Решение по дело №96/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 101
Дата: 16 март 2020 г. (в сила от 17 юни 2020 г.)
Съдия: Веселин Стефанов Монов
Дело: 20203230200096
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Д О Б Р И Ч К И     Р А Й О Н Е Н  С Ъ Д       

 

Р Е Ш Е Н И Е

№……………..

гр.Добрич, 16.03.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Добрички районен съд, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на

пети март две хиляди и двадесета година,в състав:    

                      Съдия - Веселин Стефанов Монов  

                   при  участието на съдебен  секретар Мария Атанасова,

 разгледа  А.Н.Д.№ 96 по описа на ДРС за 2020 г.

 

          Производството е по реда на чл.59,ал.І във вр. с чл.63,ал.1 от ЗАНН и е образувано по жалба на „А. груп” ЕООД, ЕИК*** представлявано от управителя А.Г.А.  срещу Наказателно постановление № НП-125 от 13.12.2019 год. на Зам.председателя на Държавна Агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) .

С атакуваното наказателно постановление за извършено адм.нарушение на чл.114, ал.2, т.2 от Наредбата за устройството, безопасната експлоатация и технически надзор на газовите съоръжения  и инсталации за втечнени въглеводородни газове на жалбоподателя на основание чл.55, ал.2 от Закона за техническите изисквания към продуктите е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева.

С жалбата се моли, съдът да намали наложената имуществена санкция, която да се сведе в законовия минимум. Не се оспорва изложената в НП фактическа обстановка на нарушението, неговата правна квалификация и приложената санкционна норма,  въз основа на която е ангажирана отговорността на въззивника.

            В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя -адв. Венелин Кирилов от АК- Добрич поддържа жалбата и пледира, съдът да намали размера на имуществената санкция, за който счита, че е несъразмерно висок и несъответен на тежестта на нарушението.

            В съдебно заседание въззиваемата страна не се представлява от процесуален представител и не взема становище по жалбата.

            След като подложи на анализ и преценка събраните по делото доказателства, съобразно обхвата и пределите на въззивната проверка по чл.314, ал.1 от НПК, съдът намери за установено следното:

/От фактическа страна/     

            На 24.07.2019 год., около 13.30 часа на основание чл.42, ал.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП) и чл.200 от Наредбата за устройството, безопасната експлоатация и технически надзор на газовите съоръжения  и инсталации за втечнени въглеводородни газове (НУБЕТНГСИВВГ) въз основа на подаден сигнал до Държавна Агенция за метрологичен и технически надзор (ДАТМН) е извършена проверка в търговски обект  „бензин-газстанция” - автомобилна газоснабдителна станция (АГСС), намиращ се в гр.Добрич, ж.к.”Д***”, стопанисван от жалбоподателя „А. груп” ЕООД, с управител А.Г.А.. Проверката е извършена от компетентни длъжностни лица на ДАМТН в състав: св.Р.М.В. ( ”гл.инспектор”  в РО ИДТН ”Североизточна България”) и св.С.С.П.  („гл.инспектор”  в РО НЯСС СИБ). В хода на проверката е установено, че АГСС за втечнени въглеводородни газове (ВВГ) попада в обхвата на чл.1,ал.1 от НУБЕТНГСИВВГ и представлява съоръжение с повишена опасност - по смисъла на чл.32 от ЗТИП. Проверяващите установили още, че ползувател на АГСС за ВВГ и изградената към нея газова инсталация към колонка за зареждане на автомобилни газови уредби е търг.дружество „А. груп” ЕООД. Към момента на проверката колонката за зареждане на автомобилни газови уредби работела и на нея са били зареждани автомобилни газови уредби, монтирани на автомобили.

В изпълнение на възложените им задачи по проверката дл.лица на ДАМТН  прегледали представения им набор от документи във връзка с осъществяваната от търговеца дейност, от който установили, че газовата инсталация за ВВГ е регистрирана с №ДчГИ0438, както и че представлява съоръжение с повишена опасност по смисъла на чл.32 от ЗТИП, тъй като попада в обхвата на чл.1, ал.1 от НУБЕТНГСИВВГ. След извършен преглед на ревизионната книга и издаден ревизионен акт №10/19.03.2015 г. /л.30-31/ е установено, че последният технически преглед, който е бил извършван на газовата инсталация за ВВГ е от дата 19.03.2015 г., а подледващият периодичен преглед , съгласно записа в ревизионния акт е следвало да се извърши до месец март на 2016 г.. Независимо от факта, че такъв периодичен технически преглед на АГСС за ВВГ съгласно чл.194, ал.5 от НУБЕТНГСИВВГ не е бил извършен в указания в ревизионната книга срок, газовата инсталация за ВВГ се експлоатирала и функционирала от ползувателя, тъй като към момента на проверката нанея са били зареждани автомобилни газови уредби. 

            Мотивирана от изложените фактически констатации св.Р.М.В., в качеството си на дл. лице, притежаващо необходимите властнически правомощия привлякла отговорността на „А. груп” ЕООД с Акт за установяване на административно нарушение  /АУАН -л.20 от делото/ №113/02.10.2019 г. за извършено нарушение на чл.114, ал.2, т.2 от НУБЕТНГСИВВГ. Актът е бил съставен на основание чл.40, ал.2 от ЗАНН, респ. в отсъствие на представляващия и законен управител на санкционираното ЮЛ, който въпреки надлежно отправената покана /л.18/ за това процесуално действие, не се явил на указаната дата и час в ДАМТН. Впоследствие АУАН е бил връчен по надлежния ред на представляващия, за което съдим от положения подпис в графа представляващ ЮЛ и приложената разписка по делото /л.19/.

След връчването на АУАН и в законоустановения 3-дневен срок пред наказващия орган са постъпили възражения от привлеченото към отговорност търг. дружество „А. груп „ЕООД, в които е посочено като причина за неизвършване на периодичен технически преглед на АГСС за ВВГ в указания срок, съгласно чл.194, ал.5 от НУБЕТНГСИВВГ допуснат пропуск в контрола от страна на управителя, дължащ се на честите му отсъствия от търг.обект и заболяване във времето.

 Гореописаната фактическа обстановка на нарушението се установява от вътрешно непротиворечивите и еднопосочни показания на актосъставителката Р.М.В. и на свидетелите С.С.П. (очевидец при установяване на нарушението) и В.И.К. (присъствала при съставяне на акта), както и от приложените по делото писмени доказателства, приобщени от съда по предвидения процесуален ред.

Наказващият орган не е уважил възражението и въз основа на АУАН в срока на чл.34 от ЗАНН издал обжалваното наказателно постановление  № НП-125 от дата 13.12.2019 г., с което за нарушение на чл.114, ал.2, т.2 от НУБЕТНГСИВВГ е ангажирал отговорността на жалбоподателя „А. груп”ЕООД и на основание чл.55, ал.2 от ЗТИП му наложил имуществена санкция в размер на 1000 лв.

В преклузивния срок на чл.59, ал.2 от ЗАНН жалбоподателят в качеството на легитимирана страна с правен интерес оспорва законосъобразността и обосноваността на НП, при което жалбата му се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, съдът я намира за основателна, относно размера на наложената санкция. В тази насока могат да се изложат  по следните съображения:

             /По приложимия материален закон/

  Съгласно разпоредбата на чл.114, ал. 1 от Наредбата за устройството, безопасната експлоатация и техническия надзор на газовите съоръжения и инсталации за втечнени въглеводородни газове (НУБЕТНГСИВВГ), ползвателят на газови съоръжения и инсталации е длъжен да осигури тяхната безопасна и безаварийна експлоатация, да ги поддържа и проверява в съответствие с изискванията на наредбата и техническата им документация и да ги използва само по предназначението, определено в инструкцията на производителя. В разпоредбата на ал.2 от чл. 114 от НУБЕТНГСИВВГ законодателят вменява в задължение на ползвателят, ръководителят на предприятието и обслужващият персонал да не допускат експлоатацията на газовите съоръжения и инсталации, когато: 1. не са регистрирани пред органите за технически надзор или се експлоатират без разрешение за пускане в експлоатация, когато такова се изисква; 2. не им е извършен технически преглед съгласно чл. 194, ал. 1, 4 и 5; 3. в акта за първоначален технически преглед или в ревизионен акт е вписано заключение, че съоръжението не е годно за безопасна експлоатация; 4. устройството или експлоатацията им престанат да съответстват на техническата им документация или на изискванията на наредбата, на изискванията за пожарна и аварийна безопасност или имат повреди или неизправности; 5. нямат нанесена маркировка за съответствие със съществените изисквания на съответната наредба по чл. 7 ЗТИП. Легално дефиниране на понятието „ползувател” е дадено в  § 1, т. 9 от Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП), където се посочва, че ползувател, това е собственикът или всяко физическо или юридическо лице, което ползва съоръжения с повишена опасност по силата на договор или на друго правно основание.

В разглеждания случай, ползувател на газовата инсталация за ВВГ с рег.№ ДчГИ0438 е санкционираното търг. дружество „А. груп” ЕООД - обстоятелство, по което  не се води спор. От събраните в хода на съдебното следствие безспорни писмени (препис от ревизионен акт №10 от 19.03.2015 г. - л.29 от делото)  е видно, че последния извършен технически преглед на Газовата инсталация за ВВВ на АГСС в търг.обект е на дата 19.03.2015 г. Съгласно заложените в разпоредбата на чл.114, ал.2, т.2 от НУБЕТНГСИВВГ нормативни изисквания, ползувателт е бил длъжен да не допуска експлоатацията на газовите съоръжения и инсталации, когато не им е извършен периодичен технически преглед, съгласно чл.194, ал.1, 4 и 5 от НУБЕТНГСИВВГ.  Указания в чл.194, ал.1, т.2 срок за периодичен технически надзор за газовите уредби е най-малко веднъж на една година.  В нашия случай, периодичен технически преглед- външен оглед и функционална проверка на газовата инсталация за ВВГ на АГСС в търг.обект е следвало да бъде извършен най-късно до м.март 2016 г., което задължение безспорно не е изпълнено от ползувателя на съоръжението - „А. груп „ЕООД.    

При така установените факти, нарушението по чл.114,ал.2, т.2 от НУБЕТНГСИВВГ, за което е привлечен към административнонаказателна отговорност жалбоподателят се явява доказано по безспорен и категоричен начин. В подкрепа на изложените съждения за осъществен състав на адм. нарушение се явява и обстоятелството, че въпросната газова инсталация в търг.обект на жалбоподателя, към датата на проверката е била в експлоатация и на нея са били зареждани автомобили, снабдени с автомобилни газови уредби. За изложените фактически обстоятелства съдим от безпротиворечивите и еднопосочни показания на актосъставителката Р.В.  и св.С.П. - присъствал при проверката и установяване на адм. нарушение. А колкото до фактически констатации и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, обективирано първоначално в АУАН от дата 02.10.2019 г. , а впоследствие и в НП не се води спор. По тези съображения, съдът формира еднозначен извод, че след като не е изпълнил задължението си да не допуска експлоатация на газовите съоръжения и инсталации, когато на същите не е извършен периодичен технически преглед в указания срок на разпоредбата на чл.194, ал.1, т.2 от цитираната по-горе Наредба, жалбоподателят е осъществил от обективна страна състава на адм.нарушение, за което е привлечен към отговорност с НП. Отговорността на санкционираното ЮЛ е обективна, невиновна, поради което въпросът за вината не се изследва от субективна страна.

Съдът споделя изцяло извода на административнонаказващия орган, че процесното нарушение не съставлява маловажен случай - по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Легалната дефиниция на понятието "маловажен случай" се съдържа в чл. 93, т. 9 от НК, чиито разпоредби, съгласно чл.11 ЗАНН се прилагат субсидиарно по въпросите за отговорността. Съгласно чл.93,т.9 от НК, маловажен случай е този, при който извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни по конкретния казус - вида на нарушението, начина на извършването му, вида и стойността на предмета му, на вредните последици, степента на обществена опасност, моралната укоримост на извършеното и т.н., като се отчитат същността и целите на административно-наказателната отговорност. В конкретния случай жалбоподателят е нарушил разпоредбите на чл. 114, ал. 2, т. 2 от НУБЕТНГСИВВГ, чиято съставомерност не изисква настъпване на определен вредоносен резултат. По делото не се събраха доказателства за липса или по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, и с оглед на горните критерии и съобразявайки фактическите данни по делото, съдът счита, че не са налице предпоставките по чл. 93, т.9 НК във вр. с чл. 11 и чл. 28 ЗАНН.

Административнонаказващият орган правилно е приложил относимата санкционна норма за процесното нарушение и на основание чл.55, ал.2 от ЗТИП е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в  размер от 1000 лева, която се явява определена около средния размер /имуществената санкция по закон е от 100 лв. до 2000 лв./. Съдът счета, че така определена по размер санкцията се явява леко завишена и несъответна на тежестта на нарушението и многобройните смекчаващи обстоятелства  за нарушителя. Не е отчетено и друго съществено обстоятелство, че нарушението се явява първо по рода си за нарушителя /по арг. от НП/, който до момента на проверката е нямал други извършени нарушения от този вид. В този смисъл, наложената с НП санкция от 1000 лв. не е съобразена с установените в чл. 27 от ЗАНН задължителни правила, от които следва да се ръководят наказващите органи при определяне на размера на наказанието. Изложените обстоятелства налагат за съда да намали имуществената санкция, като я сведе в по-нисък размер, а именно – 500 лв. Съдът счита, че така индивидуализирана над законовия минимум и под средния размер, имуществената санкция ще спомогне за реализиране на очертаните в новелата на чл.12 от ЗАНН цели.

            При извършената служебна проверка от съда на наказателното постановление и Акта за установяване на административното нарушение бе установено, че са издадени от компетентни длъжностни лица и в кръга делегираните им властнически правомощия /по арг. от Заповед №161/11.03.2019 г. на Председателя на ДАМТН/. При издаването и на двата акта са спазени всички посочени в ЗАНН срокове и процедури, изискуеми от разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Вмененото във вина нарушение е конкретизирано в степен, позволяваща на привлечения към отговорност субект да разбере, за какво е обвинен и срещу какво следва да се защитава. Изложените съображения налагат за  съда да приеме, че в хода на административнонаказателното производство няма допуснати съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила, които да водят до ограничаване на правото на защита така, че привлеченият към отговорност субект да не може да се защити и изгради защитната си теза в пълен обем.

В заключение съдът приема, че НП е издадено в съответствие с материалния закон и процесуалните правила, поради което същото следва да се потвърди изцяло, като законосъобразно и правилно.

Предвид гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

И З М Е Н Я Наказателно постановление № НП-125 от 13.12.2019 година, издадено от Заместник - председател на Държавна Агенция за метрологичен и технически надзор - гр.София, с което за извършено адм.нарушение на чл.114, ал.2, т.2 на Наредба за устройството, безопасната експлоатация и технически надзор на газовите съоръжения и инсталации за втечнени въглеводородни газове на „А. груп” ЕООД, ЕИК:*****с представляващ и управител А.Г.А. на основание чл.55, ал.2 от Закона за техническите изисквания към продуктите е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева, като  н а м а л я в а  размера на имуществената санкция на 500 /петстотин/ лева.

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от уведомяването на страните пред Административен съд-гр.Добрич, по реда на глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

                                                                                       СЪДИЯ :