Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.Кърджали,
02.04.2021г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд Кърджали, в
съдебно заседание на втори април две хиляди
двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ
ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ
БОЖКОВА
при секретаря
и с участието на прокурор
като разгледа
докладваното от съдия БОЖКОВА адм. д. № 80 по
описа за 2021 г. и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по
чл. 88, ал. 1, във връзка с чл. 58 от Изборния кодекс ИК), във връзка с чл.
98, ал. 2 АПК.
Образувано е по жалба
на кмет на община Ардино срещу Решение № 82 - НС от 20.03.2021 г на Районна
избирателна комисия - Кърджали, с което РИК – Кърджали е определила 5 броя ПСИК
(Подвижни секционни избирателни комисии) – избирателни секции за гласуване с
подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията
на община Ардино.
Изложени са
съображения за нищожност на оспорения административен акт поради липса на
материална компетентност, алтернативно се твърди, че същият е незаконосъобразен,
немотивиран и постановен в противоречие с целта на закона.
В жалбата се посочва,
че кметът на община Ардино, със Заповед № 229/12.03.2021 г., е образувал 8
/осем/ подвижни избирателни секции за произвеждане на изборите за народни
представители за Народно събрание, насрочени на 4 април 2021 г. и е утвърдил номерацията
и адресите им, съгласно Решение № 2117-НС, 22 февруари 2021 г. на ЦИК.
Заповедта е била обявена публично, не е била оспорена в законоустановения
срок, поради което е влязла в законна сила.
В тази връзка Кметът
на община Ардино е депозирал писмо с вх. № 130/12.03.2021 г. във входящия
регистър на РИК – Кърджали с броя на постъпилите заявления (Приложение № 14-НС
от изборните книжа) от избиратели с трайни увреждания, с което е уведомил РИК –
Кърджали за постъпили 245 бр. заявления за гласуване с подвижна избирателна
кутия по чл. 37 от ИК.
Също така кметът на
община Ардино е посочил разпределението им по 8 (осем) подвижни избирателни
секции, образувани въз основа на влязла в сила Заповед № 229/12.03.2021 г., както следва: ********* - Ардино; ********* -
Бял извор; ********* - Светулка; ********* - Далджа;
********* - Млечино; ********* – Горно прахово;
********* - Боровица; ********* - Падина.
Цитира се т.9 от
Решение № 2117-НС, 22 февруари 2021 г. на ЦИК и се твърди, че компетентен да
образува секции за гласуване с подвижна избирателна кутия е кметът на общината,
а не РИК.
Посочва се, че определеният
брой на ПСИК според броя на подадените заявления за гласуване с ПСИК по
населени места, противоречи на т. 5 на Решение № 2117-НС, 22 февруари 2021 г. на
ЦИК, като се обяснява, че във всяко населено място броят на подадените
заявления е над 10.
В жалбата отново е
посочено цитираното решение на ЦИК, което предвижда, че когато има образувана
секция за гласуване с подвижна избирателна кутия и е назначена ПСИК, избирател
с трайни увреждания, които не му позволяват да гласува в изборно помещение и
желае да гласува, но не е подал заявление за това в срок не по-късно от 20 март
2021 г (14 дни преди изборния ден), може да подаде заявление (Приложение №
14-НС от изборните книжа) до кмета на общината/района/кметството/кметския
наместник не по-късно от 29 март 2021 г. (5 дни преди изборния ден), и се
включва в избирателния списък за гласуване с подвижната избирателна кутия. В съответствие
с това, се твърди, че тъй като
избирателите имат право да подават заявление за гласуване с подвижна
избирателна кутия в срок до 29 март 2021 г. (5 дни преди изборния ден) броят на
тези избиратели може да бъде по-голям. Изразява се становище, че с цел
осигуряване на възможност на всеки избирател, включен в избирателния списък за
гласуване в ПСИК да може да упражни правото си на глас в изборния ден,
РИК-Кърджали следва да се съобрази с влязлата в сила Заповед № 229/12.03.2021
г. на кмета на община Ардино, с която са определени 8 подвижни избирателни секции.
Искането е да се прогласи нищожността на обжалваното
Решение № 82-НС от 20.03.2021г. на Районна избирателна комисия – Кърджали,
алтернативно да се отмени същото като незаконосъобразно и преписката да се
върне на РИК – Кърджали за ново произнасяне със задължителни указания по
тълкуване и прилагане на закона. В съдебно заседание, жалбата се поддържа от
надлежно упълномощен адвокат, който изразява становище за основателността й.
Ответникът – Районна
избирателна комисия, Кърджали се представлява от председателя и член на РИК,
съгласно Решение № 122/ 30.03.2021 г. на РИК. Пълномощниците
на РИК – Кърджали заявяват, че жалбата е неоснователна, а оспореното решение –
законосъобразно.
Окръжна прокуратура –
Кърджали, уведомена за възможността да встъпи по делото, на основанието по чл.
16, ал. 1, т. 3 от АПК, не изпраща представител.
АС – Кърджали приема,
че жалбата е допустима поради следните съображения:
Оспореното
решение № 82 - НС от 20.03.2021 г на
Районна избирателна комисия – Кърджали, с което РИК – Кърджали е определила 5
(пет) броя ПСИК ( Подвижни секционни
избирателни комисии) – избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна
кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Ардино,
формирала е структурата и съдържанието на единната номерация на ПСИК, е обявено
на 20.03.2021 г в 20.55 часа. Решението е обжалвано от кмета на община Ардино
пред ЦИК. ЦИК е приела жалбата за основателна, но поради липса на мнозинство от 2/3 от присъстващите членове на
комисията е постановила Решение № 2330-НС/ 29.03.2021 г., на основание чл.57,
ал.1, т.26а, във връзка с чл.53, ал.4, изр.2-ро от ИК, за отхвърляне на жалбата.
Решението е обявено на 29.03.2021 г., в 23.34 часа. Жалбата срещу Решението на
РИК – Кърджали е подадена, чрез РИК, до АС – Кърджали на 30.03.2021 г. Т.е. в
3-дневния срок, предвиден в чл.58, ал.1 от ИК, във връзка с чл.73, ал.1,
изр.2-ро от ИК.
При преценка на
законосъобразността на оспореното решение на РИК – Кърджали АС – Кърджали
приема за установеното следното от фактическа страна:
На 12.03.2021 г. във
входящия регистър на РИК – Кърджали е постъпило писмо, изх. № 24-167-4/ 12.03.2021
г. на кмета на община Ардино, с което уведомява комисията, че към тази дата са
постъпили 245 заявления по чл.37 от ИК за гласуване с подвижна избирателна
урна. Към писмото е приложена Заповед № 229/ 12.03.2021 г. на кмета на община
Ардино, с която са образувани осем подвижни секции със следния обхват:
№ на секция |
Обхват на
избирателната секция |
********* |
град Ардино |
********* |
с.Бял извор;
с.Срънско |
********* |
с. Светулка; село
Кроячево; с.Дядовци, с.Бистроглед |
********* |
С.Гърбище; с.Ленище,
с.Чубрика, с.Ябълковец |
********* |
с.Богатино, с.Левци,
с.Хромица, с.Червена скала, с.Млечино, с.Искра, с.Млечино, с.Искра |
********* |
с.Башево, с.Горно прахово, с.Долно прахово,
с.Дедино, с.Чернигово |
********* |
с.Боровица, с.Брезен,
с.Голобрад, с.Сухово, с.Рибарци, с.Китница, с.Русалско, с. Сполука |
********* |
с.Падина |
Както се установи, с обжалваното решение РИК
– Кърджали, на основание чл.72, ал.1, т., т.6 и т.29, чл.90, ал.4 и чл.90, ал.1, изр.2-ро от ИК, е
определила пет броя ПСИК ( подвижни секционни избирателни комисии). В решението
е записано, че се определят и същият брой избирателни секции за гласуване с
подвижна избирателна кутия.
В обжалваното решение са изложени следните
фактически основания:
С влязло в сила свое Решение № 8-НС от
18.02.2021 г., Районна избирателна комисия Кърджали е формирала и утвърдила
единните номера на 49 /четиридесет и девет/ избирателни секции в община Ардино
за произвеждане на изборите за народни представители за Народно събрание
насрочено на 4 април 2021 г., като е отказала формиране единната номерация на
Секция с № 09 02 00 050, която се намира в Многопрофилна
болница за активно лечение „Ардино“, тъй като за нейното образуване са относими разпоредбите на чл. 9, ал. би 8 от Изборния
кодекс. Съгласно тях, избирателните секции в лечебни заведения, домове за стари
хора и други специализирани институции за предоставяне на социални услуги се
образуват от ръководителите на заведенията, домовете, другите специализирани
институции не по-късно от 48 часа преди изборния ден, за което уведомяват кмета
иа общината, на чиято територия се намират
заведенията, домовете и другите специализирани институции, както и съответната
районна избирателна комисия. В случая е била образувана от кмета на общината. С
оглед на това единната номерация на ПСИК ще започне от следващия номер.
При проверка на валидността на оспореното
решение съдът намира, че в частта за определяне броя на ПСИК, то е прието от
компетентен орган. Районната избирателна комисия е компетентният орган да се
произнесе съгласно чл. 72, ал. 1, т. 6 от ИК. Решението е взето с необходимото
мнозинство с поименно гласуване и кворум съгласно чл. 70, ал. 1, ал. 3, ал. 5 и
ал. 7 от ИК. За решението е съставен протокол и е подписано от председател и
секретар съгласно чл. 70, ал. 6 от ИК.
АС – Кърджали приема, че оспореното решение,
с което е определен броя на ПСИК е незаконосъобразно поради липса на мотиви, а
в частта за определяне избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна
кутия, решението е нищожно. Съображенията за този извод са следните:
Съгласно нормата на чл.90, ал.1 от ИК, На
територията на всяко населено място се назначава най-малко една подвижна
секционна избирателна комисия при наличие на не по-малко от 10 избиратели,
подали заявления по чл. 37. Районната или общинската избирателна комисия определя броя на подвижните секционни
избирателни комисии в изборния район (района) въз основа на броя на подадените
заявления. При избори за президент и вицепрезидент на републиката и за членове
на Европейския парламент от Република България в градовете с районно деление
подвижната секционна избирателна комисия може да обхваща територията на повече
от един район, ако са подадени по-малко от 10 заявления в съответния район.
В чл.90, ал.4 от ИК е предвидено, че
Разпоредбите на кодекса относно секционните избирателни комисии в страната се
прилагат и за подвижните секционни избирателни комисии.
От своя страна, съгласно чл.8, ал.2 от ИК,
Кметът на общината образува със заповед избирателните секции на територията на
общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и утвърждава тяхната
номерация, обхват и адрес. В срока по изречение първо кметът изпраща копие от
заповедта на териториалните звена на Главна дирекция "Гражданска
регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното
развитие и благоустройството в съответната област.
От цитираната нормативна уредба следва извод,
че в правомощието на Районната избирателна комисия е да определи броя на подвижните
секционни избирателни комисии – ПСИК в изборния район въз основа на броя на
подадените заявления по чл.37 от ИК ( от избирателите с трайни увреждания,
които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното
помещение). Следователно, РИК/ ОИК могат да определят само броя на ПСИК.
От компетентност на кмета на общината е да
образува със заповед избирателните секции на територията на общината и да
утвърди тяхната номерация, обхват и адрес съгласно разпоредбата на чл.8, ал.2
от ИК. Според разпоредбата на чл.89 от ИК, Районните, общинските избирателни
комисии назначават секционни избирателни комисии, съответно – подвижни
секционни избирателни комисии. Това става след проведени консултации, по реда
на чл.91 от ИК, при кмета на общината, при които партиите и коалициите
предлагат състав на секционните избирателни комисии. При постигнато съгласие,
РИК/ ОИК, по предложение на кмета на общината, назначава секционните
избирателни комисии.
Решението, с което е определен броя на
подвижните секционни избирателни комисии (ПСИК) е незаконосъобразно, защото РИК
– Кърджали не е изложила никакви мотиви защо е образувала 5 ПСИК. Съгласно
чл.90, ал.1, изр.1-во от ИК, На територията на всяко населено място се
назначава най-малко една подвижна секционна избирателна комисия при наличие на
не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл. 37. В оспореното решение
липсва анализ на това при подадени 245 заявления по чл.37 от ИК, колко ПСИК е
целесъобразно да се определят. Също така не се съдържат мотиви определените пет
ПСИК как ще се отразят на възможността на хората с трайни увреждания да
упражнят правото си на глас, съответно – да ли няма да се създадат затруднения
и за членовете на ПСИК поради обстоятелството, че се касае за множество
населени места на територията на община Ардино, които са отдалечени помежду си
и транспортната връзка, за част от тях,
е много трудно осъществима.
От изложеното следва, че жалбата като
основателна трябва да се уважи, като се отмени оспореното решение в частта, с
която са определени пет ПСИК на територията на община Ардино. Делото следва да
се върне като преписка на РИК – Кърджали
за незабавно определяне на ПСИК при съобразяване на изложеното в мотивите на
настоящото решение.
Оспореното решение е нищожно в частта, с
която РИК – Кърджали е определила избирателни секции за гласуване с подвижна
избирателна урна и териториалният им обхват. В тази част то е постановено при липса на материална
компетентност на РИК – Кърджали. Както беше посочено в мотивите на настоящото
решение, в правомощие на кмета на общината е да образува със заповед
избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди
изборния ден и да утвърди тяхната номерация, обхват и адрес. Следователно,
трябва да се обяви нищожността на решението на РИК – Кърджали в частта, с която
са определени пет избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия
в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Ардино.
Водим от горното и на основание чл.73, ал.1
от ИК, АС – Кърджали
Р Е
Ш И :
Отменя Решение № 82 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия –
Кърджали в частта, с която РИК – Кърджали е определила пет броя подвижни
секционни избирателни комисии (ПСИК) в Девети изборен район Кърджалийски на
територията на община Ардино.
Връща делото
като преписка на Районна избирателна комисия – Кърджали за незабавно определяне
броя на подвижните секционни избирателни комисии в Девети изборен район –
Кърджалийски на територията на община Ардино, при спазване на дадените в мотивите на настоящото
решение указания по прилагане на закона.
Обявява нищожността на Решение № 82
- НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия – Кърджали в частта, с
която РИК – Кърджали е определила пет
броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия и е формирала
териториалният им обхват в Девети изборен район – Кърджалийски на територията
на община Ардино.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.