ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1321
Стара Загора, 04.04.2025 г.
Административният съд - Стара Загора - VII състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА |
Като разгледа докладваното от съдия КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА административно дело № 20257240700346 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.293, ал.4 от АПК.
Образувано е по особеното искане на Д. Р. К. от [населено място] за спиране на принудителното изпълнение на Заповед №10-00-819/14.03.2025г на Заместник кмет „Устройство на територията, строителство и безопасност на движение“ на Община Стара Загора, с която е наредено премахване на строеж „двуетажна масивна жилищна сграда №115“, находяща се в [ПИ] по КК на [населено място], частна държавна собственост, вид на територията горска, НТП Широколистна гора по КККР на [населено място]. Определен е срок за доброволно изпълнение – 30 календарни дни след влизане в сила на заповедта, след изтичането на който да се пристъпи към принудително изпълнение.
Особеното искане за спиране на принудителното изпълнение е заявено с жалба против Заповед №10-00-819/14.03.2025г. и Община Стара Загора, представлявана от Кмета, с която е предявен отрицателен установителен иск, че не е налице задължение за премахване на незаконен строеж.
Настоящият състав на АС Стара Загора намира искането за спиране на принудителното изпълнение за недопустимо, поради следното:
На основание чл. 217 ал.1 от ЗУТ заповедите за премахване на незаконен строеж не подлежат на предварително изпълнение – предварително е онова изпълнение, което се предприема преди влизане в сила на административния акт. Заповед № 10-00-819/14.03.2025г на Заместник кмет на Община Стара Загора е съобщена на 25.03.2025г., чрез залепване на съобщение на строежа, съгласно служебна бележка на стр.13 от делото, с указание за правото да бъде обжалвана в 14-дневен срок пред Административен съд Стара Загора и с изрично указание, че тази заповед подлежи на доброволно изпълнение в 30 дневен срок, който тече след влизането й в сила, а едва след неговото изтичане ще се пристъпи към производство по принудително премахване на строежа. Следователно, към настоящия момент заповедта не е влязла в сила, като не се твърди, нито установява да е започнало производство по нейното принудително изпълнение, което да бъде спряно до разрешаване на спора. Кумулативно условие за допустимост на искането за спиране на принудително изпълнение е висящо производство по иск с правно основание чл.292 от АПК, а това означава допустим иск, защото само допустимата искова претенция сезира съда. Към настоящия момент не е изпълнено и това второ условие, а липсата на принудително изпълнение отрича правен интерес от предявяване на отрицателен установителен иск за съществуване на задължение, което е предмет на принудително изпълнение. По аргумент от чл.292 от АПК, съществуването на задължението – предмет на принудително изпълнение може да бъде оспорено с отрицателен установителен иск против взискателя, а като страна се конституира и органът, който е издал административния акт, представляващ изпълнителното основание.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.293 ал.4 от АПК, Административен съд Стара Загора
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустимо искане с правно основание 293, ал.4 от АПК за спиране на принудителното изпълнение на не влязла в сила Заповед № 10-00-819/14.03.2025г на Заместник-кмет „Устройство на територията, строителство и безопасност на движението“ на Община Стара Загора, предявено от Д. Р. К..
Определението подлежи на обжалване пред ВАС на Р.България в 7-дневен срок от връчването му на страните. Да се връчи препис от определението на Д. К. и на Заместник кмет „Устройство на територията, строителство и безопасност на движението“ на Община Стара Загора.
Съдия: | |