РЕШЕНИЕ
№ 164
гр. Смолян, 07.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на осми октомври
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:*
при участието на секретаря *
като разгледа докладваното от * Административно наказателно дело №
20215440200469 по описа за 2021 година
Настоящото производство се развива по реда на чл. 59 и следващи от
ЗАНН.
Образувано е по жалба на * *-гр.Смолян срещу наказателно
постановление номер 588367-F */ 20.07.2021г издадено от *-Началник на *,
с което е наложена имуществена санкция в размер на 600 лева на
основание чл. 185 ал.1 от ЗДДС.В жалбата е посочено , че
постановлението е незаконосъобразно като се иска отмяната му.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв.* , като се
поддържа жалбата .Излагат се доводи, че прекъсването на
електрозахранването на обекта е причина за неиздаването на фискалния
бон като проверката на контролните органи е извършена след
отстраняването на проблема с електрозахранването и е било невъзможно
да се издаде фискален касов бон за зареденото гориво в по ранен час.
Претендират се разноски.
Въззиваемият се представлява от юр. * като се поддържа издаденото
постановление, излагат се подробни доводи в подкрепа на издаденото
постановление, оспорват се изтъкнатите доводи от жалбоподателя ,
касаещи причината за неиздаването на фискалния бон и се претендират
разноски.
След като се запозна с приобщените доказателства съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
Дружеството жалбоподател стопанисва търговски обект-* *, намираща се
1
в гр.Смолян, ул.Т*.
На 22.02.2021г около 11,48ч свидетелите Р. и Ф./ служители на */
извършили и проверка на посочения търговски обект и установили , че в
деня на проверката не е издаден фискален касов бон от
функциониращото в обекта ЕСФП за извършена продажба на 36,41
литра дизелово гориво на стойност 66,47 лева .
Контролните органи извършили съпоставка на данните съдържащи се в
показанията на брояча и дневния нефинансов отчет, като констатирали,
че от страна на търговеца са продадени за деня общо 937,03 литра
дизелово гориво и са издадени касови бонове за общо 900,62 литра
дизелово гориво. Направена била съпоставка и между фактическата касова
наличност и отчетените стойности от ЕСФП , като отново е установена
разлика в отчетените стойности.
На място присъствал управителят М.* и обслужващият бензиностанцията
работник , като същите заявили, че в сутрешните часове на деня е имало
срив в електрозахранването и поради тази причина не бил издадени
касови бонове за заредено гориво-дизел и пропан- бутан.
На 05.03.2021г е съставен АУАН срещу дружеството - жалбоподател като
е предявено извършено административно нарушение по чл. 25 ал.1 т.2
във връзка с чл. 6 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ във връзка с чл.
118 ал.1 от ЗДДС.В описанието на нарушението е посочено , че при
извършената проверка на посочен търговски обект е установено ,че от
функциониращата ЕСФП не са генерирани ФКБ за извършена продажба
на 36,41 литра дизелово гориво на стойност 66,47 лева поради
спиране на ел. захранването към колонките .В акта е упоменато, че
при проверката са дадени обяснения от лицето , обслужващо
бензиностанцията , като е приложен и сервизен протокол от сервизната
организация, като се установява че именно сривът в ел. напрежението е
прекъснал връзката с ЕСФП и поради тази причина не са записани
зарежданията.
Срещу съставяния АУАН е постъпило писмено възражение като е
посочено ,че след 11,00ч е настъпил срив в електрозахранването и не са
отчетени извършените две продажби на дизелово гориво и пропан -
бутан. Посочено е ,че при това положение е недопустимо да се издават
ФКБ от кочан и не следва да се налага санкция за извършеното деяние.
Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление, като наказващият орган възприел изцяло изложената в
акта фактическа и правна обстановка и наложил им.санкция в размер на
600 лева на основание чл. 185 ал.1 от ЗДДС.
По делото не е спорно , че дружеството - жалбоподател не е издало
фискален бон за извършената на 22.02.2021г продажба на дизелово
2
гориво на обща стойност 66,47 лева .Не е спорно ,че причината за
неиздаването на фискалния касов бон е именно прекъсването в ел.
захранването , като това обстоятелство е отразено в съдържанието на
АУАН и НП .
Свидетелите Р. и Ф. сочат, че пред тях е заявено от работещите на
бензиностанцията , че преди проверката е имало срив в
електрозахранването и това обстоятелство е документирано и в
съставения протокол за извършена проверка .От съдържанието на
съставения сервизен протокол от 25.02.2021г също се установява , че
поради срив в напрежението на 22.01.2021г не са отчетени и
регистрирани от ЕСФП три зареждания , включително и това за
зареденото дизелово гориво.
По делото е представено и писмо от * , видно от което е, че на
22.02.2021г е имало прекъсвания в ел. захранването на бензиностанцията
поради оперативни превключвания по заявка на * , като съдържанието на
същото писмо се кредитира изцяло от съда.
По делото е представена справка / лист 82/ за работа на конкретно
ползваното ЕСФП за периода на 22.01.2021г, като в същата справка е
посочено , че няма данни за блокиране и възстановяване на работата на
ЕСФП.В съдържанието на АУАН и НП изрично е отразено и признато
,че в посочения обект е имало срив в електрозахранването и това е
причината за неиздаването на фискалния касов бон, като това
обстоятелство не е оборено от съдържанието на представената справка от
наказващия орган . Въпросната справка доказва, че в деня на проверката
не е имало прекъсване в дистанционната връзка на ЕСФП с НАП, като
от това не може да се направи автоматично извод, че не е прекъсвало
ел. захранването в обекта .
Правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима , като разгледана по същество е
основателна , предвид на следното:
Разпоредбата на чл. 25 ал.1 т.2 от Наредба Н-18/2006г на МФ
предвижда ,че независимо от документирането с първичен счетоводен
документ задължително се издава за всяко плащане фискална касова
бележка от ФУ или касова бележка от *от лицата които извършват продажби
на течни горива чрез средства за измерване на разход чрез ЕСФП.
Санкционната разпоредба на чл. 185 ал.1 от ЗДДС предвижда, че на
юридическо лице , което не издаде документ по чл. 118, ал. 1/фискална
касова бележка/, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 2000
лв..
По делото се установи ,че на 22.02.2021г дружеството- жалбоподател не е
изпълнило задължението си да издаде фискална касова бележка от
3
въведено в експлоатация ЕСФП на стойност 66,47 лева за заредено и
заплатено дизелово гориво от 36,41 литра .
По този начин дружеството е осъществило състав на административно
нарушение по чл. 25 ал.1 т.2 от Наредба № Н-18 от 13.12. 2006 г на МФ.
При извършеният преглед съдът намира, че извършеното деяние
представлява "маловажен случай" на административно нарушение по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН.Съдът отчете , че причината за
извършването на посоченото административно нарушение е именно
възникналия срив на захранването на обекта , като това е отразено и
в съдържанието на АУАН и НП. При това положение деянието се
отличава с по- ниска степен на обществена опасност спрямо други
подобни деяния, като наказващият орган е следвало да приложи
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и да не налага посочената санкция .
Посочената нередовност обуславя отмяната на постановлението, като в
полза на жалбоподателя следва да се присъди претендираното
адв.възнаграждение в размер на 300 лева.
Воден от изложеното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление номер 588367-F*/ 20.07.2021г ,
издадено от *-Началник на *, с което на * *-гр.Смолян ЕИК * е
наложена имуществена санкция в размер на 600,00 лева на основание чл.
185 ал.1 от ЗДДС.
ОСЪЖДА *-гр.*ДА ЗАПЛАТИ на "*" *-гр.*ЕИК * направените разноски
по делото в размер на 300,00 лева-заплатено адв.възнаграждение.
Решението да се връчи на страните , като същото подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок, считано от връчването му на
страните пред АС-Смолян.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4