Р Е Ш Е Н И Е
№ 487 / 18.12.2023
г., град Добрич
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Административен съд - Добрич, в публично заседание на
двадесет и първи
ноември, две хиляди двадесет и
трета година, в касационен състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИР ГЕНОВ
ЧЛЕНОВЕ: НЕЛИ
КАМЕНСКА
ИВАНКА ИВАНОВА
при участието на секретаря, Мария Михалева и прокурора при Окръжна прокуратура -
Добрич, Златко
Тодоров, разгледа докладваното
от съдия Каменска касационно дело с административно–наказателен характер № 602 по описа на съда за 2023
г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава ХІІ от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН). Образувано е по касационна жалба на началника на група „Отчет на
пътнотранспортните произшествия, административнонаказателна дейност и
информационно аналитична дейност“ към Сектор „Пътна полиция“ при ОД на
МВР-Добрич, И.В.Н., срещу Решение № 276
от 18.09.2023 г., постановено по нахд № 422/2023 г. по описа на Районен съд
Добрич, с което е отменено Наказателно постановление
(НП) № 23-0851-000230 от
06.03.2023 г., издадено от касатора.
В касационната жалба са изложени
съображения за неправилност на постановеното решение, поради противоречие с
материалния закон. Направено е искане решението да бъде отменено, а наказателното
постановление, като правилно и законосъобразно, да се потвърди.
Ответникът, И. С.Е., чрез адв.Р.Б., изразява
становище за неоснователност за жалбата, за законосъобразност на постановеното
решение и моли то да бъде оставено в сила.
Прокурорът при Окръжна прокуратура - Добрич
счита подадената касационна жалба за
неоснователна, а
решението на районния съд правилно и законосъобразно и пледира то да бъде
оставено в сила.
Административен съд –Добрич намира, че
касационната жалба е подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното
производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което е
допустима.
Разгледана по същество, в рамките на
предявените касационни основания, съобразно правилото на чл. 218, ал.1 от АПК,
настоящият състав счита същата за основателна.
С оспореното пред Районен съд – Добрич
Наказателното постановление № 23-0851-000230 от 06.03.2023 г., на ответника, И. С.Е., са
наложени административните наказания „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване
от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца по реда на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП за нарушаване на чл.140, ал.1 от
Закона за движение по пътищата.
Нарушението се изразява в това, че на 03.01.2023 г. в 14,50 часа в гр.Добрич, ул.“Надежда“ в близост до училище „Йордан Йовков“, при проверка от контролните органи бил
установен водачът И.
С.Е. да управлява лек
автомобил Ауди А8 с рег. № ТХ 6643АК. Лекият автомобил бил с прекратена регистрация по реда на чл.143,
ал.15 от ЗДвП от
08.12.2022 г. За това деяние е
било образувано досъдебно производство, пр.пр. № 135/2023 г., което е било прекратено с Постановление от 15.02.2023 г. на прокурор при РП-Добрич.
От данните по делото се установява, че проценият лек автомобил не е
собственост на водача, а на Евгени С.Е., който го е придобил на 06.10.2022 г.,
видно от договор за покупко-продажба с нотариална заверка на подписите с рег. № 4137/06.10.2022 г. на нотариус с № 174 в
НК. Купувачът не заявил промяната на собствеността в едномесечен срок, както изисква разпоредбата на чл.3,
ал.1 от Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване
на регистрацията на МПС и ремаркетата теглени от тях и реда за предоставяне на
данни за регистрирани ППС(Наредба № I-45/2000 г.) Затова на основание чл.143, ал.15 от ЗДвП регистрацията на лекия автомобил
била служебно прекратена.
За да отмени НП районният съд е изложил
мотиви, че за И. С.Е.,
който не бил собственик на процесното МПС, не съществувало задължение да
декларира промяна в собствеността на автомобила и че същият не бил уведомен че
регистрацията е била прекратена на основание чл.143, ал.15 от ЗДвП. След като
административнонаказаният не е знаел за служебно прекратената регистрация,
липсвал субективният елемент от състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
Настоящия касационен състав намира, че
оспореното решение е незаконосъобразно, постановено при неправилно прилагане на
материалния закон и следва да се отмени. Собствеността на управляваното МПС и уведомяването на
собственика за извършеното служебно прекратяване на регистрацията на МПС по
реда на чл.143, ал.15 от ЗДвП не са елементи от фактическия състав на
отговоронстта по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП.
Сочената за нарушена разпоредба
на чл.140, ал.1, изр. 1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се
допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са
с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. За несъобразяване с това
изискване санкционната разпоредба на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП определя, че
водач, който управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. арушаване
на това изискване.
По отношение на задължителната
регистрация, нормата на чл.
143, ал. 1 от ЗДвП изисква всяко пътно превозно средство, да се регистрира на
името на неговия собственик като според чл. 143, ал.
15 от ЗДвП регистрацията на регистрирано ППС се прекратява служебно с отбелязване в автоматизираната
информационна система, ако собственикът на превозното средство не
изпълни задължението си да го регистрира на свое име в двумесечен срок от придобиването.
Законът, в хипотезата на чл. 143, ал. 15 ЗДвП не предвижда уведомяване на собственика за
предприемането на фактическото заличаване служебно от съответната електронна
система. Достатъчно е да са налице предпоставките да това, а именно: да е
извършено прехвърляне на собствеността на МПС по надлежния нотариален ред;
приобретателят на МПС - новият
собственик, да не е извършил предвидената пререгистрация, в 2-месечен срок. В
процесния случай, тези материално-правни предпоставки са безспорно установени,
поради което и административният орган, действащ изцяло в условията на
обвързана компетентност, е извършил служебното заличаване на регистрацията на МПС. Предварителното уведомяване за служебното
прекратяване на регистрацията, съгласно чл. 143, ал.10
от ЗДвП, е задължително единствено при липсата на
валидна застраховка "Гражданска отговорност", каквато настоящата
хипотеза не е.
За извършване на изпълнителното
деяние по чл. 175, ал.3 от ЗДвП и ангажирането на отговоронстта на водача не се
изисква той да е собственик на управляваното със служебно прекратена
регистрация МПС. Видно е, че нормата не визира собственик на МПС, а водач, тъй
като всеки водач на МПС е
длъжен да е запознат и да спазва разпоредбите на ЗДвП и подзаконовите актове по
прилагането му, които уреждат режима на обществените отношения свързани с
движението по пътищата.
Безспорно в случая е налице виновно
поведение на водача,
който е управлявал МПС с прекратена служебно регистрация. Касационният състав приема установената трайна съдебна практика, че
процесното административно нарушение може да бъде осъществено не само при умисъл, но и при форма на вината непредпазливост. 3а да
се приеме, че административното нарушение е извършено в условията на
непредпазливост, е необходимо деецът да е бил длъжен и да е
могъл да предвиди общественоопасния резултат. Като водач на МПС, ответникът е
бил длъжен да се
увери, че същото отговаря на
всички законови изисквания, преди да започне да го управлява, вкл. и дали е
регистрирано от неговия собственик. Като не е сторил
това, нарушителят е действал при условията на непредпазливост и следва
да понесе отговорността за нарушаването на чл. 140, ал. 1 от Закона за
движението по пътищата.
Затова неправилно
районният съд е приел, че са налице обстоятелства, които обуславят
несъставомерност на деянието от субективна страна. Несъмнено е налице виновно
поведение от страна
на водача и правилно
административнонаказващият орган го е санкционирал на основание на чл. 175, ал.
3 пр.1-во от Закона за движението по пътищата.
След отмяната на съдебното решение като
неправилно, въпросът за законосъобразността на издаденото НП следва да се реши
по същество.
Касационният състав приема за правилни и съответстващи на
събраните по делото доказателства изводи на районния съд, че при издаването на АУАН и НП да са допуснати
нарушения на правилата на ЗАНН и напълно ги споделя.
Не е налице маловажен случай, тъй като
изпълнителното деяние засяга обществени отношения, свързани с правилата за
движение по пътищата, отворени за обществено ползване. Изискването за
управление по пътищата само на регистрирани моторни превозни средства има пряко
отношение към сигурността на останалите участници в движението. Конкретните
обстоятелства по извършването на нарушението не разкриват по-ниска степен на
обществена опасност.
Наказващият орган е определил наказанията правилно съобразно санкционната разпоредба
на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, която предвижда лишаване от право да се
управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 200 до 500 лв. за водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред
или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Видно е, че наказанията са определени в минимума,
предвиден в нормата и не могат да се намаляват от съда.
Водим от горното и на основание чл. 221,
ал.1 от АПК във вр.с чл. 63в от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 276 от 18.09.2023 г.,
постановено по нахд № 422/2023 г. по описа на Районен съд Добрич, като вместо
него ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
23-0851-000230 от 06.03.2023 г., издадено от началника на група към Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР-Добрич, с което на И. С.Е. с ЕГН ********** *** са
наложени за
нарушаване на чл.140, ал.1 и на основание чл.175, ал.3 от Закона за движение по
пътищата административните наказания „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване
от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: