Решение по дело №80/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 60
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 2 април 2021 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700080
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 02.04.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на втори април две хиляди  двадесет и първа година в състав:

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                     ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                            МАРИЯ БОЖКОВА

 

при секретаря

и с участието на прокурор

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм. д. № 80 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 88, ал. 1, във връзка с чл. 58 от Изборния кодекс ИК), във връзка с чл. 98, ал. 2 АПК.

Образувано е по жалба на кмет на община Ардино срещу Решение № 82 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия - Кърджали, с което РИК – Кърджали е определила 5 броя ПСИК (Подвижни секционни избирателни комисии) – избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Ардино.

Изложени са съображения за нищожност на оспорения административен акт поради липса на материална компетентност, алтернативно се твърди, че същият е незаконосъобразен, немотивиран и постановен в противоречие с целта на закона.

В жалбата се посочва, че кметът на община Ардино, със Заповед № 229/12.03.2021 г., е образувал 8 /осем/ подвижни избирателни секции за произвеждане на изборите за народни представители за Народно събрание, насрочени на 4 април 2021 г. и е утвърдил номерацията и адресите им, съгласно Решение № 2117-НС, 22 февруари 2021 г. на ЦИК. Заповедта е била обявена публично, не е била оспорена в законоустановения срок, поради което е влязла в законна сила.

В тази връзка Кметът на община Ардино е депозирал писмо с вх. № 130/12.03.2021 г. във входящия регистър на РИК – Кърджали с броя на постъпилите заявления (Приложение № 14-НС от изборните книжа) от избиратели с трайни увреждания, с което е уведомил РИК – Кърджали за постъпили 245 бр. заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия по чл. 37 от ИК.

Също така кметът на община Ардино е посочил разпределението им по 8 (осем) подвижни избирателни секции, образувани въз основа на влязла в сила Заповед № 229/12.03.2021 г.,  както следва: ********* - Ардино; ********* - Бял извор; ********* - Светулка; ********* - Далджа; ********* - Млечино; ********* – Горно прахово; ********* - Боровица; ********* - Падина.

Цитира се т.9 от Решение № 2117-НС, 22 февруари 2021 г. на ЦИК и се твърди, че компетентен да образува секции за гласуване с подвижна избирателна кутия е кметът на общината, а не РИК.

Посочва се, че определеният брой на ПСИК според броя на подадените заявления за гласуване с ПСИК по населени места, противоречи на т. 5 на Решение № 2117-НС, 22 февруари 2021 г. на ЦИК, като се обяснява, че във всяко населено място броят на подадените заявления е над 10.

В жалбата отново е посочено цитираното решение на ЦИК, което предвижда, че когато има образувана секция за гласуване с подвижна избирателна кутия и е назначена ПСИК, избирател с трайни увреждания, които не му позволяват да гласува в изборно помещение и желае да гласува, но не е подал заявление за това в срок не по-късно от 20 март 2021 г (14 дни преди изборния ден), може да подаде заявление (Приложение № 14-НС от изборните книжа) до кмета на общината/района/кметството/кметския наместник не по-късно от 29 март 2021 г. (5 дни преди изборния ден), и се включва в избирателния списък за гласуване с подвижната избирателна кутия. В съответствие с това, се твърди, че тъй  като избирателите имат право да подават заявление за гласуване с подвижна избирателна кутия в срок до 29 март 2021 г. (5 дни преди изборния ден) броят на тези избиратели може да бъде по-голям. Изразява се становище, че с цел осигуряване на възможност на всеки избирател, включен в избирателния списък за гласуване в ПСИК да може да упражни правото си на глас в изборния ден, РИК-Кърджали следва да се съобрази с влязлата в сила Заповед № 229/12.03.2021 г. на кмета на община Ардино, с която са определени 8  подвижни избирателни секции.

Искането е  да се прогласи нищожността на обжалваното Решение № 82-НС от 20.03.2021г. на Районна избирателна комисия – Кърджали, алтернативно да се отмени същото като незаконосъобразно и преписката да се върне на РИК – Кърджали за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона. В съдебно заседание, жалбата се поддържа от надлежно упълномощен адвокат, който изразява становище за основателността й.

Ответникът – Районна избирателна комисия, Кърджали се представлява от председателя и член на РИК, съгласно Решение № 122/ 30.03.2021 г. на РИК. Пълномощниците на РИК – Кърджали заявяват, че жалбата е неоснователна, а оспореното решение – законосъобразно.

Окръжна прокуратура – Кърджали, уведомена за възможността да встъпи по делото, на основанието по чл. 16, ал. 1, т. 3 от АПК, не изпраща представител.

АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима поради следните съображения:     

Оспореното решение  № 82 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия – Кърджали, с което РИК – Кърджали е определила 5 (пет) броя  ПСИК ( Подвижни секционни избирателни комисии) – избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Ардино, формирала е структурата и съдържанието на единната номерация на ПСИК, е обявено на 20.03.2021 г в 20.55 часа. Решението е обжалвано от кмета на община Ардино пред ЦИК. ЦИК е приела жалбата за основателна, но поради липса на  мнозинство от 2/3 от присъстващите членове на комисията е постановила Решение № 2330-НС/ 29.03.2021 г., на основание чл.57, ал.1, т.26а, във връзка с чл.53, ал.4, изр.2-ро от ИК, за отхвърляне на жалбата. Решението е обявено на 29.03.2021 г., в 23.34 часа. Жалбата срещу Решението на РИК – Кърджали е подадена, чрез РИК, до АС – Кърджали на 30.03.2021 г. Т.е. в 3-дневния срок, предвиден в чл.58, ал.1 от ИК, във връзка с чл.73, ал.1, изр.2-ро от ИК.

При преценка на законосъобразността на оспореното решение на РИК – Кърджали АС – Кърджали приема за установеното следното от фактическа страна:

На 12.03.2021 г. във входящия регистър на РИК – Кърджали е постъпило писмо, изх. № 24-167-4/ 12.03.2021 г. на кмета на община Ардино, с което уведомява комисията, че към тази дата са постъпили 245 заявления по чл.37 от ИК за гласуване с подвижна избирателна урна. Към писмото е приложена Заповед № 229/ 12.03.2021 г. на кмета на община Ардино, с която са образувани осем подвижни секции със следния обхват:

№ на секция

Обхват на избирателната секция

*********

град Ардино

*********

с.Бял извор; с.Срънско

*********

с. Светулка; село Кроячево; с.Дядовци, с.Бистроглед

*********

С.Гърбище; с.Ленище, с.Чубрика, с.Ябълковец

*********

с.Богатино, с.Левци, с.Хромица, с.Червена скала, с.Млечино, с.Искра, с.Млечино, с.Искра

*********

с.Башево, с.Горно прахово, с.Долно прахово, с.Дедино, с.Чернигово

*********

с.Боровица, с.Брезен, с.Голобрад, с.Сухово, с.Рибарци, с.Китница, с.Русалско, с. Сполука

*********

с.Падина

 

Както се установи, с обжалваното решение РИК – Кърджали, на основание чл.72, ал.1, т., т.6 и т.29, чл.90, ал.4 и чл.90, ал.1, изр.2-ро от ИК, е определила пет броя ПСИК ( подвижни секционни избирателни комисии). В решението е записано, че се определят и същият брой избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия.

В обжалваното решение са изложени следните фактически основания:

С влязло в сила свое Решение № 8-НС от 18.02.2021 г., Районна избирателна комисия Кърджали е формирала и утвърдила единните номера на 49 /четиридесет и девет/ избирателни секции в община Ардино за произвеждане на изборите за народни представители за Народно събрание насрочено на 4 април 2021 г., като е отказала формиране единната номерация на Секция с № 09 02 00 050, която се намира в Многопрофилна болница за активно лечение „Ардино“, тъй като за нейното образуване са относими разпоредбите на чл. 9, ал. би 8 от Изборния кодекс. Съгласно тях, избирателните секции в лечебни заведения, домове за стари хора и други специализирани институции за предоставяне на социални услуги се образуват от ръководителите на заведенията, домовете, другите специализирани институции не по-късно от 48 часа преди изборния ден, за което уведомяват кмета иа общината, на чиято територия се намират заведенията, домовете и другите специализирани институции, както и съответната районна избирателна комисия. В случая е била образувана от кмета на общината. С оглед на това единната номерация на ПСИК ще започне от следващия номер.

При проверка на валидността на оспореното решение съдът намира, че в частта за определяне броя на ПСИК, то е прието от компетентен орган. Районната избирателна комисия е компетентният орган да се произнесе съгласно чл. 72, ал. 1, т. 6 от ИК. Решението е взето с необходимото мнозинство с поименно гласуване и кворум съгласно чл. 70, ал. 1, ал. 3, ал. 5 и ал. 7 от ИК. За решението е съставен протокол и е подписано от председател и секретар съгласно чл. 70, ал. 6 от ИК.

АС – Кърджали приема, че оспореното решение, с което е определен броя на ПСИК е незаконосъобразно поради липса на мотиви, а в частта за определяне избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия, решението е нищожно. Съображенията за този извод са следните:

Съгласно нормата на чл.90, ал.1 от ИК, На територията на всяко населено място се назначава най-малко една подвижна секционна избирателна комисия при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл. 37. Районната или общинската избирателна комисия определя броя на подвижните секционни избирателни комисии в изборния район (района) въз основа на броя на подадените заявления. При избори за президент и вицепрезидент на републиката и за членове на Европейския парламент от Република България в градовете с районно деление подвижната секционна избирателна комисия може да обхваща територията на повече от един район, ако са подадени по-малко от 10 заявления в съответния район.

В чл.90, ал.4 от ИК е предвидено, че Разпоредбите на кодекса относно секционните избирателни комисии в страната се прилагат и за подвижните секционни избирателни комисии.

От своя страна, съгласно чл.8, ал.2 от ИК, Кметът на общината образува със заповед избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и утвърждава тяхната номерация, обхват и адрес. В срока по изречение първо кметът изпраща копие от заповедта на териториалните звена на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството в съответната област.

От цитираната нормативна уредба следва извод, че в правомощието на Районната избирателна комисия е да определи броя на подвижните секционни избирателни комисии – ПСИК в изборния район въз основа на броя на подадените заявления по чл.37 от ИК ( от избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение). Следователно, РИК/ ОИК могат да определят само броя на ПСИК.

От компетентност на кмета на общината е да образува със заповед избирателните секции на територията на общината и да утвърди тяхната номерация, обхват и адрес съгласно разпоредбата на чл.8, ал.2 от ИК. Според разпоредбата на чл.89 от ИК, Районните, общинските избирателни комисии назначават секционни избирателни комисии, съответно – подвижни секционни избирателни комисии. Това става след проведени консултации, по реда на чл.91 от ИК, при кмета на общината, при които партиите и коалициите предлагат състав на секционните избирателни комисии. При постигнато съгласие, РИК/ ОИК, по предложение на кмета на общината, назначава секционните избирателни комисии.

Решението, с което е определен броя на подвижните секционни избирателни комисии (ПСИК) е незаконосъобразно, защото РИК – Кърджали не е изложила никакви мотиви защо е образувала 5 ПСИК. Съгласно чл.90, ал.1, изр.1-во от ИК, На територията на всяко населено място се назначава най-малко една подвижна секционна избирателна комисия при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл. 37. В оспореното решение липсва анализ на това при подадени 245 заявления по чл.37 от ИК, колко ПСИК е целесъобразно да се определят. Също така не се съдържат мотиви определените пет ПСИК как ще се отразят на възможността на хората с трайни увреждания да упражнят правото си на глас, съответно – да ли няма да се създадат затруднения и за членовете на ПСИК поради обстоятелството, че се касае за множество населени места на територията на община Ардино, които са отдалечени помежду си и транспортната връзка, за част от тях,  е много трудно осъществима.

От изложеното следва, че жалбата като основателна трябва да се уважи, като се отмени оспореното решение в частта, с която са определени пет ПСИК на територията на община Ардино. Делото следва да се върне  като преписка на РИК – Кърджали за незабавно определяне на ПСИК при съобразяване на изложеното в мотивите на настоящото решение.

Оспореното решение е нищожно в частта, с която РИК – Кърджали е определила избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна урна и териториалният им обхват. В тази част то  е постановено при липса на материална компетентност на РИК – Кърджали. Както беше посочено в мотивите на настоящото решение, в правомощие на кмета на общината е да образува със заповед избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и да утвърди тяхната номерация, обхват и адрес. Следователно, трябва да се обяви нищожността на решението на РИК – Кърджали в частта, с която са определени пет избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Ардино.

Водим от горното и на основание чл.73, ал.1 от ИК, АС – Кърджали

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

          Отменя Решение № 82 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия – Кърджали в частта, с която РИК – Кърджали е определила пет броя подвижни секционни избирателни комисии (ПСИК) в Девети изборен район Кърджалийски на територията на община Ардино.

          Връща делото като преписка на Районна избирателна комисия – Кърджали за незабавно определяне броя на подвижните секционни избирателни комисии в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Ардино, при  спазване на дадените в мотивите на настоящото решение указания по прилагане на закона.

Обявява нищожността на Решение № 82 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия – Кърджали в частта, с която РИК – Кърджали е определила  пет броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия и е формирала териториалният им обхват в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Ардино.

          Решението е окончателно.

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.