Р
Е Ш
Е Н И Е № 180
16.01.2024 г., гр. Стара Загора
В И М
Е Т О Н А
Н А Р
О Д А
Административен
съд Стара Загора, седми състав, в открито съдебно заседание на осемнадесети
декември през две
хиляди, двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА
при секретаря Албена Ангелова
изслуша докладваното от съдията
КОСТОВА-ГРОЗЕВА адм. д. №119 по описа на съда за 2023 г.
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, връзка с §32, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, ДВ бр.102/2022 г.
Образувано е по жалба на „Фермпереспектив“ ООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с. Малко Дряново, Област Стара Загора, представлявано от Управителя Ч. Д., чрез пълномощник му адвокат Д.Д. *** против Заповед №РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2022 г., в частта й, с която е изключена от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г. заявената за подпомагане от земеделския стопанин „Фермпереспектив“ ООД за кампания 2022 г. площ от 14.64 ха, от парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с. Опълченец, Община Братя Даскалови Област Стара Загора, заявен с обща площ от 27.47 ха с култура: „Постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша/.
В жалбата са изложени подробни доводи за незаконосъобразност на административния акт в оспорената му част, по съображения за постановяването му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила; при неспазване на императивните изисквания по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК досежно съдържанието на акта; в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че упражненото административно правомощие е необосновано от фактическа страна, тъй като от съдържанието на заповедта по никакъв начин не могат да бъдат установени фактическите основания, съответно и правните такива, т. е. мотивите за невключването в одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ /ПЗП/ за кампания 2022 на площта от 14.64 ха от парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с. Опълченец, Област Стара Загора - не е конкретизирано кое де факто е наложило въпросната площ да бъде изведена от площите допустими за подпомагане. В тази връзка се оспорва възприетото от административния орган, че площите не били стопанисвани от жалбоподателя, поради което се явявали негодни за подпомагане. Твърди, че в нарушение на процесуалните изисквания, на чл. 35 и чл. 36 от АПК, административният акт бил издаден без да били изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая и без да било обсъдено и анализирано в задълбоченост подаденото от земеделския стопанин възражение срещу невключването на заявените за подпомагане площи в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. Счита, че не извършването на теренни проверки на място, довело до формирането на неправилен и необоснован извод, че заявената за подпомагане площ не се поддържала в добро земеделско състояние и съответно, че била допустима за подпомагане, като се аргументира, че липсата на извършване на подобни проверки, съществено засегнала възможността за ефективно участие на жалбоподателя в производството по издаване на административния акт. В жалбата се обосновава и правният интерес от оспорване на заповед №РД 09-94 от 31.01.2023 г., доколкото въпросният парцел с идентификатор 53624-488-1-9 е заявен за подпомагане за кампания 2022 г. с площ от 27.47 ха, като изключването от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ на 14.64 ха от тази площ, щяла да доведе респективно и до не оторизиране на пълния размер на заявеното финансово подпомагане. По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане заповед №РД 09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, да бъде отменена в оспорената й част, като незаконосъобразна и преписката да бъде върната на административния орган за произнасяне съобразно дадени указания за тълкуването и прилагането на закона. Претендира се присъждане на сторените по делото съдебно-деловодни разноски и възнаграждение за един адвокат.
Жалбоподателят, редовно и своевременно призован в съдебно заседание, се представлява от пълномощника си, който поддържа изцяло депозираната жалба.
Ответникът по жалбата – Министър на земеделието, храните и горите, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, като в представено писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Поддържа, че оспореният административен акт бил издаден от компетентен орган, при спазване на регламентираните процесуални правила и формални изисквания и в съответствие с приложимата материално-правна регламентация. Посочва се, че парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с. Опълченец, Община Братя Даскалови, Област Стара Загора попаднал под сателитно заснемане на 17.06.2022 г. Предвид последното, за тази територия била извършена дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова ортофотокарта /ЦОФК/, в резултат на което голяма част от парцела – 14.64 ха, заявен с обща площ от 27.47 ха и с култура „Постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша/ била изключена от подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба №2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ – установено било, че терените били без следи от земеделска дейност /паша или косене/, площта била непочистена и неподдържана и с висока, нежелана плевелна растителност. Отправя се искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, Съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбоподателят в настоящото производство – „Фермпереспектив“ ООД, ЕИК *********, е земеделски стопанин по смисъла на §1, т. 23 от ДР на ЗПЗП, регистриран с УРН 613890 в ИСАК /Интегрирана система за администриране и контрол/. На 26.04.2022 г. „Фермпереспектив“ ООД подало Общо заявление за подпомагане вх. №19779161 от 26.04.2022 г., на което бил определен Уникален идентификационен номер /УИН/ 24/300522/31910. На 31.05.2022 г. жалбоподателят подал заявление за подпомагане за кампания 2022 г. /л. 14 и сл./ с искане за финансово подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за преразпределително плащане /СПП/; по Схемата за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/; по Схемата за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол /ДПЖСК/; по схемата за преходна национална помощ за овце майки и/или кози майки, обвързана с производството /ПНДЖ 3/; по Мярка 10 – Агроекология и климат – „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“; по Подмярка 13.1/НР1 – Компенсационни плащания в планински райони и по Подмярка 13.1/НР2 – Компенсациони плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения. В приложена „Таблица на използваните парцели 2022 г.“ били отразени заявените за подпомагане площи, с които се кандидатствало по отделните схеми и мерки, с посочване на номер на БЗС и номер на парцел от ИСАК, код на културата, площ в ха и землището, в което се намирали парцелите, както и дали същите били в период на преход към биологично производство или не. Процесният парцел с №53624-488-1-9 от ИСАК и № на БЗС /блок на земеделското стопанство/ от ИСАК 53624-488-1, находящ се в землището на с. Опълченец, Област Стара Загора бил заявен за подпомагане по мярка СЕПП с обща площ от 27.47 ха. и култура: „Постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша/. Налични към заявлението са подписаните, относими към схемите и мерките декларации, вкл. и че заявителят приел правилата и бил запознат с изискванията на схемите и мерките, за които кандидатствал за подпомагане. Последният декларирал е, че към датата на кандидатстване заявените площи отговаряли на условията за допустимост по смисъла на Наредба №2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба №2 от 26.03.2018 г./ и съответно бил запознат със задължението да ги поддържа в такова състояние, съгласно изискванията, заложени в европейското и национално законодателство. Извършени били автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане, като видно от представените по делото резултати /л. 30/ за БЗС с № от ИСАК 53624-488-1 било посочено, че над 0,5 ха от площта му /27.47 ха/ излизала извън площите, подходящи за подпомагане за ДПП.
Със
Заповед №РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието, храните и горите /л. 50/, на основание чл.16б, ал.1 от
Наредба №105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и
ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, бил одобрен
проект на специализирани слоеве „Физически блокове“ и "Площи, допустими за
подпомагане" за кампания 2022, като част от Системата за идентификация на
земеделските парцели /СИЗП/, обновени за 2022 г. Разпоредено било заповедта да
се публикува на интернет страницата на МЗХГ и Държавен фонд „Земеделие“, като
бъдат уведомени кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на
площ през 2022 г., за възможността да се запознаят с актуализираните
специализираните слоеве за кампания 2022 и да подадат възражение срещу
конкретни части от него, по реда на чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба №
105/2006 г.
С вх. №РД-12-02-1426 от 08.12.2022 г., чрез ОД „Земеделие“ – Стара Загора „Фермпереспектив“ ООД подало възражение до Министъра на земеделието, храните и горите /л. 32/, против обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, в частта, касаеща декларираната от него за подпомагане площ за кампания 2022. Посочил, че иска преразглеждане на обхвата на специализирания слой по отношение на физическите блокове, в които попадали парцелите, за които било установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ /представени в табличен вид с посочване на идентификатор на декларирания парцел, площ на декларирания парцел, съответно допустима и недопустима площ в ха/ - в случая единствено и само за парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с. Опълченец, Община Братя Даскалови, Област Стара Загора, заявен за подпомагане с обща площ от 27.47 ха и определена недопустима от него площ в размер на 14.64 ха.
С оспорената в настоящото съдебно производство заповед №РД 09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, храните и горите /л. 49/, на основание чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба №105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, били одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022, като част от СИЗП, актуализиран за 2022 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени със Заповед №РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. В одобрения със заповедта окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022, не била включена заявена за подпомагане от „Фермпереспектив“ ООД площ от 14.64 ха, от парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с. Опълченец, Област Стара Загора.
По делото е представено писмо с рег. индекс 11-70 от 21.03.2023 г. на директора на Дирекция "Идентификация на земеделските парцели" в Министерството на земеделието, храните и горите /л. 47-48/, изготвено по повод жалбата на „Фермпереспектив“ ООД, в което е посочено, че за кампания 2022 бенефициерът, регистриран с УРН 613890 заявил за подпомагане 49 парцела, като обект на възражението на кандидата и на жалбата до АС - Стара Загора е само един парцел, а именно: 53624-488-1-9, находящ се в землището на с. Опълченец, Община Братя Даскалови, Област Стара Загора. Парцелът попадал в частта от територията на страната под сателитно заснемане от 17.06.2022 г. и за тази територия била извършена дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова ортофотокарта /ЦОФК/, в резултат на която дешифрация било установено, че площта от 14.64 ха от процесният парцел попадала извън обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, тъй като била оценена като неподдържана /без следи от извършвана земеделска дейност и следователно – като негодна за подпомагане, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба №2 от 26.03.2018 г. Сочи се в писмото, че при извършена трета проверка по случая, било установено, че данните от заснемането на парцел 53624-488-1-9 са дешифрирани прецизно, т. е. изводите за недопустимост на 14.64 ха от общо 27.47 ха за правилни.
По делото са приети като доказателства представените от жалбоподателя документи, относими към съществуващото за него право на ползване на въпросния земеделски парцел – договор за наем от 18.06.2021 г., както и подаденото от него заявление за кандидатстване за кампания 2022 г.
Към административната преписка на оптичен носител /CD/ е представена извадка от ЦОФК по сателитно заснемане от 2022 г., с нанесени контури на физическия блок от СИЗП, на процесния парцел и на допустимите за подпомагане площи от него.
Представени и приети като доказателства по делото са и документите, относими към извършването на специализирани теренни проверки на територията на Област Стара Загора за 2022, както и заповед №РД-09-150 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2021 г. /л. 75/.
Назначена, изпълнена и изслушана по делото е съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, Съдът възприе като компетентно, обективно и обосновано изготвено. Съгласно вещото лице, за кампания 2022 г. дружеството-жалбоподател подало в срок заявление за подпомагане, като е заявило 49 парцела с обща площ от 107.60 ха – всичките заявени за подпомагане с код култура 314000 - „Постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша/. Експертът посочва, че отдаденият под наем на жалбоподателя ПИ с идентификатор 53624.43.287 отговаря изцяло по размер и граници на парцел с № от ИСАК 53624-488-1-9. Въпросният парцел не бил заявяван за подпомагане през кампании 2020 и 2021 г. и съответно площта му не била включвана в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за тези кампании, поради което и при направените автоматични проверки на заявлението за 2022 г. била формирана грешка. След извършването на дешифриране на актуалната за 2022 г. ЦОФК били определени границите на физическия блок /ФБ/ 53624-488-1 и границите на слоя ПДП. Експертът посочва, че данните за границите на ФБ и границите на слоя за ПДП от предходна кампания се ползвали при обновяване на данните, независимо по кой от методите се извършвало това. Така, от цялата заявената площ за подпомагане – 27.47 ха, за недопустими за подпомагане били определени 14.64 ха., а за допустими съответно 12.83 ха. Вещото лице категорично заявява, че за кампания 2022 процесният парцел не бил включван в графиците за извършване на теренни проверки. Заключението посочва, че за кампания 2022 г. границите на слоя ПДП за ФБ в землищата на Община Братя Даскалови, където се намира въпросният парцел, били изчертани въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез сателитно заснемане от 17.06.2022 г., като това дешифриране било извършено от дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ към МЗХ. В СИЗП била въведена актуалната за 2022 г. ЦОФК, като извадка от нея за парцел с № от ИСАК 53624-488-1-9 е предоставена по делото. Недопустимостта на площите се определяла въз основа на Наредба №2 от 26.03.2018 г., като в случая процесният парцел бил определен за недопустим за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от същата наредба. След подаването на възражение от жалбоподателя била извършена допълнителна проверка, която потвърдила констатациите и границите на ФБ и слоя ПДП за 2022 г. След извършено от експерта самостоятелно дешифриране на предоставената по делото извадка от актуалната за 2022 г. ЦОФК и предвид извършената проверка на ПИ с идентификатор 53624.43.287 и обследване на площта му по наличните данни в Google Earth Pro, ВЛ заяви, че границите на слоя ПДП, допустимите и недопустими площи били правилно определени от административния орган. Предоставят се подробни данни за теренните характеристики на парцела, като се отбелязва, че вероятно поради частичното му опожаряване през 2020 г. същият не е бил заявяван за подпомагане в предходните кампании. Отделно от всичко посочва също, че по делото липсвали данни за наличието на обработка на парцела. В проведеното по делото открито съдебно заседание, вещото лице потвърждава заключението си, като в допълнение подробно разяснява съдържащите се в извадката от ЦОФК очертавания спрямо отделните части на парцела – тяхното значение и обхват.
Съдът,
въз основа на така установеното от фактическа страна и като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната
му част на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира от
правна следното:
Съгласно чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП /в приложимата й редакция ДВ бр. 103 от 2020 г., в сила от 04.12.2020 г/., във връзка с §32, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, ДВ бр.102/2022г./ заповедите на министъра на земеделието, храните и горите, с които се одобряват или изменят окончателните данни за физически блокове и окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане", подлежат на обжалване пред съответния административен съд по реда на АПК. Съгласно мотивите на Тълкувателно решение №8 от 11.12.2015 г. на ВАС по т. д. №1/2015 г. по отношение на отделния земеделски производител заповедта за одобряване на окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" е индивидуален административен акт. Тя има непосредствено значение за него и от нея зависи възникването и упражняването на правото на подпомагане по схемите и мерките за подпомагане, посочени в ЗПЗП. По своя характер тази заповед съставлява съвкупност от множество индивидуални административни актове. Заповедта има конкретно определено съдържание и засяга единствено отделните лица, претендиращи право на подпомагане въз основа на един или повече имоти, включени или не в същата. Следователно заповедта подлежи на обжалване в установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, считано от датата на съобщаването/обнародването й в Държавен вестник, както е указано и в самата заповед.
Оспорената заповед №РД 09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, храните и горите е обнародвана в ДВ, бр. 15 от 14 февруари 2023 г., а жалбата срещу заповедта е постъпила в съда на 27.02.2023 г. Жалбата е подадена от лице, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от заповедта в оспорваната й част. С оглед на това, Съдът приема че оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законоустановения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:
Оспорената
заповед №РД-09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра на земеделието,
храните и горите за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Физически
блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2022, е
издадена от материално компетентния административен орган по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП /в приложимата й
редакция ДВ бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г. във връзка с §32, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, ДВ бр.102/2022 г./ и
чл. 16г, ал. 4 от Наредба №105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол - Министъра на земеделието,
храните и горите. Съдът намира за неснователно възражението на
жалбоподателя, че съдържанието на оспорената заповед не съответства на
императивните законови изисквания по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В случая са
посочени както материално-правните основания за упражненото административно
правомощие - чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал.
4 от Наредба №105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, така и фактическото основание
за извършеното одобряване на окончателни специализирани
слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания
2022, като част от СИЗП, а именно: актуализация на обхвата на
специализираните слоеве за 2022 г. чрез дешифрация на нова ЦОФК на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2022 г.; отразяване на резултатите от
теренни проверки, извършени през годината от областните и общински структури на
Министерство на земеделието, храните и горите и
проверка на получените възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени
със заповед №РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието,
храните и горите. С оглед спецификата на административния акт /за
одобряване на окончателни специализирани слоеве за територията на цялата страна
за съответната кампания/, очевидно е обективно невъзможно излагането на мотиви
за не включването на заявени за подпомагане площи по отношение на всеки един
парцел, останал извън обхвата на одобрения специализиран
слой ПДП, като е достатъчно да се съдържат данни за начина, по-който
е определен специализираният слой. Константна е съдебната практика, че съображенията
за изключване на парцели /части от парцели/ от одобрения специализиран слой се
съдържат в дешифрираната ЦОФК /изображения от самолетно или сателитно
заснемане/, като именно данните от последните позволяват на съда с помощта на
специалисти да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта. В
случая съображенията за не включването в одобрения
специализиран слой ПДП за кампания 2022 на заявената за подпомагане от „Фермпереспектив“
ООД площ в землището на с. Опълченец, Община Братя Даскалови се съдържат в
дешифрираната ЦОФК –дешифрираната снимка от извършеното на 17.06.2022 г.
сателитно заснемане, представена като файл на CD, с нанесени контури на
физически блокове от СИЗП в лилав цвят, процесният парцел в жълт цвят и
допустимите за подпомагане площи в син цвят, както и в представеното по делото писмо
с рег. индекс 11-70 от 21.03.2023 г. на директора на Дирекция
"Идентификация на земеделските парцели" в Министерството на земеделието,
храните и горите.
Съгласно чл. 30, ал. 1 от ЗПЗП, за изпълнение на
функциите на Разплащателна агенция /РА/ се създава Интегрирана система за
администриране и контрол /ИСАК/, състояща се от отделни системи, една от които
е Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл. 30, ал. 2, т.
2 от ЗПЗП. Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, СИЗП е географска информационна
система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на
ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. В ал. 2
на чл. 33 от ЗПЗП е предвидено, че Министърът на земеделието организира
създаването и актуализирането на ЦОФК за територията на страната. Съответно в
чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП /в редакцията
преди отмяната й, във връзка с §32, ал.3 от ПЗР на ЗИД на
ЗПЗП, ДВ бр.102/ 2022г./, е регламентирано, че Министерство на
земеделието създава в системата за идентификация на земеделските парцели
специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане", който включва
площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки
физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40,
а именно: Наредба №2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Според
ал. 2 на чл. 33а от ЗПЗП /в приложимата й редакция/, данните в СИЗП, които се
отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой ПДП, се одобряват със заповед на министъра на
земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 /Наредба
№105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп
и ползване на ИСАК/.
Съгласно чл. 9 от Наредба №105 от 22 август 2006 г. /в приложимата редакция на
разпоредбата/, Министърът на земеделието, храните и горите организира
актуализирането на ЦОФК за територията на цялата страна в СИЗП за период не
повече от четири години. Ежегодно, с цел отразяване на реалното състояние и
ползване на площите, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни
парцели – физически блокове, слой ПДП и екологично насочени площи, се обновяват
в т. ч. чрез дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или
сателитно заснемане; отразяване на резултати и констатации от специализирани
теренни проверки на референтни парцели по чл. 33, ал.
4, т. 2 от ЗПЗП; отразяване, след анализ и при съществуваща
техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3
от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива
информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП, както и чрез други
източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до
които Министерството на земеделието, храните и горите има
достъп и може да използва при липса на друга информация /чл. 15, ал. 2 от Наредба
№105 от 22 август 2006 г. в приложимата й редакция/. Съответно процедурата за
одобряване на специализиран слой ПДП е разписана в чл. 16б, чл. 16в и чл.16г от
Наредба №105 от 22 август 2006 г. /в приложимите редакции/.
Въз основа на така очертаната правна уредба, Съдът приема извод, че в случая са спазени нормативно регламентираните специални процесуални правила и изисквания за образуването, провеждането и приключването на конкретното административно производство по одобряване на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022. След извършено обновяване на данните, съгласно чл. 15, ал. 2, т. 1 и т. 2 от Наредба №105 от 22 август 2006 г., чрез дешифрация /разчитане/ на новата ЦОФК на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от теренните проверки, проведени през годината от страна на областните и общинските структури на МЗ, със заповед №РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, на основание чл. 16б, ал. 1 от Наредба №105 от 22 август 2006 г., са одобрени проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022, като част от СИЗП. Заповедта е публикувана на интернет страницата на МЗХГ с предоставена на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ възможност да се запознаят с актуализирания специализиран слой ПДП за кампания 2022 и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16г. от Наредба №105 от 22 август 2006 г. Земеделският стопанин „Фермпереспектив“ ООД е упражнил правото си да подаде възражение чрез ОД „Земеделие“ – Стара Загора, до Министъра на земеделието, храните и горите, против обхвата на проекта на специализирания слой ПДП, в частта, касаеща декларирани от него за подпомагане площи, с искане за преразглеждане на обхвата на специализирания слой по отношение на конкретен парцел /с идентификатор 53624-488-1-9/, за който е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ. Доколкото в случая въпросната площ е попадала под актуално за годината сателитно заснемане /от 17.06.2022 г./, проверката по възражението е извършена единствено чрез преглед на коректността на направената дешифрация, в изпълнение на изискването по чл. 16г, ал. 2, т. 1 от Наредба №105 от 22 август 2006 г. /в приложимата редакция/. Съгласно визираното по-горе писмо с рег. индекс 11-70 от 21.03.2023 г. на директора на Дирекция "Идентификация на земеделските парцели" в МЗХГ /л. 47-48/, в резултат на извършената дешифрация на актуалната /релевантна за кампанията/ ЦОФК, е установено, че площ от 14.64 ха от парцел с идентификатор 53624-488-1-9 попада извън обхвата на специализирания слой ПДП, тъй като е оценена като неподдържана /без следи от земеделска дейност – непочистена и с висока, нежелана плевелна растителност/, следователно е възприета като негодна за подпомагане площ, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба №2 от 26 март 2018г. Очевидно е взето предвид и направеното от жалбоподателя възражение, като в писмото е отбелязано, че коректността на първоначалните констатации се потвърждават след извършена трета допълнителна проверка.
Неоснователно се явява възражението на
жалбоподателя за допуснато съществено нарушение на административно-производствените
правила, основано на съображенията, че от страна на административния орган не са
били извършени теренни проверки на процесния парцел, чрез които да се установи
дали съответните площи от него в действителност е следвало да бъдат
включени/изключени от специализирания слой ПДП. От една страна съгласно
относимата за случая разпоредба на чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП във връзка с чл. 15,
ал. 2 от Наредба №105 от 22 август 2006 г. нормативно заложено е, че ежегодното обновяване на данните в СИЗП,
които се отнасят до ФБ и специализирания слой ПДП се извършва чрез дешифриране
на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; отразяване
на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни
парцели по чл. 33, ал.
4, т. 2 от ЗПЗП; отразяване, след анализ и при съществуваща
техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37 от
ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива
информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП, както и чрез други
източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до
които Министерството на земеделието, храните и горите има
достъп и може да използва при липса на друга информация. От
анализа на цитираните разпоредби следва изводът, че административният орган
може алтернативно да избере един от посочените способи, като извършването на
специализирани теренни проверки и проверки на място не е задължително. Нещо
повече – след като процесният парцел е попадал в частта от територията на
страната покрита със сателитни снимки от 17.06.2022 г., именно дешифрирането на
актуалната /релевантна за кампанията/ ЦОФК е бил приложимия способ за обновяването
за кампания 2022 на данните в СИЗП отнасящи се за специализирания слой ПДП, тъй
като данните от ЦОФК, получени чрез дешифриране на сателитните изображения,
отразяват актуалното състояние на парцела. Следва да се отбележи, че специализираните
теренни проверки, извършвани за нуждите на ежегодното обновяване на данните в СИЗП,
които се отнасят до ФБ и специализирания слой ПДП, не са проверки на място по
смисъла на чл. 37 от
ЗПЗП, не касаят оценка на конкретни заявени за подпомагане площи и
за резултатите от тях не се изпращат контролни листове или доклади на кандидатите
от ДФ "Земеделие" или МЗХГ /чл.15, ал.4 от Наредба №105 от 2006 г/.
Министърът на земеделието, храните и горите възлага извършването на
специализирани теренни проверки със заповед, като за тази цел ежегодно
утвърждава методика за избор на референтни парцели за теренни проверки по
чл.15, ал. 2, т. 2 от Наредба №105 от 22.08.2006 г. и методически указания за
тяхното провеждане. В случая очевидно заявените и декларирани за подпомагане от
„Фермпереспектив“ ООД площи - 27.47 ха, съставляващи парцел с идентификатор
53624-488-1-9, в землището на с. Опълченец, общ. Братя Даскалови, не
са били включени със заповедта на Министъра на земеделието, храните и горите по
чл.15, ал. 3 от Наредба №105 от 22.08.2006 г. в референтните парцели за 2022 г.
– физически блокове, определени за специализирани теренни проверки, поради
което извършването на такива не се е следвало и съответно не извършването им не
представлява съществено нарушение на административно-производствените правила в
проведената процедура по одобряване на специализирания слой ПДП за кампания
2022 г. От друга страна и предвид фактът, потвърден и от
заключението по СТЕ, че въпросният парцел не е бил заявяван за подпомагане в
предишни кампании /2020 и 2021 г./, очевидно по отношение на заявените за
подпомагане за кампания 2022 г. площи няма как да е извършвана проверка на
място по смисъла на чл. 37 от ЗПЗП /различна по естеството си от
специализираните теренни проверки/ преди издаването на заповедта за одобряване
на специализирания слой ПДП за кампания 2022 – извършването на проверките на
място следват по време обновяването на създадения в СИЗП, като част от ИСАК,
специализиран слой ПДП за съответната кампания. В този смисъл и при условие,
както вече неколкократно бе отбелязано, че парцелът е попадал в частта от
територията на страната, покрита със сателитни снимки от 17.06.2022 г., именно дешифрирането /компютърното
разчитане/ на актуалната ЦОФК по извършеното сателитно заснемане, е приложимия
в случая способ за обновяване на данните в СИЗП, отнасящи се до специализирания
слой ПДП за кампания 2022 г. Съответно, проверката на подаденото от
жалбоподателя възражение срещу проекта на специализирания слой, е следвало да
се направи чрез проверка на извършената
дешифрация, тъй като площите попадат под извършено актуално за годината
заснемане. Доколкото нормативно е регламентиран начинът, по
който следва да се провери подаденото възражение /в зависимост от приложения за
съответните земеделски площи способ за обновяването
на данните в СИЗП, отнасящи се за специализирания слой ПДП/, противно на твърденията на жалбоподателя, за
изясняване на релевантните факти и обстоятелства, не се е следвало извършването
на каквато и да е проверка на място, в т. ч. и специализирана теренна проверка,
за „верността на установените несъответствия“, тъй като за процесния парцел
допустимият слой е актуализиран чрез дешифрация на нова ЦОФК по сателитно
заснемане, извършено през 2022 г.
С оглед на гореизложеното, Съдът приема извода, че в хода на проведеното
производство по издаването на обжалваната заповед в оспорената й част не са
допуснати съществени нарушения на общи /по АПК/ и специални /по ЗПЗП и Наредба
№105 от 22 август 2006 г./ административно-производствени правила, които да
обуславят отмяната на акта като незаконосъобразен на това основание.
Критериите, на които трябва да отговарят площите, за определянето им като допустими за подпомагане за целите на създавания специализиран слой ПДП, са регламентирани в Наредба №2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл. 4, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. е регламентирано, че допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на ЕП и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.), са тези които: т. 1. се поддържат в състояние, годно за производство - трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9 и т. 2 се използват за производство - трябва да отговарят на изискванията на чл. 7 – 9. Именно тези площи съгласно чл. 4, ал. 2 от наредбата се включват в слой ПДП, като предвиденото в нормата изключение, очевидно в случая не е приложимо. Съгласно чл. 8 от наредбата постоянно затревените площи според начина им на ползване са: 1. постоянни пасища за паша на животни – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша и 2. ливади за косене – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене. Допустими за подпомагане се тези от тях в случаите, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м /за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината/, които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4 и 3. следите от косене са разпознаваеми през цялата календарна година. Съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба №2 от 26.03.2018 г. трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1 дървесна и храстовидна растителност; 2. нежелана растителност – орлова папрат, чемерика, айлант, къпина, клек, хвойна, аморфа; 3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение №1 на Наредба №3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания и 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. Съгласно чл. 10, ал. 2, т. 1 от същата наредба временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност /производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство/, които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност.
В случая от фактическа страна не е спорно по делото, а и
се потвърждава от заключението на изпълнената СТЕ, че за кампания 2022
земеделският парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с.
Опълченец, общ. Братя Даскалови е заявен за подпомагане от „Фермпереспектив“
ООД /с площ от 27.47 ха/, като култура с код 314000, т. е. „Постоянни или
временни пасища за паша на животни /Пасища и мери за паша/. Както е видно от
доказателствата по делото, още към момента на извършване на автоматичните
проверки по подаденото на 31.05.2022 г. заявление за подпомагане с УИН 24/300522/31910
е констатирано, че фактически цялата заявена площ от парцела е неподходяща за
подпомагане. Парцел с идентификатор
53624-488-1-9, попада в частта от територията на страната
покрита със сателитни снимки от 17.06.2022 г. и за която територия е извършена
дешифрация на актуална /релевантна за
кампанията 2022/ ЦОФК, в резултат на която дешифрация е
констатирано, че 14.64 ха площ от парцела е определена като негодна за
подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и чл.10, ал. 2, т. 1 от
Наредба №2 от 26.03.2018 г. – терените са без следи от земеделска дейност /паша
или косене/, площта е непочистена и неподдържана и с висока, нежелана плевелна
растителност. Констатациите, получени след дешифриране на ЦОФК относно
състоянието на заявения парцел, направени след подаване и обработка на
заявлението за подпомагане, не са оборени от земеделския производител в
производството пред административния орган при подаване на възражението от
08.12.2022 г., нито са оборени по надлежния ред и в производството пред съда по
оспорване на заповедта за одобряване на окончателния специализиран слой
"Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022 г. Заключението на
изпълнената по делото СТЕ потвърждава констатацията, че площта от 14.64 ха,
определена като недопустима за подпомагане, коректно е отразена в ЦОФК и не
представлява допустими за подпомагане площи, като в този смисъл недопустимите
площи, попадащи извън окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“, са
правилно определени от административния орган по отношение земеделския
производител и жалбоподател в настоящото производство, заявил за поспомагане
парцел с идентификатор 53624-488-1-9 с обща площ от 27.47
ха. Площта от 14.64 ха е изключена от специализирания слой с оглед обстоятелството, че въз основа на релевантната и актуална за
кампания 2022 ЦОФК, е констатирано, че същата не отговаря на нормативно
регламентираните критерии за допустимост по реда на Наредба №2
от 26.03.2018 г.
Оспорващият твърди, че е полагал грижи на добър стопанин за парцела,
като го е почистил от камъни, храсти и др. отпадъци, както и го е окосил, т. е.
твърди се, че парцелът е бил обработен по начин, позволяващ му да бъде годен за
подпомагане, съответно да бъде включен в слоя ПДП. В подкрепа на тези твърдения
обаче, по делото не се представят годни и относими доказателства,
противопоставими на изводите от извършеното дешифриране на актуалната за 2022
г. ЦОФК, последните подкрепени и от заключението по СТЕ. В действителност
заснемането е извършено към 17.06.2022 г. и ако от земеделския производител е
била извършена твърдяната от него „в периода края на май, началото на юни“
коситба, то логично следите от нея биха били видими на извършените заснемания,
което в случая очевидно не е така за всички площи. Определянето
на площите в случая като допустими за подпомагане изисква установяването на
приложени върху тях земеделски дейности по чл. 5, т. 2 във връзка с чл. 8, ал.
2, т. 3 от Наредба №2 от 26.03.2018 г. и във връзка с чл. 10, ал.
1, т. 1 и 2 и чл.10, ал. 2, т. 1 от
същата наредба, поради което и при липса на различни от наличните по делото
установявания, правилно и законосъобразно площта от 14.64 ха от парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с.
Опълченец, общ. Братя Даскалови, Област Стара Загора не е включена в
специализирания слой ПДП за кампания 2022 г.
С оглед на гореизложеното обосновано от гл. т. на доказателствата и правилно от гл. т. на материалния закон, заявената от „Фермпереспектив“ ООД за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ част от парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в землището на с. Опълченец, общ. Братя Даскалови, заявен с код култура 314000 - „Постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша/, а именно: 14.64 ха, като неотговаряща на нормативно регламентираните в Наредба №2 от 26 март 2018 г. изисквания за подпомагане, е останала извън одобрения с оспорената заповед специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г.
Обжалваната заповед е съответна и на целта на закона, а именно: създаденият в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", да включва единствено площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба №2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.
При
тези мотиви, Съдът приема извода, че оспорената заповед
№РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и
горите за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и
„Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г., в обжалваната й част, е правилна и законосъобразна - издадена
е от компетентен орган и в изискуемата от закона форма; постановена е при
спазване на административно-производствените правила, в съответствие и при
правилно приложение на материалния закон и при съблюдаване целта на закона.
Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.
При този изхода на делото искането на ответника за присъждане на разноски се явява основателно, като в тежест на жалбоподателя „Фермпереспектив“ ООД следва да бъде възложено заплащането на юрисконсултско възнаграждение, определено в размер на 100.00 лв., съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 37 от ЗПП.
Водим
от горното и на осн. чл.172, ал. 2, предл. четвърто от АПК, Съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Фермпереспектив“ ООД ЕИК ********* против Заповед №РД 09-94 от
31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която
са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г., в частта й, с която е изключена от специализирания слой „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г. заявената за подпомагане от
„Фермпереспектив“ ООД през 2022 г. площ
от 14.64 ха, от парцел с идентификатор 53624-488-1-9, находящ се в
землището на с. Опълченец, Община Братя Даскалови, Област Стара Загора, заявен
с обща площ от 27.47 ха с култура „Постоянни или временни пасища за паша на
животни /пасища и мери за паша/.
ОСЪЖДА „Фермпереспектив“
ООД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Малко Дряново, Област
Стара Загора, представлявано от Управителя Ч. Д. да заплати
на Министерство на земеделието, храните и горите сумата от 100.00 лева,
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на
обжалване пред Върховния
админстративен съд с
касационна жалба в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: