Решение по дело №2804/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2536
Дата: 23 декември 2019 г.
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20197050702804
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ _________/                                ,гр.Варна

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Административен съд – Варна, ІХ-ти касационен състав

На  двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание  в следния състав:

Председател: Даниела Станева

Членове: 1. Кремена Данаилова

2. М.Иванова-Даскалова

Секретар: Мая Вълева

Прокурор: Александър Атанасов

като разгледа докладваното от административния съдия М. Иванова- Даскалова КНАХД №2804 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „СМВ КОНСУЛТ“ЕООД –гр.Варна против Решение №1638/09.09.2019г. на РС-Варна по НАХД №2496/2019г., с което е потвърдено НП №435125/482906/15.05.2019г. на Зам. директора на ТД на НАП – Варна, с което на основание чл.355 ал.1 от КСО на дружеството е наложена имуществена санкция от 500лв. за нарушение на чл.3, ал.3, т.1, б.а от Наредба №Н-8/29.12.2005г. на Министъра на финансите във връзка с чл.5 ал.4 от КСО.

В касационната жалба се претендира отмяна на Решението на ВРС като неправилно и незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на процесуалните правила. Оспорват се изводите на ВРС, че не са налице основания за прилагане за нарушението на чл.28 от ЗАНН. Поддържат се твърденията изложени и пред ВРС, че преди издаване на НП е следвало да бъде отчетено, че подаването на декларацията на 07.12.2018г. макар да е след срока, е предприето по инициатива на дружеството, че е с минимално закъснение от 12 дни и тъй като е първо нарушение, от което не са настъпили неблагоприятни последици нито за осигуреното лице, нито за фиска при формиране на извода за обществената опасност на деянието и на дружеството. Тези конкретни факти и обстоятелства, представените банкови нареждания, удостоверяващи внасянето на всички дължими осигуровки за конкретното лице много преди крайния срок – 25 ноември, липсата на други административни нарушения на дружеството, доказателствата, че изпълнява своевременно задълженията си като осигурител, обосновали извода, че случая се отличава от другите сходни и типични деяния и тъй като само е установило и отстранило пропуска си, като изпълнило задължението си, то е привело поведението си в съответствие със законово изискуемото, целената превенция е постигната и не е необходимо санкционирането му с НП за постигане на целите в чл.12 от ЗАНН. ВРС приложил неправилно закона, като не изпълнил задължението си при доказателства за наличие на предпоставките за прилагане на чл.28 от ЗАНН за конкретното нарушение да констатира незаконосъобразността на НП и да го отмени. Молят касационният състав да отмени Решението на ВРС и вместо него да постанови ново решение, с което да НП бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно. В съдебно заседание се явява процесуален представител, който поддържа жалбата и доводите, че дружеството е внесло своевременно осигуровките в размера посочен в декларацията много преди крайния срок, което свидетелства, че то не е имало за цел да укрие информация относно дължимостта им, че при констатиране на пропуска веднага е отстранило нарушението и от него не са настъпили негативни последици. Неправилно ВРС приравнил дружеството като осигурител и работодател на останалите нарушители, които изобщо не изпълняват задълженията си за подаване на декларации, с цел да не внасят или да укрият дължимостта на осигуровките, респ. към тези, които въобще не изпълняват задълженията си по осигурителното законодателства.

Ответната страна ТД на НАП - Варна чрез юрисконсулт депозира писмено становище, че оспорва касационната жалба като неоснователна. Моли да бъде оставено в сила Решението на ВРС като правилно и законосъобразно. Счита, че въззивният съд е събрал достатъчно доказателства за изясняване на спорното право, които обсъдил в тяхната съвкупност, съобразно приложимите материални разпоредби.

Представителят на Окръжна прокуратура – гр.Варна счита касационната жалба за основателна. Нарушението било с много ниска степен на опасност, поради което изцяло основателни били доводите в касационната жалба, поддържани от представителя на дружеството, че попадало в приложното поле на чл.28 от ЗАНН. Закъснението било само от 12 дни и с оглед липсата на каквито и да било загуби или др. вредни последици, предлага Решението на ВРС да бъде отменено и вместо него да бъде постановено ново.

Касационната жалбата е подадена в срока по чл.211 ал.1 от АПК,  от лице с активна процесуална легитимация, поради което е допустима.

Съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН, Решението на РС-Варна подлежи на касационно оспорване на основанията, предвидени в чл.348 ал.1 от НПК, като касационният съд обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението, а за неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон следи и служебно. В жалбата се иска отмяна на основание чл.348 ал.1 т.1 НПК.

Разгледана по същество, касационната жалба е основателна.

Решението на Районният съд е валидно и допустимо.

Производството пред съда е проведено в съответствие с процесуалните правила. Не е имало спор между страните по фактите и обстоятелствата свързани с нарушението и с отстраняването му по инициатива на дружеството, както и за времето на съставяне на АУАН и издаване на НП за него. В съответствие с доказателствата са фактическите установявания в Решението, че : „СМВ КОНСУЛТ 2006“ ЕООД-Варна е осигурител, който има задължение и подал декларация обр.1 по Наредба №8/29.12.2005г. на Министъра на финансите за дължимите осигурителни вноски за м.октомври 2018г. за М. А. В. не в срока до 26.11.2018г., а след изтичането му - на 07.12.2018г.; че това е установено при проверка на 17.04.2019г., че е квалифицирано като нарушение на чл.3, ал.3, т.1, б.а от Наредба №Н-8/29.12.2005г.  на Министъра на финансите във връзка с чл.5 ал.4 от КСО за което АУАН е съставен на 18.04.2019г.  и въз основа на него е издадено НП №435125/482906 на 15.05.2019г. от Зам. директора на ТД на НАП – Варна, с което на основание чл.355 ал.1 от КСО на дружеството е наложена имуществена санкция от 500лв. ВРС установил, че нарушението е първо за дружеството, че правомощия да издава НП за нарушения регламентирани в чл.355 ал.1 от КСО са предоставени със Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2015г. от Изпълнителния директор на НАП на териториалните директори на НАП, техните заместници и т.н.   

Въз основа на тези установявания, в Решението са направени изводите, че административно-наказателното производство е проведено правилно, без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, че АУАН и НП са издадени в сроковете в ЗАНН и със съдържание съобразено с изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Правилен е извода на ВРС, че НП е издадено от компетентен орган да издава НП на основание чл.355 ал.1 от КСО. Основателен е извода в Решението, че правилно е квалифицирано като неизпълнение от страна на дружеството на задължението по чл.5, ал.4 от КСО като осигурител да представи в НАП определени данни за осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване и т.н. за работещо по трудов договор лице. Това задължение съгласно чл.2, ал.2 от Наредба №Н-8/29.12.2005г. на МФ е следвало да изпълни като подаде декларация образец №1 с посочените данни в срока по чл.3, ал.3, т.1, б.а от Наредба №Н-8/29.12.2005г. на МФ - до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните. Не е имало спор, че за м.октомври 2018г. за м.а.в. дружеството-осигурител е внесло дължимите осигурителни вноски в срок, но не е подало дължимата декларация обр.1 в срока до 26.11.2018г., а след изтичането му–на 07.12.2018г. Правилно ВРС преценил като законосъобразен извода  на АНО в НП, че дружеството от обективна страна е осъществило състава на административно нарушение за което в чл.355 ал.1 от КСО е предвидено налагане на юридическите лица на имуществена санкция от 500 до 5000лв.

Формални, бланкетни и несъобразени с фактите и обстоятелства относими към преценката за приложимостта в случая на чл.28 от ЗАНН са мотивите в Решението на ВРС. Не е имало спор между страните по посоченото в НП, че дружеството е следвало и не е подало в срока до 26.11.2018г. посочената декларация, че я подало по своя инициатива 11дни след изтичането му - на 07.12.2018г., че това е първото му нарушение и няма данни за други. Т.е. нарушението е отстранено от извършителя, а едва след 4 месеца то е установено от актосъставителя. Поради това основателни и доказани са доводите на дружеството, че то само е коригирало действията си и ги е привело в съответствие с КСО и цитираната по-горе Наредба и не е било необходимо провеждане на административно-наказателно производство и налагане на санкция за да бъде принудено към спазването й. Доказано е твърдението във въззивната жалба, поддържано и в касационната, че макар конкретното нарушение като всяко друго такова да е обществено опасно, неговата обществена опасност е явно незначителна. В тази връзка касационният състав взе предвид посочените в писмените възражения срещу АУАН обяснения от представляващият дружеството, че то доброволно е декларирало и е платило в срок всички публични задължения по посочената декларация, че практиката му е да изпълнява всички задължения в срок , а конкретното нарушение е допуснато поради техническа грешка. С оглед това неправилно в Решението ВРС е посочил, че дружеството не е изтъкнало уважителна причина за нарушението. В НП е отразено, че е постъпило възражение срещу АУАН, но за конкретното нарушение АНО е преценил, че не са налице предпоставките за прилагане на чл.28 от ЗАНН без конкретни съображения, без да посочи каква е „тежестта на нарушението“ и кои са „всички смекчаващи и утежняващи обстоятелства“, които е имал предвид. В производството пред ВРС процесуалният представител е отбелязал в становището си по същество единствено обстоятелството, че „...е налице закъснение, което не е малко, предвид на което АНО е наложил санкция в минимален размер....“. Че декларацията е подадена 11 дни след срока е безспорно установен факт, който е посочен в НП, който при преценка на тежестта на нарушението следва да се съобрази с обстоятелството, че дружеството само е предприело подаване на декларацията. Това води до формирания по-горе извод за явно незначителност на нарушението и липса на необходимост да му бъде наложена санкция за да бъде принудено да изпълнява законовите задължения.

Правилно е в Решението е посочено, че липсата на вредни последици за осигуреното лице и/или за фиска не обосновава автоматично извод за приложимост на чл.28 от ЗАНН. От приложното поле на чл.28 от ЗАНН обаче не са изключени нито формалните, нито резултатните административни нарушения и преценката за наличието на основание за прилагането му се дължи както от АНО, така и от съдилищата конкретно за всеки отделен случай. В случая обжалваното от дружеството НП е издадено на основание чл.355 ал.1 от КСО, а съгласно чл.355 ал.6 от КСО установяването на нарушенията, издаването на наказателните постановления, обжалването и изпълнението им се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Това сочи, че за конкретното нарушение са приложими както чл.28 от ЗАНН, така и чл.53 ал.1 от ЗАНН, който предвижда наказващият орган да издаде наказателно постановление, ако няма основание за прилагането на чл. 28 и 29 от ЗАНН. В случая основателни и доказани са доводите в касационната жалба, изтъкнати в ъв възражението срещу АУАН,  поддържани пред ВРС, както и в касационната жалба, че  обществената опасност на конкретното нарушение е явно незначителна. Поради това е следвало АНО да приложи чл.28 от ЗАНН и да не издава НП повече от пет месеца, след като е дружеството по своя инициатива е отстранило нарушението. Не е било необходимо за постигане целите на ЗАНН почти половин година след извършване и отстраняване на нарушението да се издава НП за него и да се налага за него санкция на дружеството, която макар и в минималния размер от 500лв. се явява несъответна на обществената му опасност. Както в НП, така и в Решението на ВРС липсват подробни и конкретни мотиви за неприлагането на чл.28 от ЗАНН за нарушението. Изцяло основателни и доказани са твърденията на дружеството, че макар с неподаването на декларацията в срок да е осъществило състава на административно нарушение, за което на основание чл.355 ал.1 от КСО се предвижда налагане на имуществена санкция на юридическите лица, обществената му опасност е явно незначителна и то се явява маловажен случай. За да постанови това касационният състав взе предвид, че в случая по своя инициатива на 11-тия ден след изтичане на срока дружеството е подало декларацията, която дължи и в която е посочило съответните данни, вкл. за размера на внесените в срок публични задължения за конкретния работник, че се касае за първо нарушение и няма данни и доказателства като осигурител дружеството да не изпълнява своевременно задълженията си и да не заплаща публичните си задължения.

Основателно с касационната жалба се претендира отмяна на Решението на ВРС като постановено при неправилно приложение на чл.28 от ЗАНН и вместо него да бъде постановено ново, с което НП да бъде отменено като издадено в нарушение на чл.53 ал.1 във вр. с чл.28 от ЗАНН.

Водим от това и на основание чл.221 ал.2 от АПК във вр. чл.63 от ЗАНН, Съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №1638/09.09.2019г. постановено по НАХД №2496/2019г. на Районен съд – Варна и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №435125/482906/15.05.2019г. на Зам. директора на ТД на НАП – Варна, с което на основание чл.355 ал.1 от КСО на „СМВ КОНСУЛТ 2006“ ЕООД–гр.Варна е наложена имуществена санкция от 500лв. за нарушение на чл.3,ал.3,т.1,б.а от Наредба №Н-8/29.12.2005г. на Министъра на финансите във връзка с чл.5 ал.4 от КСО.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                       ЧЛЕНОВЕ: 1.                           2.