Решение по дело №31/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 април 2022 г.
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20227160700031
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 56

гр. Перник, 06.04.2022 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на шестнадесети март през две хиляди двадесет и втора година, в касационен състав:

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                                                   МАРИЯ ХРИСТОВА

                                                                                             КИРИЛ ЧАКЪРОВ

 

при съдебния секретар А.М. и с участието на прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура – Перник, като разгледа докладваното от съдия Мария Христова КАНД № 31 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на В.И.С., с ЕГН **********,***, чрез пълномощника му адвокат В.П. ***, против решение № 260070 от 09.08.2021 г., постановено по АНД № 304 по описа за 2020 г. на Районен съд – Радомир.

С обжалвания съдебен акт е потвърдено наказателно постановление № 14-03 от 04.08.2020 г. на началник на отдел „Рибарство и контрол“ – Западна България, към Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА), с което за извършено административно нарушение по чл. 17, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 56, ал. 1 от Закона за рибарството и аквакултурите (ЗРА), на В.И.С. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лева, както и на основание чл. 90, ал. 1 от ЗРА в полза на държавата са отнети вещите, послужили за извършване на нарушението: 1 (един) бр. риболовен уред – хрилна мрежа с размери: дължина 20 м и размер на окото 100 мм; 1 (един) брой лодка – пластмасова, бледосива, с дължина 2.40 м, с 2 (два) броя гребла; уловената риба от вида „сребриста каракуда“ – 7 (седем) броя, с общо тегло 5.120 кг, измерена със служебна електронна везна със сериен № *********, пусната обратно във водата жива. 

В касационната жалба се твърди, че решението е неправилно, незаконосъобразно, необосновано и постановено при неправилно приложение на материалния закон. Моли се съда да отмени решението на районния съд и постанови друго, с което да отмени издаденото наказателно постановление. Претендира присъждане на съдебни разноски, сторени пред първата и касационната съдебни инстанции.

В проведеното съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. В.П.,***. Поддържа касационната жалба. Пледира решението да се отмени и делото да се реши по същество посредством отмяна на наказателното постановление. Претендира присъждане на съдебни разноски. В указания срок депозира писмени бележки по изложените в касационната жалба доводи.  

В проведеното съдебно заседание ответникът по касационната жалба – Отдел „Рибарство и контрол“ към ИАРА, редовно призован, за представител изпраща ст. юрисконсулт И.П.. Оспорва касационната жалба, моли съда да остави в сила решението на първата съдебна инстанция. Прави възражение за прекомерност на претендираните от касационния жалбоподател разноски за адвокатски хонорар. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В проведеното съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник намира касационната жалба за неоснователна. Предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. 

Административен съд – Перник, като провери процесуалните предпоставки за допустимост по чл. 215 от АПК и след като на основание чл. 218 от АПК обсъди изложените в касационната жалба доводи и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с приложимия закон, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК – страна в производството по делото пред районния съд, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима за разглеждане.

Разгледана по същество касационната жалба е неоснователна по следните съображения:

С НП № 14-03 от 04.08.2020 г. началникът на отдел „Рибарство и контрол“ – Западна България, към ИАРА, е наложил на В.И.С. административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лева, за това, че на 28.04.2020 г., в 13:25 часа, на язовир „***“ (рибностопански обект, различен от Черно море и река Дунав), находящ се в землището на с. К., община К., област Перник, след проведено продължително наблюдение в района на Ковачевски залив, е установено, че В.И.С. извършва стопански риболов от лодка с един брой риболовен уред – хрилна мрежа с дължина 20 м и размер на окото 100 мм, поставена във водата в работно положение и под негов контрол във време на проверката, с което същият е извършил административно нарушение по чл. 17, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 56, ал. 1 от ЗРА. Със същото наказателно постановление, на основание чл. 90, ал. 1 от ЗРА, в полза на държавата са отнети вещите, послужили за извършване на нарушението: 1 (един) бр. риболовен уред – хрилна мрежа с размери: дължина 20 м и размер на окото 100 мм; 1 (един) брой лодка – пластмасова, бледосива, с дължина 2.40 м, с 2 (два) броя гребла; уловената риба от вида „сребриста каракуда“ – 7 (седем) броя, с общо тегло 5.120 кг, измерена със служебна електронна везна със сериен № *********, пусната обратно във водата жива. 

Наказателното постановление е обжалвано пред Районен съд – Радомир, който с решение № 260070 от 09.08.2021 година, постановено по АНД № 304 по описа на съда за 2020 г., е потвърдил издаденото наказателно постановление.

За да постанови този резултат районният съд, след събиране, преценка и анализ на доказателствата, е изложил мотиви за доказаност на процесното нарушение, процесуална и материална законосъобразност на проведеното административнонаказателно производство, включително липса на предпоставки за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Размерът на наложеното административно наказание глоба е преценено от решаващия първоинстанционен състав за правилно определен в предвидения в санкционната разпоредба минимум. 

Решението е правилно.

Съгласно разпоредбата на чл. 218, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН, касационният съд обсъжда само посочените в касационната жалба пороци на решението, като за валидността, допустимостта и правилното приложение на материалния закон следи и служебно съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК.

След извършена касационна проверка в пределите на чл. 218, ал. 2, предл. първо и второ от АПК, настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма, по допустима жалба.

Доводите в касационната жалбата са неоснователни.

Решаващият съд е събрал гласни и писмени доказателства, относими към всички факти, предмет на доказване по делото. Изводите са формирани при спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН, след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. При разглеждането на делото не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и законът е приложен правилно.

         Съответстващ на установената фактическа обстановка и обоснован е решаващият извод на Районен съд – Радомир. Неоснователни са възраженията на касационния жалбоподател за неправилно приложение на закона. Правилно районният съд е приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при образуване на административно-наказателното производство и налагане на административното наказание. Видно от приложения АУАН, същият е съставен от компетентно за това лице,  съгласно чл. 91, ал. 1 от ЗРА във връзка със заповед на  министъра на земеделието и храните.  Съдържа всички, посочени в чл. 42 от ЗАНН реквизити. Подписан е от съставителя, двама свидетели, присъствали при установяване на нарушението и е предявен на нарушителя. Същият е отказал да го подпише, което е удостоверено с подпис на свидетел. Наказателното постановление, предмет на съдебен контрол е издадено от компетентен орган, оправомощено  длъжностно лице, съгласно чл. 91, ал. 4 от ЗРА. Обективирано е в изискуемата писмена форма, отговаря на изискванията за съдържание и реквизити по чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и е подписано от издателя му.

         Неоснователни са оплакванията на касатора, че в АУАН и НП нарушението не е описано. Настоящият касационен състав счита, че в тях са посочени всички факти, представляващи елемент от състава на административното нарушение по чл. 17, ал. 1, т. 1 от ЗРА. Видно от АУАН и НП в тях е конкретизирано  мястото на извършването му-язовир „***“, землището на с. К., посочена  е дата на извършване на нарушението и нарушението е описано в достатъчна степен. Поради това не се подкрепят доводите в касационната жалба за допуснато съществено процесуално нарушение на чл. 42, т. 3 и т. 4  и чл. 57, ал. 1 , т. 5 от ЗАНН.

Предвид установената фактическа обстановка и с оглед събраните в производство доказателства се обосновава извод за правилно ангажиране на административнонаказателната отговорност на касатора за нарушение на чл. 17, ал. 1, т. 1 от ЗРА. Риболовът е извършван във воден обект, различен от Черно море и река Дунав, в нарушение на чл. 17. В случая както начинът на извършване на улова, така и количеството на уловените водни организми, квалифицират риболова като стопански. По смисъла на  § 1, т. 28 от ДР на ЗРА "За стопански риболов по смисъла на този закон се смята и риболов, извършван с уреди, различни от тези по чл. 24, ал. 1, и/или при който уловената риба или други водни организми е в размер, надхвърлящ определените в чл. 24, ал. 3 количества". Посоченото легално определение определя риболова като стопански при наличието на две основания- начин на риболова и количество на уловената риба. В случая са налице и двете условия. Уловът е извършван с уреди, различни от разрешените в чл. 24, ал. 1 от ЗРА, уловените риби надхвърлят и определените от законодателя в чл. 24, ал. 3 от ЗРА количества. С оглед на това уловът е стопански и правилно е за установеното нарушение, касатора е санкциониран на основание  чл. 56, ал. 1 от ЗРА, като му е наложена глоба в минимален размер. Съгласно чл. 27 от ЗАНН административното наказание се определя съобразно разпоредбите на този закон в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение, като при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя. Настоящия съдебен състав, изцяло споделя доводите на първоинстанционния съд за размера на наложената санкция. Напълно се споделя и извода на въззивната инстанция за липса  на предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.

Законосъобразното реализиране на отговорността по чл. 56 от ЗРА обуславя и отнемането в полза на държавата на уредите, средствата и приспособленията, с които те са придобити, в изпълнение разпоредбата на чл. 90, ал. 1 от ЗРА. Тази правна регламентация предписва императивно на АНО след налагането на административно наказание да се произнесе за отнемане в полза на държавата на улова и средствата, послужили за реализиране на нарушението, и то в условията на обвързана компетентност. По делото не ангажирани доказателства някой от уредите, средствата и приспособленията, с които е извършван стопанския риболов да е на трети лица, за да се преценява законосъобразността на отнемането в този случай. С оглед на това правилно е приложена разпоредбата на чл. 90, ал. 1 от ЗРА.

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото касатора  следва да бъде осъден да заплати в полза на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 /осемдесет/ лева, определено съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 63д, ал. 1, вр. с ал. 4  от ЗАНН.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260070 от 09.08.2021 г., постановено по АНД № 304 по описа за 2021 г. на Районен съд – Радомир.

    ОСЪЖДА В.И.С., с ЕГН **********, с адрес: *** да заплати на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури съдебни разноски в размер на 80.00 /осемдесет/ лв.

    РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

                                   

   ЧЛЕНОВЕ:/п/            /п/