№…………………… 2018г. гр.Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми
състав, в публичното заседание на единадесети юли две хиляди и осемнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА
при секретаря Оля Йорданова
като разгледа докладваното от съдия Д.Станева
адм.дело № 1458/2018г. по описа на Административен съд
Варна, за да се произнесе, взе предвид:
Производството
по делото е образувано по жалба на „Фиш Груп“ ЕООД, със седалище и адрес на
управление гр.Д., ул.“Г.“ № 2, представлявано от М.И.К. против Уведомително писмо изх.№ 02-030-2600/
2123/13.03.2018г. на зам.Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за
неизпълнен ангажимент по Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за
развитие на селските райони (ПРСР) 2014г. – 2020г. за кампания 2017г. С оспореното писмо, във връзка с подадено от
жалбоподателя заявление с УИН 03/130617/75541 е
отказано финансово подпомагане за кампания 2017г. по
направление „Опазване на застрашени от изчезване местни сортове,
важни за селското стопанство“. Жалбоподателят счита
обжалваното писмо за неправилно и незаконосъборазно по съображения подробно
изложени в жалбата; твърди, че административният орган е постановил акта без да
изясни всички факти и обстоятелства от значение за случая; оспореното писмо е
издадено в нарушение на изискванията за форма и мотивиране. Поради изложените
съображения моли съда да отмени обжалвания акт. В съдебно заседание и по
съществото, чрез пълномощника си поддържа жалбата и моли съда да я уважи.
Претендира присъждане на направените по делото разноски.
Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли
съда да я отхвърли. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение в минималния
размер. В депозираните по делото писмени бележки прави възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение, ако такава е налице.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и поотделно, съдът приема за установено следното от фактическа
обстановка:
През
кампания 2017 жалбоподателят е
кандидатствал по направление „Опазване на застрашени от
изчезване местни сортове, важни за селското стопанство“ от мярка
10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г. След извършване на
административни проверки по заявлението, до дружеството е
изпратено Уведомително писмо изх.№ 02-030-2600/2123/07.12.2016г.
за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от
ПРСР за периода 2014г.-2020г., като е одобрен по направление „Опазване на застрашени от изчезване местни сортове, важни за селското
стопанство“ в размер на 15ха,
описани в Таблица 1 към писмото.
През
кампания 2017г. бенефициентът „Фиш груп“ ЕООД е подал
заявление с УИН 03/130617/75541 по мярка 10 „Агроекология и климат“ - направление „Опазване на застрашени от изчезване местни сортове“. След извършване
на административните проверки по чл.52 ал.1 от Наредба № 7/24.02.2015г.
за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014г.-2020г. и във връзка с чл.4 ал.5 от Наредба № 5/27.02.2009г за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания по заявлението, на „Фиш груп“
ЕООД е установено увеличение на заявените площи с 0.02ха спрямо одобрените.
С обжалваното Уведомително писмо изх.№ 02-030-2600/2123/13.03.2018г. на
Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ - София по мярка 10 „Агроекология
и климат“ от програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014г.-2020 г. за кампания 2017г.
на дружеството е отказано
финансово подпомагане по направление „Опазване на застрашени
от изчезване местни сортове, важни за селското стопанство“. Като
причина за отказа е посочено неспазването на ограниченията по чл.4 ал.5 изр.2
от Наредба № 5/27.02.2009г., въведени със Заповед на МЗХ № РД 09-160/28.02.2017г., изменена и допълнена със Заповеди №№ РД 09-278/31.03.2017г. и РД
09-361/13.04.2017г. Посочено е, че с 0.02ха е
увеличена допустимата площ, за която има поет ангажимент през 2016г.,
с което не е спазена заповедта на МЗХ.
От
представената по делото Заповед № РД 09-160/28.02.2017г. на Министъра
на земеделието и храните е видно, че с т.2 последният
е наредил през кампания 2017г. да не се приемат
заявления за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“, с които се поема
нов ангажимент или се разширяват поети ангажименти по реда на чл.20 ал.6
от наредба № 7/2015г.
По делото е
представена Заповед № 03-РД/715/27.06.2017г. на
Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която са делегирани правомощия на
Зам. изпълнителния директор да издава и подписва всички уведомителни писма по
схемите и мерките за директни плащания, включително и по мярка 10 „Агроекология
и климат“. Също така са приложени и подаденото заявление от дружеството за
подпомагане по програмата за развитие на селските райони за периода 2014г. - 2020г. за кампания 2017г.,
таблици на използваните парцели за 2017г.,
декларации за потвърдените парцели по схемите и мерките за директни плащания.
Горната
фактическа обстановка, съдът приема за установена въз основа на представенит писмени доказателства, които са взаимно обвързани и
безпротиворечиви, и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.
При така
установената фактология съдът прави следните правни изводи:
Жалбата
е депозирана в законоустановения срок, от легитимиран субект – адресат на оспорения ИАА, и при наличие на правен
интерес, поради което е процесуално допустима. Разгледана
по същество е неоснователна по следните съображения:
В
настоящото производство се оспорва индивидуален административен акт, засягащ
права и законни интереси на жалбоподателя
като участник в административното производство. С ИАА е формирано
волеизявление, с което на „Фиш груп“ ЕООД е отказано финансово подпомагане за
кампания 2017г. по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014г.-2020г., по направление „Опазване на застрашени
от изчезване местни сортове, важни за селското стопанство“.
Оспореният
акт е издаден от Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“,
действащ в рамките на материалните предели на правомощията си, предоставени му
от изпълнителния директор, съгласно приложената по делото Заповед № 03-РД/715/27.06.2017г. за делегиране на правомощия от Изп. директор
на фонда (чл.20а от ЗПЗП), т.е. издаден е от компетентен орган. Оспореният ИАА е издаден в изискуемата от
формална страна писмена форма и съдържа императивно предвидените с чл.59 ал.2
от АПК реквизити, вкл. фактическите и правни основания за издаването му. В
производството по издаването му не са допуснати съществени процесуални
нарушения като самостоятелни основания за отмяна – такива, чието избягване би
резултирало в различно произнасяне по същество на административния орган. При
издаването на оспорения акт е приложен правилно и материалният закон.
Общите
правила относно подпомагането на развитието на селските райони с финансови
средства от Съюза по линия на Европейския земеделски фонд за развитие на
селските райони (ЕЗФРСР), създаден с Регламент (ЕС) № 1306/2013г., които
правила допълват общоприможимите разпоредби за европейските структурни и
инвестиционни фондове, определени в чл.2 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на
Европейския съвет и на Съвета, са установени с Регламент (ЕС) № 1305/2013 на
Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно
подпомагане на развитието на селските райони от ЕЗФРСР и за отмяна на Регламент
(ЕО) № 1698/2005г. на Съвета.
Както
следва от чл.1, пар.1 от Регламент (ЕС) № 1305/2013г., със същия се определят целите,
за които ще допринася политиката за развитие на селските райони, и съответните
приоритети на Съюза за развитие на селските райони. С него се очертава
стратегическия контекст за политиката за развитие на селските райони и се
формулират мерките, които трябва да бъдат приети за изпълнение на политиката за
развитие на селските райони. Съгласно пар.2 от с.р., регламентът допълва
разпоредбите на част Втора от Регламент (ЕС) № 1303/2013г. на Европейския
парламент и на Съвета.
Легалната
дефиниция за „мярка“ се съдържа в чл.2, пар.1, буква в) от Регламент (ЕС) №
1305/2013 и означава пакет от операции, които допринасят за изпълнението на
един или повече приоритети на Съюза за развитие на селските райони.
Съгласно
чл.13 от Регламент (ЕС) № 1305/2013, всяка мярка за развитие на селските райони
се програмира с оглед да допринася конкретно за постигането на един или повече
приоритети на Съюза за развитие на селските райони.
Една от
мерките финансирани от ЕЗФРСР е мярка „Агроекология и климат“, правилата за
прилагането на която са регламентирани в чл.28 от Регламент (ЕС) № 1305/2013.
Подпомагането по тази мярка се предоставя от държавите членки в рамките на
техните територии, съобразно техните специфични национални, регионални или
местни нужди и приоритети. Мярката е насочена към опазването и към
насърчаването на необходимите промени в селскостопанските практики, които имат
положителен принос за околната среда и климата, и нейното включване в
програмите за развитие на селските райони е задължително на национално и/или
регионално равнище – чл.28, пар.1 от Регламент (ЕС) № 1305/2013.
Съгласно
чл.28, пар.2 от Регламента, плащанията за агроекология и климат се отпускат на
земеделски стопани, групи земеделски стопани или групи земеделски стопани и
други лица, стопанисващи земи, които доброволно се задължават да извършват
операции, състоящи се от един или повече ангажименти за агроекология и климат
по отношение на земеделска земя, която се определя от държавите членки и която
включва, но не се ограничава до земеделската площ, определена в член 2 от
настоящия регламент. Когато са надлежно обосновани за постигане на екологични
цели, плащания за агроекология и климат може да се отпускат и на други лица,
стопанисващи земи или групи от други лица, стопанисващи земи.
Плащанията
за агроекология и климат покриват само онези ангажименти, които надхвърлят
съответните задължителни стандарти съгласно дял VI, глава I от Регламент (ЕС) №
1306/2013, приложимите критерии и минимални дейности съгласно член 4, параграф
1, буква в), подточки ii) и iii) от Регламент (ЕС) № 1307/2013, и приложимите
минимални изисквания за употреба на торове и препарати за растителна защита,
както и други приложими задължителни изисквания, установени от националното
право. Всички тези задължителни изисквания се установяват в програмата – чл.28,
пар.3 от Регламента.
Съгласно
пар.5 и пар.6 на чл.28 от регламента, ангажиментите по мярката се поемат за
период от пет до седем години, като плащанията се отпускат годишно и покриват
изцяло или частично размера на допълнителните разходи и пропуснатите доходи на
бенефициерите, произтичащи от поетите задължения. В надлежно обосновани случаи
при операции, свързани с опазването на околната среда, може да се предоставя
помощ като фиксирана сума или еднократно плащане на единица за ангажименти за
преустановяване на използването на площи за търговски цели, като изчисленията
се правят въз основа на направените допълнителни разходи и пропуснатите доходи.
Разпоредбите
на Регламент (ЕС) № 1305/2013г. са допълнени с Делегиран Регламент (ЕС) №
807/2014г. на Комисията от 11 март 2014г. за допълнение на някои разпоредби на
Регламент (ЕС) № 1305/2013г. на Европейския парламент и на Съвета относно
подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за
развитие на селските райони и за въвеждане на преходни разпоредби.
Съгласно
чл.15, пар.1 от Регламент (ЕС) № 807/2014, когато бенефициерът увеличи площта
на стопанството през срока, за който се изпълнява ангажиментът, поет като
условие за предоставяне на подпомагането, държавите членки могат да предвидят
ангажиментът да бъде разширен, за да обхване и допълнителната площ за
оставащата част от срока на ангажимента, или първоначалният ангажимент да бъде
заменен с нов. Същото важи и в случаи, когато се увеличава площта, която
ангажиментът обхваща в рамките на стопанството. Съгласно пар.2 на с.р.,
ангажиментът може да бъде разширен, за да обхване допълнителна площ, както е
посочено в параграф 1, само при следните условия: а) това служи на целите във
връзка с околната среда, към които е насочен ангажиментът; б) това е оправдано
от гледна точка на характера на задължението, продължителността на
оставащия срок и размерите на
допълнителната площ; в) това не намалява ефективността на проверките за
осигуряване спазването на изискванията за предоставяне на подпомагането. Трябва
да се спази първоначалният срок на ангажимента. Съгласно пар.3, нов ангажимент
като замяна на съществуващ ангажимент, както е посочено в параграф 1, може да
се поеме, ако обхваща цялата съответна площ и ако условията му са не по-малко
строги от условията на първоначалния ангажимент. Когато първоначалният
ангажимент се заменя с нов, новият ангажимент се поема за целия срок, посочен в
съответната мярка, независимо от срока, през който вече е изпълняван първоначалният
ангажимент.
На
национално ниво условията и редът за прилагане на мярка 10 „Агроекология и
климат“ от ПРСР за периода 2014-2020г. са регламентирани с Наредба №
7/24.02.2015г. издадена от министъра на земеделието и храните за прилагане на
чл.28 от Регламент (ЕС) № 1305/2013г. - §2 от ДР на Наредбата.
Съгласно
чл.1, ал.3 от Наредба № 7/2015г., подпомагането се предоставя под формата на
годишно агроекологично плащане при спазване на изискванията на Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от
17 декември 2013 относно подпомагане на развитието на селските райони от
ЕЗФРСР, Регламент (ЕС) № 1307/2015 на Европейския парламент и на Съвета от 17
декември 2013г. за установяване на правилата за директни плащания за земеделски
стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и
Регламент № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета относно
финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика.
Съгласно
чл.3 от Наредба № 7/2015 подпомагането се предоставя за извършване на
агроекологични дейности в посочените 8 направления, едно от които по т.7
– опазване на застрашени от изчезване местни сортове, важни
за селското стопанство.
Съгласно
чл.8, ал.1 от Наредба № 7/2015, агроекологичните дейности по направленията по
чл.3 се прилагат за период от пет последователни години. Съгласно ал.2, срокът
започва на тече от началото на годината на подаване и на одобрение на
„Заявлението за подпомагане“, което през първата календарна година е и
„Заявление за плащане“. През всяка следваща година до изтичане на срока по ал.1
кандидатите за подпомагане подават „Заявление за плащане“.
Съгласно
чл.10 и чл.11 от Наредба № 7/2015 финансовата помощ за прилагане на
агроекологичните дейности по чл.3 се предоставят под формата на ежегодни
агроекологични плащания като 75% от средствата се осигуряват от Европейския
съюз, а 25 % от националния бюджет. Агроекологичните плащания се предоставят в
рамките на предвидените финансови средства по мярка 10 „Агроекология и климат“
от ПРСР 2014-2020г., като размерът на годишното агроекологично плащане за
прилагане на агроекологичните дейности по видове направления е регламентиран в
чл.14 от Наредбата.
Съгласно
чл.20, ал.3 от Наредбата, агроекологичните дейности по направленията по чл.3,
т.2, 5 и 7 могат да се прилагат върху едни и същи площи за едни и същи блокове
на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичния
ангажимент.
От
цитираната правна регламентация на общностно и национално ниво следва, че за агроекологичните
мерки е характерно, че земеделските производители поемат петгодишни задължения
да съобразяват селскостопанската си дейност с опазването на околната среда,
като в замяна на агроекологичните ангажименти държавите членки отпускат
ежегодна помощ в зависимост от претърпяната загуба на доходи или произтичащите
от това допълнителни разходи. Когато помощта е многогодишна, плащанията се
извършват в отговор на ежегодна молба за подпомагане, която молба е условие за
допустимост на агроекологичните помощи. Подаването на ежегодна молба е част от
системата за проверка на многогодишното подпомагане на агроекологичните методи
за производство като по този начин се осигурява ефикасна проверка на спазването
на изискванията за предоставяне на помощите. Подаването на ежегодна молба
позволява да се провери спазването на поетите агроекологични ангажименти,
поради което основавайки се на тази ежегодна молба, разплащателната агенция е в
състояние да проверява ефективно всяка година дали тези многогодишни ангажименти
се спазват непрекъснато и съответно да изплаща помощите – В този смисъл Решение
на СЕС от 7 февруари 2013г., Pusts, С-454/11, т.33.
В същото
време както следва от чл.15, пар.1 от Делегиран регламент (ЕС) № 807/2014 на
Комисията от 11 март 2014 за допълнение на някои разпоредби на Регламент (ЕС) №
1305/2013, когато бенефициерът увеличи площта на стопанството през срока, за
който се изпълнява ангажиментът, поет като условие за предоставяне на
подпомагането, държавите членки могат да предвидят ангажиментът да бъде
разширен, за да обхване и допълнителната площ за оставащата част от срока на
ангажимента, или първоначалният ангажимент да бъде заменен с нов. Същото важи и
в случаите, когато се увеличава площта, която ангажиментът обхваща в рамките на
стопанството.
Република
България се е възползвала от предоставената възможност като съгласно чл.20,
ал.7 от Наредба № 7/2015, при
увеличаване на общата одобрена площ по съответното направление с изключение на
чл.3, т.5 с над 20% от първоначалния размер или с повече от 10 хектара
земеделските стопани поемат нов агроекологичен ангажимент, за нов петгодишен
период за всички подпомагани площи, като площите подлежат на одобряване по реда
на глава пета, ако са изпълнени условията на ал.1, 2 и 4.
В
конкретния случай видно от подаденото заявление за подпомагане за кампания 2017г.,
жалбоподателят е декларирал площ 15.02ха, което е с 0.02ха повече от първоначално одобрената площ от 15ха. При това положение правилно с оспореното уведомително писмо
е прието, че на основание чл.20, ал.7 от Наредба № 7/2015 се счита, че е
подадено заявление за поемане на нов агроекологичен ангажимент. Така,
жалбоподателят не е изпълнил условието по чл.8, ал.2 от наредбата за отпускане
на агроекологична помощ като подаде ежегодна молба за плащане на помощта. Това
обстоятелство е безспорно установено след извършване на съответните
административни проверки, поради което правилно на основание чл.52, ал.1 от
Наредба № 7/2015г. е постановен процесния отказ поради неизпълнен ангажимент.
Следва
да се има предвид, че отговорност за спазването на условията за отпускането на
агроекологични помощи носи единствено лицето, поискало да се ползва от тях,
поради което само частичното спазване от страна на бенефициера на поетите
ангажименти не може да обоснове плащане – Решение на СЕС от 26 май 2016г. по
дело Ezernieki, С-273/15, точки 39 и 40. Ето защо след като жалбоподателят не е
изпълнил задължението по поетия от него петгодишен ангажимент да подаде за
2016г. заявление за плащане, а е подал заявление за поемане на нов
агроекологичен ангажимент, оспореният отказ е правилно постановен.
Неоснователно
е оплакването на жалбоподателя, че в подаденото от него заявление е допусната
техническа грешка. Очевидно при различие на декларираните от него площи за 2016г.
и за 2017г. не се касае за грешка при пренасянето на данните.
Не е изпълнена и процедурата за корекция на данните по чл.51 от Наредба №
7/2015г. в срока и при условията по чл.11 от Наредба № 5/2009г., като данните
по заявлението са потвърдени включително при регистрирането им в ИСАК с подпис
и печат на декларатора. Видно от стр.11 от заявлението жалбоподателят е
декларирал, че е запознат, че при увеличение на площите с повече от 10ха поема
ново агроекологично задължение за нов петгодишен период.
По изложените съображения жалбата се явява неоснователна и
като таката следва да се отхвърли.
С оглед изхода на спора искането
на ответната страна за присъждане на юристконсултско възнаграждение се явява
основателно. Размерът на това възнаграждение, определен съобразно разпоредбата
на чл.78 ал.8 от ГПК, във връзка с чл.37 ал.1 от ЗПП и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ
е 100лв. и следва да бъде присъден в този размер.
Водим от
горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Фиш Груп“ ЕООД, със
седалище и адрес на управление гр.Д., ул.“Г.“ № 2, представлявано от М.И.К. против Уведомително писмо изх.№ 02-030-2600/
2123/13.03.2018г. на зам.Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за
неизпълнен ангажимент по Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за
развитие на селските райони (ПРСР) 2014г. – 2020г. за кампания 2017г.
ОСЪЖДА „Фиш Груп“ ЕООД, със
седалище и адрес на управление гр.Д., ул.“Г.“ № 2, представлявано от М.И.К. да заплати на Държавен фонд „Земеделие“
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/
лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен съдия: