Решение по дело №286/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 ноември 2018 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20187140700286
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 570/05.11.2018г.

                                                                                                  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД -МОНТАНА, ­­ІІІ СЪСТАВ, в публичното  заседание на двадесет и девети октомври  , през две хиляди и осемнадесета  година в състав :

                                                                         

                                                                        Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

при секретаря Д*** Д*** , като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА, административно дело№ 286/2018г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

 Съдебното производство е по чл.125,ал.1,т.4 от ЗМВР, във връзка с чл.145 и сл. от АПК .

         Делото е образувано по жалба на Р.Т. *** против Мълчалив отказ на Началника на РС „ПБЗН“-Лом да се произнесе по жалба ,вх.№197 / 27.04.2018г.на Р.Т.Д.  против Разпореждане на началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г. ,с което при извършена проверка ,на основание чл.125,ал.1,т.1 от ЗМВР на обект: „Жилищна сграда“ ,находяща се на  ул.“В*** “№* ,ет.* е констатирано ,че в коридора на мазето на сградата е монтиран водогреен котел ,като за димоотвод се използва въздухопровода на сградата, осигуряващ вентилацията на баните и тоалетните,с което е нарушен чл.14,ал.1 и чл.40,ал.1,т.4 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатацията на обекти.Със същото Разпореждане е разпоредено на собственика Р.Т.Д. да премахне димоотводните тръби на котела на твърдо гориво ,включени във въздухопровода на сградата ,осигуряващ вентилацията на баните и тоалетните ,съгласно изискванията на  чл.14,ал.1 и чл.40,ал.1,т.4 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатацията на обекти ,със срок на изпълнение -31.07.2018г.Впоследствие , началника на РСПБЗН-Лом , се е произнесъл по жалбата на Р.Т.Д. с Писмо рег.№1053/09.05.2018г./л.12/ ,с което е отхвърлил ,като неоснователна жалбата против Разпореждането на  началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г.С определение №323 от 12.06.2018г.съдът е  оставил  жалбата без разглеждане и е прекратил производството по делото ,като е приел ,че не е налице мълчалив отказ на по-горестоящ орган да се произнесе по жалба против Разпореждане  на началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г..Това определение е обжалвано пред ВАС ,който с  определение №10865/17.09.2018г.  го е отменил и върнал делото за продължаване на съдопроизводствените действия. Съгласно указанията на ВАС съдът е насрочил делото в ОСЗ ,като е приел ,че предмет на производството е Разпореждане рег.№932/20.04.2018г. на началника на УПБЗН-Брусарци ,потвърдено с Писмо рег.№1053/09.05.2018г. на началника на РС“ПБЗН“-Лом. В жалбата си жалбоподателя твърди,че оспорения акт е незаконосъобразен и иска неговата отмяна ,респективно прогласяването му за нищожен,а в съдебно заседание ,чрез процесуалния си представител адв.Ц. иска неговата отмяна ,като излага конкретни доводи в писмена защита.Претендира и разноски по делото.

Ответната страна- началника на УПБЗН-Брусарци се явява лично и иска да се потвърди оспорения акт ,като правилен и законосъобразен.

Административният съд, след проверка на оспорения административен акт  , предвид твърденията на страните   и приложените доказателства,  приема  следното:

 Жалбата срещу Разпореждането на началника на УПБЗН-Брусарци е  допустима.Разпореждането е издадено от началника на УПБЗН-Брусарци на 20.04.2018г. ,обжалвано е пред началника на РС“ПБЗН“-Лом ,който се е произнесъл с писмо рег.№1053/09.05.2018г.,при което при жалба, подадена на 30.05.2018г.,в срока по чл.149,ал.3 във вр. с ал.2 АПК при липса на уведомяване на жалбоподателя , за акта на по-горестоящия административен орган ,се приема ,че същата е подадена в срок и от легитимирано лице.По същество същата е неоснователна,по изложените по-долу съображения.

От фактическа страна по делото е установено,че  по жалба на И*** И*** Я*** до община Лом,живущ *** по повод неправомерно използвана „вентилациона шахта“ в сграда с идентификатор№44238.505.705 по КККР на гр.Лом е извършена проверка от органите за противопожарен контрол и е издадено Разпореждане от началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г. ,на основание чл.125,ал.1,т.1 от ЗМВР на обект: „Жилищна сграда“ ,находяща се на  ул.“В*** “№* ,ет.* ,с което е констатирано ,че в коридора на мазето на сградата е монтиран водогреен котел ,като за димоотвод се използва въздухопровода на сградата, осигуряващ вентилацията на баните и тоалетните,с което е нарушен чл.14,ал.1 и чл.40,ал.1,т.4 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатацията на обекти.Със същото Разпореждане е разпоредено на собственика Р.Т.Д. да премахне димоотводните тръби на котела на твърдо гориво ,включени във въздухопровода на сградата ,осигуряващ вентилацията на баните и тоалетните ,съгласно изискванията на  чл.14,ал.1 и чл.40,ал.1,т.4 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатацията на обекти ,със срок на изпълнение -31.07.2018г.С жалба,вх.№197 / 27.04.2018г.на Р.Т.Д.   това  Разпореждане е обжалвано по административен ред пред началника на РСПБЗН-Лом ,който се е произнесъл с Писмо рег.№1053/09.05.2018г. ,с което е отхвърлил ,като неоснователна жалбата против Разпореждането на  началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г. Така установената  фактическа обстановка е безспорно установена по делото и не се оспорва от страните.От тази фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи.

 На основание чл.145,ал.2,т.1 АПК на обжалване пред съда подлежи първоначалния административен акт- Разпореждане на началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г.,потвърдено с Писмо рег.№1053/09.05.2018г. на началника на РС“ПБЗН“-Лом.

Предмет на обжалване в настоящето производство е Разпореждане на началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г.По своя  характер същото  представлява индивидуален административен акт, по смисъла на чл.21,ал.1 АПК,тъй като с него се засягат права и законни интереси на жалбоподателя и се създават задължения за него- да премахне димоотводните тръби на котела на твърдо гориво ,включени във въздухопровода на сградата ,осигуряващ вентилацията на баните и тоалетните ,съгласно изискванията на  чл.14,ал.1 и чл.40,ал.1,т.4 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатацията на обекти ,със срок на изпълнение -31.07.2018г.

 При служебна преценка за законосъобразност на Разпореждането,на основание чл.168 от АПК ,на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК Съдът констатира следното.Същото е  издадено от компетентен орган -орган за пожарна безопасност и защита на населението по смисъла на чл. 58, ал.1 от ЗМВР, съобразно правомощията му, произтичащи от разпоредбата на  чл. 125, ал.1, т.4 от ЗМВР ,и в съответствие със заповед №1/04.01.2018г.на началника на РС „ПБЗН“-Лом за определяне на териториалните участъци на служителите от РС“ПБЗН“-Лом за осъществяване на ДПК и ПД/на л.13/,където е разписано ,че за населените места в  община Брусарци отговаря Т*** Д*** Т. ,който е издателя на оспореното разпореждане.В тази връзка неоснователно е възражението в жалбата за некомпетентност на органа да издаде разпореждането.

 Съгласно разпоредбата на чл. 59, ал.2, т.4 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма той следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му. В приложение № 4 към чл. 22 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол / ДВ бр. 100/2014 г./, издадена от Министъра на вътрешните работи е посочен образеца на писменото разпореждане по  чл. 125, ал.1, т.4 от ЗМВР, в който е посочено, че контролният орган описва констатираните несъответствие с изискванията за пожарна безопасност. Следователно за да е мотивирано едно разпореждане по чл. 125, ал. 1, т. 4 от фактическа страна, в него следва да бъдат изложени конкретни фактически обстоятелства, които са установени от контролния орган и от които може да се направи извода, че при експлоатация на проверявания обект е налице несъответствие с изискванията за пожарна безопасност. В настоящия случай в оспореното разпореждане е записано ,че  жалбоподателя следва да премахне димоотводните тръби на котела на твърдо гориво ,включени във въздухопровода на сградата ,осигуряващ вентилацията на баните и тоалетните ,съгласно изискванията на  чл.14,ал.1 и чл.40,ал.1,т.4 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатацията на обекти ,със срок на изпълнение -31.07.2018г..В този смисъл разпореждането е мотивирано и съдържа в себе си фактически и правни основания за издаване.Посочени са конкретни тестове от наредбата които са нарушени ,и че проверката се извършва на основание чл.125,ал.1,т.4 ЗМВР.

В приложение № 4 към чл. 22 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. изрично е посочено, че разпореждането следва да съдържа описание на мероприятията, които следва да извърши адресата на разпореждането.Ясно е какви са задълженията на адресата в случая ,при което акта е мотивиран.

Според съда, няма нарушение на административно-производствените правила и материално-правни разпоредби при издаването на акта. Съгласно чл.14,ал.1 от Наредба № 8121з-647 от 1.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите те се поддържат в техническото състояние, при което са въведени в експлоатация, и в съответствие с изискванията на тази наредба. Обектите, които съответстват изцяло на изискванията на Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, но са въведени в експлоатация при спазване изискванията на предходни нормативни актове за безопасност при пожар, може да се поддържат в техническото състояние, съответстващо на изискванията на същата наредба.

 За изясняване на фактическите обстоятелства и доколко разпореждането отговоря на материалния закон съдът е назначил съдебно-техническа експертиза, изготвена обективно и компетентно от вещото лице К.Т.-специалист „Противопожарна техника и безопасност“.Същото понастоящем работи като старши инспектор ,началник на група“Оперативен център“ към сектор „Пожарогасене и спасителна дейност“ в РД“ПБЗН“-Монтана.В отговор на възражението  на процесуалния представител на жалбоподателя адв.Ц. ,че е налице конфликт на интереси между него и административния орган-началника на УПБЗН-Брусарци ,съдът намира ,че същото е неоснователно.Изясни се в съдебно заседание ,че вещото лице работи в сектор „Пожарогасене и спасителна дейност“-Монтана ,а началника на УПБЗН-Брусарци е подчинен на началника на РС“ПБЗН“-Лом и на началник сектор „ДПК“-Монтана. Касае се за два отделни сектора-единият „Пожарогасене и спасителна дейност“-Монтана, в който работи вещото лице ,занимаващ се най-общо с гасене на пожари ,а другия-сектор  „ДПК“ ,към който се причислява органа ,издал оспореното разпореждане,който извършва проверки и издава писмени разпореждания или уведомления за изпълнение на правилата за пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и граждани на основание чл.125,ал.1,т.1 и т.4 ЗМВР.Ресора на дейност е крайно различен ,и освен това няма йерархическа зависимост между органа ,издал разпореждането и вещото лице ,изхождайки от определението за конфликт на интереси ,а именно:“ Конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба“/чл.52 от ЗПКОНПИ/.Не е налице сблъсък на частен и обществен интерес в случая ,при което това възражение се явява неоснователно.

 

 

 

 

Вещото лице е извършило оглед на място и е установило ,че в общата част на мазето под левите апартаменти от към стълбищната клетка на триетажната сграда на ул“В*** “№2,гр.Лом, е монтирано котле за водно отопление на твърдо гориво.По проект ,по време на изграждане на кооперацията-1985г. е изградено вертикално тяло –отдушник за баните и тоалетните ,което започва от мазето на сградата и продължава  до над покрива.Същото е направено от единични тухли ,,неплътни ,с дупки/решетъчни/ и каналът е един-вертикален ,без прехвърлячи /както е при комините на многоетажните сгради/.Сградата е триетажна ,като сигналът за проверка е подаден от собственика на 3 етаж-И*** И*** Я*** .Вертикалното тяло тръгва от мазето с един отвор в правоъгълна форма и минава между баните и тоалетните на първи ,втори и трети етаж.Няма друг канал ,който да се ползва за вентилация на баните и тоалетните.Впоследствие това тяло /вентилационния канал/ е пригоден за заустване на димоотводните тръби на котела за твърдо гориво в мазето,който обслужва собственика на първия етаж.А собственика на втория етаж ,за да избегне обгазяването си е зазидал отвора към вентилационния канал и се е включил в изградената допълнително ПВЦ инсталация ,ползвана като отдушник от собственика на първия етаж.При огледа вещото лице е установило ,че собствениците на първи и втори етаж са си направили тази вентилационна инсталация от ПВЦ тръби ,която минава в стълбищната клетка ,а тоалетната и банята на третия етаж е заустен в първоначалния канал ,който е вентилационен.От обясненията на вещото лице в съдебно заседание става ясно ,че вентилациония канал на първия етаж се ползва не за отдушник на банята и тоалетната ,а като комин ,тоест димоотводните тръби на котела на твърдо гориво в мазето на сградата са включени във въздухопровода на сградата ,осигуряващ вентилацията на баните и тоалетните и затова обгазява собственика на третия етаж ,по чийто сигнал е извършена и проверката.Затова и същия го е заустил ,за да може изгорелите газове от отоплението на първия етаж да не навлизат в неговите баня и тоалетна ,с което възпрепятства използването на въздухопровода като комин от собствениците на първия етаж.По дефиниция ,коминът представлява техническа структура за извеждане в атмосферата на горещи газове и дим от печки ,фурни,камини и други горивни инсталации.По разбиране на съда ,както бе изяснено и от вещото лице ,самото ползване на въздухопровода на сградата/представляващ отдушник за бани и тоалетни/, за комин е недопустимо ,защото създава реална заплаха за живота и здравето на всички член- кооператори ,не само за собственика на третия етаж ,който е най-потърпевш в случая ,доколкото изгорелите газове от отоплението на първи етаж ,ползващи въздухопровода за комин се усещат най-осезаемо в неговата баня и тоалетна ,респ. апартамент.За да отговаря комина на изискванията на Наредба№Із-1971/2009г. трябва да е изпълнен от строителни материали  клас А  ,със съответна огнеустойчивост І120 ,при спазване на изискванията на БДС EN 13501 -2.Фугите следва да са запълнени по цялата дължина на комина.За печки в жилища ,разположени на различни етажи се предвиждат комини сифонен тип,а изградения в кооперацията не е такъв тип.По дефиниция „вентилацията“ представлява съоръжение ,чрез което се поддържа чистота и подвижност на въздуха и осигурява на хората подходяща въздушна среда относно съдържание на газове,прах ,влажност и др.В жилищните сгради вентилацията се осъществява чрез въздухопроводи в баните и тоалетните.Подобни съоръжения не са предназначени за отвеждане на димни газове от горивни инсталации ,защото се изпълняват със значително занижени изисквания по отношение плътността за не преминаване на дим и температурна издръжливост.За това и действията на жалбоподателя ,с които е извършил полагане на димоотводните тръби  във въздухопровода на сградата противоречат на чл.14, ал.1 и чл.40,ал.1,т.4 от Наредба № 8121з-647 от 1.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност. Съгласно разпоредбата на чл.14,ал.1 от Наредбата  Обектите се поддържат в техническото състояние, при което са въведени в експлоатация, и в съответствие с изискванията на тази наредба. Обектите, които съответстват изцяло на изискванията на Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, но са въведени в експлоатация при спазване изискванията на предходни нормативни актове за безопасност при пожар, може да се поддържат в техническото състояние, съответстващо на изискванията на същата наредба.По данни на жалбоподателя ,обектът е въведен в експлоатация през 1985г. и оттогава се ползва и съоръжението коминно тяло от собствениците на първи етаж за отопление през зимата.Както бе изяснено по-горе същите са си изградили въздухопровод,като отдушник на баня и тоалетна  в стълбищната клетка ,а ползват въздухопровода на кооперацията за комин.Собственикът на третия етаж обаче се позовава на оригиналната документация на кооперацията и не желае да изгради друг въздухопровод в стълбищната клетка ,различен от този, който е определен в проектната документация.Има и проект за  изграждане на коминно тяло в  дъното на тоалетната на стената ,която граничи със стълбищната клетка ,който обаче не е приет от компетентните органи/л.62/.Вещото лице е изследвало във времето законовите разпоредби ,действали в този период на въвеждане в експлоатация на обекта и е достигнало до извода за недопустимост на изграденото съоръжение- „коминно тяло“ и ползването на въздухопровода на сградата като комин,чрез отвеждане на димоотводните тръби на котела на твърдо гориво в него,без да са спазени изискванията за това/с тухли с дупки ,неизмазан и създаващ опасност за живота и здравето на живеещите в кооперацията./Към момента на изграждане на съоръжението е действала Наредба№5/1977г. за правила и норми по ТСУ /ДВ,бр.69/02.09.1977г./която разпорежда в чл.83 ,че „Сградите се съоръжават технически с водопроводи, с канализационни, отоплителни, силно и слаботокови, телефонни, колективни радио-телевизионни и гръмоотводни и други уредби и инсталации съобразно действуващите за тях правила, норми, нормативи, стандарти и изисквания.Съгласно ал.2  Димоотводни комини (обикновени или смукателни) се предвиждат за всички жилищни помещения и кухните, а при сгради с централно отопление - за дневните и кухните.Съгласно ал.3 на посочената разпоредба  Вентилационни канали се предвиждат за кухни, боксове и санитарни и домакински помещения,а съгласно ал.4 Жилищните сгради се проектират и изграждат при спазването на правилниците, нормативите и правилата за: противосеизмична, противопожарна и противокорозионна защита, топлоизолация, хидроизолация, противошумна изолация, санитарно-хигиенните изисквания, както и на другите действуващи разпоредби по проектирането и строителството.“В по-късно създадените и приети Наредби за противопожарен контрол/Наредба№2 ПСТН и Наредба№Із-1971/2009г. ,нормативи от 1971г./ не се съдържат правила за  отдушници за бани и тоалетни ,защото в тях няма никаква пожарна опасност.Едва в сега действащата Наредба №8121з-647/01.10.2014г.за правила и норми на пожарна безопасност при експлоатация на обектите , в чл.14,ал.1 и чл.40,ал.1 се съдържат изисквания ,на които се е позовал и административния орган при издаване на разпореждането –а именно, че е недопустимо да се използва за комин въздухопровода на сградата ,минаващ през баните и тоалетните на сградата ,най-малкото защото това създава реална опасност за живота и здравето на живеещите в кооперацията/запалимост на  изгорели газове,реална опасност от пожар,задушаване на живеещите собственици на 3 етаж ,обгазявани  всекидневно от съоръжението ,създадено самоволно ,без инвестиционен проект ,одобрен от съответните органи , при което дори собственика на 3 етаж да изгради самостоятелен въздухопровод в стълбищната клетка,както се твърди като възможност от жалбоподателя  ,това не решава основния въпрос ,че е изградена отоплителна  инсталация в разрез с противопожарните правила и норми по Наредба№8121з-647/2014г.,чийто димоотводни тръби навлизат във въздухопровода на баните и тоалетните  и обгазяват не само собственика на 3 етаж,но създават реална опасност от обгазяване и пожар на живеещите в сградата ,при което разпореждането е издадено в унисон с приложимия материален и процесуален закон и като законосъобразно ,следва да се потвърди.Жалбата като неоснователна следва да се отхвърли. Оспореното разпореждане отговаря и на целта на закона- спазване на правилата и нормите за пожарна безопасност при проектиране, строителство и експлоатация на обекти.Без значение е фактът ,че към момента на проверката димоотводните тръби са били временно свалени ,доколкото по мнение на вещото лице същите се свалят и слагат за минути, и фактът ,че към момента на проверката са били свалени ,не дерогира възможността в следващ момент ,с оглед ползването на отоплителната инсталация при застудяване на времето ,да бъдат отново сложени.

Предвид гореизложеното,Разпореждането ,като  издадено от компетентен орган ,  при спазване на установената форма,на процесуалния и материалния закон и целта на закона , се явяват законосъобразно и следва да се потвърди.Жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Съдът

 

                                  Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата  на Р.Т. *** против Разпореждане на началника на УПБЗН-Брусарци ,рег.№932 от 20.04.2018г.,потвърдено с Писмо рег.№1053/09.05.2018г. на началника на РС“ПБЗН“-Лом.

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването за изготвянето му.

                                                         

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: