намира за правилно и законосъобразно, като моли да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Представя и писмена защита.

По делото са приети представените с административната преписка писмени доказателства.

Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания, събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, съдът приема за установено следното:

Във връзка подадено от жалбоподателя П.И.Т. заявление на **.**.**** г. за ежегодно преизчисляване на личната му пенсия с допълнително придобития от него осигурителен стаж и осигурителен доход в периода след отпускането, съответно след нейното последно преизчисляване, от ръководителя на ПО при ТП на НОИ – Враца е издадено Разпореждане № **********/**.**.**** г., с което на основание § 7з от ПРЗ на КСО пенсията е преизчислена, въз основа на общия осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд – ** г. ** м. и ** д.; процент за годините и месеците осигурителен стаж, определен съобразно действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията – **.**.**** г. -1.; проценти за осигурителен стаж за определяне размера на пенсията, съгласно § 7з, ал. 1, т. 1 от ПЗР на КСО, както следва: ** г. ** м. * 1.% = 53.75% и получен размер на пенсията 53.75% от ** = ** лв. в разпореждането е посочено, че така получения размер на пенсията се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, следваща 2008 г., с процент, който е равен на по-високия от: процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година. За 2022 г. – **  * 1.093 (9.30% за 2021 г.) и се получава ** лв. съгласно § 7з, ал. 2 от ПЗР на КСО получения размер се сравнява с размера на пенсията относим към 30.09.2022, който е ** лв., поради което от 01.12.2022 г. е определен размер на пенсията в по-високия от двата размера – ** лв., като е отказано да бъде преизчислена пенсията с допълнително представения осигурителен доход след пенсионирането, тъй като изчисления индивидуален коефициент 1.74 е по-неблагоприятен.

С Разпореждане № **********/30.06.2023 г., считано от 01.07.2023 г., размера на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 69, ал. 1 от КСО на жалбоподателя е определен към 30.06.2023 г., като по-високия размер от ** * 1.12 = ** лв., с месечен размер на пенсията от ** лв.

Разпореждането е връчено лично на П.И.Т. на 17.07.2023 г., видно от собственоръчно положения от него подпис /л.12 от делото/, който го е обжалвал по административен ред пред Директора на ТП на НОИ гр. Враца с жалба вх. № ** от 17.07.2023 г. /л. 13 от делото/.

Във връзка с подадената жалба на П.И.Т. било издадено оспореното в настоящото съдебно производство Решение № 1012-06-65/2 от 07.08.2023 г. на Директора на ТП на НОИ – Враца, с което Разпореждане № **********/30.06.2023 г. на Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ – Враца е прието за правилно, законосъобразно и оставено в сила, а жалбата против него е оставена без уважение.

Делото е основано само на писмени доказателства, съдържащи се в административната преписка, сред които разпореждания за определяне на размера на пенсията на жалбоподателя от 01.07.2022 г., 30.09.2022 г., както и Решение № 1012-06-249 2/20.01.2023 г., с което директора на ТП на НОИ Враца се е произнесъл по оспорено от П.И.Т. Разпореждане № **********/30.09.2022 г., като оспорването е оставено без уважение. Всички те са непротиворечиви по съдържание, последователни по хронология, като логично представят развилите се събития. Съдът ги кредитира с доверие и основава на тях фактическите си констатации.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

            Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от оспорения административния акт, а именно П.И.Т., при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с  чл. 118, ал. 1 от КСО /решението е получено от оспорващия чрез член на семейството на 09.08.2023 г. видно от известието за доставяне – л. 9 от делото, а жалбата против него е предявена на 23.08.2023 г. и регистрирана в ТП на НОИ с вх. № ** от 17.07.2023 г.

По тези съображения жалбата се явява процесуално ДОПУСТИМА, а разгледана по същество НЕОСНОВАТЕЛНА.

Оспореното решение е издадено след надлежно сезиране с жалба, от материално и териториално компетентен орган, какъвто се явява Директорът на ТП на НОИ – гр. Враца, в съответствие с предоставените в чл. 117, ал. 3 от КСО правомощия, поради което е валиден и допустим административен акт. Обективирано е в писмена форма и съдържа регламентираните в чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. Същото е мотивирано, като са изложени направените при осъществената контролна дейност фактически и правни изводи.

В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Административният орган в съответствие с чл. 35 от АПК е изяснил в пълен обем фактите и обстоятелствата от значения на случая, като по този начин е изпълнил задължението си по чл. 36, ал. 1 от АПК да събере служебно всички доказателства, относими към конкретния случай, като при анализа им е достигнал до правилни и обосновани правни изводи, в съответствие с материалните разпоредби на закона.

По делото не е спорно, че жалбоподателят П.И.Т. е носител на правото на пенсия, което е субективно материално право на осигуреното лице, възникващо при наличието на определени предпоставки, както и, че датата на отпускане на пенсията е **.**.**** г., което обстоятелство е отразено и в Разпореждане № ********** от 07.02.2023 г. Спорен е момента следва ли в осъвременения размер на пенсията с Разпореждане № **********/30.06.2023 г. да бъде включена добавка по ПМС № 479/30.12.2021 г., за която оспорващия твърди, че му се полага и че същата отсъства още с определянето на размера на пенсията му с Разпореждане № ********** от 30.09.2022 г.

Принципно вярно е, че няма нарочен акт, който да отменя или изменя ПМС № 479 от 30 декември 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. /Обн., ДВ, 4.01.2022 г., в сила от 30.12.2021 г./, каквито доводи изтъква жалбоподателя, но това не означава, че същото все още действа, с оглед настъпилото прекратително условие заложено в чл. 1, ал. 1 от същото, а именно:

Министерски съвет одобрява допълнителен трансфер в размер до 750 000 000 лв. по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. за изплащане на допълнителна сума към пенсиите за януари, февруари, март, април, май и юни 2022 г. Т.е. допълнителната сума, определена в ал. 2 от същия член в размер от 60.00 лв. месечно, се изплаща към пенсията или сбора от пенсиите заедно с добавките и компенсациите към тях на всеки пенсионер независимо от размера на получаваната пенсия до м. юли 2022 г. Затова и в периода от 01.07.2022 г. до 01.10.2022 г. добавката от 60,00 лв. се изплаща допълнително на всеки пенсионер, но не по силата на цитираното ПМС, каквито твърдения излага оспорващия, а на основание приетия нов § 7ж, ал. 2 от ПЗР на КСО (ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.). Съгласно тази разпоредба размерът, определен по реда на този кодекс към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г., се увеличава от 1 юли 2022 г. с 10 на сто. След увеличението по изречение първо в размера на пенсията се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. (ДВ, бр. 1 от 2022 г.), и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава.

От представените по делото доказателства се установява, че с Разпореждане на Ръководителя на „ПО“ при ТП на НОИ – Враца № **********/01.07.2022 г., на оспорващия е определен нов размер на пенсията от ** лв., към който в съответствие с цитираното по-горе правило е добавена сумата от 60,00 лв. и месечния размер на пенсията е определен в размер на ** лв. Тази добавка жалбоподателят Т. е получавал към пенсията до 01.10.2022 г., когато на основание § 7з, ал. 1 от ПЗР на КСО, пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. /какъвто е конкретния случай/ включително, се преизчисляват от 1 октомври 2022 г. при съответното прилагане на чл. 70, 75 и 79, като:

1. средномесечният осигурителен доход за страната, с който е отпусната пенсията, се умножи с индивидуалния коефициент на лицето към 30 септември 2022 г. и с продължителността на осигурителния стаж на лицето, зачетен към 30 септември 2022 г., умножен със съответния процент за годините и месеците осигурителен стаж, който е определен съобразно действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията. За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, се взема предвид средномесечният осигурителен доход за страната за 2007 г. – 398,17 лв. За пенсиите за инвалидност поради трудова злополука и професионална болест се вземат предвид коефициентите по чл. 79, определени в действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията.

2. определеният по реда на т. 1 размер на пенсията се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година. За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, размерът се увеличава с процентите по изречение първо за всяка календарна година след тази дата.

Съгласно ал. 2 от същата разпоредба обаче, когато преизчисленият по ал. 1 размер на пенсията и размерът ѝ към 30 септември 2022 г. не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

Така в изпълнение на вмененото в закона задължение за преизчисляване на пенсията от 1 октомври 2022г. и след направените изчисления със съответните проценти и индивидуален коефициент, ръководителят на „ПО“ при ТП на НОИ – Враца с Разпореждане № ********** от 30.09.2022 г. е определил размер на пенсията на П.И.Т. ** лв., който е по-висок от размера на пенсията до този момент – ** лв. включвал и сумата от 60,00 лв., поради което считано от 01.10.2022 г. на жалбоподателя е определен месечен размер на пенсията от ** лв. Следва да се посочи, че за разлика от § 7 ж в следващия § 7з, въз основа на който е преизчислена пенсията на жалбоподателя от 01.10.2022 г., никъде не се споменава добавка от 60,00 лв., а задължава пенсионния орган при липса на равенство да определи по-високия размер.

Впрочем от представеното по делото Решение № 1012-06-249 2820. 01.2023 г. се установява, че Разпореждане № ********** от 30.09.2022 г., с което е определен по-високия размер на пенсията без включена добавка от 60,00 лв. е било предмет на оспорване пред Директора на ТП на НОИ, който с горното решение е оставил жалбата без уважение и е потвърдил разпореждането като правилно и законосъобразно, за което е изложил подробни мотиви, включително за начина на изчисляване на пенсията. Няма данни, липсват и твърдения това решение да е било обжалвано по съдебен ред, поради което същото е влязло в сила.

По същия начин Ръководителят на „ПО“ при ТП на НОИ е действал и при издаване на Разпореждане № **********/30.06.2023г., потвърдено с оспореното в настоящото производство Решение на Директора на ТП на НОИ – Враца. В решението подробно е описан механизма за преизчисляване на пенсията от 01.10.2022, задължително прилаган на основание § 7з, ал. 2 от ПЗР на КСО. Правилно и обосновано на закона ответникът е посочил, че след определения условен размер на пенсията към годината на отпускането ѝ, се установява средно месечният осигурителен доход за страната за 12-те календарни месеца преди месеца на отпускане на пенсията и се умножава с индивидуалния коефициент на лицето към 30.09.2022 г. и с продължителността на осигурителния стаж на лицето, зачетен към 30.09.2022 г., умножен със съответния процент за годините и месеците осигурителен стаж, който е определен съобразно действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията (тежест на стажа). Така полученият размер се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Това е и начинът по който е определен размера на пенсията на оспорващия с коментираното по-горе Разпореждане № **********/30.09.2022 г., с което на основание §7з от ПРЗ на КСО личната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 696, ал. 1 от КСО на Т. е преизчислена в по-благоприятния за него размер от ** лв. в сравнение с размера на пенсията към 30.09.2022 г. от ** лв.

Следвайки същото нормативно правило и в съответствие със заявеното от Т., за ежегодно преизчисляване на личната му пенсия с допълнително придобития от него осигурителен стаж и осигурителен доход в периода след отпускането, съответно след последното ѝ преизчисляване, с Разпореждане № **********/07.02.2023 г. и на основание чл. 102, ал. 1, т. 2, и ал. 3-5 КСО, във вр. с  § 7з от ПРЗ на КСО пенсията е преизчислена и считано от 01.12.2022 г. е определен по-висок размер от ** лв. При сравняване с размера на пенсията към 30.09.2022 г., съобразно правилото по § 7з, ал. 2 от ПЗР на КСО, който е ** с включена добавка от 60,00 лв. и изчисления индивидуален коефициент -1.74, правилно органът е определил по-високия размер.

На основание чл. 100 от КСО размерите на пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември 2022 г. се осъвременяват от 1 юли с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Осъвременяването от 1 юли 2023 г. е с 12 на сто по Решение на Надзорния съвет на НОИ по протокол № 7 от 05.06.2023 г. и в съответствие с чл 100 КСО.

Увеличението от 1 юли 2023 г. с 12 на сто се извършва върху действителния или запазен размер на пенсията към 30 юни 2023 г. без изплащаните към нея добавки. Ако в размера на личната пенсия преди прилагането на чл. 100 КСО е включена сума по ПМС № 479/30.12.2021 г. считано от 01 юли тази сума също се обхваща с осъвременяването с 12 на сто.

Тъй като в размера на личната пенсия на оспорващия преди прилагането на чл. 100 КСО не е включена сумата по ПМС № 479/30.12.2021 г., която да се осъвремени с 12 на сто, по изложените по-горе съображения, а именно, че прилагайки правилото на § 7з, ал. 2 от ПЗР на КСО е определен по-високия размер, в сравнение с размера към 30.09.2022 г. с включена в него сума по ПМС № 479/30.12.2021 г., както и че към 30.06.2023 г. пенсията е била **, определена по същото правило с Разпореждането от 07.02.2023 г., считано от 01 юли 2023 г., с Разпореждане № **********/30.06.2023 г. личната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69, ал. 1 от КСО е преизчислена, по следния начин:

Към 30.06.2023 г. – ** лв. * 1.12 = нов размер - ** лева.

Предвид изложеното, въз основа на извършената цялостна проверка за законосъобразност на оспорения акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, не се установи наличието на основания по чл. 146 от АПК за отмяната му.

Настоящият съдебен състав приема, че решението и потвърденото с него разпореждане са издадени от компетентни органи, в рамките на предоставените от закона правомощия, в необходимата писмена форма, съдържаща изчерпателни мотиви, с посочени фактически и правни основания. В хода на административното производство са били изследвани и изяснени относимите факти, като направените изводи са обосновани на събраните в хода на административното производство писмени доказателства, при правилно приложение на релевантните правни норми и в съответствие с целта на закона.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира обжалваното решение на Директора на ТП на НОИ гр. Враца за правилно и законосъобразно, а подадената жалба за неоснователна.

Предвид изхода на правния спор и съобразно разпоредбата на чл. 143, ал. 4 от АПК, оспорващият следва да бъде осъден да заплати в полза на НОИ разноски за юрисконсултско възнаграждение за осъщественото процесуално представителство по делото, към минимално определения в разпоредбата на чл. 24 от Наредба за заплащането на правна помощ, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, а именно 120,00 лв. /сто и двадесет лева/.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.И.Т. ***, против Решение № 1012-06-65/2 от 07.08.2023 г. на Директора на ТП на НОИ – Враца, с което е оставена без уважение, като неоснователна жалба против Разпореждане № **********/30.06.2023 г. на Р. „П. о.“ при ТП на НОИ – Враца, в частта, в която не е включена в определения размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 01.07.2023 г. и сумата от 60,00 лв. по ПМС № 479/30.12.2021 г.

ОСЪЖДА П.И.Т. ***, да заплати в полза на Национален осигурителен институт разноски - сумата от 120 лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване, чрез АдмС Враца, пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 14 /четиринадесет/ - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

   АДМ. СЪДИЯ: