Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 469 Година
2021, 04.03. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 10.02.2021 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА и при присъствието на прокурора МАРИЯ ТОДОРОВА,
като разгледа докладваното от СЪДИЯ
ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер
78 по описа за 2021 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила
е касационна жалба от М.М.Б. ***, срещу Решение №1459/17.11.2020г. по АНД
№5540/20г. по описа на Районен съд – Пловдив, IV н. с., с което е потвърден електронен фиш/ЕФ/
Серия „К“ №3793411,
издаден от ОД на МВР – Пловдив, с който на Б., на основание чл.189 ал.4 във
връзка с чл.182 ал.3, т.3 ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба“ в
размер на 150 лева за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.
В
жалбата се сочи, че решението е материално незаконосъобразно и постановено при
допуснато съществено нарушение на процесуалните правила – касационни основания
по чл.348 ал.1,т.1 и т. 2 НПК и се настоява за отмяната му и отмяна на
наказателното постановление, алтернативно за връщане на делото за ново
разглеждане от друг състав на съда.
Ответникът
по касационната жалба – ОД на МВР – Пловдив не изразява становище по
допустимостта и основателността на касационната жалба.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така
подадената касационна жалба.
Пловдивският
административен съд – двадесет и първи състав, след като разгледа поотделно и
в съвкупност, наведените с жалбата касационни основания, намира за установено
следното.
Касационната
жалба е подадена в срок, от надлежна страна и производството е процесуално
допустимо. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Настоящият
състав установи, че с оспорения ЕФ за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система Серия „К“ №3793411, издаден от ОД на МВР – Пловдив, Б., в качеството му
на собственик, на когото е регистрирано МПС за обществен превоз на пътници
/такси/ „Хюндай И 30 ЦВ“, с рег. №РВ1202МХ, е бил санкциониран на основание
чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.3 т.3 ЗДвП, като му е наложено административно
наказание „Глоба“ в размер на 150 лева за това, че на 10.07.2020г. в 12,03 часа
в град Пловдив на бул.“Асеновградско шосе“ до №1 в посока бул. “Менделеев“, при
въведено ограничение на скоростта от 50 км/ч, при отчетен толеранс на
измерената скорост от минус 3 км/ч, е било установено, че управлява МПС със
скорост от 73 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50км/ч – нарушение на
чл.21 ал.1 ЗДвП.
За да
обоснове крайния си извод за законосъобразност на атакувания ЕФ, състав на
районния съд е приел, че от една страна, по несъмнен начин и с безспорни
доказателства се установява извършване от страна на Б. на вмененото му
нарушение на ЗДвП, а от друга, че наложеното му наказание съответства на
осъществената от него противоправна дейност, както и че не са налице допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила от административнонаказващия
орган.
Като е
стигнал до тези правни изводи, Районният съд е постановил правилен съдебен акт.
В решението са изложени подробни мотиви относно законосъобразността на
оспорения ЕФ. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност.
Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени
обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на
процесуалния закон. Фактическите констатации и правните изводи, формирани от
първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция. Това прави
излишно тяхното преповтаряне.
Неоснователно
е възражението, че от събраните по делото доказателства не се установява по
безспорен начин дали засечената скорост с техническото средство не е на другия
автомобил, който се вижда на снимковия материал. Това е така, защото
преносимата система за контрол на скоростта на МПС тип ARH CAM S1 с Ф№11743СА, с която е установено нарушението, е
с вградено разпознаване на номера, същата е технически годна, видно от
приложеното по административнонаказателната преписка писмо
изх.№20-00-18-2/25.03.2020г. на ИД Председател на Български институт по
метрология и приложения към него Протокол от проверка №57-С-ИСИС/30.09.2019г.,
а от приложения снимков материал не се установява да са били заснети повече от
едно МПС с видими регистрационни табели. С други думи казано, не възниква
съмнение чия е измерената скорост, доколкото на снимката е видно едно
единствено МПС, на което се вижда регистрационната му табела. В този смисъл и
цитираната от касатора практика на Административен съд – Пловдив е неотносима,
доколкото посочените съдебни решения касаят случаи при които на снимковия
материал са били заснети повече от едно МПС и на всяко едно от тези МПС е била
видна регистрационната табела.
По
отношение на следващото възражение на касатора, а именно, че неправилно и
необосновано е приложена санкционната норма на чл.182 ал.3, т.3 ЗДвП, е
необходимо да се посочи, че ЗДвП разполага със собствена дефиниция на
понятието „обществен превоз“, а именно в § 6 т.29 ДР на ЗДвП, съгласно която
разпоредба „обществен превоз“ е превоз, извършван за чужда сметка или срещу
заплащане или икономическа облага, който се извършва с МПС. В тази връзка и
цитираните, както в жалбата пред ПРС, така и в касационната жалба разпоредби на
ЗАвтПр, са неотносими.
От
друга страна, административнонаказателноотговорно лице по смисъла на чл.182
ал.3 т.3 ЗДвП е водачът на моторно превозно средство за обществен превоз на
пътници и опасни товари, който превиши разрешената скорост, т.е. определящо за
прилагането на тази санкционна разпоредба е предназначението на МПС.
Все в
тази насока и следва да се посочи, че фактът, че Б. е водач на МПС за обществен
превоз на пътници, се установява от снимка на клип № 030865/10.07.2020г., който
правилно ПРС е приел, че на основание чл.189 ал.15 ЗДвП представлява годно
доказателствено средство за констатираното нарушение. От същия се установява,
че въпросното МПС е оборудвано като такси - има поставена отличителна табела,
обозначаваща извършването именно на обществен превоз на пътници. При това
положение, обозначаването на МПС като такова, извършващо обществен превоз на
пътници от самия водач/доколкото липсват твърдения в обратната насока/, е
достатъчно основание за подвеждането му под отговорността на чл.182 ал.3, т.3 ЗДвП, а дали извършваният таксиметров превоз е в съответствие с изискванията
на ЗАвтПр, е ирелевантно в случая, доколкото, както вече се посочи и по-горе,
касаторът сам се е обозначил като такъв – извършващ обществен превоз на
пътници. В тази връзка обосновани и съответстващи на закона са изводите на
районния съд за законосъобразно санкциониране на Б., собственик на посоченото
МПС за обществен превоз на пътници в ЕФ.
С оглед на изложеното, не са
налице касационните основания по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 НПК, а атакуваното
решение на районния съд като валидно, допустимо и съответстващо на
материалния закон и във връзка с чл.221 ал.1 АПК, следва да бъде оставено в
сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени
по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав:
Р Е Ш
И
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1459 от 17.11.2020г., постановено по АНД
№5540 от 2020 година по описа на Районен съд – Пловдив, IV н. с.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.