РАЗПОРЕЖДАНЕ
№
652
Силистра, 11.06.2024
г.
Административният съд - Силистра - I състав, в закрито заседание на единадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ЕЛЕНА
ЧЕРНЕВА |
като
разгледа докладваното от съдията Елена Чернева административно дело № 150 по описа за 2024 година на Административен съд -
Силистра, за да се произнесе, взе предвид следното: |
Производството е образувано по жалба на Р.Н.Р.
***, подадена чрез упълномощен адвокат Т.С. ***, против Заповед
№ЗК-769/25.04.2024 г. на кмета на Община гр. Силистра, с която на основание чл.
225а, ал. 1 във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 от Закона за устройство на
територията (ЗУТ), е наредено премахване на незаконен строеж „Стопанска сграда
с идентификатор 68299.501.199.2“, разположена в поземлен имот с идентификатор
68299.501.199 по КККР на село *****
Решаващият орган е обосновал акта си с
обстоятелството, че строежът, който е шеста категория съгласно чл. 137, ал. 1,
т. 6 от ЗУТ, е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ.
Жалбоподателят счита, че оспорената
заповед е незаконосъобразна. Изтъква, че строежът е осъществен през осемдесетте
години на миналия век, когато е действал ЗТСУ и подзаконовите актове по
прилагането му, като цитираната в заповедта разпоредба на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ
е очевидно неприложима. Посочва, че позоваването от органа на издадено за
сградата строително разрешение № 72 / 1984 г. и на одобрения архитектурен
проект от 29.11.1984 г. изключват приложението на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ.
Акцентира, че сградата е реализирана като гараж, а начинът на фактическото ѝ ползване
е без значение, при условие, че не е извършена промяна в предназначението.
Счита, че от страна на ответния орган не е извършена проверка за
законосъобразност на строежа не само с оглед действащия ЗУТ, но и с оглед
разпоредбите, действали към момента на извършването. Изразява становище, че
правомощието на кмета по чл. 223, ал. 1, т. 8 от ЗУТ не би могло да се
упражнява безсрочно и следва да се счита погасено по давност с оглед
извършването на строежа преди 40 години. Счита, че повод за издаването на оспорената
заповед е подадена от него жалба до РДНСК, изпратена по компетентност до
ответния орган, като произнасянето на последния е в разрез със забраната за
влошаване на положението на жалбоподателя. Моли за отмяна на заповедта и за
присъждане на направените по делото разноски.
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 215 ЗУТ.
Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от
оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 АПК; атакува се индивидуален
административен акт,
подлежащ
на съдебен контрол, пред компетентния съд. Ето защо жалбата се явява
процесуално допустима и следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно
заседание.
Жалбата е подадена съгласно правилото от
чл.152 ,ал. 1 АПК и ответният орган е приложил административната преписка.
Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК в тежест на
административния орган е да установи съществуването на посочените в оспорения
акт фактически основания, както и изпълнението на законовите изисквания за
издаването му. Допълнително от органа следва да се представят цитираното в
заповедта строително разрешение № 72/1984 г. относно гаража, както и протоколът
за определяне на строителна линия, който следва да се съхранява безсрочно от
техническата служба на общината (чл. 231, ал. 2 ППЗТСУ). Доколкото описанието и
размерите на гаража съответстват по-скоро на постройката с идентификатор 68299.501.199.3,
е необходимо да се установи точно кой е обектът, изграден въз основа на
строителното разрешение. Освен това органът следва да установи дали към момента
на сключването на договора за покупко-продажба по нотариален акт № 80/2019 г.,
по силата на който жалбоподателят е придобил собствеността върху процесния
имот, последният е бил в брачни отношения, респ. дали е възникнала СИО по
отношение на имота съгласно чл. 21, ал. 1 от СК. В случай, че това е така, е
необходимо съпругата да бъде конституирана като страна в процеса, за да се
гарантира стабилността на постановения акт (Тълкувателно решение № 1/08.06.2001
г. по т. д. № 1/2000 г., Определение № 15436 от 13.11.2019 г. на ВАС по адм. д.
№ 12260/2019 г.,
Определение
№ 2884 от 20.03.2023 г. на ВАС по адм. д. № 2141/2023 г. и др.).
В тежест на жалбоподателя е да докаже
фактите, от които черпи благоприятни последици. Същият следва да докаже, че
строежът (сграда с идентификатор 68299.501.199.2) е законен – за него има
изготвен инвестиционен проект и издадено строително разрешение, а в условията
на евентуалност да установи, че строежът е търпим, като във връзка с преценка
на конкретната норма, по която следва да се прецени търпимостта му - § 16
ПЗРЗУТ или § 127 ПЗРЗИДЗУТ, е необходимо да се установи точната година на
строителство на сградата. За преценката на допустимостта на строежа ще са
необходими и специални знания.
Във връзка с гореизложеното и на осн. чл.
154, ал. 1, 157, ал. 1, чл. 159 и чл. 163 АПК съдът
Р А З П О Р Е Д И
:
НАСРОЧВА съдебно заседание за 01.07.2024
г. от 14. 00 часа, за която дата да се призоват следните страни:
Жалбоподатели: Р.Н.Р. ***;
Ответник по жалбата: Кмета на Община
Силистра.
ПРЕПИСИ от настоящото разпореждане да се
връчат на страните по реда на чл.138, вр. с чл.137 АПК, като ответният
административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства
в 14-дневен срок от съобщаването.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в
насроченото съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства,
съобразно указанията по чл. 163, ал. 3 и чл. 170 АПК, съдържащи се в мотивите
на настоящото определение.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.
Съдия: |