Решение по дело №15602/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1169
Дата: 7 март 2024 г.
Съдия: Георги Стоянов Георгиев
Дело: 20231110215602
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 1169
гр. София, 07.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 104 СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Г. СТ. Г.
при участието на секретаря И.Р. А.
като разгледа докладваното от Г. СТ. Г. Административно наказателно дело
№ 20231110215602 по описа за 2023 година
Р Е Ш Е Н И Е №

гр.София, 07.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Софийски районен съд, Наказателно отделение, 104 състав, в публично
заседание на деветнадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта
година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:Г.Г.

при участието на секретаря И. А., като разгледа докладваното от съдия
Г. АНД №15602 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

1
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано въз
основа на подадена чрез административно-наказващия орган до съда жалба
срещу наказателно постановление №2833/20.10.2023 г. на Вр. И. Д.
Председател на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни
запаси”, с което на „*******” ЕООД е наложено следното административно
наказание: имуществена санкция в размер на 2000 лв. на основание чл.60, ал.2
от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти.
В депозираната пред съда жалба „******” ЕООД се иска отмяна на
постановлението, поради неправилно приложение на материалния закон и
съществени нарушения на процесуалните правила.
„Н********” ЕООД редовно призовано, не се представлява.
Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител,
юрк.Д******** която пледира да се потвърди наказателното постановление,
претендира юрисконсултско възнаграждение.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът
установи следното:
„*******” ЕООД е вписано под №167 в Регистъра на задължените лица
по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти за периода от 01.07.2023 г. до
30.06.2024 г.
През 2022 г. „*******” ЕООД е осъществило внос на парафинови
восъци в резултат, на което е следвало до 15 февруари 2023 г. да подаде
справка-декларация по образец за предходната календарна година.
Такава декларация не е подадена до приключване на делото в съда.
Гореизложената фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля А. Груева и от писмените доказателства по делото.
Страните не са посочили други относими към предмета на делото
доказателства.
Няма данни за наличие на други доказателства, поради което съдът не е
събирал такива.
Ето защо поради липса на други доказателства и с оглед на
непротиворечивостта на събраните по делото, съдът го счете за изяснено в
достатъчна степен, за да постанови решение.
От така установената фактическа обстановка съдът прави следните
2
правни изводи:
Жалбата е допустима, като съдът приема, че е подадена в законния
срок, видно от разписката за получен препис от наказателното постановление
и от надлежно легитимирано лице, имащо правен интерес от обжалване.
Съдът счита, че по същество жалбата е неоснователна, поради
следното:
Съдът счита, че описаната в АУАН и издаденото въз основа на него
наказателно постановление фактическа обстановка е правилно отразена.
АУАН е съставен съобразно императивните разпоредбите на ЗАНН.
Посочените в АУАН и в наказателното постановление обстоятелства,
свързани с нарушението бяха установени по реда съдебното следствие по
несъмнен начин.
Касае се за нарушение на разпоредбата на чл.4, ал.2 от Закона за
запасите от нефт и нефтопродукти, защото всички български и/или
чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци,
както и техните клонове, които през предходната календарна година са
извършвали на територията на страната дейности по внос и/или
вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А,
глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности
по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1
и на тежки горива, изготвят и представят в Държавна агенция "Държавен
резерв и военновременни запаси" ежегодно до 15 февруари справка-
декларация по образец за предходната календарна година с информация за:
1. произведените и/или продадените за потребление количества
нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива;
2. количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива,
възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях
и/или продадените за потребление;
3. количествата внесени, изнесени, доставени от вътрешнообщностни
пристигания, както и тези напуснали територията на страната като
вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни
морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава
3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива;
3
4. наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава
3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31
декември;
5. количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и
вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни
ситуации;
6. количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и
вътрешнообщностни пристигания, продадени на Министерството на
отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавна агенция
"Държавен резерв и военновременни запаси" и предназначени за създаване
и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси,
ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви
запаси от горива.
От горното следва, че съгласно чл.4, ал.2 от ЗЗНН „Н********” ЕООД,
като дружество осъществило внос на парафинови восъци на територията на
страната през 2022 г., е длъжно в срок до 15.02.2023 г. да подаде в ДА ДРВВЗ
справка-декларация с информация за осъществения внос на енергийни
продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на
тежки горива.
По чл.60, ал.2 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти на лице,
което не представи справка-декларация в срока по чл.4, ал.2 или предостави
невярна информация в справка-декларацията, се налага имуществена санкция
от 2000 лв.
Правилно е определена нарушената материалноправна норма, което
отговаря на установената фактическата обстановка и е в съответствие със
словесното описание на нарушението в АУАН и в наказателното
постановление.
Нито АУАН, нито наказателното постановление страдат от съществени
пороци.
Нарушението е формално, на просто извършване, то не предполага
никакви други елементи на деянието и не е необходимо да са настъпили
вредни последици.
Наложената санкция по размер отговаря на тежестта на нарушението,
4
тя е с фиксиран от законодателя размер и не подлежи на изменение.
Съдът намира, че административно-наказващият законосъобразно е
приел за съставомерно процесното деяние и не е приложил чл.28 от ЗАНН,
тъй като не се касае за маловажен случай.
Съдът намира, че се касае за типично нарушение от съответния вид.
С оглед на гореизложеното съдът счита, че постановлението като
законосъобразно следва да бъде изцяло потвърдено.
Съдът следва да осъди „****** ЕООД да заплати 80 лв.
юрисконсултско възнаграждение в полза на Държавна агенция “Държавен
резерв и военновременни запаси”.
По тези мотиви съдът
РЕШИ:
На основание чл.63, ал.2, т.5 вр. чл.58д, т.1 от ЗАНН ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление №2833/20.10.2023 г. на Вр. И. Д. Председател на
Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” като
законосъобразно.
ОСЪЖДА „Н*******ЕООД, ЕИК*********** да заплати 80 лв.
юрисконсултско възнаграждение в полза на Държавна агенция “Държавен
резерв и военновременни запаси”.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - София град на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния
кодекс и по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния
кодекс в 14-дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

Районен съдия:
Г.Г*****

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите Свали мотивите



Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано въз
основа на подадена чрез административно-наказващия орган до съда жалба
срещу наказателно постановление №2833/20.10.2023 г. на Вр. И. Д.
Председател на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни
запаси”, с което на „Н*********” ЕООД е наложено следното
административно наказание: имуществена санкция в размер на 2000 лв. на
основание чл.60, ал.2 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти.
В депозираната пред съда жалба „******” ЕООД се иска отмяна на
постановлението, поради неправилно приложение на материалния закон и
съществени нарушения на процесуалните правила.
„Н********” ЕООД редовно призовано, не се представлява.
Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител,
юрк.Д*******, която пледира да се потвърди наказателното постановление,
претендира юрисконсултско възнаграждение.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът
установи следното:
*****” ЕООД е вписано под №167 в Регистъра на задължените лица по
Закона за запасите от нефт и нефтопродукти за периода от 01.07.2023 г. до
30.06.2024 г.
През 2022 г. „********ЕООД е осъществило внос на парафинови
восъци в резултат, на което е следвало до 15 февруари 2023 г. да подаде
справка-декларация по образец за предходната календарна година.
Такава декларация не е подадена до приключване на делото в съда.
Гореизложената фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля А. Г**** и от писмените доказателства по делото.
Страните не са посочили други относими към предмета на делото
доказателства.
Няма данни за наличие на други доказателства, поради което съдът не е
събирал такива.
Ето защо поради липса на други доказателства и с оглед на
непротиворечивостта на събраните по делото, съдът го счете за изяснено в
достатъчна степен, за да постанови решение.
От така установената фактическа обстановка съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е допустима, като съдът приема, че е подадена в законния
срок, видно от разписката за получен препис от наказателното постановление
и от надлежно легитимирано лице, имащо правен интерес от обжалване.
Съдът счита, че по същество жалбата е неоснователна, поради
1
следното:
Съдът счита, че описаната в АУАН и издаденото въз основа на него
наказателно постановление фактическа обстановка е правилно отразена.
АУАН е съставен съобразно императивните разпоредбите на ЗАНН.
Посочените в АУАН и в наказателното постановление обстоятелства,
свързани с нарушението бяха установени по реда съдебното следствие по
несъмнен начин.
Касае се за нарушение на разпоредбата на чл.4, ал.2 от Закона за
запасите от нефт и нефтопродукти, защото всички български и/или
чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци,
както и техните клонове, които през предходната календарна година са
извършвали на територията на страната дейности по внос и/или
вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А,
глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности
по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1
и на тежки горива, изготвят и представят в Държавна агенция "Държавен
резерв и военновременни запаси" ежегодно до 15 февруари справка-
декларация по образец за предходната календарна година с информация за:
1. произведените и/или продадените за потребление количества
нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива;
2. количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива,
възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях
и/или продадените за потребление;
3. количествата внесени, изнесени, доставени от вътрешнообщностни
пристигания, както и тези напуснали територията на страната като
вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни
морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава
3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива;
4. наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава
3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31
декември;
5. количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и
вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни
ситуации;
6. количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и
вътрешнообщностни пристигания, продадени на Министерството на
отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавна агенция
"Държавен резерв и военновременни запаси" и предназначени за създаване
и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси,
ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви
запаси от горива.
От горното следва, че съгласно чл.4, ал.2 от ЗЗНН „******* ЕООД, като
2
дружество осъществило внос на парафинови восъци на територията на
страната през 2022 г., е длъжно в срок до 15.02.2023 г. да подаде в ДА ДРВВЗ
справка-декларация с информация за осъществения внос на енергийни
продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на
тежки горива.
По чл.60, ал.2 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти на лице,
което не представи справка-декларация в срока по чл.4, ал.2 или предостави
невярна информация в справка-декларацията, се налага имуществена санкция
от 2000 лв.
Правилно е определена нарушената материалноправна норма, което
отговаря на установената фактическата обстановка и е в съответствие със
словесното описание на нарушението в АУАН и в наказателното
постановление.
Нито АУАН, нито наказателното постановление страдат от съществени
пороци.
Нарушението е формално, на просто извършване, то не предполага
никакви други елементи на деянието и не е необходимо да са настъпили
вредни последици.
Наложената санкция по размер отговаря на тежестта на нарушението,
тя е с фиксиран от законодателя размер и не подлежи на изменение.
Съдът намира, че административно-наказващият законосъобразно е
приел за съставомерно процесното деяние и не е приложил чл.28 от ЗАНН,
тъй като не се касае за маловажен случай.
Съдът намира, че се касае за типично нарушение от съответния вид.
С оглед на гореизложеното съдът счита, че постановлението като
законосъобразно следва да бъде изцяло потвърдено.
Съдът следва да осъди „******” ЕООД да заплати 80 лв.
юрисконсултско възнаграждение в полза на Държавна агенция “Държавен
резерв и военновременни запаси”.

3