Разпореждане по дело №211/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2023 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20237210700211
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

 

РАЗПОРЕЖДАНЕ  № 603

гр.Силистра, 08.12.2023 година

 

           Административният съд Силистра, в закрито заседание на осми декември през две хиляди двадесет и трета година,в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова, разгледа докладваното административно дело №211/2023г. по описа на съда и, установи,че е отстранена нередовността в оспорването, свързана с уточняване на активно легитимираната страна в процеса.От външна страна приема,че е редовно сезиран с жалба от община гр.Силистра.Видно от датата на издаване на оспорения административен акт е, че постъпилата при органа жалба на 10.11.2023г. е в темпоралния периметър от чл.149 ал.1 АПК,вр. с чл.32 от ПМС №114/08.06.22г. Внесена е дължимата държавна такса,а сезирането е подписано от законния представител на оспорващата община (арг. чл.44 ал.1 т.15 ЗМСМА).Съдът намира,че съществени неясноти относно предмета на повдигнатия спор няма и съобразно чл.170-чл.171 АПК,разпределяйки доказателствената тежест в процеса,следва да извърши процесуалните действия по чл.153 и сл. от АПК.

 

           Производството е образувано по жалба на Община гр.Силистра,представлявана от кмета,срещу Решение за отказ от предоставяне на средства №1002-384/30. 10.2023г., издадено от определения от министъра на МОН Ръководител на Структурата за наблюдение и докладване (СНД) на инвестициите по стълб 1 „Иновативна България“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на РБ, към министъра на образованието и науката. Издателят на акта е и изпълнителен директор на ИА“Програма за образование“ проф.дхн Г.В.. С оспореното Решение е прието,че кандидатът за изпълнение на инвестиция,подал предложение с рег.№BG-RRP-011-0001 и наименование „Основен ремонт,обновяване и внедряване на мерки за енергийна ефективност на сградата на обединено общежитие за средношколци „Младост“ гр.Силистра“, не отговаря на изискванията за краен получател на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост,тъй като попада в хипотезите на чл.6 ал.1 т.1 от Постановление №114 на Министерския съвет от 08.06.2022г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост(Обн. ДВ,бр.43/22г.,посл.изм.ДВ,бр.47/23г.), занапред - ПМС №114/2022г.

         С жалбата се твърди,че общината, като кандидат в процедура BG-RRP-1.011 „Ремонт и рехабилитация на общежития в системата на училищното образование“ по Механизма за възстановяване и устойчивост, Стълб „Иновативна България“, Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 2 (С1.12) „Модернизация на образователната инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост, е подала проектно предложение в ИСУН 2020 (Информационна система за управление и наблюдение 2020). Същата, съгласно §1 т.2 от ДР на Постановлеие №157 на Министерския съвет от 07.07.22г. за определяне на органите и структурите,отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции (Обн.ДВ,бр.54/22г., посл.изм.ДВ,бр.63/23г.), издадено на основание чл.7а ЗНА във връзка с чл.22 от Регламент (ЕС)№2021/241 на ЕП и на Съвета от 12.02.2021г за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост (занапред ПМС №157/22г.),е и Информационна система на Механизма,посредством която се извършват комуникациите по процедурата. Предложението на оспорващата община подлежало на пълно одобряване,а не на отстраняването ѝ в хипотезата на чл.6 ал.1 т.1 ПМС №114/22г., във връзка с чл.54 ал.1 т.6 ЗОП.

         Проектното предложение било преминало успешно през първия етап от процедурата чрез подбор на предложения за изпълнение (чл.3 ал.2 т.1, вр. с чл.8 ал.1 т.1 б.“а“ ПМС№114/22г.) и допуснато до етапа „техническа и финансова оценка“. На 05.10.23г. били публикувани резултатите от крайното класиране,вкл. че проектът на община Силистра е одобрен за финансиране, за което е получена покана за подаване на документи, удостоверяващи, че същата отговаря на изискванията за краен получател на средства от Механизма и, за сключване на договор. В хода на този последен етап на процедурата по одобряване за финансиране,било установено,след извършени служебни проверки от одобряващия орган,че срещу общината има влязло в сила Наказателно постановление (НП) на Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Силистра за нарушение на чл.62 ал.1 КТ, което е пречка за участие изобщо в състезателната процедура, съгласно регламентацията от чл.6 ал.1 т.1 ПМС № 114/22г.,вр. с чл.54 ал.1 т.6 от Закона за обществените поръчки (ЗОП). НП №19-00 1336/15.09.21г.- връчено на жалбоподателя на 16.09.2021г., е влязло в законна сила (като необжалвано) на 31.10.2021г. (л.125-гръб-126).На 05.10.2021г. оспорващата община е платила наложената ѝ имуществена санкция, като преди това,в изпълнение на задължително предписание на ДИТ-Силистра,на 11.05.2021г. е сключила трудов договор с лицето по отношение на чието правоотношение с общината са установяванията на контролните органи по КТ (Постановление за обявяване съществуването на трудово правоотношение по чл.405а КТ). Жалбоподателят не оспорва горните факти, а не са налице и основанията за тяхното ирелевиране поради изтичане на 3-годишния срок от чл.57 ал.3 т.2 б.“б“ ЗОП.

          С жалбата се твърди материална незаконосъобразност на оспорения акт, както и допуснато съществено процесуално нарушение при неговото издаване, тъй като ответният орган изрично бил уведомил жалбоподателя, че съгласно чл.56 ал.1 т.4 ЗОП може да представи доказателства относно предприети мерки,доказва-щи надеждност на кандидата в процедурата за финансиране.Такива били представени (имуществената санкция по НП е платена; сключен е ТД с лицето; изпълнени са всички предписания на ДИТ-Силистра и т.н.), въпреки което ответният орган, в нарушение на правилото от чл.56 ал.2 и на ал.4 ЗОП издал процесното Решение, включително и при несъобразяване с чл.55 ал.5 ЗОП относно предмета на проектното предложения и целите, които ще бъдат постигнати с неговото реализиране. Възразява срещу извода на ответния орган, че в случая не била приложима хипотезата на чл.56 ал.1 т.4 ЗОП, защото релевираното с въпросното НП нарушение е извън регламентираните със същата.Поради твърдяната материална незаконосъобразност на оспорения акт, настоява същият да бъде отменен.  

         Ответният орган - Ръководител на Структурата за наблюдение и докладване, овластен на основание чл.8 ал.3 от ПМС №157/07.07.22г. (Обн.ДВ,бр.54/22г., посл.изм.ДВ,бр.63/23г.),от Министъра на образованието и науката със Заповед №РД 09-73/18.01.2023г., който е и изпълнителен директор на ИА“Програма за образование“,е попълнил административната преписка  и в съпроводително писмо вх.№1348/20.11.23г. на АС-Силистра изразява становище за неоснователност на жалбата, настоявайки да бъде отхвърлена.

         Предвид засиленото служебно начало в административното правосъдие (арг. чл.9 ал.3 АПК) следва да бъдат дадени указания на страните в следния порядък: Доколкото се оспорва отказ за издаване на удовлетворяващ искането на жалбоподателя административен акт и при условията на чл.170 ал.2 АПК, оспорващата община носи доказателствената тежест за установяване наличието на основанията за издаване на благоприятен за нея акт. Ответният орган следва да установи, че са изпълнени законовите изисквания за издаването на процесния по делото акт.

Засегнатите обществени отношения от настоящия спор хипотетично касаят всички участници в процедурата чрез подбор на предложения за изпълнение, финансирани от средства от Механизма,но предвид големия им брой и непосочването им от ответният орган, както и с оглед на обстоятелството, че всички участници, с които не са сключени договори за финансиране като краен получател на средства, са разполагали на самостоятелно основание с право на жалба, настоящият състав намира, че не следва да ги конституира по делото. Не е представен и списъкът по чл.152 ал.3 АПК от ответния орган, въпреки което и на основание чл.154 ал.1 АПК съдът                      

                                                     конституира  страните по делото:

 

Жалбоподател: Община гр.Силистра, с административен адрес: гр.Силистра, ул.*******************, представлявана от кмета А.С.;

Ответник по жалбата: Ръководител на Структурата за наблюдение и докладване, определен от министъра на МОН, съгласно ПМС №157/22г. и, Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция “Програма за образование“, с административен адрес: гр.София ********************************** чрез гл.юрисконсулт Н.С..

 

На основание чл.157 ал.1 АПК, съдът насрочва съдебно заседание по административно дело №211/2023г. по описа на АС-Силистра на 31.01.2024г. от 14.30 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

 

 

      Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл.137 АПК,като ответникът има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването (чл.163 ал.2 АПК).    

 

 

 

 

СЪДИЯ: