Решение по дело №378/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2015
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20237180700378
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2015

 

гр. Пловдив, 13.11.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав, в открито заседание на шестнадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

 

при секретаря Христина Николова, като разгледа докладваното от председателя Мариана Шотева адм. дело № 378 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 118 от  Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на С.Й.Р., ЕГН ********** ***, против Решение № 2153-15-26/18.01.2023 г. на Директора на ТП на НОИ – Пловдив, с което е оставена без уважение нейна жалба с вх. № 1012-15-532/23.12.2022 г. срещу Задължителни предписания (ЗП) № ЗД-1-15-01247750/06.12.2022 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ – Пловдив на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и са потвърдени същите изцяло.

Жалбоподателката счита, че издаденото решение е незаконосъобразно, поради което настоява за неговата отмяна. Необосновано, според нея, директорът не е ценил приемо-предавателните протоколи за предадена продукция с мотив, че били съставени с участието на роднини, като посочва в тази връзка, че законът не забранява предаването на земеделска продукция между роднини и не въвежда нарочни уредби или рестрикции в тази насока. На следващо място се твърди, че необосновано директорът се е позовал на писмото, с което ТД на НАП - Пловдив е отговорила, че няма настъпили промени в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ, доколкото на първо място това писмо на основание чл. 34 от АПК е следвало да бъде предоставено на Р. за становище, което не е било сторено и на второ място, питането до НАП не е било дали е налице в ход процедура по подаване на коригираща декларация, а дали има подадена такава, в този смисъл се твърди, че е нарушена разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК и производството е следвало да бъде спряно до приключване на производството по коригиране на ГДД. Възразява се също така и за неспазване на едномесечния срок за произнасяне по жалбата от 23.12.2022 г., поради което се твърди, че решението от 18.01.2023 г. се явява преждевременно такова. Допълнителни съображения са изложени в депозирани по делото писмени бележки от пълномощник адв. В., в които се посочва още и че спорът е относно това изпълнени ли са задължителните предписания, съответно налице ли е в регламентирания срок подадена коригираща декларация. Претендира сторените разноски.

Ответникът – Директор на ТП на НОИ – Пловдив чрез процесуален представител юриск. В. оспорва жалбата като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Съображения по същество са изложени в депозирано по делото становище.

Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Решението е обжалвано от лице с правен интерес и в предвидения за това 14-дневен срок, поради което жалбата е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.

От събраните по делото доказателства се установява, че във връзка с подадено заявление вх. № 2112-15-1791/16.11.2022 г. от С.Р., с писмо изх. № 2112-15-1791#1 от 21.11.2022 г. Началник на Отдел „Пенсии“ при ТП на НОИ – Пловдив е изискал от Началник на Отдел „КПК“ при ТП на НОИ – Пловдив да бъдат установени данните за осигурителния стаж и дохода, върху който са внесени дължимите осигурителни вноски от самоосигуряващото се лице – земеделски производител С.Й.Р. за периода от 01.04.2021 г. до 08.11.2022 г., съдържащи се в информационната система/регистрите на НОИ. Изискано е също така и уточнение налице ли е прекъсване на дейността към 08.11.2022 г. (л. 93).

Във връзка с така постъпилия сигнал, контролен орган на ТП на НОИ - Пловдив е извършил проверка на разходите на държавното обществено осигуряване (ДОО) относно установяване на осигурителен стаж и осигурителен доход на основание чл. 41, ал. 1, изр. второ от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж за периода от 01.04.2021 г. до 08.11.2022 г. Проверката е приключила с издаването на Констативен протокол (КП) № КВ-5-15-01247844/06.12.2022 г. (л. 54). Установено е, след извършена проверка в информационната система и извлечени данни от регистрите на НОИ (л. 55 и сл.), че е подадена декларация от С.Й.Р. в качеството й на земеделски стопанин „С.Й.Р.“, ЕИК ********* – дата на започване на дейност – 01.04.2021 г., деклариран вид осигуряване – за всички осигурителни социални рискове без трудова злополука, професионална болест и безработица, прекъсване на дейността – няма. За периода от 01.04.2021 г. до 31.10.2022 г. има подавани данни в Регистъра на осигурените лица (РОЛ) за С.Й.Р. като самоосигуряващо се лице. Има представени разходооправдателни документи – болнични листове, молби, декларации като самоосигуряващо се лице. За периода от 01.04.2021 г. до 13.07.2021 г. има данни за постъпили в приход на ДОО осигурителни вноски. За периода от 14.07.2021 г. до 28.08.2022 г. вкл. лицето получава обезщетение за временна неработоспособност, бременност и раждане. За периода от 28.08.2022 г. до момента на извършване на проверката Р. получава обезщетение за отглеждане на малко дете до 2 години. Съгласно получен отговор от ТД на НАП – Пловдив с изх. № 97-46-1037#1/23.11.2022 г. (л. 64 и сл.) има подадена ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г., като в нея няма посочен доход от дейността като регистриран земеделски стопанин. Въз основа на тези данни е достигнато до извод, че за периода от 01.04.2021 г. до 08.11.2022 г. не може да се издаде служебна бележка за осигурителен стаж и доход за Р., тъй като няма безспорни доказателства, че същата е упражнявала трудова дейност като земеделски стопанин. Констатирано е, че съгласно данни от ОД „Земеделие“ – гр. Пловдив (л. 71 и сл.) лицето за периода 2021 г. – 2022 г. има регистрация като земеделски стопанин на 01.04.2021 г. с последваща заверка на 10.03.2022 г. Предоставена е и информация от електронния регистър, съответстваща на данните от анкетната карта и анкетните формуляри, подадени от земеделския стопанин на хартия, от която е установено, че лицето декларира: за 2021 г. обща използвана площ – 0,5901 ха – под наем, с намерение за отглеждане на 0,5901 ха с други зеленчуци; за 2022 г. обща използвана площ – 0,5901 ха – под наем, с намерение за отглеждане на 0,5901 ха с други зеленчуци. Прието е в тази връзка, че наличието на регистрация на лицето в горепосочения регистър на земеделските стопани, не се явява самостоятелно и достатъчно основание, за да възникне осигурително правоотношение с произтичащите от него права на обезщетение. Посочено е, че при регистрацията си като земеделски стопанин Р. декларира „намерение“ за засяване и отглеждане на 0,5901 ха с основни култури „други зеленчуци“, което е твърде общо понятие. Цитирани са разпоредбите на чл. 10 от КСО, § 1, т. 3 от ДР на КСО и § 1, т. 5 от ДР на КСО, отчетено е обстоятелството, че в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г. лицето не е посочило доход от дейността като регистриран земеделски стопанин и е прието, че Р. не е упражнявала трудова дейност като земеделски стопанин и за нея не е възникнало осигуряване за съответния осигурителен риск, поради което не е осигурено лице по смисъла на горепосочените разпоредби на КСО.

На същата дата, на която контролният орган на ТП на НОИ – Пловдив е съставил, посочения по-горе КП, е издал и обжалваните в настоящото производство ЗП № ЗД-1-15-01247750/06.12.2022 г., в които е посочено, че по повод извършена проверка вх. № 2112-15-1791#1 от 21.11.2022 г., на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и чл. 37 от Инструкция № 1 от 03.04.2015 г. за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ, се дават задължителни предписания на С.Й.Р. да заличи данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО на С.Й.Р. за периода от 01.04.2021 г. до 31.12.2021 г. с вид осигурен 13, декларация образец 1. Мотивирано е, че съгласно Информационната система на НОИ, получена информация от ОД „Земеделие“ и от ТД на НАП – Пловдив, за периода 2021 г. – 2022 г. е установено, че Р. не може да представи категорични доказателства за осъществяваната земеделска дейност от 01.04.2021 г. (л. 53).

Съставеният КП и издадените ЗП са връчени на Р. на 13.12.2022 г. (л. 51-52).

В тази връзка от нейна страна е депозирано Възражение с вх. № 1012-15-532/23.12.2022 г. по описа на ТП на НОИ – Пловдив, в което се посочва, че на 01.04.2021 г. се е регистрирала като Земеделски производител (всъщност регистрацията е като земеделски стопанин) с идеята да отглежда зеленчуци – главно зеле и ранни домати в Общинска служба „Земеделие“ – Калояново, на служителките е казала, че ще отглежда зеле, но не знае защо в анкетната карта са написали „други зеленчуци“. От същата дата (01.04.2021 г.) твърди, че има подадена декларация в НАП за започване на дейност като земеделски производител, както и че на земеделската площ е била засяла семена зеле за производството на разсад, предназначено за продажба и за засаждане на стопанисвания от нея поземлен имот, за което прилага договор за наем. В допълнение се сочи, че имало и около 100 корена с домати и от дейността си преди да излезе в болничен поради временна неработоспособност, бременност и раждане, има реализирана продукция, като прилага приемо-предавателни протоколи, които не е представила пред счетоводителката, поради влошено здравословно състояние в следствие на раждането и продължително болнично и извънболнично лечение. Друга продукция, освен описаната в протоколите, посочва, че не е успяла да реализира, а като доказателства при необходимост твърди, че може да представи епикризи. В ГДД по чл. 50 (от ЗДДФЛ) твърди, че не е посочен доход, тъй като тя е подадена, за да се спази срокът за подаването и в счетоводството не е имало информация за реализираните от нея продажби, като са предприети действия по коригиране на декларацията (л. 40 и сл.).

Така, по повод тази жалба е издадено и оспореното Решение № 2153-15-26 от 18.01.2023 г. на Директора на ТП на НОИ – Пловдив (л. 35-37), с което е отхвърлена жалбата на лицето и са потвърдени ЗП. За да стори това, решаващият орган изцяло е възприел мотивите на контролния орган на ТП на НОИ – Пловдив, като е посочил подробно и нормативната уредба, уреждаща този вид отношения. Допълнително, във връзка с изложените в жалбата възражения и приложените към нея доказателства, е посочено, че видно от наличните по преписката доказателства, при регистрацията като земеделски стопанин Р. е декларирала намерение за засяване и отглеждане на 0,5901 ха с основни култури „други зеленчуци“, като анкетната карта и анкетният формуляр за 2021 г. носят подписа на земеделския стопанин (физическо лице), поради което и е несъстоятелно твърдението на жалбоподателката за неяснота относно заявеното съдържание на анкетната карта. Отделно от това е установено, че в подадените през 2022 г. анкетен формуляр и анкетна карта от Р. отново е заявено намерение за засяване и отглеждане на основни култури „други зеленчуци“ (0,5901 ха), а в полето „засети/засадени площи“ за текущата стопанска година не са отбелязани конкретни количества и основни култури. Така заявените пред ОД „Земеделие“ – Пловдив факти, както и декларираното пред НАП с ГДД за 2021 г. от лицето обстоятелство, сочещо липсата на доходи от дейност като земеделски стопанин, е прието, че представлява пречка за приемане на приложените към жалба вх. № 1012-15-532/23.12.2022 г. приемо-предавателни протоколи като документи, удостоверяващи реална трудова дейност от С.Р. в качеството й на регистриран земеделски стопанин през 2021 г. Посочено е също така, че по-голямата част от тези протоколи са съставени между жалбоподателката и нейни роднини, а представеният договор за наем на земеделска земя от 01.04.2021 г., отнасящ се за имот № 015186 сам по себе си не води до извод за упражнявана трудова дейност като земеделски стопанин. На следващо място се посочва, че с писмо изх. № 1012-15-532#1/06.01.2023 г. е изискано от ТД на НАП – Пловдив да бъде предоставена информация за настъпили промени в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г. с вх. № 1600И1327656/29.04.2022 г. и ако има такива, да бъде предоставено копие от коригираната декларация, като с писмо с вх. № 2112-15-1791#12/11.01.2023 г. ТД на НАП уведомява, че няма настъпили промени в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ с посочения входящ номер, подадена от лицето С.Й.Р. (л. 48-50). Мотивирано е, че за да подлежи на задължително осигуряване по чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО за ДДО за регистрираните земеделски стопани трябва да са изпълнени кумулативно няколко условия, а именно: да извършват трудова дейност; да са регистрирани по установения ред; да са заявили начало на упражняване на трудовата дейност по съответния ред, като в разглеждания случай за жалбоподателката не е доказано, че за периода от 01.04.2021 г. до настъпване на временната неработоспособност, констатирана с представените болнични листове, същата реално е осъществявала трудова дейност по засаждане и отглеждане на растителна продукция, предназначена за продажба, поради което е извън кръга на лицата по чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО и некоректно подаваните за нея данни с декларация обр. 1, следва да бъдат заличени. Въз основа на горното е изведен извод, че установяващата се от събраните по административната преписка доказателства, претенцията на жалбоподателката, че дадените от контролен орган ЗП следва да бъдат отменени, е неоснователна и същите следва да бъдат потвърдени изцяло.

В хода на съдебното производството по искане на страните с писмо рег. № 11-00-702#1/08.06.2023 г. Директорът на ТД на НАП – Пловдив е представил заверено копие на Протокол № ПО-16001622113074-073-001/20.01.2023 г., обективиращ извършена Проверка за установяване на факти и обстоятелства за корекция на данъчни декларации с обхват Данък върху доходите на ФЛ – свободни професии, граждански договори и др., 01.01.2021 г.  31.12.2021 г., ведно с всички приложения, както и разпечатка от ИС на НАП на ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ, подадена по електронен път с вх. № 1600И1448124/16.01.2023 г. (за отчетната 2021 г.), ведно със съобщение за резултати от обработката на Декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г. (л. 132 и сл.). От същите се установява, че на 22.12.2022 г. действително Р. е инициирала производство по подаване на коригираща ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г., в т.ч. в хода на извършена от органите по приходите проверка е констатирано и некоректно подаване на декларации обр. № 1 „Данни за осигурено лице“ за спорния период, като е указано тяхното коригиране.

Във връзка с оспорване от страна на ответника на представените от жалбоподателката приемо-предавателни протоколи и за установяване на роднинската връзка между жалбоподателката и лицата, посочени в протоколите, по делото са представени и съответно приети справки ГРАО (л. 128-131), от които се установява, че 7 бр. от общо представените 9 бр. приемо-предавателни протокола обективират извършено приемо-предаване на домати или зеле между жалбоподателката и А.С.Р. – баба, С.А.Р. – дядо, С. А.А. – баба и С.А.А. – леля.

По искане на ответника по делото е представена и съответно приета справка, постъпила с писмо изх. № 1407/31.05.2023 г. от Директор на ОДБХ Пловдив, от която се установява, че С.Р. няма издадени удостоверения за регистрация по Закона за храните, няма вписване в националния електронен регистър за бизнес оператори по Закона за храните и не фигурира в базата данни на търговците на пресни плодове и зеленчуци (л. 181).

Приети са също така и представени от Директора на ОД „Земеделие“ Пловдив с писмо изх. № РД-12-02-1395-1/29.05.2023 г. заверени копия на Анкетни карти и Анкетни формуляри за стопанските 2020/2021 г. и 2021/2022 г. на С.Р. с уточнение, че предоставената информация е от база данни на регистър на земеделските стопани на територията на област Пловдив, който се води съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани в ОД „Земеделие“ – Пловдив (л. 183).

При така събрания доказателствен материал, настоящият състав на Административен съд – Пловдив намира следното от правна страна.

Съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, при извършване на служебната проверка за законосъобразност на оспорвания административен акт, съдът следва да провери дали същият е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на материалния и процесуалния закон и в съответствие с целта на закона.

Следва в тази връзка да бъде съобразено на първо място, че съгласно разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от КСО, контролът по спазването на нормативните актове по ДОО във връзка с дейността, възложена на НОИ, се осъществява от контролните органи на НОИ, а съгласно чл. 107, ал. 2, т. 1 от КСО, контролни органи на НОИ са инспекторите по осигуряване в териториалните поделения на НОИ. В правомощията на последните, съобразно разпоредбата на чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО, е да дават ЗП за спазване на разпоредбите по ДОО и дейността, възложена на НОИ. В случая, обжалваните ЗП са издадени именно от такъв старши инспектор по осигуряването при ТП на НОИ – Пловдив, видно от представената Заповед № 1195/24.06.2022 г. на Управителя на НОИ (л. 208), от което следва, че същите са издадени от материално и териториално компетентен орган.

Същевременно, съгласно разпоредбата на чл. 117, ал. 1, т. 3 от КСО, пред ръководителя на съответното ТП на НОИ се подават жалби срещу ЗП на контролните органи по чл. 108, ал. 1, т. 3, като в същия смисъл, съобразно изричната разпоредба на чл. 117, ал. 3 от КСО, ръководителят на териториалното поделение се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им. С решението ръководителят на ТП на НОИ решава въпроса по същество или отменя разпореждането и връща преписката за ново разглеждане от компетентния административен орган, когато не са изяснени всички обстоятелства, отнасящи се до издаване на разпореждането. Предвид това съдът приема, че оспореното решение също е издадено от материално компетентен орган – Директорът на ТП на НОИ – Пловдив, в рамките на предоставените му по закон правомощия и в рамките на неговата териториална компетентност. Решението е издадено в посочения едномесечен срок, при спазване изискванията за писмена форма и съдържа всички реквизити, съгласно нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК, приложима по силата на чл. 117, ал. 5 от КСО, включително с подробно посочени фактически и правни основания за издаването му.

Във връзка с наведените от жалбоподателката възражения, че решението е издадено преждевременно, е необходимо да се посочи, че определеният от законодателя срок за произнасяне, е свързан с възможността, след изтичане на този срок, да бъде упражнено правото за оспорване на мълчалив отказ или мълчаливо потвърждаване. Нито в КСО, нито в АПК има определен минимален срок, преди изтичането на който за органа да е въведена забрана за произнасяне, поради което и наведените в тази връзка възражения, съдът намира за неоснователни.

Неоснователни са и следващите, наведени възражения, свързани с отпочването на процедура по подаване на коригираща декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ. Тук е мястото да се посочи, че на първо място, в подадената от Р. жалба (наименована възражение) се посочва единствено, че са предприети действия по коригиране на декларацията, но доказателства в тази насока не са представени, не е поискано и спиране на производството. Именно в тази връзка от страна на решаващия орган е предприето събиране на доказателства, като с писмо изх. № 1012-15-532#1/06.01.2023 г. от Директора на ТД на НАП – Пловдив е изискана информация за настъпили промени в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г., в отговор на което е постъпило писмо изх. № 97-46-1037#3/11.01.2023 г., с което Директорът на ТП на НОИ – Пловдив е уведомен, че няма настъпили промени във въпросната ГДД. Ето защо не може да се приеме, че органът не е изпълнил задължението си по чл. 35 от АПК. Друг е въпросът, че предприетото коригиране на подадената ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ и подадените декларации образец № 1 „Данни за осигурено лице“ за процесния период, настоящият съдебен състав намира, че не е преюдициално по отношение на настоящото производство. Това е така, защото с оспорените ЗП на лицето е указано да заличи (а не да коригира) изцяло подадените данни, тъй като е прието, че независимо, че е регистрирано като земеделски стопанин и за него са подадени данни, респ. внесени или дължими ЗОВ, е извън кръга на лицата по чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО, доколкото липсват доказателства за осъществявана земеделска дейност по засаждане и отглеждане на растителна продукция, предназначена за продажба. Казано по друг начин, фактът, че лицето е подало декларация обр. 1 в ТД на НАП – Пловдив, в т.ч. и коригираща такава, и е заплатило дължимите ЗОВ, не го прави директно осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО. В този смисъл и предписанията да бъдат заличени изначално данните, подадени с декларация обр. 1 „данни за осигуреното лице“ с вид осигурен 13 „За регистрирани земеделски стопани и тютюнопроизводители“, влече след себе си заличаване на всички данни, в т.ч. и коригираните такива.

Предвид горното, съдът намира, че в случая административните актове са издадени от материално и териториално компетентни административни органи, обективирани са в изискуемата се писмена форма, с изискуемото се съдържание и са подписани от издателите им, поради което не са налице основания за отмяната им по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

Следващият спорен по делото въпрос е дали така дадените от органа предписания, потвърдени с оспореното решение, са материално законосъобразни и в съответствие с целта на закона (а не както жалбоподателят твърди дали са били изпълнени същите), т.е. дали са издадени при правилно приложение на относимите материалноправни разпоредби.

Следва в тази връзка да бъде съобразено, че по смисъла на § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО (в приложимата редакция) „осигурено лице“ е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1, и за което са внесени или дължими осигурителни вноски. Осигуряването на лицето, което е започнало трудова дейност съгласно чл. 10, продължава и през периодите по чл. 9, ал. 2, т. 1 - 3 и 5. Самоосигуряващите се лица се смятат за осигурени за времето, през което са внесени дължимите осигурителни вноски по чл. 6, ал. 8, а лицата по чл. 4а се смятат за осигурени за времето, през което са внесени дължимите осигурителни вноски.

Съответно по смисъла на чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО, задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт са регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители, като съгласно чл. 4, ал. 4 от КСО, лицата по ал. 3, т. 1, 2 и 4 по свой избор могат да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство.

Същевременно, според § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО, „регистрирани земеделски стопани и тютюнопроизводители“ са физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред.

И най-сетне, съгласно чл. 10, ал. 1 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й.

Анализът на горецитираните разпоредби сочи, както правилно е прието и в мотивите на оспореното решение, че законодателят приема за осигурено лице това, което реално извършва трудова дейност, като правопораждащият факт за възникване на осигуряването, е упражняването на трудова дейност, а от друга страна, че в кръга на задължително осигурените по КСО лица попадат само земеделски стопани, които произвеждат продукция, предназначена за пазара и са регистрирани за това по установения ред.

В случая се установява от събраните по делото доказателства, а и не е спорно между страните, че жалбоподателката е регистрирана като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, считано от 01.04.2021 г. и с последваща заверка на 10.03.2022 г., като дейността, за която е регистрирана, е за стопанските 2020/2021 г. и 2021/2022 г., с намерение за засети/засадени площи (хектари) 0,5901 за отглеждане на други зеленчуци.

Регистрацията обаче като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3/29.01.1999 г., не е достатъчна сама по себе си да обоснове възникване на осигурително правоотношение, независимо, че за лицето са подавани данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО и са внасяни осигурителни вноски, ако реално не бъде упражнявана трудовата дейност, за която лицето е регистрирано и за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 от КСО. Казано по друг начин, осигурителното правоотношение има вторичен характер и неговото възникване е обусловено от възникването, започването на изпълнението и съществуването на друго - първично правоотношение и в случая, основанието за осигуряване е реалното осъществяване на дейност като земеделски стопанин от страна на жалбоподателката, т.е. за възникване на осигуряването и произтичащите от него права, е необходимо да е налице реално упражняване на трудова дейност, която да е започнала и да не е прекъсвана.

От събраните по делото доказателства обаче, не може да бъде установено по безспорен начин, че жалбоподателката през процесния период е произвеждала растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба като земеделски стопанин, който е и спорният по делото въпрос.

До извод в обратната насока не водят и представените от нея 9 бр. приемо-предавателни протокола, чиято дата е оспорена от ответника и като частни писмени документи са такива, ползващи се само с формална доказателствена сила, установяваща единствено авторството на съответния документ. В този смисъл и настоящият съдебен състав не изключва оспорените от ответника документи, а формира правните си изводи по съществото на спора, като ги цени в съвкупност с останалия доказателствен материал по делото.

Както вече се посочи и по-горе, жалбоподателката твърди, че въз основа на сключен договор за наем на земеделска земя, се е регистрирала като земеделски производител с намерение за засаждане на зеле, погрешно посочено от служителките в ОСЗ като „други зеленчуци“, действително е отглеждала зеле и домати, като е реализирала и продукция, за което са изготвени приемо-предавателни протоколи, които обаче не са били предадени на счетоводителката, с оглед влошено здравословно състояние и бързане за спазване на срока за подаване на ГДД. Тези твърдения на жалбоподателката обаче останаха недоказани в настоящото производство.

На първо място, от представения договор за наем на земеделска земя не може да бъде установено по безспорен начин за коя стопанска година е сключен и касае ли процесния период. Това е така, защото същият е сключен на 01.04.2021 г., т.е. в деня на регистрацията на лицето като земеделски стопанин, който ден е деклариран и в НАП като начало на дейността. В договора обаче е договорено, че се сключва за срок от една стопанска година и влиза в сила за стопанската 2020/2021 г. (така т. 2 от договора), като в т. 23 от същия договор е договорено, че по смисъла на този договор стопанската година е времето от 1 октомври на текущата година до 1 октомври на следващата година, поради което и следва да се приеме, че щом договорът е сключен през 2021 г., то текущата година е 2021 г., а следващата година е 2022 г. Или, договорът е със срок на действие от 01.10.2021 г. до 01.10.2022 г., което от своя страна изключва действието му във времето, в което жалбоподателката твърди, че е обработвала наетата земеделска земя, засаждала е зеле и домати и е реализирала продукция.

Все в тази насока и с оглед наведените от Р. твърдения, че на служителките в ОСЗ е казала, че ще отглежда зеле, но не знае защо в анкетната карта са написали „други зеленчуци“, е необходимо да се посочи, че по делото нито се твърди, нито се представят доказателства някой друг да е попълнил от името на Р. анкетните карти и анкетните формуляри, поради което и доколкото не са оспорени положените в тях подписи, следва да се приеме, че същите са положени от лицето, съответно отговорността за декларираната информация в случая е нейна. А дори и да са били попълнени от служители на съответната администрация, то с полагането на подписа си под „зем. стопанин (физ. лице), Р. се е съгласила с декларираните данни. Ето защо и следва да се приеме, че на 01.04.2021 г. жалбоподателката е декларирала именно намерението си за отглеждане на „други зеленчуци“.

Събраните по делото доказателства разколебават и тезата на Р., че с оглед влошено здравословно състояние, не е предоставила приемо-предавателните протоколи на счетоводителката и не е уведомила същата за получените приходи, поради което и те не са декларирани в ГДД, тъй като декларацията е подадена, за да се спази срокът за нейното подаване. На първо място, въпросните приемо-предадателни протоколи обективират извършени действия в периода от 09.06.2021 г. до 12.07.2021 г., а ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г. е подадена на 29.04.2022 г., т.е. почти девет месеца след предполагаемото им съставяне. През този период от девет месеца не се твърди жалбоподателката да е прекъснала контактите си със счетоводителката по една или друга причина, което обстоятелство се потвърждава и от своевременно подаваните данни с декларация обр. № 1 за м.07.2021 г., съответно с приложения № 9 към чл. 8, ал. 1 и чл. 11, ал. 1, с които са представени болнични листове за временна неработоспособност за периода от 14.07.2021 г. до 25.11.2021 г. вкл., приети със справки от 24.08.2021 г., 12.09.2021 г. и 22.11.2021 г. Представени се установява да са още и приложения № 11 към чл. 11, ал. 2 от НПОПДОО за изплащане на парични обезщетения, приети със справки от 05.12.2021 г. Или, установява се, че както в периода на бременността, така и след раждането, Р. е подавала своевременно данни и документи (най-малко е предавала болничните листове), които да бъдат декларирани пред съответните органи, поради което и е нямало пречка, в случай, че към датите, на които се твърди да са били изготвени приемо-предавателните протоколи, обективиращи извършени доставки на зеле и домати, същите да бъдат предоставени на счетоводителката, с оглед тяхното надлежно осчетоводяване и деклариране на получения доход. Друг е въпросът, че седем от общо девет протокола са съставени между роднини. Действително, както жалбоподателката посочва, няма забрана за извършване на покупко-продажба между свързани лица, но с оглед заявеното оспорване на датата на представените приемо-предавателни протоколи, жалбоподателката, чиято е доказателствената тежест, не успя да докаже наличието на произведена продукция към посочените в протоколите дати, която да продаде на посочените в протоколите лица. А доказателствената тежест е нейна, тъй като тя твърди, че на тези дати е продала въпросните количества зеле и домати.

С оглед на всичко, изложено до тук, настоящият съдебен състав приема, че представените от жалбоподателката приемо-предавателни протоколи, са с недостоверни дати и изготвени за нуждите на настоящото производство. По изложените съображения и същите не се кредитират от съда като достоверен източник на данни за релевантните за спора факти и обстоятелства. Това от своя страна изключва необходимостта от исканото от ответника назначаване на съдебна агро-техническа експертиза, поради което и това искане е оставено без уважение. Казано по друг начин, в случая остана недоказано както започването на дейност като земеделски производител от страна на жалбоподателката през процесния период, така и произвеждането на растителна продукция, предназначена за продажба.

Отделно и независимо от изложеното по-горе, следва също да се посочи, че Р. не е вписана и в Националния регистър за бизнес-операторите и на обектите за производство и дистрибуция с храни по чл. 24, ал. 1 от Закона за храните и не фигурира в базата данни на търговците на пресни плодове и зеленчуци, извършващи дейност на територията на област Пловдив, поддържана съгласно чл. 4 от Наредба № 16/28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци. Това от своя страна навежда на извод, че дори и да се приеме, че жалбоподателката е продавала някаква продукция, то това е станало без да е било регистрирана по установения ред. Липсата на подобна регистрация, независимо от това, че същата е регистрирана като земеделски стопанин по Наредба № 3 от 29.01.1999 г., я изключва от кръга на лицата по § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО, което от своя страна обосновава извод, че последната не е осигурено лице по чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО и правилно и законосъобразно са й дадени задължителните предписания за заличаване на подадените данни за процесния период.

За пълнота следва да се посочи още и че земеделският стопанин е необходимо да бъде такъв целогодишно, а не само, за да се регистрира непосредствено преди или при настъпване на осигурително събитие и получаване на парични обезщетения от средствата на ДОО. Целта на конкретното производство е да се реализират доходи, съответно и печалба, като по този начин да се стимулира дейността на земеделския стопанин, което в случая не е налице. Индиция за това, че осигуряването е фиктивно и регистрацията е за целите на получаване на обезщетения от ДОО е и това, че реализираните доходи (ако такива изобщо са налице, което е спорно) не са достатъчни да покрият дори размера на осигурителните вноски.

При така установеното се следва извод, че оспореният административен акт е издаден и при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, т.е. по отношение на същото решение не са налице и отменителни основания по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК.

Изложените до тук съображения, обосновават крайния извод за законосъобразност на оспореното Решение № 2153-15-26/18.01.2023 г. на Директора на ТП на НОИ – Пловдив и потвърдените с него Задължителни предписания № ЗД-1-15-01247750/06.12.2022 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ – Пловдив, поради което жалбата като неоснователна ще следва да бъде отхвърлена.

При посочения изход на спора, на ответника се дължат извършените разноски по производството, които се констатираха в размер на 100 лв. за осъществената защита от юрисконсулт, който размер е определен на база правилото на чл. 143, ал. 3 от АПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе, Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Й.Р., ЕГН ********** ***, против Решение № 2153-15-26/18.01.2023 г. на Директора на ТП на НОИ – Пловдив, с което е оставена без уважение нейна жалба с вх. № 1012-15-532/23.12.2022 г. срещу Задължителни предписания № ЗД-1-15-01247750/06.12.2022 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ – Пловдив на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и са потвърдени същите изцяло.

ОСЪЖДА С.Й.Р., ЕГН ********** *** да заплати на Национален осигурителен институт с адрес на призоваване гр. София, бул. „Александър Стамболийски“ № 62-64 сумата от 100 (сто) лева, разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: